Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Mijn eerste baantje

Gestart door ajmdonker woensdag 30 januari 2008, 01:20:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mijn eerste baantje
ajmdonker
gast

Mijn eerste baantje
Eindelijk gaat het dan echt gebeuren! Na maanden van zolder leegruimen en verzamelen van rails, heb ik dan eindelijk besloten wat mijn baanplan gaat worden.

Ik heb zelf regelmatig geprobeerd iets in elkaar te knutselen en heb zelfs gedacht over een spiraal met brug, een eventueel schaduwstation maar ik denk dat dat op dit moment te hoog gegrepen is voor mij, aangezien het mijn allereerste baantje betreft.
Creatief zijn lukte mij niet na verwoedde pogingen, dus heb ik 'helaas' maar een voorbeeld-ontwerp uit het Märklin-boek gebruikt omdat deze de afmeting van mijn plaats benaderde, en ook de zaken die ik wil gebruiken (overweg, locloods, waterpartijtje, station).

Ik heb een paar kleine aanpassingen gemaakt, te weten de breedte: de oorspronkelijke afbeelding was voor een breedte van 2,50m. Ik heb daar 2,95m. van gemaakt en wat rechte rails in het midden toegevoegd.

Als gebouwen heb ik momenteel:
Kerk van Faller 195351
Station Friedrichshöhe van Faller
E-locloods van Faller met automatische klapdeuren
2 gebouwen van de brandweer uitbreidingsset 78000

Het is de bedoeling dat daar waar de rails parallel lopen en eindigen, de locloods komt (hiervoor maak ik gebruik van een overgangsrails C => K waarbij de K-rails de loods inloopt, omdat de C-Rail anders te hoog is voor de loods) daarom heb ik deze iets meer ruimte aan de achterzijde gegeven.

Het station komt op de stationsplaats zoals in Märklin's voorbeeld, en de Kerk verwacht ik te plaatsen rechts-boven in de hoek, evenals de gebouwen van de brandweer (ik denk dat ik die in de uiterste hoek plaats, en de kerk binnen het ovaal).

Het ontwerp heb ik omgezet in wintrack, en zoals het nu is verwacht ik ook dat het de definitieve uitkomst zal worden.

Voor wat betreft bestrating e.d. zal ik mijn fantasie wat meer de vrije loop laten gaan (dus minder straten dan in Märklin's voorbeeld en meer groen).

Oh ja, mochten jullie willen weten welke treinen ik gebruik:

- een BR50 5347 inclusief wagons uit startset ??? (kan hem niet vinden; is al laat ;( )
- De 'Merkur' rijtuigenset voor achter de BR50
- de brandweertrein (v100) met aanhangers (startset 29755)

Meer heb ik op dit moment (nog) niet maar dat kan ongetwijfeld komen, en zoals ik aan dit ontwerp kan zien is het niet te veel maar ook niet te weinig rails (ik wil ook graag nog wat levendige scenery maken) en redelijk eenvoudig te maken (inclusief bergen met waterpartijtje). Qua rail-opzet denk ik dat het niet zo snel zal vervelen vanwege de lus die erin zit, zodat je de treinen ook een andere kant op kan laten rijden (of eventueel een rondje  :lol:).

Komende carnavalsdagen hoop ik een start te kunnen maken en zal dan zeker fotos posten :)

Vragen / commentaar / tips zijn van harte welkom :)

Re: Mijn eerste baantje
Hallo Anthony,

Eerste indruk is meteen leuk, zo'n gekleurd plaatje will do that to ya' :) Het geheel ziet er speels uit, paar leuke kronkels en een mooie ruimte tussen de sporen om een samenhangend scenery-gebied te creëren. Als jij tevreden bent en dit helemaal ziet zitten dan zou ik er meteen voor gaan, wil je eventueel nog wat puzzelen dan kan ik je vertellen wat ik zelf zou doen :?:

Citaat van: ajmdonker op woensdag 30 januari 2008, 01:20:36
Qua rail-opzet denk ik dat het niet zo snel zal vervelen vanwege de lus die erin zit, zodat je de treinen ook een andere kant op kan laten rijden (of eventueel een rondje  :lol:).

