Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Baan ontwerp niet naar mijn zin...

Gestart door hansb58 zondag 03 mei 2020, 11:07:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Lid sinds: 2019

Gek op spoor, en...ga ik het ooit leren?

offline
Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Hallo allemaal
Ik ben inmiddels al een paar maanden bezig met het bedenken en in SCARM uitwerken van een baanontwerp.
Ik heb een ruimte beschikbaar waarin ik een "tafel"plaats van 480x122 cm. De tafel is in tweeën gemaakt en komt op wieltjes te staan om overal bij te kunnen

Het idee was oorspronkelijk een rondje Brienzersee in Zwitserland te maken. Van Interlaken-Ost langs de noordkant van het meer naar Brienz. En van Interlaken-Ost naar het doodlopende spoor in Bönigen (op de tekening houtzagerij), dat letterlijk om de hoek van station Interlaken-Ost bij het meer stopt.
Omdat dat wat weinig spoor en treinverkeer oplevert, heb ik mij de vrijheid gegeven om van Briënz het spoor door te trekken om het meer en het tracé van de bestaande autoweg terug te volgen, waarna ik bij Bönigen aan wil sluiten op het spoor naar het station Interlaken-Ost.
E.e.a. is goed te zien (inclusief de bestaande sporen) op https://map.search.ch/Interlaken?pos=633364,171224&z=512. Op deze kaart staat het hele sporenplan fantastisch weer gegeven.

Ik heb het zo bedacht dat wanneer je vanaf Briënz (Laag 1) de bocht om het meer deels maakt, en een tunnel ingaat en via een spiraal 20cm zakt naar laag 0.
Je rijdt dan een schaduw station in. Door het schaduwstation kom je in een tweede spiraal aan de zuidkant van het meer uit en rijdt vandaar de tunnel uit en komt op een 2-sporig traject dat aansluit op het spoor bij Böningen en dan meteen het station Interlaken-Ost in rijdt.

Het tweede spoor dat ook vanaf station Brienz rond het meer gaat blijft bovengronds. Het idee is kort na het meer een kleine halte (mini-station) en sluit kort daarna aan op het spoor dat uit de cirkel omhoog komt waarna het in meerdere sporen het station Interlaken-Ost binnen loopt.
In werkelijkheid gaat vanuit Interlaken-Ost 1 spoor over de rivier Aare naar het westen. Ik heb er 2 van gemaakt waarvan 1 klimt en gaat bovenlangs (hoog op de helling) rond om aan de zuidkant van het meer in te kunnen voegen op het verkeer dat uit laag 0 omhoog komt.

Wat er niet naar mijn zin is, is dat ik het station Interlaken-Ost zoals het in werkelijkheid is niet (in SCARM) uitgetekend krijg. Het onderste deel van Laag 1 (groene sporen met het meer op de tekening) is veel te recht en te druk. Ik wil eigenlijk de oversteek over het meer verder naar links plaatsen. De afstand tussen de doodlopende sporen naar het meer (houtzagerij moet hoger liggen en korter zijn.
de samenvoeging van de bocht om het meer en het verkeer uit de cirkel kort na de tunnel bij elkaar en als enkelspoor het station in.

Ik heb het SCARM bestand bijgevoegd en een paar tekeningen. De beide lagen zoals ze nu in SCARM getekend staan en een in Powerpoint bewerkte tekening die laat zien hoe ik het eigenlijk zou willen doen

Is er iemand die mij hier mee kan helpen? Sowieso is ieder commentaar om het te verbeteren van harte welkom!!
De bouw wil ik in een afzonderlijk draadje gaan beschrijven

Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Mmm... een moeilijke uitdaging. Ik ben eigenlijk de draad al kwijt als ik het mapje zie  :?  ;)
Teken anders eens met potlood, niet in schaal, ongeveer uit wat je wenst. (Eerst het zichtbare niveau). Misschien kunnen we dit dan iets makkelijker projecteren.
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Zoals in je tekening ook al blijkt ruimte gebrek.
Een station dan oversteek  en weer een halte heeft wat meer lengte nodig.

Station iets omhoog draaien.
Die doorgang eronder vergeten.(Kan eventueel lager uit zicht)
Je zou de uitrij sporen naar Brienz links kunnen doen en dan door een tunnel naar achteren draaien.
Zoals het nu zit. Dat overstekende spoor zou ik vergeten.

Eventueel kun je dan daarboven splitsen en omlaag gaan en zo een rondje om een meer creeeren.

Da andere kant van je station gaat dan naar je schaduw station.
eventueel kun je een slinger uit zicht maken dat je onder aan het meertje weer aantakt bij het rondje om het meer.

Station Brienz moet gewoon een perron met inhaal spoortje worden.
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Lid sinds: 2019

Gek op spoor, en...ga ik het ooit leren?

offline
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
@SVVANDER en @Hero ik heb mij nog maar niet aan met de hand tekenen gewaagd. Bijgevoegd een beeldschermafdruk van het gebied en daarop ingetekend hoe ik het zou willen maken

Ik snap dat je de weg kwijt raakt. Ik heb iets in mijn hoofd en probeer dat te beschrijven. Dat betekent nog niet dat de lezer het meteen snapt... :-(

Enerzijds wil ik qua spoortraject enigszins de lokale situatie nabootsen. Anderzijds maakt de schuine ligging van Zuid-West naar Noord-oost van het meer dat onmogelijk. Bovendien overheerst het meer. Dat moet kleiner, maar wel zo dat het nog mogelijkheden heeft voor een kasteel aan het water, jachthaven, watersport etc.  Ik wil best wel wat meer heuvels, dorpen, wegen, beekjes en paden creëren. Daarnaast maak ik links tegen de heuvel een wijngaard en olijfbomen. Daarom is die schuine oversteek over het water naar Brienz ook belangrijk. Dan kan ik links leuke scenery maken. Ik ga dus echt een fantasie Frans/Zwitsers grensgebied maken.

Wat ik heel mooi aan de afgebeelde situatie vindt is de ligging van het station Interlaken-Ost, Je komt vanuit het oosten over de Aare (enkel spoor) het station in rijden en rijdt er aan de Oostzijde ook over enkelspoor uit. Het station ligt wat schuin op de kaart gepositioneerd.

Als je naar het oosten richting Brienz gaat "meandert" het spoor langs de oevers van het meer. Af en toe vlak langs het meer, maar vaak iets er vandaan met een weg en een dorpje er tussen.
Brienz moet inderdaad een klein stukje dubbelspoor zijn bij het station.
Na Brienz volgt hij het meer naar het zuiden en gaat dan verder Zuidwaarts mijn tafel af. Ik wil hem afbuigen rond het meer en parallel met de weg terug naar Bönigen laten lopen en daar het station weer in. De cirkel is dan rond.
Bij Bönigen een 2 a 3 doodlopende spoortjes die stoppen bij het meer. Ik maak daar een houtzagerij.

Wat ik naast het spoor aan de zuidzijde van het meer in fantasie nu heb toegevoegd is dat het spoor dat aan de westzijde ook weer over de Aare Interlaken-Ost uitgaat (dubbel spoor) meteen een tunnel in gaat en op 2 verschillende hoogte ieder afzonderlijk aan de noordzijde van de baan uit de tunnel komt. Met een hoogteverschil van ong 6cm. Het bovenste spoor gaat helemaal rond de baan zakt steeds verder tot het rond het meer op de zelfde hoogte zit als het spoor dat het schaduwstation uit komt.
Het onderste spoor sluit aan op het traject naar Brienz, dat schuin vanaf Interlaken over de Aare oversteekt en dan het meer volgt.

Wat kan anders? het tweede bovenste spoor vanuit Interlaken, dat helemaal rond kan er uit, maar ik wil wel een zichtbaar spoor houden dat rond het meer terug gaat. Anders gaat alles het schaduwstation in. Het lijkt me aardig om een keuze te hebben. De sneltrein gaat naar beneden, het boemeltje blijft boven; aan de onderzijde (zuidkant) een soepeler overgang vanaf de uitgang schaduwstation op het tweede spoor (klein station) en dan geen lange rechte einden, maar slingerend langs het meer terug naar Interlaken

Wat ik graag wil houden als dat kan is die schuine oversteek naar de bovenkant van het meer. Dat maakt het speels, maar ik krijg met geen mogelijkheid station Interlaken er in getekend. Dat kan toch niet zo moeilijk zijn?
Als iemand met verstand van SCARM mij wil helpen, zou dat heel fijn zijn 
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Tja... Het station van Interlaken met de aansluiting op een houtzagerij is al een heel thema op zich! Het leuke van het station is dat het een combinatie is van een eindstation en doorgangsstation.
Het enorme meer is, eh gewoon, enorm... Natuurlijk is het leuk om een zijlijntje erbij te hebben en uit te beelden maar dat lukt volgens mij niet of heel slecht op de rechthoek die je nu ter beschikking hebt. Ik zie niet hoe je dat geloofwaardig in een beeld kunt vatten tenzij je nog een paar meter extra lengte hebt of de bocht om kan.
Ik heb er nog geen concrete gedachten over, maar ik laat het toch even sudderen...


Groet,

Peter


Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
De enige manier dat je dit voor elkaar krijgt is die lus door de tunnel van Interlaken
naar beneden te laten draaien en onder je station door aan de bovenkant van het meer samen voegen met je traject.

Je station moet in de linker bovenhoek.
En wordt dus wat je de schuine oversteek noemt.
Voor de perrons tak je af omlaag met de onderbaan en zaag sporen.

Beide spiralen zou ik rechts maken op een baan van 120 diep gewoon over de volle breedte een dubbelsporige spiraal.
Dalend vanaf de rechterkant zoals je hebt getekend.
Klimmend eromheen en dat verborgen een stuk onder het meer door laten rijden tot waar je het nu getekend hebt.In je schets.

