Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

ZIMO MX623 geschikt als decoder om AC motoren te digitaliseren?

Gestart door JWS dinsdag 28 april 2020, 15:53:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ZIMO MX623 geschikt als decoder om AC motoren te digitaliseren?
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
ZIMO MX623 geschikt als decoder om AC motoren te digitaliseren?
Goedemiddag,
Ik las uit een draadje uit 2012 (testje ZIMO 623 https://forum.3rail.nl/index.php?topic=37311.0 ) dat je
deze decoder kon gebruiken voor de oude AC motoren van Marklin zonder de magneet te vervangen?
Is dat werkelijk zo? Ik kan er niets over vinden, ook niet in de handleiding van ZIMO.
En zijn die MX623 nog verkrijgbaar?
Met groet,
Jan Willem
Re: ZIMO MX623 geschikt als decoder om AC motoren te digitaliseren?
Ik zou even bij Zimo op de website kijken, zie http://www.zimo.at/web2010/documents/kataloge.htm. In de meeste Roco locomotieven zijn deze decoders ingebouwd, zie http://www.zimo.at/web2010/products/ms-lokdecoder.htm

Werken prima.
Re: ZIMO MX623 geschikt als decoder om AC motoren te digitaliseren?
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: ZIMO MX623 geschikt als decoder om AC motoren te digitaliseren?
Omdat ze prima zouden werken wil ik er ook eens eentje gaan proberen. Het gaat om het al dan niet noodzakelijke aanbrengen van een permanent magneet. Links zijn me bekend, helpen me niet verder......
Heb nu wel dit schemaatje gevonden:

Zou dus een gelijkstroom door de veldspoel sturen, om zo een permanent mageet na te doen?

Is dit ook voor andere decoders van toepassing?

groet,
Jan Willem

Re: ZIMO MX623 geschikt als decoder om AC motoren te digitaliseren?
Dit kun je met de meeste decoders doen alleen heeft het weinig zin omdat je de rijeigenschappen van een lok met veldspoel houdt dus geen lastregeling en matig rijgedrag.
Geef een paar euro extra uit voor een magneet of nog beter koop een setje 60941 voor nog betere rijeigenschappen
Maar waarom wil je persé deze decoder gebruiken Roco gebruikt bvb compleet andere motoren dan Marklin.
Ik heb zelf nog een Zimo MX630 maar deze ga ik vervangen ivm matig mogelijkheden tov een lopi5.
Re: ZIMO MX623 geschikt als decoder om AC motoren te digitaliseren?
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: ZIMO MX623 geschikt als decoder om AC motoren te digitaliseren?
het gaat bij mij niet om Roco, maar om  oude M-motoren. Ik vind het op zich leuk om de verschillende technische mogelijkheden toe te passen. De rij-eigenschappen zijn niet onbelangrijk, evenmin als de financiële kant. De ervaringen op het forum verschillen flink, en ik kan natuurlijk altijd nog een echte motoraanpasssing doen als het niets wordt met alleen deze decoder plus 2 diodes. Gezien de vermelde ervaring met deze decoder mi de moeite waard om te proberen, lijkt me.

met dank voor de reacties,

groet,
Jan Willem
Re: ZIMO MX623 geschikt als decoder om AC motoren te digitaliseren?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: ZIMO MX623 geschikt als decoder om AC motoren te digitaliseren?
Beste Jan Willem,

In theorie is er niets op tegen om dit te proberen, het is ook een oude methode om een Märklin lok op gelijkspanning te laten rijden en de decoder stuurt tenslotte een gelijkspanning (maar wel een impulsbreedband gelijkspanning) naar de motor.

Qua rijeigenschappen moet je na inbouw en test je eigen conclusies trekken.

Groet, Anne W
Re: ZIMO MX623 geschikt als decoder om AC motoren te digitaliseren?
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: ZIMO MX623 geschikt als decoder om AC motoren te digitaliseren?
Beste Anne,
dank voor heldere reactie. Hoe de theorie in een praktische handleiding is verzeild geraakt is me dan nog wel wat onduidelijk.
Ik ga t vast een keer proberen, mnet welke decoder dan ook........
met groet,
Jan Willem
Re: ZIMO MX623 geschikt als decoder om AC motoren te digitaliseren?
Jan Willem,

Als je het leuk vindt om verschillende technieken te proberen, is hier nog een methode : https://photos.app.goo.gl/p9WukUbhRLmWQJhT9

Dit is een Hag loc, maar het kan uiteraard ook met Märklin locs. De veldspoel verwijderen, het ijzer doorzagen en er een neodymium magneet inzetten.  Dit was een vrij zware loc, waardoor de 2 5x5x5 magneetjes te licht bleken.  Voor een standaard loc zal het prima werken.

Erik
Re: ZIMO MX623 geschikt als decoder om AC motoren te digitaliseren?
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 28 april 2020, 20:25:23
Ik heb zelf nog een Zimo MX630 maar deze ga ik vervangen ivm matig mogelijkheden tov een lopi5.
Omschrijf de matige mogelijkheden eens. Alle optie's die een Esu 4.0/5.0 heeft, zitten ook gewoon in de Zimo. Daarnaast bereik je met de motor sturing van Zimo echt betere rij resultaten dan een Esu, doordat Zimo op een andere manier de motor meet en aanstuurt.

