Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ouder type ketelwagen relexkoppeling vervangen door kortkoppeling

Gestart door pitsar zondag 03 mei 2020, 22:00:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ouder type ketelwagen relexkoppeling vervangen door kortkoppeling
Dag, zie graag bijgevoegde foto's. Ik heb twee van dit ouder type ketelwagens. Is het mogelijk om deze eng-hakende en rammelige koppelingen te vervangen door stille kortkoppeling?  :)

Zo ja, op welke wijze? Ik zocht wel het eea op, maar de wereld van de koppelingen is een beetje spoorzoeken. Dank en groet, Patrick
Re: Oudere ketelwagen relexkoppeling vervangen door kortkoppeling
Hallo Patrick,

Kijk eens of aflevering 6 van "Alte Modelle kurz gekuppelt" iets is waar je mee kan.
Deze serie is nog steeds te downloaden in het Marklin magazin gedeelte van de site. Helemaal onderaan.

Jan-Peter
Re: Oudere ketelwagen relexkoppeling vervangen door kortkoppeling
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Oudere ketelwagen relexkoppeling vervangen door kortkoppeling
De laatste versie van de 4663 heeft aangepaste draaistellen met NEM-schacht en kortkoppeling.
Maar geen schaargeleiding. Dit is het zelfde draaisteltype, als wat onder jouw gasketelwagen zit.
Verder rest alleen nog (botte bijl techniek) het koppelingsdelen van draaistel te amputeren en een Symoba kortkoppeling te plaatsen. Ga je met hele treinen rijden, dan zou je nog metalen verbindingsstukken kunnen maken, en die uitwisselen tegen de bestaande relexkoppeling.

Mvg. Marcel
Re: Oudere ketelwagen relexkoppeling vervangen door kortkoppeling
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Oudere ketelwagen relexkoppeling vervangen door kortkoppeling
Ebay bevindt zich een winkel genaamd Mobadapter, bijna alle tante M*modellen zijn mogelijkheden voor, is klus maar geeft voldoening. Ik heb geheel mijn oude arsenaal van kortkoppelingen voorzien! Bouwbeschrijvingen staan er bij, voorzichtig moteren is wel een item in je achterhoofd te houden.

Voor jouw ketelwagen heb je deze nodig: KLIK

Naar beneden scrollen en je vind de bouwbeschrijving!

Beste wat je kunt doen is op moment van vragen een artikelnummer er bij opgeven, scheelt zoekwerk.
Re: Oudere ketelwagen relexkoppeling vervangen door kortkoppeling
Dank beiden en ook Jan-Peter. Ik las die pdf van Märklin, maar het lijkt dat de mobadapter-benadering beter werkt.

Fred, ik denk dat ik het maar ga proberen. Ik vind de modellen wel zodanig dat ik ze opgesteld wil houden.

Groet! Patrick
Re: Oudere ketelwagen relexkoppeling vervangen door kortkoppeling
Ik heb ook bijna alle 4600-wagons en enkele locs uitgerust met Mobadapter koppelingen. Mocht je er een aantal dezelfde willen ombouwen, dan kan het handig zijn om een extra setje te bestellen. Zoals je wellicht op het plaatje kunt zien zijn het 3D-geprinte dingetjes en soms zijn ze wat krap voor de koppeling, dan kan hij kapot gaan (filament hecht dan niet goed). Heb ik gehad bij mijn 1200 (3051).

Groet, Paul
Re: Oudere ketelwagen relexkoppeling vervangen door kortkoppeling
Dank Paul, goede tip  :thumbup:

Ik ga er een aantal bestellen.

Groet, Patrick
Re: Oudere ketelwagen relexkoppeling vervangen door kortkoppeling
Voordat ik voor een andere type ook een mobadapter nodig zou hebben: hoe dien ik deze om te bouwen? Ik zocjt al in de documentatie van Märklin die Jan-Peter me aanraadde, maar vond dit type nog niet.