Het kan aan mij liggen (is laat) maar keren ga' op deze baan nie' kunnen, de "andere kant op rijden" dus :| Je geeft zelf al aan dat dit een pre voor een baan is. Je hebt genoeg ruimte tot je beschikking om twee keerlussen te maken. Je kleine extra rondje (want dat is inderdaad ook een plus) zul je misschien moeten opofferen maar eerst even goed kijken of dit niet te combineren is met één van de twee keerlussen :idea:

De eerste keerlus zou ik op grondniveau leggen, de tweede een stukje (11cm) hoger (ga ik zelf ook doen cq. proberen). Dan moet je dus naar een tweede niveau, deze kun je precies zo groot maken als de keerlus...en dan met één hellend spoor er naartoe (met 2m95 breedte en 1m60 diepte moet je genoeg ruimte hebben om netjes met rond de 3% te klimmen/dalen). Gebruik voor het bovenste niveau de 'hoek' die je voor de berg in gedachten hebt, daar wil je toch al de lucht in 8) Je creëert ook meteen een tunnel op het onderste niveau doordat de bovenste keerlus een stuk zal bedekken. Tunnels zijn altijd goed want van het verdwijnen en weer terugkeren van treinen wordt je baan groter :mrgreen:

Ga je trouwens om de tafel heen kunnen lopen of laat je je armen groeien ;) Oftewel, heb je nagedacht of je overal (met veel hang en vlieg -werk) bij kunt :?:

Anyway...dit is wat ik er om kwart voor twee van maak, misschien heb je er iets aan 8) En anders...uitprinten die onzin en mee naar de WC nemen om je re...*beep* *beep* *beep* *beep*...egen :mrgreen:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Mijn eerste baantje
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Mijn eerste baantje
leuk baan !!!
ik heb ook een baan uit het boekje
en daar is maar weinig van over (kijk maar eens bij het draadje eigenlijk al een tijdje bezig ) in het begin had ik de baan zoals in het boek later werd het iets anders en nu is er een heel groot verschil en ben ik een flink stuk groter gegaan
heel veel succes en uiteindelijk wordtje baan alleen maar groter heb ik al gemerkt
groet robert
Re: Mijn eerste baantje
ajmdonker
gast

Re: Mijn eerste baantje
Hoi Rolf,

Inderdaad, ik zie nu dat de trein niet kan keren  :lol: het was laat dus ik waarschijnlijk had het zandmannetje zand in mijn ogen gestrooid.

Een keerlus was niet echt noodzakelijk,maar na ideeën gelezen te hebben heeft het inderdaad wel iets! Moet ik alleen kijken hoe ik dit goed in Wintrack krijg want daar ben ik nog geen held in :).

Voor wat betreft overal bij kunnen: ik wilde wel de 'hoek' waar het komt zoveel mogelijk benutten en het zal inderdaad krap worden,maar ik was van plan de tafel niet vast te zetten zodat ik hem indien nodig naar voren kan schuiven om er onderdoor te kruipen.
Ander voordeel is dat de baan tegen een tussenschot komt op de zolder waar een uitsparing (deurtje) in zit. Ik kan achter dit schot kruipen en het deurtje opendoen waardoor ik staand aan de achterzijde van de baan uitkom.

Ik ga vanavond als ik klaar ben met werken eens stoeien! ik heb er zin in in ieder geval :)

Re: Mijn eerste baantje
philippe_007
gast

Re: Mijn eerste baantje
ziet er goed uit voor een eerste baan... Laat de foto's maar volgen eens je begonnen bent :P
Re: Mijn eerste baantje
ajmdonker
gast

Re: Mijn eerste baantje
dank je :) Ik ben ondertussen druk in de weer geweest maar krijg het niet helemaal rond; als ik wil stijgen naar 11cm met maximaal 3% dan wordt het best lastig :( dus vroeg ik mij af wat het minimale/maximale is?

