Nieuws: Treinenplaatjes in je onderschrift? Dat kon al!!! Maar nu ook speciaal voor het 15-jarig bestaan van het 3railforum!!
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Banenplan ontwerpen
| | |-+  Pendelen maar dan een beetje meer.
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Pendelen maar dan een beetje meer.  (gelezen 2384 keer)

mikeloper

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Rotterdam
Pendelen maar dan een beetje meer.
« Gepost op: zondag 03 mei 2020, 00:29:31 »

Beste lezers,

Ik hoop dat ik dit in het juiste hoekje heb gezet, indien ik fout zit excuses.

Sinds een aantal dagen heb ik een plan in mijn hoofd, maar ik heb een beetje hulp nodig.
Het plan, een uitgebreide  dubbelsporige pendelbaan, wat ik uiteindelijk via Koploper aan wil gaan sturen, ipv de Ecos.

2 sporen van A naar B, stations even eens tweesporig uitgevoerd, met bij elk station 2 paar overloopwissels.
Als trein 1 binnen loopt in station A sp1, dan moet uiteraard spoor 1 als bezet gemeld worden en tevens het wissel opzetten naar sp2. Trein 2 kan dan binnen lopen te sp 2. Bezet melden en trein 1 op sp1 terug sturen naar Station B.

Station B uiteraard het zelfde geintje.

Stel dat trein 1 nu op spoor 1 binnen loopt te Station A, dan moet natuurlijk het wissel achter zich omgezet worden naar Spoor 2.
Hier onder een plaatje wat het iets duidelijker maakt.

Is het haalbaar wat ik wil?
En met welke rail is dit het makkelijkste te maken? 2 of 3rail?
Ik wil het als losse module/XXL diorama gaan bouwen en het materieel is er nog niet (Pas net de aanbesteding gewonnen :) )

Alvast bedankt.

Groetje Mike

« Laatst bewerkt op: zondag 03 mei 2020, 01:27:15 door mikeloper »
Gelogd

Wagencontroleur en Machinist VB, DB Cargo NL

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: Pendelen maar dan een beetje meer.
« Reactie #1 Gepost op: zondag 03 mei 2020, 07:38:04 »

Hoi Mike,

Ja het kan wat jij wil, je dient 6 blokken te maken in koploper.

Welke rails je wilt gebruiken hangt af van de loc,s die erop gaan rijden AC/DC?


Mvg,

Peter Degeluidsman

ronaldk

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: Pendelen maar dan een beetje meer.
« Reactie #2 Gepost op: zondag 03 mei 2020, 08:40:46 »

hoi,

Het zou zelfs mogelijk moeten zijn zonder koploper of een ander programma. Met een ECoS moet het zelf helemaal ook kunnen. Kijk daarvoor in de handleiding. Er zit een "fahrwege" en pendelsturing in de nieuwere software van de ECoS.

Is het haalbaar wat ik wil?

Ja, het is haalbaar. Geen probleem. Zeker in combinatie met de ECoS. Het is een heel klein pendelbaantje. Dat kan je met minder dan 10 blokken voor elkaar krijgen. Met één volledige bezetmelder met 16 aansluitingen ben je er.

En met welke rail is dit het makkelijkste te maken? 2 of 3rail?

Dat is een persoonlijke keuze. Zelf zou ik als je het in twee modules wil gaan doen. Nog geen materieel hebt. Dan zou ik naar 2-rail kijken. Dan ben je bijvoorbeeld met Piko A-Gleis relatief goedkoop uit qua rails en toch goed. Dan kan je ook vrij simpel gebruik maken van servo's als wisselaandrijving. Allemaal wat goedkoper dan het märklin-spul.

Ik wil het als losse module/XXL diorama gaan bouwen en het materieel is er nog niet (Pas net de aanbesteding gewonnen :) )

Dat is geen probleem. Je zult moeten na denken over hoe je de modules e.d. te koppelen. Zelf gebruik ik XLR-stekkers. Lekker stevig. Maar er zijn meer oplossingen zoals printerkabels e.d.