Re: Oudere ketelwagen relexkoppeling vervangen door kortkoppeling
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Oudere ketelwagen relexkoppeling vervangen door kortkoppeling
Bassis is de 4659, 4664 en de 4668.
Pas op bij deze wagens. Door veroudering worden het kunststof onder de koppeling bros en begint te trekken met breuk als gevolg. Is bij mij bij enkele 4659 en een 4664 gebeurd.
Wil je meerdere containerwagens aan elkaar koppelen dan is misschien een koppeling uit een plaatje een betere optie. De laatste wagen van dit type is door Marklin ook uitgebracht met NEM-schacht. De "Ramlosa, een Zweedse containerwagen. (Ook Marklin 4659)

Mvg. Marcel
Re: Oudere ketelwagen relexkoppeling vervangen door kortkoppeling
Hallo Patrick,

De containerwagens worden in de laatste aflevering besproken, aflevering 18. Hier worden Symoba-koppelingen toegepast.

Jan-Peter
Re: Oudere ketelwagen relexkoppeling vervangen door kortkoppeling
 :D

Jij alweer. Dank je Jan-Peter! Ga dit weer napluizen.
Re: Oudere ketelwagen relexkoppeling vervangen door kortkoppeling
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Oudere ketelwagen relexkoppeling vervangen door kortkoppeling
Ik heb deze containerwagens ook met Mobadapter uitgevoerd. Geen problemen gehad met montage.
Re: Oudere ketelwagen relexkoppeling vervangen door kortkoppeling
ok, dat kan dus ook. Mooi. Ik vind die symoba nogal een klusje geloof ik.
Re: Oudere ketelwagen relexkoppeling vervangen door kortkoppeling
 @citaat Ik schat in, dat er té weinig ruimte is voor het aanbrengen van een Symoba kortkoppelmechanisme.
Re: Oudere ketelwagen relexkoppeling vervangen door kortkoppeling
Als ik bij een Lima zelflosser een Symoba kan plaatsen, kan het bij deze wagens zeker.
De voorzijde van het draaistel verwijderen en desnoods de schacht inkorten en de koppeling daarin lijmen. Maar dat laatste was bij de Lima niet nodig en ik schat zo in dat de draaistellen van die ketelwagens verder naar achteren staan.
En wat betreft die containerwagens. Ik heb ook Symoba's geplaatst bij vergelijkbare Fleischmann twee-assers.

Maar dat ging dus altijd om echt kortkoppelen. Als je alleen maar een nem-schacht wilt, dan is die Moba mooi zat.
Re: Oudere ketelwagen relexkoppeling vervangen door kortkoppeling
En zoals Henk al aan geeft, als in de Lima kan, dan is er ook een mogelijkheid voor Marklin:

Jan-Peter
Re: Oudere ketelwagen relexkoppeling vervangen door kortkoppeling
De ketelwagen is aanmerkelijk langer dan de zelflosser van Lima.
Daardoor vereisen de draaistellen meer bewegingsruimte en zullen tegen de houders van de kortkoppelmechanismen stuiten.
Daarom denk ik dat het aanbrengen van Symoba mechanismen in dit geval kansloos, of in ieder geval zéér moeilijk, zal zijn.
Re: Oudere ketelwagen relexkoppeling vervangen door kortkoppeling
Kijk even op ebay.de (niet .nl) welke koppelingen mobadapter allemaal nog meer aanbiedt.
https://www.ebay.de/sch/mobadapter64/m.html?_nkw=&_armrs=1&_ipg=&_from=
Die voor de locs en 4600-serie zijn meestal goed en makkelijk te vervangen, die van de 4500-serie kunnen wat lastiger zijn (pinnetje wegknippen en M2-schroefgaatje tappen). In elk daar gemeld aanbod staat een korte beschrijving.

Het viel mij enorm mee en ik heb geen problemen op bogen of wissels.

