Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Zijkant bekleding draaistel mist van TEE 39700.

Gestart door AlbertJan dinsdag 05 mei 2020, 15:40:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zijkant bekleding draaistel mist van TEE 39700.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Zijkant bekleding draaistel mist van TEE 39700.
Beste mensen.
Bij het kopen van de 39700 werd al gezegd dat deze onderdelen soms los lieten.
(ik meen mij ook te herinneren dat hier een topic over geweest is)
En ja hoor, na een aantal keren gereden te hebben lag er al 1 af en daarna meerdere.
Deze vast gezet met een drupje lijm en jaren niet meer naar gekeken maar nu wil ik deze verkopen en ja, je raad het al, er missen er een drietal! 8o

Deze opsteekbare bekleding (naam ken ik niet) heeft geen eigen nummer dus ik kan hier ook niet op zoeken.
Weet iemand hier een oplossing voor en, nog beter, waar kan ik naan nieuwe komen?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Zijkant bekleding draaistel mist van TEE 39700.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zijkant bekleding draaistel mist van TEE 39700.
Citaat van: AlbertJan op dinsdag 05 mei 2020, 15:40:45
Deze opsteekbare bekleding (naam ken ik niet)
Bij de buren noemen ze die bekleding op draaistellen schorten of schortplaten.

Een paar jaar terug besprak Groterdam de Trix versie van de TEE.

Daaruit dit citaat (pagina 4 van 6):
CiteerBij het treinstel krijg je een heleboel extra schortplaten.
Die zijn iets hoger.
Als je die plaatst, sluiten ze aan op de bodem van het rijtuig.
Echter kom je dan niet meer door R1 en R2 bogen heen.

Ik krijg dus de indruk dat je 3 schortplaten kwijt bent, van een Märklin TEE, en dat het veel uitmaakt welk catalogusnummer jouw versie heeft voor het terug vinden van de nummers van de onderdelen die je wilt gaan zoeken. De Ersatzteilnummer vind je hier. De 3railwiki heeft er een pagina over.
Re: Zijkant bekleding draaistel mist van TEE 39700.
@citaat Volgens mij zijn het de scheenplaten en niet de schortplaten.
Re: Zijkant bekleding draaistel mist van TEE 39700.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zijkant bekleding draaistel mist van TEE 39700.
Nog maar een kleine taalanalyse dan: hoe wordt het woord gebruikt, en wat betekent het?
Schortplaten zijn alle platen onderaan het voertuig van de neus tot de staart van een loc, wagen, tram of bus; niet uitsluitend de platen die het draaistel aan het zicht onttrekken. Ze zitten daar met een aantal functies, zoals  stroomlijning en bescherming tegen sneeuw en ijs op de rails of weg.

Een scheenplaat is feitelijk geen schortplaat, maar een versieringsdetail (imitatie) op het midden van de zijkant van het draaistel.

Bij de loc gaat een (draaistelframe) Drehgestellrahm om het draaistel (Drehgestel) heen, maar bij de wagons is dat niet zo, volgens de lijst.

Wikipedia bron 1
CiteerNaast een gewijzigde inrichting kreeg het rijtuig ook extra apparatuur, zoals een airconditioning en dieselaggregaat, die door schortplaten aan het oog onttrokken zijn.

Wikipedia bron 2
CiteerDe laatste generatie BBA-bussen hadden een witte basis met blauwe schortplaten,

Wikipedia bron 3
CiteerAlle PCC-cars waren ongebruikelijk lang en breed. Zo breed dat het mogelijk was over de hele lengte van de wagen ononderbroken schortplaten te monteren

In onze eigen wiki
Citeer7009       Groengrijs    tot 1942    Dak en Schortplaten van de "Henschel-Wegman" treinen.

AlbertJan schiet niets op met dit taalonderzoek, want hij heeft de Duitse naam ervoor nodig, en in de Ersatzliste staat deze term al helemaal niet (en dus ook geen nummer, maar dat wist hij al).
En dat maakt het voor hem inderdaad knap lastig.