Groet Ronald.
Gelogd
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

rscosworth

  • Stamgast
  • ***
  • Online Online
  • Lid sinds: 2007
  • 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan
    • 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan
Re: Pendelen maar dan een beetje meer.
« Reactie #3 Gepost op: zondag 03 mei 2020, 08:50:16 »

Alleen jouw manier van denken is nog niet helemaal juist...
Koploper controleert welke sporen vrij zijn en zet de wissels vooraf in de juiste stand.
Koploper zal dus nooit na aankomst van een trein nog wissels om zetten.

mikeloper

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Rotterdam
Re: Pendelen maar dan een beetje meer.
« Reactie #4 Gepost op: zondag 03 mei 2020, 15:39:41 »

Bedankt voor de reactie's.

Ja het kan wat jij wil, je dient 6 blokken te maken in koploper.
Peter de lengte van de vrijebaan is nader te bepalen. Wil eerst een test baantje maken om te proberen. Heb de 2205 even getekend om wat meer body te hebben. Uiteraard zullen de blokken net iets langer zijn dan de lengte van het treintje.


Welke rails je wilt gebruiken hangt af van de loc,s die erop gaan rijden AC/DC?

En met welke rail is dit het makkelijkste te maken? 2 of 3rail?

Dat is een persoonlijke keuze. Zelf zou ik als je het in twee modules wil gaan doen. Nog geen materieel hebt. Dan zou ik naar 2-rail kijken. Dan ben je bijvoorbeeld met Piko A-Gleis relatief goedkoop uit qua rails en toch goed. Dan kan je ook vrij simpel gebruik maken van servo's als wisselaandrijving. Allemaal wat goedkoper dan het märklin-spul.

Het materieel wat ik wil laten rijden word zowel in 3 rail als in 2 rail aangeboden, enig verschil is de prijs. Ik dacht als het toch een appart iets word kan het een 2 rail baantje worden ( en toekomst gericht als er wat mee S-bahn materieel uit komt, zal het denk ik eerder in 2 rail zijn dan in 3 rail).
Maar ik weet dus niet of makkelijker te maken is. Heb eigenlijk nog 0,0 ervaring met het maken van blokken en bezetmeldingen.
 Ik heb wat geprobeerd met simpel ovaaltje en dan blokken maken met een m84 en dan automatisch laten rijden, maar dat is mij zelfs nog niet gelukt. Ondanks de duidelijke video op youtube.

Maar ik heb het gevoel als ik de ''basis'' al niet snap of voormekaar krijg het een hele opgave wordt om een ingewikkelde pendelbaan te fabrieken.
De afgelopen dagen heb ik wel informatie proberen te verzamelen, maar het is best een berg waar je even door moet. Vandaar dat ik het hier gedropt heb.

Het hele pendelbaan idee is ontstaan na het zien van Berliner S-bahn module baan op youtube.

Nogmaals bedankt en ga er nog een goed voor zitten.

Gr Mike
Gelogd

Wagencontroleur en Machinist VB, DB Cargo NL

ronaldk

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: Pendelen maar dan een beetje meer.
« Reactie #5 Gepost op: zondag 03 mei 2020, 17:10:08 »

hoi,

Ach wat is moeilijk :D Pendelen hoeft niet ingewikkeld te zijn   O:-D  O:-D O:-D Kijk maar eens: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5. Dit is toch wel het simpelste.

Over de blokken:

Maar ik weet dus niet of makkelijker te maken is. Heb eigenlijk nog 0,0 ervaring met het maken van blokken en bezetmeldingen.

Bij 2-rail is het vrij simpel om "blokken" te maken. Gewoon een stuk spoor isoleren (door aan een kant bij de spoorstaaf twee geisoleerde raillasjes aan te brengen of twee keer doorslijpen met een dremel) en een draadje er aan solderen. Deze koppel je aan een bezetmelder. De bezetmelder geeft de melding door aan je digitale Centrale (de ECoS). In de ecos kan je dan wat doen met de melding. Alleen dat mag je allemaal wel zelf instellen. 

Bij 3-rail ligt het een beetje aan de soort rails. Bij K-rails heb je het systeem van 2-rail. Alleen dan kan het solderen wat moeilijker zijn. Bij M-rails: moet je het op de middengeleider doen. Bij C-rails mag je gaan knippen onder je rails en wat isolatieschoentjes aan brengen om het een beetje netjes te krijgen.