Groet, Paul
Re: Oudere ketelwagen relexkoppeling vervangen door kortkoppeling
Citaat van: nobody op woensdag 06 mei 2020, 17:41:21
De ketelwagen is aanmerkelijk langer dan de zelflosser van Lima.
Daardoor vereisen de draaistellen meer bewegingsruimte en zullen tegen de houders van de kortkoppelmechanismen stuiten.
Daarom denk ik dat het aanbrengen van Symoba mechanismen in dit geval kansloos, of in ieder geval zéér moeilijk, zal zijn.

Denken is goed, weten is beter.  :)  Ik heb al een paarhonderd mechanieken geplaatst, vooral Symoba. De lengte van een wagen is niet erg van belang. Bij rijtuigen lukt het ook. Veel belangrijker is hoe ver een draaistel naar voren is geplaatst. Bij de Lima zelflosser zit het draaistel net achter de buffers, bijna maximaal naar voren. Bij die ketelwagens zit het draaistel al wat verder naar achter. Daarom schreef ik dat als het bij die Lima kan, het bij de ketelwagens zeker kan.

Maar als het alleen om de nem-schacht gaat, is een mechaniek overbodig.
Re: Oudere ketelwagen relexkoppeling vervangen door kortkoppeling
Dag,

even een update: heb via ebay bij Rudolf Wansorra de mobadapters besteld. De man is heel vriendelijk, biedt prima service en denkt met je mee, ook als je over de installatie of anderszins een vraag hebt. Verzending gebeurt snel. Echt klasse  :thumbup:

Ik heb gelijk dus ook adapters besteld voor de paar oudere containerwagens. Het ombouwen is niet ingewikkeld en kost per wagen weinig tijd. Ik ben begonnen met de containerwagens, die zijn het simpelst want rechttoe rechtaan.

De kortkoppelingetjes moet je afknippen ongeveer halverwege het rondje dat je ingeprint ziet op de onderzijde. De mobadapter is asymmetrisch: het oogje voor de kkk moet naar beneden gekeerd zijn. Zie de afbeelding met de blauwe achtergrond. Ik lijmde ze daarna in de mobadapter met secondenlijm, het is handiger om dit te doen voordat je de mobadapter op de wagen schroeft dan andersom.

Groet, Patrick

ps:  :idea: aanvulling op dit bericht na afloop van al het ombouwen. Het kan slim zijn om wat materiaal van de zijkant van het schaartje van de Märklin-kkk af te schrapen zodat deze gemakkelijker in de mobadapter past, zie verderop.
Re: Oudere ketelwagen relexkoppeling vervangen door kortkoppeling
Hierbij het resultaat. Binnenkort verder met de ketelwagens.
Re: Oudere ketelwagen relexkoppeling vervangen door kortkoppeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Oudere ketelwagen relexkoppeling vervangen door kortkoppeling
Dat ziet er al een stuk beter uit Patrick. :thumbup:
Er zit zeker geen schaargeleider onder, komen de wagens nog wel door een boog R1 of R2?
Re: Oudere ketelwagen relexkoppeling vervangen door kortkoppeling
 @citaat
Ad, ik heb die containerwagens ook en ze rijden met mobadapter-kortkoppeling beter door R1 en R2 dan wagens met de kortkoppelingen die op sommige nieuwe wagens zijn gemonteerd. Ik heb één trein met diverse containerwagens door elkaar, oude met de mobadapterkoppelingen en nieuwe met af-fabriek kortkoppelingen, inclusief onze eigen 3-rail-containerwagen. Met name de laatste (en soms een andere nieuwe), loopt wel eens uit de bocht (5100), de oude met mobadapter-kortkoppeling niet.
Het lijkt er op dat de nieuwe wagons te kort gekoppeld zijn. Ik heb dat probleem ook bij een setje hoge-bak wagens met hout en schuifdakwagens, die de laatste vier, vijf jaar geproduceerd zijn geweest.