Gebruiksgemak van de Esu i.r.t. de Lokprogrammer ten opzichte van ingewikkelde CV's van Zimo is een groot voordeel, waardoor we massaal voor Esu kiezen.

Onbekend maakt onbemind.
Re: ZIMO MX623 geschikt als decoder om AC motoren te digitaliseren?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: ZIMO MX623 geschikt als decoder om AC motoren te digitaliseren?
Ik heb een Zimo programmer. De software is niet zo verfijnd als van ESU, maar het maakt e.e.a. wel makkelijker. Ik heb juist Zimo besteld om lopi OEM te vervangen.
Re: ZIMO MX623 geschikt als decoder om AC motoren te digitaliseren?
Als het om gebruiksgemak gaat vind ik Doehler & Haass ook super. Je hebt drie presets voor de motor en tot nu toe altijd prima resultaten mee gehaald. Heb inmiddels in 5 Piko locs de Piko decoder vervangen door een D&H DH22A-4. En D&H is wat stiller dan Zimo qua motor regeling vind ik. Als je wat verder in de CV's wilt duiken is het lastig dat er geen standaard voor is en elk merk z'n eigen programmer heeft. ESU is zonder programmer ook niet heel gebruiksvriendelijk voor mapping e.d. :) Het dwaalt alleen nogal af. :oops:
Re: ZIMO MX623 geschikt als decoder om AC motoren te digitaliseren?
Ik heb al een wat oudere MX630 logisch schakelingen zijn heel beperkt ik heb er een faulhaber achter zitten wat geen goede combi is of de lok rijdt goed met wagen of goed zonder wagen maar beide krijg ik niet voor elkaar.
En persoonlijk kies ik voor decoder met MFX dus nog een reden om deze te vervangen.
En aangezien een lopi5 nu zelfs meer versterkte uitgangen heeft dan de Zimo heeft deze zijn nut verloren bij mij.
Voor bvb Roco modellen zal Zimo een prima keuze zijn maar ga je zelf van alles aanpassen dan hou je meestal niet veel merken over.
Re: ZIMO MX623 geschikt als decoder om AC motoren te digitaliseren?
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: ZIMO MX623 geschikt als decoder om AC motoren te digitaliseren?
Citaat van: ErikW op woensdag 29 april 2020, 09:59:58
Jan Willem,

Als je het leuk vindt om verschillende technieken te proberen, is hier nog een methode : https://photos.app.goo.gl/p9WukUbhRLmWQJhT9

Dit is een Hag loc, maar het kan uiteraard ook met Märklin locs. De veldspoel verwijderen, het ijzer doorzagen en er een neodymium magneet inzetten.  Dit was een vrij zware loc, waardoor de 2 5x5x5 magneetjes te licht bleken.  Voor een standaard loc zal het prima werken.

Erik

Ha Erik,
Heb ik nu 1 keer geprobeerd, doch teveel speling in de magneet (te veel weggezaagd?) waardoor anker vastloopt. Wellicht magneet vastlijmen?
groet,
Jan Willem
Re: ZIMO MX623 geschikt als decoder om AC motoren te digitaliseren?
De luchtspleet tussen het ijzer en het anker is maar heel minimaal. Bij die Hag loc heb ik een anker uit een hoogvermogenset van Märklin gebruikt, die is een stuk kleiner, en loopt dus ook niet aan.  Vastlijmen of verder vijlen en een grotere magneet gebruiken is misschien nog een optie?  Ik heb vierkant 5- en 10 millimeter magneten op voorraad, en wat 1mm schijfjes.

Welk anker heb je gebruikt?
Re: ZIMO MX623 geschikt als decoder om AC motoren te digitaliseren?
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: ZIMO MX623 geschikt als decoder om AC motoren te digitaliseren?
Ha Erik,
ik heb het originele anker gebruikt, heb geen andere liggen. Met die uit een ombouwset gebruik je neem ik aan toch meteen ook de permanent magneet?
ik heb nu net een bruikbare schuifmaat in het bezit, zal de boel eens gaan nameten.
Maar eerst proberen met 2 diodes een oud lokje om te bouwen...
met groet,
Jan Willem
Re: ZIMO MX623 geschikt als decoder om AC motoren te digitaliseren?
De Märklin magneet past niet in een Hag-loc, daarom heb ik de veldspoel verwijderd en 10mm uit het ijzer gezaagd.  Daar een 10x10x10mm neodymium magneet tussen geplaatst.  Blijft uit zichzelf al op z'n plek zitten, maar ik heb er voor de zekerheid nog even een krimpkousje omheen gedaan.

Motoren met een magneet lopen toch wel veel mooier dan die met een veldspoel.  Ik ben momenteel bezig een oude Märklin DHG500 om te bouwen.  Die heeft nog een sfcm motor en een driepolig anker.  Ik ga verschillende opties uitproberen:
- 2 5x5x5 magneetjes
- een 10x10x10 magneet
- misschien ook nog een veldspoel met diodes

- 3-polig sfcm anker
- 5-polig dcm anker met een nieuw motorschild
- een dc motortje

- c90 decoder
- lopi4

Hier staan wat foto's : https://photos.app.goo.gl/CBqc8qCLUBb5s4Zu7

Groetjes,
Erik