Ik dacht zelf rond de 4%, dan kom ik op ongeveer 8cm hoogte uit. ik rijdt geen hoge treinen (ook geen met bovenleiding en gezien de kosten ervan zal dat er vooralsnog niet in gaan zitten; wellicht bij ooit een 2e baan  :lol:) maar eigenlijk stomers. bij 8cm hoogte past alles er nog redelijk goed onder en kom ik niet echt in de knoei.

Ik vindt het inschatten ervan nogal moeilijk; ik heb het ondertussen wel door hoe het in wintrack moet en ik kan sommige stijgingen wel 'voorbouwen' om te kijken wat het doet,maar aangezien het mijn eerste baantje is wil ik natuurlijk niet de 'problemen' die anderen voor mij zijn tegengekomen dunnetjes overdoen  :lol:

Ik ben ook gaan stoeien met een L-vorm aangezien dat op onze zolder ook een mogelijkheid is; ik had de volgende baan in gedachte. Een keerlus zit er niet in (is ook niet zeer belangrijk) maar wel hoogte en bruggen; dat vind ik dan weer wel mooi.

het volgende had ik dan in gedachte (de bijbehornde wintrack-file: http://www.xs4all.nl/~antcin/baanplan2.tra)



Is zoiets haalbaar met de hoogte? (heb 85cm aangehouden ivm hout wat eronder komt maar ik schat dat de rails uiteindelijk op 8cm hoogte zal zitten).

Alvast bedankt voor jullie moeite :)


Re: Mijn eerste baantje
Lid sinds: 2006

offline
Re: Mijn eerste baantje
is het hoogteverschil niet wat weinig ?
Re: Mijn eerste baantje
ajmdonker
gast

Re: Mijn eerste baantje
ja daarom vroeg ik ook advies ;)
Re: Mijn eerste baantje
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Mijn eerste baantje
ik heb deze ook voor mijn pa gemaakt (heel iets anders gemaakt maar wel met dit plan als de grote basis )
we hebben het geprobeert op de orginele manier en dan lukt het om het spoor erover te laten lopen (het houdt niet over )
we hebben daarom gekozen om de bovenste helft een keerlus tot boven je station sporen middelste serie sporen weg en onderin de baan doortrekken naar rechts en aansluiten op het stuk met je ms rail
verder hebben we de 2 lussen aan de linker kant met elkaar verbonden zodat de loc wel van boven naar onder kan (en andersom ) echter dat scheelt 38 cm je hebt nu 1.80 dus daar komt dan nog 38 cm bij (weet niet hoe je met de ruimte zit )
heb helaas geen foto's van mijn vaders baan en kom waarschijnlijk niet in dinxperlo morgen (pas zondag ben ik weer vrij )
maar het is best een leuke baan geworden (mijn pa is niet veel eisend )
mijn baan is te zien bij het draaadje eigenlijk al een tijdje bezig
groet robert

alsje vragen hebt hoor ik het graag als ik de kans zie om nog bij mijn ouders te komen dan maak ik even de foto's
Re: Mijn eerste baantje
ajmdonker
gast

Re: Mijn eerste baantje
die 38 cm red ik net niet :( maar heb net even het jaarboek erbij gepakt en daar gaan ze uit van 5%; dan kom ik met een beetje wikken en wegen op 10cm hoogte, wat volgens mij redelijk netjes is.

Een keerlus zou ik inderdaad ook kunnen proberen; ik begrijp wat je bedoelt, dus moet wel lukken. Ik moet natuurlijk ook rekening houden met het aantal rails ivm het budget haha. Dadelijk vloertegels halen, ben ik ook alweer een kleine 100 euro kwijt :(.

