Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Welke decoder past in DHG500?

Gestart door svvander zondag 07 juni 2020, 21:28:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welke decoder past in DHG500?
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Welke decoder past in DHG500?
Naar de zoektocht naar de juiste "ombouwkit" voor mijn DHG500, kreeg ik van een leverancier al eens het foute setje opgestuurd en daarom ben ik nu op zoek naar het juist. Blijkt dat setje 60903 en 60923 quasi niet meer te vinden zijn (oh jawel, op Ebay staat er eentje voor €103!  :-( ). Dus dacht ik aan setje 60943, maar daar dient dan nog apart een decoder voor aangeschaft te worden.
De vraag: welke past nu mooi in dit locje?

Ik weet dat er alternatieven zijn van ESU (51961), maar ook deze zijn blijkbaar steeds moeilijker te vinden...
Re: Welke decoder past in DHG500?
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Welke decoder past in DHG500?
Je zal even wat meer info moeten geven.
De DHG500 is er in een variant met enkel as aandrijving zoals hier beschreven.
Of met alle 3 de assen aangedreven.

In het eerste geval gewoon een decoder er in bouwen, bv Lokpilot
In het tweede geval Marklin 60903, als vervanging van de SCFM motor, en dan met een decoder naar keuze, bv lokpilot.

In het tweede geval kun je op de plek van het schakelrelais, ook een adapter kwijt van Esu, Marklin of van de jarige flyerman
Re: Welke decoder past in DHG500?
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Welke decoder past in DHG500?
Het is de 3080 versie. Setje 60903 is nog heel moeilijk te vinden blijkbaar. flyerman kende ik nog niet... bedankt voor de tip!
Re: Welke decoder past in DHG500?
Heb er 2 , 1 x delta en 1 x Uhlenbrock 76200, dus met originele motor, loopt prima. :thumbup:

Mvg Gert
Re: Welke decoder past in DHG500?
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Welke decoder past in DHG500?
Inderdaad relais er uit en 76200 er in.
Is de simpelste en goedkoopste oplossing.
Het zal je verbazen hoe lekker dat loopt, mits de motor goed gereinigd, gesmeerd en van nieuwe borstels is voorzien.
grt Piet.
Re: Welke decoder past in DHG500?
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Welke decoder past in DHG500?
Toch de Uhlenbrock? Ok, bedankt voor de tip, dan ga ik daar verder naar op zoek.

Ik had een mailtje gestuurd naar flyerman, maar deze heeft me doorgestuurd.

Re: Welke decoder past in DHG500?
Je wil de lok toch als rangeer machine gaan gebruiken? Zo ja vergeet de uhlenbrock en ga voor een 5 polige met ESU of Marklin decoder.
Re: Welke decoder past in DHG500?
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Welke decoder past in DHG500?
Wel ik lees en hoor tegenstrijdige berichten over die Uhlenbrock: de ene moet 'm absoluut niet hebben, den andere zweert erbij. Het is inderdaad om te rangeren (dus traag en mooi optrekken en vertragen).
Re: Welke decoder past in DHG500?
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Welke decoder past in DHG500?
Die van mij kan dat dus allemaal...
Maar Marklin levert hem zo niet af fabriek.
Re: Welke decoder past in DHG500?
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Welke decoder past in DHG500?
Citaat van: svvander op dinsdag 09 juni 2020, 06:36:45
.. tegenstrijdige berichten...

Ja en dat om twee reden:
1. Elke gebruiker van decoders raakt gewend aan het bewerken van een bepaalde decoders, en ontwikkelt een gevoel voor de waarden en veranderingen  nodig bij een bepaald gedrag.
2. Elke decoder bakker gebruikt zijn eigen toleranties en verwachtingen. En soms wil de ene decoder bij het ene model net wat lekkerder te werken als de ander.

Er is dus geen goed of fout, maar waar je aan gewend (bent ge-) raakt.

Voor vele mensen zijn dat de ESU decoders, en hele horden andere Uhlenbrock. Voor mij is het ESU, en dat is er langzaam ingeslopen sinds de Lokpilot1. (Daarna LP2 > Lok Programmer .... en verder)

Jan-Peter
Re: Welke decoder past in DHG500?
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Welke decoder past in DHG500?
En wat met andere merken? Merken zoals TAMS en Viessman lijken van de aardbol verdwenen. Is niets anders meer dan Uhlenbrock, ESU, Piko (zijn deze iets waard?) of Märklin?

En heeft het zin om een oudere ESU Lopi (1 of 2) te gebruiken?
Re: Welke decoder past in DHG500?
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Welke decoder past in DHG500?
Ja hoor,
maar het zal toch allemaal ingebouwd en afgeregeld moeten worden..

En als je dat niet kan wordt het een dure zaak.
Re: Welke decoder past in DHG500?
hoi,

Citaat van: svvander op dinsdag 09 juni 2020, 13:55:43
En wat met andere merken? Merken zoals TAMS en Viessman lijken van de aardbol verdwenen. Is niets anders meer dan Uhlenbrock, ESU, Piko (zijn deze iets waard?) of Märklin?

Heel veel merken hebben decoders van andere fabrikanten dan het zelf ontwikkelen van decoders. Zo heeft ESU een hele tijd diverse fabrikanten voorzien van decoders, bijvoorbeeld Märklin en Roco. Zimo doet dat nu voor Roco / Fleischmann. Lenz is ook nog een bekende decoder-leverancier. Piko had ook altijd een bepaald merk. Nu zijn ze zelf bezig met ontwikkelen.

Citaat van: svvander op dinsdag 09 juni 2020, 13:55:43
En heeft het zin om een oudere ESU Lopi (1 of 2) te gebruiken?

Tja... Eigenlijk niet. Als ze ingebouwd zijn: Niets aan doen en lekker mee rijden. Er rijden hier ook nog wat oude LoPi / LoSo's . Maar niet nu gaan inbouwen. Dan kan je beter een nieuwe decoder kopen. Die kunnen meer, beter af te stellen dat soort zaken.

Groet Ronald.
Re: Welke decoder past in DHG500?
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Welke decoder past in DHG500?
Hoi Sven,
ik heb deze lok:
ik doe het zo: