Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Stootblokken met lampje aansluiten

Gestart door pitsar zondag 03 mei 2020, 22:37:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Stootblokken met lampje aansluiten
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Stootblokken met lampje aansluiten
Hoi, heb een aantal stootblokken met lampje en, op dit moment nog, een MS1. Ik heb ook zo'n witte Märklintrafo. Hoe kan ik de lampjes van de stootblokken zo aansluiten dat ze wel licht geven  :o), maar niet kortsluiten met de stroomvoorziening van de MS1? Moet ik de stootblokken allemaal isoleren?

Voor velen hier waarschijnlijk een erg basale vraag, maar ik weet het werkelijk (nog) niet  :o)
Re: Stootblokken met lampje aansluiten
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Stootblokken met lampje aansluiten
pitsar,
het stootjuk heeft een "gele" draad. deze kun je aansluiten op de gele connectie van de trafo. de massa loopt via de rails om zo de stroomkring gesloten te maken.
Je MS 1 verzorgt de spanning op de midden rail. er wordt dus dezelfde massa gebruikt om ook deze kring gesloten te hebben.
Cees
Re: Stootblokken met lampje aansluiten
Beste Cees

Het advies dat je geeft vind ik niet correct.
De ts heeft een ms én een witte trafo/
Ik zou de ms niet gebruiken pm het lampje van een stootblok te voeden (laten branden).
De stootblok heeft twee draadjes. Een gaat naar de gele aansluiting van de witte trafo en het andere naar de bruine.

Cees
Re: Stootblokken met lampje aansluiten
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Stootblokken met lampje aansluiten
Dank beide Ceesen! Ik ga de optie van de tweede reactie het eerst proberen. De eerste reactie kwam ik vaker tegen, maar ik snap 'm niet goed, want de ms1 en de witte trafo vormen toch geen onderdelen van één stroomkring?
Re: Stootblokken met lampje aansluiten
Het is ook de bedoeling dat je de bruine / massa van de witte trafo aan de rails vast maakt.
De gele kant gaat dan via een draad naar de stootblokken.

Als je dan toch draden moet trekken is het wel zo veilig de bruine ook los te houden.
De MS1 kan namelijk slecht tegen vreemde spanning
Re: Stootblokken met lampje aansluiten
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Stootblokken met lampje aansluiten
Het gaat dus over stootblokken op C-rails?  O:-D
Re: Stootblokken met lampje aansluiten
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Stootblokken met lampje aansluiten
Dank Hero, Jan.

Klopt Jan. Maakt dat uit in dit geval?

Groet, Patrick
Re: Stootblokken met lampje aansluiten
Daar zal inderdaad het verschil zitten, bij c-rail zitten er twee draden aan en dus niets aan de rails vast.
Bij de oud M-rail versie zit de massa vast via het stootblok aan de rail, dan heb je dus maar 1 draad en zal je de massa van een externe trafo aan de rails moeten knopen. Op zich ook geen probleem maar wel een verschil.

Koen
Re: Stootblokken met lampje aansluiten
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Stootblokken met lampje aansluiten
Ik heb c-rail met stootblokken met verlichting en met maar één zwarte draad eraan.
Aangesloten op de het lipje van de baanspanning en branden maar.

Groet Michel
Re: Stootblokken met lampje aansluiten
Lid sinds: 2020

Blijven proberen

offline
Re: Stootblokken met lampje aansluiten
Misschien verstandig als de TS even een foto upload. Ik krijg het idee dat er verschillende veronderstellingen aangenomen worden.

Als het stootblok 2 losse draadjes heeft dan kunnen deze zondermeer op de witte trafo. Indien slechts een draadje is voorzien is er wat meer aandacht nodig.
Re: Stootblokken met lampje aansluiten
Er zijn twee versies c rail stoot blokken in omloop.

Een met twee draden.

Een waarvan de tweede draad op de rails/ massa zit geprikt met een kabelschoentje. gesoldeerd.




Mvg Robin
Re: Stootblokken met lampje aansluiten
Citaat van: h0_miessie op maandag 04 mei 2020, 22:59:22
Ik heb c-rail met stootblokken met verlichting en met maar één zwarte draad eraan.
Aangesloten op de het lipje van de baanspanning en branden maar.