Je hoeft niet persé fotos te maken hoor; ik kom er wel uit.  Straks als de vloertegels er liggen heb ik vooralsnog genoeg ruimte om op de grond eerst te kijken hoe ik met de hoogteverschillen uit ga komen en wat de treinen doen ivm het stijgingspercentage (wil het natuurlijk niet TE stijl gaan maken ivm slijtage).
Gelukkig kan ik hiervoor mijn zoontje zijn LEGO gaan gebruiken als 'brug' ;)

I'll keep you posted en zal zo eens je baan bekijken (pff; carnavalsvakantie en dan nog stervensdruk zijn met opruimen e.d. ;))
Re: Mijn eerste baantje
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Mijn eerste baantje
hey ajmdonker

zal je toch even de foto's doen
moest nog even naar winterswijk voor rails dus kon gelijk even koffie drinken bij mijn ouders en daarom ook de foto'gelijk genomen kleine moeite was er toch uitendelijk
groet robert
1

helemaal links achter (het doodlopende afbuigende spoor bij de tafelpoot ) gaat via een grote keerlus met schaduwstation onder de baan door
maar goed je ziet het mijn pa is nog niet zover
en aangezien ik met mijn eigen baan bezig ben duurt het ook nog wel even  :D  :D
2

3

hoop dat je er toch nog wat aan hebt
groet en succes
robert
Re: Mijn eerste baantje
ajmdonker
gast

Re: Mijn eerste baantje
Hoi Robert,

Bedankt voor de fotos! Ik heb nu ineens toch een heel ander beeld :) maar klinkt en ziet er inderdaad goed uit!
GIsteren heb ik eindelijk tegels kunnen leggen op de zolderkamer en de treinspullen staan er al; nu kan ik vrij experimenteren.

Wat hoogteverschil vind ik toch wel leuk, dus wellicht dat ik bovenlangs wat de hoogte in ga, en dan een brug maak voor autos e.d.

Groeten en nogmaals bedankt!

Anthony

Re: Mijn eerste baantje
Hallo Anthony,

Waarom heb je dat leuke oorspronkelijke baanplan de deur uit gedaan :?: Die was toch wel aan te passen met een tweetal keerlussen :?: Eentje bij het kleine ovaaltje en eentje op niveau 1. Maak de grote rondjes iets kleiner en je kunt buitenom de hoogte in denk ik 8)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Mijn eerste baantje
philippe_007
gast

Re: Mijn eerste baantje
Waarom leg je de 2 buitenste bochten bovenaan niet in 24130 ipv 24230. Dan kan je die 24230 gebruiken voor uw cirkel onderaan, dan is uw % lager.
Re: Mijn eerste baantje
ajmdonker
gast

Re: Mijn eerste baantje
Hoi Rolf,

Ik heb dat inderdaad geprobeerd te maken,maar het lukte me niet helemaal :oops:, dat wil zeggen ik had het ovaaltje gepromoveerd tot keerlus maar die op niveau 1 kreeg ik niet goed, en door te kijken hoe ze het bij Märklin hadden gedaan met andere baanplannen  kwam ik op het 2e ontwerp uit, mede ook omdat ik dacht dat baan 1 uiteindelijk misschien wat te saai zou worden, hoewel hij voor mij wel alle ingredienten heeft die ik zoek (mogelijkheid tot een leuk bergje, mijn spoorwegovergang e.d.).
ik kwam uiteindelijk op dit gedeelte dus (keerlus op niveau 1 zit er niet in):



de bijbehorende wintrack-file: http://www.xs4all.nl/~antcin/idee2.tra
het oorspronkelijke ontwerp: http://www.xs4all.nl/~antcin/idee_origineel.tra

Ik ben nog met beide ontwerpen aan het stoeien; heb nu ook wat gelezen over bruggen e.d. en heb een 'kunstmatige' brug gemaakt met mijn zoontje zijn Lego en ben er voorzichtig overheen gereden (10cm hoogte, stijgingspercentage 5%) en dat ging prima. ik kreeg niet de indruk dat de locs er moeite mee hadden.