Groet, Paul
Re: Oudere ketelwagen relexkoppeling vervangen door kortkoppeling
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Oudere ketelwagen relexkoppeling vervangen door kortkoppeling
Alle wagons waar bij mij een mobadapter ombouw op zit gemonteerd heeft geen problemen met de rijeigenschappen.

Rudolf Wansorra, zo heet de goede man, heeft heel goed research gedaan en duidelijke ombouwbeschrijvingen gemaakt.

Op vragen krijg je inderdaad altijd antwoord, als hij een vraag aan jou heeft dan stelt hij die ook, vooral als je een bestelling hebt gedaan bij recente ontwikkelingen die hij heeft uitgebracht dan wil hij soms weten of je problemen hebt ervaren. Kortom, goed adres voor dit soort zaken.

Re: Oudere ketelwagen relexkoppeling vervangen door kortkoppeling
Dag Ad, als ik de reacties van Paul en Fred lees moet het goedkomen, mijn baantje nu is zo recht dat het iig moet lukken.

Fred, Paul, bedankt voor jullie beider tips hoger in dit draadje, want daardoor kwam ik bij deze oplossing uit.  :thumbup:

Gegroet! Patrick

Re: Oudere ketelwagen relexkoppeling vervangen door kortkoppeling
Update met een containerwagen met ander type koppeling onder de wagen (en daarmee een andere mobadapter). Deze is het eenvoudigste om te bouwen van alle drie types die ik hier bespreek.

Re: Oudere ketelwagen relexkoppeling vervangen door kortkoppeling
En de ketelwagens waarmee het begonnen was  :D . Even secuur werken (een uitdaging voor mij   :o) ).

Het is bekend dat de relexkoppelingen die gemonteerd zitten aan de twee draaistellen niet allebei even lang zijn. De lange mobadapter hoort bij de zijde van de ketelwagen met de loopbrug (als dat zo heet). De kort hoort aan de andere kant.

Rudolf Wonsorra had gratis een paar extra korte mobadapters voor dit type meegestuurd, want bij het inplaatsen van de geknipte Märklin-kkk (zie evt. hierboven) knapte er een mobadapter. Precies wat Paul pajomaho hierboven ook al zegt. Je kan de kkk het beste even schrapen aan de zijkant van het schaartje en dan plaatsen en verlijmen.

Dat heb ik nu niet gedaan, maar zou ik een volgende keer doen. Je kunt zien dat de kkk bij de kleine adapter wat verder uitsteekt. Niet helemaal goed, maar op de totale lengte van de ketelwagen een te verwaarlozen extra lengte  :D .

Laatste foto: één gedaan één te gaan.
Re: Oudere ketelwagen relexkoppeling vervangen door kortkoppeling
Klusje geklaard   :)  . Hier de BP in vergelijk met de Air Liquide die ik na het nemen van de foto nog ombouwde. De verschillen zijn goed te zien.

Laatste foto zoals ze er nu bij staan.

Al met al een leuk werkje om uit te zoeken en uit te proberen. Ik ergerde me wel aan die rammelende koppelingen, dus daar ben ik al vanaf in ieder geval.
Re: Ouder type ketelwagen relexkoppeling vervangen door kortkoppeling
Dag Patrick,

Interessant! Ik heb zeven van dit type containerwagens (M* 46xx en 47xx). Ik vind ze erg mooi. De afstand van buffer tot buffer is te groot. Maar ook als ik ze aanpas vind ik de afstand nog te groot. Er is een derde alternatief lees ik, maar dat veronderstelt breekwerk.
Ik later ze liever in de originele staat. Misschien verkoop ik ze.

Petrus
Re: Ouder type ketelwagen relexkoppeling vervangen door kortkoppeling
Hoi Petrus,

een medeforummer kwam met een koppeling die nog korter doet aansluiten dan de Märklin KKK: Fleischmann profi. Ook volgens NEM-norm, dus zou moeten passen in de mobadapter. Ik nam er twee van hem over, zal eens kijken hoe dat uitpakt en hier posten.