Al eens N spoor overwogen?
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Lid sinds: 2019

Gek op spoor, en...ga ik het ooit leren?

offline
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Ik ga sowieso dat meer een heel stuk kleiner maken, dat is inderdaad te groot en door de schuine ligging niet in te passen.
Ik heb wel aan N spoor gedacht, maar vindt dat te klein. Ik ben toch meer een H0 mens  ;)
Een dubbele spiraal links, wordt een klusje om uit te tekenen, maar ik ga mijn best doen  :)
Met de tips ga ik alles nog eens opnieuw tekenen en kom dan terug
bedankt tot zover
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Hoeveel ruimte heb je? Kan je dan niet in het meer gaan staan? Dat als "bedieningsruimte"? Je hebt volgens mij nu een breedte van 1226mm getekend. Dat is zeer breed. In het midden kom je nooit meer bij.

Groet Ronald.
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Lid sinds: 2019

Gek op spoor, en...ga ik het ooit leren?

offline
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Hoi Ronald
Ik heb 122x488 (2 standaard platen van 122x244) ik maak frames op wieltjes zodat ik er omheen kan lopen. Dan zou ik er op die manier overal bij moeten kunnen. Ik heb dan ong 80cm loopruimte aan de lange kanten en 50cm op de korte kant
Ik heb dat frame nog niet in elkaar gezet. Alles ligt klaar. Ik denk er wel aan om in plaats van 2, 3 bakken kortere bakken te maken ivm mogelijke verhuizing in de (verre) toekomst
De onderkant (schaduwstation) komt op ong 86 cm dan heb ik 20cm gerekend voor de draaispiralen en ruimte om er bij te kunnen. Dan komt laag 1 op 106cm

Op de eerdere vraag of ik de bocht om kan? Ja, Ik kan naar ong 520cm lengte en dan een korte U bocht maken, dan wordt de baan aan de rechter zijde 200cm  en ik kan dan nog een anderhalve meter er aan maken. Het probleem is dan wel dat je er eigenlijk in de hoeken niet meer bij kan en hij drastisch smaller moet omdat de verrijdbaarheid verloren gaat. Dan is denk ik in plaats van 122 nog maaar een goede 80, 90cm diepte haalbaar
groeten
Hans
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Lees dit draadje eens door: Poggendam: Nieuwe plannen. Dan begrijp je waarom een plaat van 122 breed niet zo'n goed idee is.

mvg Ronald.
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
mijn baan is zelf 122cm breed,en ik kan je zeggen dat je er in het midden niet bij kunt,tenzij je met uitneembare delen werkt.Als er alleen spoor ligt dan lukt het nog wel,maar van zodra er scenery en gebouwen opstaan mag je het vergeten,daarom dat ik ook met 2 uitneembare delen ga werken;


mvg,
Michel
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Met een beetje fantasie
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Lid sinds: 2019

Gek op spoor, en...ga ik het ooit leren?

offline
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Bedankt voor de reacties met betrekking tot de breedte. Daar heb ik mij dan goed in vergist. Ik dacht steeds dat wanneer ik het verrijdbaar maak en er om heen kan, die 122cm wel zou kunnen.
Hansje gaat maar weer opnieuw beginnen 😭
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Citaat van: hansb58 op zondag 03 mei 2020, 20:26:15
Ik heb iets in mijn hoofd en probeer dat te beschrijven. Dat betekent nog niet dat de lezer het meteen snapt... :-(
Wist je dat bij de site Eingestellte Bahnen hierover ook een stukje staat? Over een spoorlijn die naar het meer liep?
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Lid sinds: 2019

Gek op spoor, en...ga ik het ooit leren?

offline
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
@Jan22, nee wist ik niet. Dit valt onder de Zentralbahn, ga ik goed bestuderen :-) dank je!
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Lid sinds: 2019

Gek op spoor, en...ga ik het ooit leren?

offline
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Dit is wel heel veel spoor, ik wil eigenlijk het landschap boven de hoeveelheid spoor laten gaan. Daarom is het maar niet naar mijn zin :-(
Maar toch dank voor de moeite. Moet ik ook eens goed naar kijken ;-)
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Daarom zou ik kijken dat je in het "meer" gaat zitten. Dan kan je een mooi landschap maken met een trein er in. Dan hoeft het niet eens zo breed te zijn. Je kan al met een kleine breedte iets moois maken.

Groet Ronald.
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Je zou kunnen overwegen om het meer halverwege zijn oorspronkelijke lengte te laten stoppen op je tafel, bijvoorbeeld rechts onder (dan iets onder een hoek leggen). Het gaat bij de modelbouw toch eigenlijk allemaal om de verbeelding (alles 1:1 nabouwen zal niet lukken, neem bijv de Gottard baan van Jongslog; hij heeft gekozen voor delen in detail en concessies op het grote geheel).
In de verbeelding loopt het meer dan gewoon door buiten je tafel. Je laat dan rechts boven het spoor in een tunnel verdwijnen en kunt in je schaalmodel daarna gewoon onder je meer door gaan.

gr. Gertjan
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
GertJan, het idee is niet slecht maar praktisch onuitvoerbaar. Het railbed ligt altijd boven de waterspiegel. Als je daar dan onderdoor wilt om de bocht te maken moet je zeker tien centimeter omlaag. Dat wordt een helling van drie meter. Waar wil je die neerleggen? Dan moet je al met een brug over het meer gaan werken.