Groet Michel

Zulke C-rail stootblokken heb ik ook, maar als ik die op de baanspanning aansluit wordt het een soort disco. En via de Powermodule van Viessmann (ook verbonden met de rails/massa) willen ze helemaal niet branden 8o Helaas ontbreekt ook de tweede draad met kabelschoentje, anders was het met een gelijkrichter (dat is een Powermodule toch ook?) relatief makkelijk op te lossen.... Dus er lijken al drie types stootblok te zijn?

Mvrgr,
Rob.
Re: Stootblokken met lampje aansluiten
En bij het maken van een foto zie ik dat er wel een tweede (massa)draad is. Niet met een kabelschoentje, maar gesoldeerd. Het inbouwen van een gelijkrichtertje gaat zowel een stuk makkelijker.....
Re: Stootblokken met lampje aansluiten
Dat zou ik dus niet doen.
Het is toch veel eenvoudiger om het draadje aan de soldeerlip los te maken, draadje verlengen en dan beide draden aansluiten op een voeding/trafo ?
Of denk ik nu te simpel ?

Cees
Re: Stootblokken met lampje aansluiten
En net zo'n bruggelijkrichter (type B250R) even snel ingebouwd. Het lampje van het stootblok brandt nu zonder knipperen :thumbup:
Wat ook kan is beide draden van het stootblok naar buiten voeren en meerdere stootblokken op één B250R aansluiten. Zo'n gelijkrichter is geschikt voor 250V/2A 8o

Mvrgr,
Rob.

NB: ik moet het wel juist zeggen => het lampje brandt nu op de digitale baanspanning zonder knipperen.
Re: Stootblokken met lampje aansluiten
Draadjes omwisselen op de powermodule wil ook wel eens helpen.
Plus en min zijn daar wel van belang.

Groeten,
Ton.
Re: Stootblokken met lampje aansluiten
@citaat @citaat Cees,
Helemaal met je eens :thumbup: Een ander voordeel is dat je de verlichting ook separaat aan/uit kan doen. Dat is leuker bij zonsondergang op de baan ;) Ik was echter aan het 'rommelen' omdat de ledjes van de stootblokken niet wilden branden ná de Powermodule. Maar zie de reactie van Ton; ga ik uitproberen. Als het werkt heb ik een paar B250R-en over... (dat was overigens ook een tip op dit forum).

@citaat Ton,
Bedoel je het omwisselen van de voeding van de Powermodule of de uitgang? Ik neem aan de uitgang...

Mvrgr,
Rob.

NB1: de ledlampjes van de wissels zitten op diezelfde Powermodule en branden wel...
NB2: omwisselen van de voeding van de Powermodule maakt -logisch ook- niets uit.
Re: Stootblokken met lampje aansluiten
Ron

Je gaat die ledjes toch niet voeden met/via een powermodule ?
Neem trafo, desnoods een met een draaiknop dan kun je de lichtsterkte nog regelen ook.
Zelf gebruik ik voor alle verlichting een voeding van 12,5 volt.
https://www.ledstripxl.nl/ledstrip-accessoires/voedingsadapters/12v-adapter/
bij de chinees natuurlijk nog voordeliger

Cees
Re: Stootblokken met lampje aansluiten
Ik heb mijn post aangepast.
De draad zit gesoldeerd i.p.v. met een kabelschoentje. ( wat geen bal uitmaakt natuurlijk)
Sorry dat Mn geheugen me in de sterk liet.  :D. Ze staan pas een jaar of 5 op de baan.

Mvg Robin.
Re: Stootblokken met lampje aansluiten
@citaat @citaat Cees,
Nee hoor, normaal zou ik ze niet ná een Powermodule aansluiten. Het is meer de specifieke situatie hier: mijn kopstation staat aan de andere zijde van de zolder en daar zit een trafo met Powermodule voor de voeding van de wissels. Omdat die trafo vrijwel niks te doen heeft wilde ik geen tweede trafo plaatsen en ook de verlichting er op aansluiten. Voor lampjes die niet afhankelijk zijn van de baanmassa is dat geen enkel probleem (dat kan vóór de Powermodule worden aangesloten), maar de stootblokken zitten aan de baanmassa vast. De ledjes van de wissels branden overigens wél na de Powermodule, maar het stootblok kreeg ik niet aan de praat vandaar. Nu ik heb gezien dat ik ook de massa aansluiting van het stootblok makkelijk kan losmaken van de baanspanning is het natuurlijk geen probleem meer. Ze worden nu ook voor de Powermodule aangesloten.