Groet, Patrick

ps: ik vind deze containerwagentjes ook mooi inderdaad, de schaal past niet helemaal bij het andere materieel, maar op zichzelf zijn ze stijlvol.
Re: Ouder type ketelwagen relexkoppeling vervangen door kortkoppeling
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ouder type ketelwagen relexkoppeling vervangen door kortkoppeling
Citaat van: Petrus op zondag 31 mei 2020, 14:43:18
Dag Patrick,

Interessant! Ik heb zeven van dit type containerwagens (M* 46xx en 47xx). Ik vind ze erg mooi. De afstand van buffer tot buffer is te groot. Maar ook als ik ze aanpas vind ik de afstand nog te groot. Er is een derde alternatief lees ik, maar dat veronderstelt breekwerk.

Petrus, de bouwbeschrijving op de webwinkel op ebay voor deze wagons eens goed doornemen, dan moet je tot de conclusie komen dat er voor deze containerwagons geen breekwerk nodig is.

Sterker nog, bij mobadapter aanpassingen is nergens echt breekwerk nodig zoals jij hier veronderstelt, de 45xx serie wagons valt ondanks de te verwijderen pen aan de koppeling goed om te bouwen. Terugbouwen naar origineel kan dan zelfs ook nog. Kortom beetje research is wel nodig maar meneer Wansorra zijn ombouw beschrijvingen kloppen wel.
Re: Oudere ketelwagen relexkoppeling vervangen door kortkoppeling
Citaat van: Marklindak op vrijdag 29 mei 2020, 22:47:44
Rudolf Wansorra, zo heet de goede man, heeft heel goed research gedaan en duidelijke ombouwbeschrijvingen gemaakt.

Fred, ik kan ze slecht vinden. Heb jij ook een link? Alvast bedankt!

Overigens een zeer interessant draadje dit. Ik zie mooie ombouwresultaten voorbij komen.
Re: Oudere ketelwagen relexkoppeling vervangen door kortkoppeling
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Oudere ketelwagen relexkoppeling vervangen door kortkoppeling
Citaat van: Hans Biere op maandag 01 juni 2020, 10:45:39
Fred, ik kan ze slecht vinden. Heb jij ook een link? Alvast bedankt!


Hierachter kun je alles vinden Hans. KLIK
Re: Ouder type ketelwagen relexkoppeling vervangen door kortkoppeling
 @citaat  :thumbup:
Re: Ouder type ketelwagen relexkoppeling vervangen door kortkoppeling
Hans, leg eerst even contact met de man voordat je je bestelling plaatst. Scheelt wat in de kosten. Groet, Patrick
Re: Ouder type ketelwagen relexkoppeling vervangen door kortkoppeling
 @citaat  :thumbup:

Zal ik doen. Bedankt voor de tip Patrick.
Re: Ouder type ketelwagen relexkoppeling vervangen door kortkoppeling
Citaat van: Petrus op zondag 31 mei 2020, 14:43:18
Interessant! Ik heb zeven van dit type containerwagens (M* 46xx en 47xx). Ik vind ze erg mooi. De afstand van buffer tot buffer is te groot. Maar ook als ik ze aanpas vind ik de afstand nog te groot. Er is een derde alternatief lees ik, maar dat veronderstelt breekwerk.
Ik vermoed dat je de ombouw met een symoba koppelinghouder bedoelt dan moet er wat geknipt en gefreesd worden maar dan staan je wagens wel buffer aan buffer iets wat je helaas niet gaat lukken met de mobadaptor houders.
Re: Ouder type ketelwagen relexkoppeling vervangen door kortkoppeling
@Mark: Ik las het in dit artikel: Axel Schnug, Puffer an Puffer, Alte Modelle – kurz gekuppelt, Märklin MAGAZIN 04/2006. Het is als Pdf beschikbaar. Kurz_gekuppelt_18.pdf
Re: Ouder type ketelwagen relexkoppeling vervangen door kortkoppeling
 :thumbup:

is ook de bron waar janpeter (reactie #9 hierboven) naar verwijst.