Overigens ben ik van mening dat de wensen van TS iets te pretentieus zijn voor de beschikbare ruimte. Dat gaat niet lukken. Minder is meer. Het beste alternatief is een rondom baan, je zit dan dus inderdaad in het meer. Met een diepte van 60 tot maximaal 80 cm zijn prachtige resultaten te bereiken. Klimspiralen wordt dan weer een heel ander verhaal. Zwitsers voorbeeld dus zie ik meteen elektrische traktie. Voor een spiraal (helix) met bovenleiding heb je al gauw een ruimte van 100 bij 100 cm nodig in enkelspoor. Voor een dubbelsporige helix 120 bij 120 cm.
Ik zou er nog maar eens heel diep over nadenken.
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Lid sinds: 2019

Gek op spoor, en...ga ik het ooit leren?

offline
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Gelukkig heb ik mijn eerste tekeningen nog niet weg gegooid. Ik ga opnieuw beginnen met tekenen. Dat meer, moet er in afgslnakte vorm komen, maar ik probeer eerst een baan uit te tekenen op 90 diep (achterkant worden toch bergen dus de trein komt al verder naar voren) met daarin twee kleine stations a la Brienz en Bergün (weet ik ligt daar niet, maar is een leuk station) en Interlaken. Of dat schaduw station nog haalbaar is? ik lees onderaan over het probleem met de Helix en bovenleiding. Ik kom er z.s.m. op terug met een alternatief.
Ik merk dat ik wel heel veel problemen heb met het tekenen. Wanneer gebruik je nu welke wissel en welke stukjes er achter om het mooi recht en passend te krijgen.... :-(
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
 @citaat Daarom eerst met een potlood en papier schetsen. Daarna pas een keer wat technischer.... Al doen heel veel "top" bouwers het compleet gewoon door uit te leggen en te frotten.

Kijk eens naar dit soort draadjes: Hoch über dem Fluss Albula (Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn). Op weinig diepte. Of Project Rhätische Bahn of Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls of RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden Hier is een heel zwitserhoekje: RhB / FO / MGB, Zwitsers smalspoor.

Kan je mogelijk wat ideeën op doen.

Groet Ronald.
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Lid sinds: 2019

Gek op spoor, en...ga ik het ooit leren?

offline
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Hoi Ronald
Bedankt voor de serie links. Ik ga ze allemaal bekijken en zit al te likkebaarden bij de eerste met die mooie Bemo spulletjes 😍
Groeten
Hans
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Citaat van: hansb58 op dinsdag 05 mei 2020, 09:05:58
Ik heb wel aan N spoor gedacht, maar vindt dat te klein. Ik ben toch meer een H0 mens
Je wekt de indruk, nog geen materieel te hebben. Dus kun je alle kanten op. Waarom ga je dan niet voor H0m?
H0, met de compactheid van N (OK, niet helemaal) en bovendien echt conform het grote voorbeeld, want wat je voor ogen hebt is allemaal meterspoor (ZB/BOB)

Op zich is het een interessant thema, want -Ost zijn in feite 3 kopstations in één: BLS (1435) / ZB / BOB (beide 1000)
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Citaat van: ronaldk op dinsdag 05 mei 2020, 20:15:03
Daarom zou ik kijken dat je in het "meer" gaat zitten. Dan kan je een mooi landschap maken met een trein er in. Dan hoeft het niet eens zo breed te zijn. Je kan al met een kleine breedte iets moois maken.

Groet Ronald.
Eens, waarom zou je het meer zo breed willen maken?
Door het meer smaller te maken (en gewoon aan de rand op laten houden) en de bergrug van de Augstmatthorn/Rothorn naar voren te halen, krijg je erachter ruimte voor lussen, opstellen, etc.
Dan zou je het traject Interlaken - Meiringen kunnen nabootsen, met halverwege bv het 'emplacement' van Oberried.
Het traject is enkelsporig, dus met een paar treinen heb je je handen al vol met passeren, omlopen etc.

Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Lid sinds: 2019

Gek op spoor, en...ga ik het ooit leren?

offline
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Even reactie op de laatste vragen
Ik heb een 100 stuks K-rail en een startset rondje C rail met digitale aansturing. Verder zo'n blauw/rode Cargo lok met wat goederenwagons en een prachtige groene Re 6/6 Lok met 3 mooie SBB personenwagens

Ik begrijp dat ik toch niet duidelijk ben over dat meer.. Die tekening bovenin de posts is een Google maps beeldschermafdruk. Puur voor de inspiratie en om aan te geven over welk deel Zwitserland ik het heb. Natuurlijk wordt het meer veel kleiner en het moet ook bijgedraaid worden. Een meer er in is leuk, maar het is geen watersportmodelbaan  :D

Voor wat betreft de keuze N of H0 was voor mij niet duidelijk. Wat wel jammer is is dat ik bij 2 al lang bestaande modelspoor winkels ben gewest en uitgebreid heb besproken wat ik wilde gaan doen waarbij alle merken en soorten voor mij open stonden en de een überhaupt geen duidelijk advies gaf en de tweede mij uiteindelijk een startset Märklin verkocht met de Re 6/6 en de 3 wagons. Geen van beiden kwam met H0m aan.