Groet Ronald.
Gelogd
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: Pendelen maar dan een beetje meer.
« Reactie #6 Gepost op: zondag 03 mei 2020, 17:27:14 »

Je zult om het niet al te ingewikkeld te willen maken moeten kiezen voor 2 of 3 rail.

2 rail werkt op basis van stroom detectie
3 rail werkt op basis van massa detectie

Of je kan met reed-relais werken en magneetjes, d2n kan het op beiden maar betrouwbaar wordt het er niet van.


Mvg,

Peter Degeluidsman

mikeloper

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Rotterdam
Re: Pendelen maar dan een beetje meer.
« Reactie #7 Gepost op: zondag 03 mei 2020, 18:08:55 »

Wauw Ronald dat ziet er best strak uit dat pendel/programeer spoor, complimenten :thumbup:
Leuk spul die Lenz en Esu 5 decoders, maar ik wil niet afhankelijk zijn van welk type decoder er in de treinen zitten.


Je hebt gelijk Peter, kan pas verder wanneer ik die keuze heb gemaakt.
In de tussen tijd nog het internet afgespeurd naar leuk Berliner S-bahn materieel, mijn vermoede bleek enig sinds te kloppen. Bijna allemaal in 2 rail uitvoering. Dus ik denk dat de keuze gaat vallen op 2 rail.

In de komende maar eens het plan verder uitwerken en spullen gaan aanschaffen.

Dat is een persoonlijke keuze. Zelf zou ik als je het in twee modules wil gaan doen. Nog geen materieel hebt. Dan zou ik naar 2-rail kijken. Dan ben je bijvoorbeeld met Piko A-Gleis relatief goedkoop uit qua rails en toch goed. Dan kan je ook vrij simpel gebruik maken van servo's als wisselaandrijving.

Ronald kan je wat meer vertellen over die servo's, over hoe je dan een verbinding maakt tussen de servo en het wissel?

Alvast bedankt.

Gr Mike
Gelogd

Wagencontroleur en Machinist VB, DB Cargo NL

ronaldk

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: Pendelen maar dan een beetje meer.
« Reactie #8 Gepost op: zondag 03 mei 2020, 18:13:19 »

Wauw Ronald dat ziet er best strak uit dat pendel/programeer spoor, complimenten :thumbup:

Dank u  O:-D

Leuk spul die Lenz en Esu 5 decoders, maar ik wil niet afhankelijk zijn van welk type decoder er in de treinen zitten.

Valt wel mee. De halve modelspoorwereld heeft Esu ingebouwd ;) Bij een klein pendelbaantje en je moet toch alles aanschaffen. Bij 2-rail heb je meestal zelf de keuze in decoder in te bouwen. Dat is het voordeel van 2-rail in veel gevallen. ;)

Ronald kan je wat meer vertellen over die servo's, over hoe je dan een verbinding maakt tussen de servo en het wissel?

Dat is niet zo heel moeilijk. Een staaldraadje en de servo onder de baan of naast de baan en de boel werkt. Het draadje gaat meestal door een gaatje in de spoorbiels van het wissel. bij 9 van 10 wissels voor 2-rail zit er al zo'n gaatje. Anders is die zo geboord :) Daar zijn heel veel voorbeelden van te vinden. Volgens mij ook in mijn bouwdraadje. Het is werkelijk één van de simpelste manieren.

Groet Ronald.
Gelogd
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

VT601

  • Wiki Redactie
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • VT601 is one of my favorite trainsets
Re: Pendelen maar dan een beetje meer.
« Reactie #9 Gepost op: zondag 03 mei 2020, 18:37:46 »

Heb je al eens gekeken op de YouTube aflevering van Märklin 'Pendelstrecke einrichten'. Zij gebruiker uiteraard een CS3, maar het principe is gelijk.

Rijwegen aanmaken en koppelen aan de melders.
Ik heb zelf ook een dergelijke video op mijn YT kanaal staan (kan even geen link plaatsen)

Hoewel ik mijzelf wat lastiger maak, met o.a. twee melders per blok en geen stopsecties, kan het in theorie met 4 rijwegen.
De eerste is 'Einfahrt' en regelt het stoppen en keren, om vervolgens de rijweg 'Ausfahrt' te starten.
De 'Ausfahrt' gebruik je om de wissels en seinen in de goede stand te zetten. Eventueel kunt je hier ook nog controle spoorbezetting aan koppelen.