@citaat Robin
Jij wist tenminste nog dat er een apart massadraadje in zit. Zelfs dat had ik niet meer paraat :D

Mvrgr,
Rob.
Re: Stootblokken met lampje aansluiten
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Stootblokken met lampje aansluiten
Hallo,

Ik heb deze twee types in huis. Op dit moment nog ms1 en een witte M-trafo. Kan ik ze veilig testen met de witte trafo? Dank en groet, Patrick

Re: Stootblokken met lampje aansluiten
@citaat Hallo Patrick,
Beide stootblokken op de foto's zijn hetzelfde type als die van mij. Alleen bij de onderste foto is de (baan)massadraad los gesoldeerd en verbonden aan/verlengd met de bruine draad. Van die onderste weet ik zeker dat je die kunt aansluiten met beide draden op de trafo; dat staat helemaal los van de baanspanning.

Bij de bovenste zit de massa draad nog gesoldeerd aan de rails/massa van de baanspanning. Ik zou het advies van Cees hierboven opvolgen: los solderen en -net als het stootblok op de onderste foto- de massadraad verlengen. Dan kun je ook dit stootblok op een aparte lichttrafo aansluiten (en dat kan dus ook die witte M-trafo zijn).

Mvrgr,
Rob.
Re: Stootblokken met lampje aansluiten
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Stootblokken met lampje aansluiten
super, bedankt!
de rails hoeven dan niet meer geïsoleerd te worden begrijp ik nu.
morgen eens proberen.
Groet!
Re: Stootblokken met lampje aansluiten
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Stootblokken met lampje aansluiten
Kleine moeite, leuk resultaat  :)

(wel jammer dat licht vaak zo fikt op iPhone-foto's   :idea:)
Re: Stootblokken met lampje aansluiten
(Dan moet je niet direct in de lichtbron kijken met je camera.)
Re: Stootblokken met lampje aansluiten
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Stootblokken met lampje aansluiten
Hahaha, klopt.
Maar ik hang er toch al schuin boven Hero?
Groet, Patrick
Re: Stootblokken met lampje aansluiten
Dat is dan kennelijk niet de oplossing  >:-D

Een egaler verlicht oppervlak misschien wel.( of een extra weerstand voor t ledje)
Maar ik vind dit bijlichten met een loc wel sfeervoller.   :thumbup:

En dat heeft meer waarde als een perfecte foto.
Lekker houtje touwtje.

Re: Stootblokken met lampje aansluiten
Citaat van: ROMiJo op dinsdag 05 mei 2020, 08:34:10

Zulke C-rail stootblokken heb ik ook, maar als ik die op de baanspanning aansluit wordt het een soort disco. En via de Powermodule van Viessmann (ook verbonden met de rails/massa) willen ze helemaal niet branden 8o Helaas ontbreekt ook de tweede draad met kabelschoentje, anders was het met een gelijkrichter (dat is een Powermodule toch ook?) relatief makkelijk op te lossen.... Dus er lijken al drie types stootblok te zijn?

Mvrgr,
Rob.

Om dit topic na de sfeerplaatjes van Patrick completer te maken: inmiddels ben ik er achter dat je het ledje van het stootblok ook kunt laten branden door gebruik te maken van de baanmassa, waardoor je maar één draad hoeft uit te voeren en verbinden met een externe voeding. De simpele oplossing is om de draadjes van het lampje in het stootblok om te wisselen. Dus de draad die is gesoldeerd aan de rails (baanmassa) los solderen en verlengen en de andere draad inkorten en in het stootblok solderen aan de baanmassa. Dan brandt de verlichting van het stootblok ook op iedere voeding de een gemeenschappelijke massa met de rails heeft (en dus ook ná de Powermodule in mijn situatie). Dat ik daar niet eerder opgekomen ben 8o

Mvrgr,
Rob.