Ik wilde mij dus inderdaad concentreren op een binnen de beschikbare ruimte passend stuk Interlaken, Oberried, Brienz en dan onderlangs het meer deels door tunnels terug naar Bönigen en dan weer binnenlopen op Interlaken-ost. De in werkelijkheid bestaande enkelspoor uitgang aan de West zijde van Interlaken-ost kan ik dan gebruiken om meteen een tunnel in te gaan en dan naar beneden een schaduwstation in. Vond het zo'n aardig idee  :)

Station Oberried heb ik al kant en klaar staan 😉
Mijn grootste beginners probleem is dat ik gewoon niet weet wanneer ik welk type wissel kies, wat daar dan achter komt en je het mooi soepel laat verlopen. Als je op die Zwitserse site in zoomd zie je dat er op het stuk Interlaken-Brienz-Meiringen geen 100m recht is. Juist dat slingerende maakt het zo leuk, maar teken dat maar uit...
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Tja wat moet je daar nu van zeggen. Nou ten eerste dat er in H0m geen gangbaar compleet assortiment wordt aangeboden. Er is van alles te koop maar je moet zelf zoeken bij de diverse aanbieders. En veel "modelspoorwinkels" doen dat niet voor je, zeker niet als je daar als beginner staat die niet veel weet. Dan is een startset Märklin "om het even wat" veel makkelijker te verkopen. Helaas maar waar.

Graag zou ik je het volgende advies willen geven omdat je al meerdere keren hebt aangegeven dat je niet weet hoe en welke wissels etc.
Bouw een tafelframe waar je alle kanten mee uit kan of eenvoudig te veranderen is. Leg daar een goedkoop stuk spaanplaat op en begin gewoon met rails te spelen. Al doende leert men. Daardoor krijg je inzicht in wat de mogelijkheden zijn van je ruimte (beperkingen) en je leert welke rails en wissels waar en wanneer te gebruiken. We kunnen hier nog heel lang doorgaan met adviezen en plannen en weet ik wat nog meer. Maar zolang jij geen kennis hebt van hetgeen je mee bezig bent heeft dat allemaal weinig zin. Dat is niet vervelend bedoeld maar praktijk leert je zoveel meer dan een stukje tekst op het forum.
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Citaat van: hansb58 op vrijdag 08 mei 2020, 14:34:35om aan te geven over welk deel Zwitserland ik het heb.
Tja . . . . . Ik zal niet zeggen dat ik dat deel van Zwitserland ken als m'n broekzak, maar het komt wel aardig in de buurt (kom er al een jaar of 55 met enige regelmaat) :-)

Citaat van: hansb58 op vrijdag 08 mei 2020, 14:34:35
zie je dat er op het stuk Interlaken-Brienz-Meiringen geen 100m recht is. Juist dat slingerende maakt het zo leuk, maar teken dat maar uit...
Juist dààrom zou H0m zo mooi zijn . . . .
En wat dat uittekenen betreft: Probeer met Scarm te spelen en gebruik de grote boogstralen en de compensatie boog voor de slanke wissels of gewoon de flex.
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Citaat van: hansb58 op vrijdag 08 mei 2020, 14:34:35
Voor wat betreft de keuze N of H0 was voor mij niet duidelijk. Wat wel jammer is is dat ik bij 2 al lang bestaande modelspoor winkels ben gewest en uitgebreid heb besproken wat ik wilde gaan doen waarbij alle merken en soorten voor mij open stonden en de een überhaupt geen duidelijk advies gaf en de tweede mij uiteindelijk een startset Märklin verkocht met de Re 6/6 en de 3 wagons. Geen van beiden kwam met H0m aan.

Tja... Ik ben niet bij het gesprek geweest en bij welke winkels. Ook wat je precies hebt aangegeven wat je wil bouwen. Bemo en smalspoor is niet echt gangbaar. Het is een beetje een niche markt. Veelal moeten ze het bestellen of hebben ze een kleine voorraad. Dan kan ik mij voorstellen als iemand die compleet nieuw is en van niets af weet richting de twee grotere systemen meer richting de twee grotere systemen (2rail H0 en 3-rail H0) en niet naar H0m of H0e.

Groet Ronald.

Citaat van: R.C.Grootveld op vrijdag 08 mei 2020, 19:11:03
En wat dat uittekenen betreft: Probeer met Scarm te spelen en gebruik de grote boogstralen en de compensatie boog voor de slanke wissels of gewoon de flex.

Geen computerprogramma gebruiken maar schets eerst met potlood en papier. Dat is beter. Dat zet je dan later over naar een computerprogramma. Maar dat hoeft niet eens.