Tweerail of Drierail maakt daarbij niet uit. Wel de type bezetmelders.

John (VT601)
Gelogd
VT601 is my favorite
Ik rij met marklin digitaal , periode IV en CS3+

Youtube: https://www.youtube.com/user/vt601

mikeloper

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Rotterdam
Re: Pendelen maar dan een beetje meer.
« Reactie #10 Gepost op: zondag 10 mei 2020, 15:57:25 »

Afgelopen dagen wat servo's bekeken en servo aanstuur decoders bekeken. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Wat is aan te raden voor een beginnen? Zag bijvoorbeeld van Digikeijs een startsetje, Piko heeft ook servo's met inbouw granituur.

En dit zelfde geld ook voor de bezetmelders, er zijn zoveel soorten en maten.
Is het verstandig om het bij één merk te houden ivm aansturing of maakt niks uit en kan je, bijna, alles met elkaar verbinden?

De rails (Piko A-Gleis) en het s-bahn (br480) materieel is besteld.

Alvast bedankt.

Gr Mike.
Gelogd

Wagencontroleur en Machinist VB, DB Cargo NL

Lobomotion69

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: Pendelen maar dan een beetje meer.
« Reactie #11 Gepost op: zondag 10 mei 2020, 16:37:33 »

Het enige waarop je moet letten bij decoders is of deze voor DCC geschikt zijn. Motorola en MFX zijn allebei van / voor Märklin, dat is dus geen DCC. Verder maakt het niet uit welk merk je gebruikt. Als ze allemaal DCC "praten" kunnen ze samenwerken. Net als een Amsterdammer, een Rotterdammer, een Limburger en een Fries om maar wat te noemen. Als die samen allemaal Nederlands praten kunnen ze ook samenwerken. Snap je. Er zit wel enig verschil in prijs tussen de diverse merken. Laat je daardoor niet afleiden. De meeste elektronica wordt allemaal in China gefabriekt en geassembleerd. Kies gewoon wat je het voordeligst lijkt. Zelf gebruik ik, en vele met mij, RoSoft modules. Deze levert geen lokdecoders maar wel wisseldecoders voor magneetaansturing of voor motoraansturing, ook servodecoders (met servo) zitten in het programma.

Verder kan ik je alleen maar feliciteren met je keuze voor 2-rail systeem. Kijk ook eens naar Peco rails materiaal. Grote keuze in profielen en wissels.
Gelogd
Vriendelijke groet, Henk

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: Pendelen maar dan een beetje meer.
« Reactie #12 Gepost op: zondag 10 mei 2020, 16:41:20 »

Afgelopen dagen wat servo's bekeken en servo aanstuur decoders bekeken.
Ik wijs je graag op een modern alternatief van de servo; nee, ik heb geen aandelen.
Servo's en servodecoders zijn veel goedkoper dan motoren om wissels om te zetten.

Maar er zit ook een keerzijde aan: er zijn de afgelopen jaren veel mensen gestrand op de aanschaf van jitterende sevo's bij de systeemopstart. Er zit kennelijk kwaliteitsverschil tussen servo's. 
En de servo's zelf zijn wel erg goedkoop, maar de decoders erbij zijn noodzakelijk, en aanzienlijk duurder.

Ik zou me dus iets beter inlezen alvorens een of ander te bestellen.
« Laatst bewerkt op: zondag 10 mei 2020, 16:57:05 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem

Links of Rechts: alleen de puko's liggen in het midden.
Brig, Delémont

ronaldk

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: Pendelen maar dan een beetje meer.
« Reactie #13 Gepost op: zondag 10 mei 2020, 17:03:08 »

Maar er zit ook een keerzijde aan: er zijn de afgelopen jaren veel mensen gestrand op de aanschaf van jitterende sevo's bij de systeemopstart. Er zit kennelijk kwaliteitsverschil tussen servo's.

