Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Schakelen Fleischmann wisselschakelaars met m83 van Märklin

Gestart door maverick4 maandag 04 mei 2020, 13:49:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Schakelen Fleischmann wisselschakelaars met m83 van Märklin
Heeft er al iemand dit geprobeerd? Lukt dit? Indien ja, hoe moet ik dit aansluiten.
Re: Schakelen Fleischmann wisselschakelaars met m83 van Märklin
Of de wissels van Fleischmann zijn of van Marklin maakt volgens mij niet uit.
De zwarte kavel in het midden aansluiten en de donkere kabel aan de linkerzijde en de lichtbruiner aan de rechterzijde of vice versa.

Gewoon een kwestie van proberen.

Werner
Re: Schakelen Fleischmann wisselschakelaars met m83 van Märklin
Het aansluiten zal niet het probleem zijn, de voedingsspanning misschien wel. De m 83 levert een schakelpuls van 19 V en als ik het goed heb opgezocht, is de Fleischmann aandrijving bedoeld voor maximaal 16 V.

Misschien gaan ze meteen kapot met 19 V, misschien doen ze het probleemloos. Het meest vervelende scenario lijkt me dat de aandrijvingen het in eerste instantie goed doen, maar dat ze een veel kortere levensduur hebben waardoor je er binnen een paar jaar een hoop moet vervangen. Tenzij ik zeker zou weten dat de aandrijvingen met 19 V lange tijd goed zullen blijven werken, zou ik er niet aan beginnen. Bovendien is er een ruime keuze uit decoders die wél 16 V kunnen leveren.


Edit: Voor alle duidelijkheid: De oorspronkelijke vraag ging niet over Fleischmann aandrijvingen maar wisselschakelaars. Bij het reageren nam ik aan dat het toch over aandrijvingen ging want wisselschakelaars en wisseldecoders zoals de m 83 hebben dezelfde functie, maar misschien was dat voor de vraagsteller niet duidelijk. De één schakelt met drukknoppen, de ander met een digitaal signaal. Je kunt aandrijvingen schakelen met een wisselschakelaar óf via een wisseldecoder, dus zónder wisselschakelaar ertussen. Waarbij nog steeds geldt dat een decoder de 19 V levert niet zo'n goede keus is voor aandrijvingen voor maximaal 16 V.
Re: Schakelen Fleischmann wisselschakelaars met m83 van Märklin
Heb ze aan het werk gekregen, maar zal dan maar overschakelen op Roco/Fleischmann decoders om toch maar niet elk jaar nieuwe schakelaars te kopen. Bedankt Peter.
Re: Schakelen Fleischmann wisselschakelaars met m83 van Märklin
Indien ik een ECoS Command Station zou gebruiken dan zou dit wel gaan want hier kan ik de Voltage aanpassen.
En kan ik wel Märklin m83 werken?
Re: Schakelen Fleischmann wisselschakelaars met m83 van Märklin
Ik twijfel er niet aan dat de m 83 met een iets lagere baanspanning zal werken, al zal er wel een minimum zijn. Maar of de lagere baanspanning wordt doorgegeven aan de wisselaandrijvingen of dat er gewoon weer 19 V van wordt gemaakt, weet ik niet.


Volgens de handleiding kan de m 83 op twee manieren worden gevoed: direct met de baanspanning dan wel, via een adapter 60822, met een externe voeding 66360 of iets vergelijkbaars. De CS 3 levert 19 V baanspanning. Voeding 66360 levert 18 V gelijkspanning, maar volgens het diagram in de handleiding staat er ook met zo'n externe voeding 19 V op de uitgangen van de decoder. Ik weet niet of adapter 60822 de 18 V gelijkspanning al verandert of dat de m 83 dat doet, of dat het diagram fout is - of op z'n minst onvolledig.

Als je een andere centrale gebruikt dan de CS 3, met een lagere baanspanning dan 19 V, kan ik me best voorstellen dat de m 83 die lagere spanning op de uitgangen zet. In de handleiding staat daar niets over, maar dat zegt natuurlijk niet alles. Op banen zonder Märklin centrale zullen maar heel weinig m 83's gebruikt worden, er zijn immers goedkopere alternatieven.

De beste manier om erachter te komen, is de ECoS aansluiten en meten wat de spanning is op de uitgangen van de m 83. Iets wat overigens nog wel lastig is aangezien de baanspanning al geen 'normale' wisselspanning is. Een oscilloscoop als meetinstrument zou mooi zijn, maar dat is meer iets voor electronica-hobbyisten en -professionals dan modelbouwers. Er zijn echter ongetwijfeld forumleden die er een hebben.
Re: Schakelen Fleischmann wisselschakelaars met m83 van Märklin
Citaat van: speeltmettreintjes op maandag 04 mei 2020, 15:00:36
Het aansluiten zal niet het probleem zijn, de voedingsspanning misschien wel. De m 83 levert een schakelpuls van 19 V en als ik het goed heb opgezocht, is de Fleischmann aandrijving bedoeld voor maximaal 16 V.
[

Die van Märklin toch ook, wat is dit nu weer voor een onzin verhaal.

Mijn Intellibox geeft ook gewoon een digitale spanning van ongeveer 20V. als ik daarmee mijn wisseldecoder van voeding voorzie, dan wordt dat nog eens een factor 1.4 hoger. Nu kan ik je vertellen dat er nog nooit een aandrijving van Fleischmann of Roco of van wat voor ander merk dan ook de geest heeft gegeven.

Groetjes.