Groet Ronald.
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Wanneer je niet handig bent met computer tekenprogramma's is tekenen of schetsen uiteraard een manier, zoals Ronald al aan gaf, maar er zit een gevaar aan: de bochten. Zeker wanneer je met slanke wissels en grote boogstralen  wil gaan werken. Bij zelf tekenen worden de bochten vaker te scherp dan te ruim. Kijk ook maar eens in je schets. Je hebt een ruimte die eigenlijk te klein is, maar als je zelf schetst past het er mooi in. Papier is geduldig...
Kortom: hou daar rekening mee met tekenen uit de losse pols.
Gr Gertjan
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Als je niet zo handig bent met pakketten als SCARM, dan is misschien de goede ouderwetse https://www.marklin.nl/producten/details/article/0210 wat. Gebruikte ik in het pre-ontwerpsoftware tijdperk ook.
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Tekenen met zo'n sjabloon vereist ook wel enige kennis van de boogstralen en wisselhoeken; als je er vrolijk mee aan de slag gaat op en wit stuk papier, kom je nog wel eens bedrogen uit. Dat heb ik in die goeie ouwe tijd ook wel uitgevonden. Met tekenen op ruitjespapier, liefst mm-papier, ging het nog wel.

Maar of we zo veel verder komen is de vraag. Hans heeft een best ambitieus plan opgevat dat een aantal van ons wel in de greep heeft gekregen, alleen weet niemand hoe het aan te vatten. Het is ook simpeler om een bergtraject te maken dan een baan langs de oever van een meer. Het is immers makkelijker lussen te maken in keertunnels dan onder het wateroppervlak te verdwijnen. Het zou misschien alleen kunnen door Interlaken te verplaatsen naar een hogere plek en de aftakking lager, langs het meer te laten lopen. Het is niet zoals het is, maar wel zoals het (misschien) kan.

Groet,

Peter

Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Of het meer aan de voorkant van de baan, ligt het minder in de weg. Het voordeel: je hoeft dan net het hele meer uit te beelden.
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Citaat van: Wimdouwe op vrijdag 08 mei 2020, 23:18:59
Of het meer aan de voorkant van de baan, ligt het minder in de weg. Het voordeel: je hoeft dan net het hele meer uit te beelden.
Dat bedoelde ik ook: Maak het meer smaller, een bouw alleen de kustlijn, haal de bergrand naar voren en je creëert ruimte voor lussen en opstelsporen.

Maar het blijft een leuk stuk Zwitserland om na te bouwen ....
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Lid sinds: 2019

Gek op spoor, en...ga ik het ooit leren?

offline
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Ook al schrijf ik hier wat frustraties van mij af, ik ben heel blij met alle tips die zo voorbij komen. Het heeft me wel aan het denken gezet! 👍🏻
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Citaat van: hansb58 op zondag 03 mei 2020, 11:07:51
Het idee was oorspronkelijk een rondje Brienzersee in Zwitserland te maken. Van Interlaken-Ost langs de noordkant van het meer naar Brienz. En van Interlaken-Ost naar het doodlopende spoor in Bönigen (op de tekening houtzagerij), dat letterlijk om de hoek van station Interlaken-Ost bij het meer stopt.

Ik gaf het al eerder aan: bron: https://eingestellte-bahnen.ch

bronpagina: https://eingestellte-bahnen.ch/bern-loetschberg-simplon-bahn-bls-bb/
CiteerStreckenführung

Ab Interlaken Ost führte die Strecke entlang des Güterbahnhofs, unterquerte das Streckengleis der Brünigbahn und erreichte nach Ueberquerung der Lütschine die damals noch ausserhalb des Dorfes direkt am See liegende Station Bönigen, wenige Meter vor der Schiffstation. Unmittelbar vor der Lütschine erstellte die BLS die umfangreiche Wagenwerkstätte. Ausser der Lütschinenbrücke wies die Strecke keine nennenswerten Kunstbauten auf

Ik herhaal het alleen maar omdat ik de samenloop van omstandigheden zo grappig vind: Station Böningen.
Niet als houtzagerij, maar toch. Topgedachte.
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Nou, schiet er maar op!

Het is ongeveer wat ik ervan bakken kan voor het zichtbare gedeelte. Er moet plaats zijn voor een schaduwstation onder het gewone station. Ik heb de aftakkingen van de helix niet getekend; het lijkt mij praktisch om na de aftakking langs de oever van het 'meer' nog een winding aan de klimspiraal toe te voegen. Het is ook mogelijk de linker aansluiting van 'Interlaken' aan te sluiten op de helix rechts. Met een wissel kan dan steeds gekozen worden tussen afslaan naar links of doorklimmen naar de rechterzijde.
De spiraal zal druk bereden worden in twee richtingen en dus voor congestie kunnen zorgen. Maar of dat bezwaarlijk is, betwijfel ik. Met een goede planning is er leuk treinverkeer mogelijk. Met wat puzzelwerk is een deel automatisch via de pc en een programma als Rocrail te sturen. Dan mag je zelf wat rangeerwerk doen.
Het onzichtbare meer, dat is ongeveer de hele voorzijde. Heel geloofwaardig is het misschien niet om een mini station 21 cm onder het grote station te leggen; dat is een hoogteverschil van ongeveer 18 meter. In het echt maak je er een trap voor, nou ja, een roltrap of lift, maar toch geen spoorlijn. Uiteraard is met meer omwentelingen van de helix een grotere hoogte te overbruggen. Op zich heb ik nu een wat kleine diameter (K-rail 2231) gekozen waardoor de stijgingspercentages de 3,3% belopen. Dat is wel stevig. Maar nogmaals, het gaat om het idee.