Lees nog een paar draadjes op het forum over jitterende servo's. Deels heeft het met de kwaliteit van de servo te maken een ander deel is de puls van de decoder. Ook hele lange draden aan servo's doen geen goed aan het signaal. Zeker in niet in de modelspooromgeving.

Zag bijvoorbeeld van Digikeijs een startsetje, Piko heeft ook servo's met inbouw granituur.

Digikeijs is goedkoop. Maar heeft wel zijn eigenaardigheden. Je kan er ontzettend veel mee / aan instellen. Ook de voeding van het ding is belangrijk. Een Rosoft is ook goed. Esu Servoswitch kan ook. Maakt in theorie niet zo heel veel uit.

En dit zelfde geld ook voor de bezetmelders, er zijn zoveel soorten en maten.

Nee, maakt niet uit welk merk je gaat gebruiken.

Is het verstandig om het bij één merk te houden ivm aansturing of maakt niks uit en kan je, bijna, alles met elkaar verbinden?

Nee, maakt niet zo heel veel uit. Je kan bijna alles met elkaar verbinden. "Merk" spullen als die van Märklin zijn meestal een stuk duurder. Je betaalt voornamelijk voor "het merk". Andere fabrikanten zijn 99 van 100 keer net zo goed of zelfs beter.

Groet Ronald.
Gelogd
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

mikeloper

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Rotterdam
Re: Pendelen maar dan een beetje meer.
« Reactie #14 Gepost op: zondag 10 mei 2020, 19:44:32 »

Het merk maakt mij niet veel uit.
Mijn gedachten was meer, wat is gebruiksvriendelijk en voor een leek leuk om aan te sluiten, zonder al te veel rand voorwaarden.
Jullie snappen vast wat ik er mee bedoel :D

Zo'n starters setje van Digikeijs met 4 servo's en servo decoder is goede keus voor een beginner?
En ook zonder al te veel moeite aan mijn Ecos hangen?

Bedankt.

Gr Mike
Gelogd

Wagencontroleur en Machinist VB, DB Cargo NL

BlikkenTinus

  • Stamgast
  • ***
  • Online Online
  • Lid sinds: 2016
Re: Pendelen maar dan een beetje meer.
« Reactie #15 Gepost op: zondag 10 mei 2020, 20:13:45 »

Als je het eenmaal weet, hoe je de decoders en de servo's aansluiten en programmeren moet, is het niet zo moeilijk. Maar de weg erheen, kan een uitdaging zijn.
Voor de Digikeijs decoders geldt dat je deze het beste kunt voorzien van een separate voeding, bij voorkeur een geschakelde voeding, bijvoorbeeld 12v 5A. De decoders met de servo's vragen namelijk nogal wat prik bij het opstarten. Krijgen ze te weinig, dan loopt het fout. Ze gaan ongecontroleerd bewegen en trekken de boel zelfs stuk. Geen wisselstroom trafo gebruiken want dat gaat ook fout.

Voor het digitale signaal moet je de rode en bruine draden van de Ecos netjes aansluiten op de decoder, maar dat is een koud kunstje. De servo's sluit je met de stekkertjes aan. De bruine of zwarte draad moet aan de 'buitenzijde'.
En dan is het een kwestie van keurig de gebruiksaanwijzing stap voor stap volgen: RTFM!  En als je het niet snapt: RTFM again.
En uiteraard kun je hier vragen stellen, maar je moet echt precies doen wat er staat. Dan lukt het.

Groet,

Peter
 
Gelogd

mikeloper

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Rotterdam
Re: Pendelen maar dan een beetje meer.
« Reactie #16 Gepost op: zondag 10 mei 2020, 20:51:31 »

Voor de Digikeijs decoders geldt dat je deze het beste kunt voorzien van een separate voeding, bij voorkeur een geschakelde voeding, bijvoorbeeld 12v 5A. De decoders met de servo's vragen namelijk nogal wat prik bij het opstarten. Krijgen ze te weinig, dan loopt het fout. Ze gaan ongecontroleerd bewegen en trekken de boel zelfs stuk. Geen wisselstroom trafo gebruiken want dat gaat ook fout.
8o 8o
Welke trafo's leveren gelijkstroom? Of raad u wat anders aan? Zoja wat dan?


En dan is het een kwestie van keurig de gebruiksaanwijzing stap voor stap volgen: RTFM!  En als je het niet snapt: RTFM again.
Ja meneer.