Het origineel (TEE die in Amsterdam stond) had schortplaten.
Het model van Trix uit 2008 heeft ook schortplaten.
Dit Märklin model heeft geen schortplaten.
De reden voor het ontbreken van de schortplaten was vermoedelijk de hoge wissellantaarn van de metalen rails.

Dus toch scheenplaten. Enige oplossing die ik daarvoor zie, is gieten met resin of tin, of laten gieten door iemand die dat kan. Hero misschien, of iemand anders zoeken.
Re: Zijkant bekleding draaistel mist van TEE 39700.
Volgens die Ersatzteil-liste is het de 222 272.  Het ding heet drehgestell, een kompleet draaistel dus.  Ik weet zeker niet of die "draaistelimmitaties" daarbij zitten, ik kan geen foto vinden.

Ze zijn niet leverbaar denk ik :

http://www.bahnhoefle.de/mbs/shop/de/Modellbahn-Ersatzteile/Maerklin-Ersatzteile/Maerklin-Ersatzteile-ab-220-000/Maerklin-222272-Drehgestell?xd89a5=3hglocod6bjplrtqn33nb6n587
Re: Zijkant bekleding draaistel mist van TEE 39700.
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: Zijkant bekleding draaistel mist van TEE 39700.
Het ding heet in het Duits Drehgestelrahmen
Staat op de explosie tekening van de 39700 vernoemd als nummer
222 265

Jan
Re: Zijkant bekleding draaistel mist van TEE 39700.
Beste helpers en adviseurs.
Hartelijk dank voor de namen, adviezen en tips om de ontbrekende schort scheenplaten weer aan te kunnen vullen!
Los zijn ze niet te bestellen en om deze compleet met de draaistellen te bestellen is vrij prijzig en ook nog lastig te vinden.

Nu heb ik wel een andere oplossing bedacht want ik heb nog wel een paar losse schort/scheen platen die ik met iets bijsnijden prima op het draaistel kan plakken.
Als je héél goed kijkt dan zie je dat dit niet de juiste zijn maar ja, wel weer "compleet"! O:-D
Daarbij had ik nog een nieuwe 39700 staan en ook daarbij lagen 2 platen los in de doos, dus gelijk maar vastgeplakt.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Zijkant bekleding draaistel mist van TEE 39700.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zijkant bekleding draaistel mist van TEE 39700.
Citaat van: zofman op donderdag 07 mei 2020, 13:26:27
(...)Drehgestelrahmen (...)nr 222 265
Alleen het motorrijtuig heeft Drehgestellrahmen.
Alle andere rijtuigen hebben die niet, dat is juist het probleem.
De foto van AlbertJan toont het draaistel van het stuurstandrijtuig
met daarop een glad plaatje met gaatjes,
en op dat plaatje wordt de scheenbeenplaat gemonteerd.

De foto van dat plaatje toont ook waarom ze er vaak af spatten tijdens het rijden.
Het draaistel draait niet alleen, maar heeft ook verticale speling,
en daartegen is een starre verbinding niet bestand.
Om verticale speling mogelijk te maken, zijn er weinig hechtpunten aangebracht.

Er waren bij dit ontwerp twee opties: een sterke starre verbinding zou leiden tot ontsporing;
een flexibele verbinding zou leiden tot het eraf katapulteren van de versiering (scheenplaat).

Voor een vitrine model maakt het niet uit. Maar in mijn vitrine had ik dan toch liever een TEE gehad met schortplaten, zonder scheenplaten en met een draaistel-frame.
Re: Zijkant bekleding draaistel mist van TEE 39700.
Hallo

Ik heb genoeg sloop draaistellen van de 3071 liggen. Deze hebben echter een iets andere kleur (zwart) dan de 39700 draaistellen.
Bij de 39700 zijn ze gewoon het vastsmelten van deze kapjes vergeten. Heel slordig.
En nee; er zijn nooit verwisselbare schortplaten voor deze treinstellen geweest.
Trix had een model op schaal (dat nu in marklinvorm terugkomt  >:-D) waar losse schortplaten bijgeleverd werden. Totaal ander treinstel.

Bart