Groet,

Peter


Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Lid sinds: 2019

Gek op spoor, en...ga ik het ooit leren?

offline
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Dank voor het meedenken!
Ik heb zelf wat met papier en potlood/[pen zitten prutsen. Tekenen is mijn grootste hobby nooit geweest, dat blijkt er ook wel uit. Ook de verhoudingen deugen voor geen meter.
Ik ben terug gegaan aan 488 lengte en 80cm diepte. Dat lijkt toch realistischer te zijn.
Ik heb onderstaand plaatje zitten tekenen. Of het haalbaar is weet ik niet.
Ik ben wel blij dat een helix mogelijk is. Dan kan dat schaduwstation er toch komen
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Waarom beeld je niet één zijde van het meer uit? Waarom ga je in een "ovaaltje" rijden?  Je zit aan de "buitenkant" waar je hoge bergen hebt. Dan zie je nog niet veel :)

Groet Ronald.
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Lid sinds: 2019

Gek op spoor, en...ga ik het ooit leren?

offline
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
@Blikken Tinus (Peter ;-))
Het punt is dat ik eigenlijk laag 1 waarop het meer ligt en het spoor dat daar langs rijdt redelijk vlak / ligt stijgend wil houden. Daardoor krijg je ruimte voor het spoor en de stations. Aan de achterzijde komt dan een steile berghelling zoals die daar in het echt ook is, met wat huizen, en wegen. dat komt er in jouw tekening niet uit.

@Lobomotion69

Ik heb inmiddels een bult hout grotendeels op maat gezaagd en ga inderdaad een tafel bouwen (zat voorbeelden gevonden, dat komt wel goed en inderdaad dan rails leggen.
Dat ik het meteen zo "groots"aan wil pakken zit hem eigenlijk in dat stomme schaduwstation. Dat wil ik er voor de toekomst onder hebben, maar eigenlijk wil ik gewoon meteen op laag 1 scenery bouwen... en dan daar de rail passend in maken...
groeten
Hans
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Lid sinds: 2019

Gek op spoor, en...ga ik het ooit leren?

offline
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
CiteerWaarom beeld je niet één zijde van het meer uit? Waarom ga je in een "ovaaltje" rijden?
Eigenlijk vanuit het idee dat je met landschap het ovaaltje niet op laat vallen als een ovaaltje. Bergen er in, station, tunnels etc
verkeerd gedacht?
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Hans, ik begrijp heel goed dat jouw opzet niet in mijn tekening naar voren komt. Ik heb 5 meter lengte in plaats van 4,88 m genomen. Ik zie geen kans om het station van Interlaken op die lengte als het ware naast het meer te leggen zoals in werkelijkheid. Het ligt daarom bij mij op de berghelling.
Je hebt twee maal zo veel lengte nodig of, schaal N. Je schets met pen is leuk, maar het gaat niet passen in H0 op het beschikbare oppervlak. Daarbij kom je nooit onder het wateroppervlak uit om er je schaduwstation onder te bouwen. In een holle berg kun je allerlei keerlussen verstoppen, maar met water valt iets minder te spotten. Behalve met behulp van een stuwdam of zo, krijg je daar geen hoogteverschillen in en dus moeilijk stijgende en dalende spoortrajecten onder verstopt.

Groet,

Peter
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Citaat van: hansb58 op maandag 11 mei 2020, 21:15:51Ik heb inmiddels een bult hout grotendeels op maat gezaagd en ga inderdaad een tafel bouwen (zat voorbeelden gevonden, dat komt wel goed en inderdaad dan rails leggen.

Ik zou vooral nog even wachten met het maken van de tafel totdat je minstens een voorlopig baanplan hebt waar je tevreden over bent. De schets is een begin, maar papier is geduldig, daar past van alles. In werkelijkheid is een tafel van 80 cm breed juist weer te smal voor wat jij wilt. Zo zal een helix met een acceptabel stijgingspercentage hier niet op passen, dan moet het al minstens een meter zijn. Op 80 cm past maar net een 180º bocht in R1 en voor zo'n mooie baan zou ik het hoofdspoor minstens met bochten R2 willen maken, liever zelfs nog wat ruimer.

Misschien is het nog een mogelijkheid om geen rechthoek te maken, maar een tafel die links en rechts 120 cm breed is en in het midden wat smaller? Aan de ene kant van de tafel is die 120 cm dan prima bruikbaar voor de helix, aan de andere kant voor 'Interlaken'. Al wordt dat, zoals Peter al schrijft, een heel stuk kleiner dan de werkelijkheid.