Gr Mike
Gelogd

Wagencontroleur en Machinist VB, DB Cargo NL

joske3

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: Pendelen maar dan een beetje meer.
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 28 mei 2020, 18:11:40 »

Bedankt voor de reactie's........ Heb eigenlijk nog 0,0 ervaring met het maken van blokken en bezetmeldingen.
 Ik heb wat geprobeerd met simpel ovaaltje en dan blokken maken met een m84 en dan automatisch laten rijden, maar dat is mij zelfs nog niet gelukt. Gr Mike
Waarom is dit niet gelukt? Ik denk dat je in de basis dit toch eerst "aan de praat" moet kunnen krijgen, desnoods met hulp.
Bij een ovaaltje met 4 blokken, moeten toch minimaal 2 loks achter elkaar aan kunnen rijden.
Uitbreiden met een 2 wissels en uitwijkspoor. enz.
Dan ga je het begrijpen en leren.
Succes!
Gelogd
Groeten uit Portimão, Portugal
Jos
Ik ben bezig met een modelbaan met Raptor besturing.

mikeloper

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Rotterdam
Re: Pendelen maar dan een beetje meer.
« Reactie #18 Gepost op: woensdag 10 juni 2020, 23:24:31 »

In de tussen tijd is het S-bahn materieel binnen komen rollen, evenals de rails bij de aannemer.

De decoders moeten nog worden besteld.

Ik heb wel al nagedacht over de module en de afmetingen. Had een afmeting van 200mm bij 1300mm in gedachten, met een rand van ongeveer 150 hoog. Waar onder de decoders en de servo's 'verstopt' kunnen worden. Als houtsoort dacht ik zelf aan 9mm multiplex. Kan ik hier mee een fatsoenlijke basis maken voor de module's?

De electrische verbindingen ga ik denk ik uitvoeren zoals Ronald, met XLR-stekkers. Die zien er robuust uit en zijn volgens niet zo storingsgevoelig.
Als ik even snel tel, krijg je;
  • Voeding +
  • Voeding -
  • Voeding Servo decoder +
  • Voeding servo decoder -
  • Blok 1 (Station)
  • Blok 2 (station )
  • Blok 5 ( ''Vrijebaan'')
  • Blok 6 ( ''Vrijebaan''
Zijn 8 verbindingen die gerealiseerd moeten worden. Zijn die te realiseren met die XLR- stekkers?

Hoe ga ik er voor zorgen dat de module uitgelijnd tegen elkaar gezet kunnen worden. De hoogte verstelbaarheid heb ik afgekeken bij de 3 rail module tekeningen. Maar hoe zet je de module vast aan elkaar en hoe maak je een goede rail verbinding?

Zal kijken of ik morgen een foto kan plaatsen van S-bahnzuge op hun Gleis.


Jos, geen idee waarom het niet gelukt is. Ga er volgende week weer eens naar kijken of ik een fout kan ontdekken.

Alvast bedankt voor de antwoorden op mijn vragen.

Gr Mike
« Laatst bewerkt op: woensdag 10 juni 2020, 23:45:58 door mikeloper »
Gelogd

Wagencontroleur en Machinist VB, DB Cargo NL

joske3

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: Pendelen maar dan een beetje meer.
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 10 juni 2020, 23:54:59 »

...Als ik even snel tel, krijg je; ........Zijn 8 verbindingen die gerealiseerd moeten worden. ..........Gr Mike
Mike,
ga toch eens een werkend ovaaltje maken.
Dan weet je hoeveel bezetmelders je nodig hebt.
Want ik mis wel een paar aansluitingen in je verbinding.
Als ikzelf zo'n baantje zou maken zijn er 12 bezetmelders nodig.
Hieronder een kort filmpje van 2 pendelende loks.
Aan 1 kant: 1 spoor, wat via 2 wissels naar 3 kopspoortjes (waarvan 2 de lokloods in) gaan.
Totaal heb ik hier 8 bezetmelders in gebruik.
Gelogd
Groeten uit Portimão, Portugal
Jos
Ik ben bezig met een modelbaan met Raptor besturing.
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.029 seconden met 25 queries.