Groet! Patrick
Re: Ouder type ketelwagen relexkoppeling vervangen door kortkoppeling
Citaat van: pitsar op donderdag 04 juni 2020, 17:59:41waar janpeter (reactie #9 hierboven) naar verwijst.

Hij is dat waarschijnlijk elders op dit forum eerder tegengekomen.  :)

Het bewuste artikel werd ooit HIER door mij aangehaald.

Dat topic stamt uit 2016 en is inmiddels al weer achterhaald. Voor de wagens (en varianten daarvan, ook sommige ketelwagens) waar het daar overgaat is er inmiddels een goed alternatief: TRIX ombouwset 66733. Wel (veel) duurder dan de Mobadapter oplossing. Het is maar waar je voor kiest.
Re: Ouder type ketelwagen relexkoppeling vervangen door kortkoppeling
Beste Pitsar,

Erg gaaf gedaan de ombouw! Nu misschien een wat brutale vraag, maar is het mogelijk om de STl files te delen? Ik zou graag willen experimenteren met een aantal wagons en willen voorzien van kortkoppelingen.

Met vriendelijke groet,

D1bbes
Re: Ouder type ketelwagen relexkoppeling vervangen door kortkoppeling
Citaat van: Hans Biere op donderdag 04 juni 2020, 21:26:03
Citaat van: pitsar op donderdag 04 juni 2020, 17:59:41waar janpeter (reactie #9 hierboven) naar verwijst.

Hij is dat waarschijnlijk elders op dit forum eerder tegengekomen.  :)

Nah, die gast is al zo oud die heeft de originele artikelen gelezen toen die werden gepubliceerd. Dat was makkelijk, want de achtertuin grensde aan Duitsland. En de treinenwinkel nog steeds aan de Bahnhofstrasse (~30). En ruim voor de vorming van 3Railforum waren de bestanden al beschikbaar op Marklin.nl.
In de tijd van publicatie stonden er in de Marklin Magazine meer leuke ombouwen, bv baureihe 82 op basis van de 3031, en elektronische schakelingen voor de modeltreinbanen..

Die gast.
Re: Ouder type ketelwagen relexkoppeling vervangen door kortkoppeling
Citaat van: janpeter op zaterdag 06 juni 2020, 14:48:58En ruim voor de vorming van 3Railforum waren de bestanden al beschikbaar op Marklin.nl.

Of die daar vandaag de dag nog steeds staan weet ik niet. Maar voor de geïnteresseerde staat de hele artikelenreeks, die begon in MM 4 / 2002, over dit onderwerp hier te downloaden.
Re: Ouder type ketelwagen relexkoppeling vervangen door kortkoppeling
Citaat van: d1bbes op zaterdag 06 juni 2020, 12:11:36Nu misschien een wat brutale vraag, maar is het mogelijk om de STl files te delen? Ik zou graag willen experimenteren met een aantal wagons en willen voorzien van kortkoppelingen.

D1bbes
Dank voor je compliment D1bbes. Ik heb de onderdelen niet zelf geprint, maar gekocht in Dld. via eBay. Je kunt Rudolf (zie hierboven) vragen, maar ik verwacht niet dat hij zijn 3D-printfiles zal vrijgeven.

Groet! Patrick
Re: Ouder type ketelwagen relexkoppeling vervangen door kortkoppeling
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ouder type ketelwagen relexkoppeling vervangen door kortkoppeling
Citaat van: pitsar op dinsdag 09 juni 2020, 09:24:02
Je kunt Rudolf (zie hierboven) vragen, maar ik verwacht niet dat hij zijn 3D-printfiles zal vrijgeven.

Geen kans, hij heeft er business van gemaakt!