Over een plaats voor het meer maak ik me overigens geen zorgen: dat wordt gewoon een heel stuk kleiner. Met alleen een randje van het meer past het vast wel ergens. De rest suggereer je er gewoon bij, dat ligt naast de tafel.
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Hans,
ik zou toch gewoon eens wat railmateriaal incl. wissels op de grond neerleggen en er eens een trein opzetten om te kijken hoeveel ruimte je voor bepaalde onderdelen van je ontwerp nodig hebt.

Begin eens met een schets 'op schaal', zeg 1 op 10 en gebruik eens een ordinaire passer (of een of ander rond object met de juiste diameter) om een cirkel met de juiste straal te tekenen.
Zelfs met R1 heb je minstens 80cm nodig om een bocht van 180 graden te maken. En R1 in het zicht is nu niet bepaald een fraai gezicht.

Dan zul je zien, dat Interlaken met de boog er naar toe al niet gaat lukken op die 80cm ....
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Lid sinds: 2019

Gek op spoor, en...ga ik het ooit leren?

offline
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Het is wat lastig om ieder afzonderlijk te bedanken, maar allen bedankt voor de goede adviezen. Ik ga daar zeker gebruik van maken.
Ik had dat meer overigens op "laag 1" in gedachten, rechtstreeks (?) op de multiplexplaat en dan daar omheen met gebruik van platen blauwe (EPS?) bouw isolatie het landschap aanleggen. Daarmee kan ik dan de oevers maken en het verhoogde terrein waar de sporen en wegen komen. Dus op zich leek mij dat probleem m.b.t. het meer niet zo'n punt als hierboven genoemd wordt.
Die brede kanten met een wat smalle midden lijkt me een prima idee. Ga ik nader uitwerken :-).
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Is een 50 cm diep baantje rondom de ruimte niet een oplossing?
Heb je in ieder geval meer rijlengte.
En je staat zelf in het meer.
Waar het station komt kun je de tafel dan wat dieper maken.
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Lid sinds: 2019

Gek op spoor, en...ga ik het ooit leren?

offline
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
CiteerIs een 50 cm diep baantje rondom de ruimte niet een oplossing?
Heb je in ieder geval meer rijlengte.
En je staat zelf in het meer.
Waar het station komt kun je de tafel dan wat dieper maken.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar geen seconde bij stil gestaan heb. de (zolder) kamer is ong (op 110cm hoogte) 510cm lang en 210 breed. de deur zit in het midden van het lange deel. best wel een idee! Het enig wat zo wel bij mij opkomt is dat ik ook wat berglandschap met daarin wegen, huizen etc toct zijn recht wil laten komen. Zou dat nog lukken op 50 diepte?
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Dag Hans,
Ik snap je worsteling. Je wilt eigenlijk teveel ruggen uit een te klein biggetje snijden.
Je idee is uiteraard prima, maar je moet (denk ik) afstappen van het idee dat het je in HO (1:87) zal lukken om dit te realiseren op een lengte van max 5 meter (zelfs Z 1:220 zal nog problemen geven).
Dus je zult uit het idee moeten stappen waarin je jezelf gevangen zet. Het plan van Peter probeert daar een eerste aanzet toe te geven. Een beetje station zal toch al snel (tussen de wissels) minimaal 7 rechte rails moeten bevatten, tenzij je alleen met heel korte treintjes wil gaan rijden. Jij wil al minimaal 2 stations uitbeelden en eventueel nog een schaduwstation plus nog een groot meer.
Dat meer zal het probleem niet zijn, mits je afstapt van het idee om het gehele meer uit te beelden als ook alle volledige stations.
Neem het idee van meer + station + evt schaduwstation in de gedachten, maar laat even de werkelijke ligging los en probeer met die elementen wat de schetsen en te schuiven.
Heb zelf ook nog geen pasklare oplossing, maar ik ben bang dat je teveel blijft hangen in je oorspronkelijke plan en daardoor frustratie krijgt, omdat het niet gaat lukken.

gr. Gertjan
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Je mag de diepte zelf bepalen Hans.
Ik had geen idee hoe groot de ruimte was.

Mvg Robin
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Zie nu de maten van je kamer. 510 cm is mooi, maar op 210 cm past de in eerste tekening gemaakte opzet idd nooit (je houdt maar 10 cm over om binnen te komen).
Ook heef je aan dat er een deur in het midden zit. die gaat open in de ruimte? Dan heb je daar nog maar een meter over (diepte).
Een smalle baan heeft voorkeur ivm bereikbaarheid (die 2 meter in de eerste schets is veel te breed, tenzij het meer uitneembaar zou zijn).

Kun je niet iets met een L of U vorm , waarbij je eventuele helix/keerlussen aan de zijkant positioneert?

gr. Gertjan
Re: Baan ontwerp niet naar mijn zin...
Schets de ruimte eens. Met alle deuren en ramen. Met ook de juiste maten erbij. Dan krijg je een gevoel van het oppervlak.