@Philippe: dat kan inderdaad ook nog, hoewel  het 'verwisselen' niet nodig is omdat ik toch nog niet alle rails heb en een lijstje moet maken wanneer ik er eindelijk uit ben hoe het gaat worden :)
Re: Mijn eerste baantje
philippe_007
gast

Re: Mijn eerste baantje
Ik wil niet lastig doen, maar nu heb je enkel een keerlus als je tegenwijzer gaat rijden. Je zou er nog een moeten hebben in wijzerzin.
Als je de baan 10 cm breder kan maken dan zou je links bv uw 24172 vervangen door ene wissel (rechts dan de 24172 vervangen door een 24188) en van daar omhoog gaan en een keerlus maken op niveau 1 op de achtergrond.
Dan kan je 1 trein rondjes laten rijden starten van het station, naar keerlus op niv 1, terug naar station en dan keerlus op niv 0....
En als je nog meer met hoogte wil spelen, dan laat je uw rangeersporen in het midden zakken en kan je daar een dal maken.
Dna is het contrast tss uw keerlus op niv 1 en uw rangeersporen groter.
Re: Mijn eerste baantje
ajmdonker
gast

Re: Mijn eerste baantje
Hoi Philippe, je bent helemaal niet lastig! ik sta altijd open voor positieve (en negatieve) kritiek.
klopt, een 2e keerlus ontbreekt nog omdat ik toen nog niet had uitgedoktert (uitgedokterd?) hoe je dit het beste kon doen in Wintrack... Helaas, breder dan 295cm gaat niet want de afstand van muur tot muur is 297cm. Ik kan wel meer in de diepte gaan (vandaar de L-vorm die ik probeerde) en het dal wat je voorstelde klinkt ook wel leuk om te proberen.

Ik wil het mezelf, omdat het mijn eerste baantje is, nog niet TE lastig maken maar een beetje uitdaging mag wel :)
Re: Mijn eerste baantje
Lid sinds: 2006

offline
Re: Mijn eerste baantje
aan welke kant is er eventueel een L van te maken ?
Re: Mijn eerste baantje
philippe_007
gast

Re: Mijn eerste baantje
dan zou je het eventueel kunnen opvangen door de 24172 links en rechts weg te laten en zo krijg je op de achterwand nog een spoor bij dat omhoog kan...
Re: Mijn eerste baantje
Lid sinds: 2006

offline
Re: Mijn eerste baantje
Ik heb er een tweede lus in gemaakt ...



en je de wintrack file opgestuurd :)
Re: Mijn eerste baantje
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Mijn eerste baantje
Hallo,

Ik vrees dat je met het baanplan van Vince wel in de knoop komt met je hellingspercentage. Ik denk dat de aanloop naar de bovenste keerlus langer moet zijn.

Groetjes Marco
Re: Mijn eerste baantje
ajmdonker
gast

Re: Mijn eerste baantje
Philippe dat is inderdaad wat Vince heeft gedaan  :D

Vince, super-bedankt! Ik heb gisteren en vanmiddag nog de hele tijd gestoeid aan een 2e lus maar kreeg het maar niet bedacht, vooral omdat ik links zat te denken.

Marco, dat zal ik morgen / dit weekend eens proberen; in principe hoeft het niet hoger te zijn dan 8 cm (volgens Märklin's boek is het zo uit mijn hoofd 78mm voor stoom- en diesellocs zonder bovenleiding) maar ik denk dat Vince mij op het goede spoor heeft gezet (haha!) qua denkwijze.

Ik mis nog die ruimtelijke visie blijkbaar, en dat terwijl ik programmeur ben  :?

Vince, nogmaals bedankt!
Re: Mijn eerste baantje
philippe_007
gast

Re: Mijn eerste baantje
je kan uw hoogte verschil wat groter maken door uw dubbelspoor iets te laten zakken en voor het station opnieuw naar boven. Je hebt tussen uw brug en de eerste wissel van het station een 50 tal cm, kan je dus 1,5cm mee winnen. Idem aan de aftakking van uw keerlus. Met de keerlus ga je reeds naar boven en de andere sporen iets naar beneden., dar aheb je 1,5 meter ongeveer, dus theoretisch kan je 4,5 cm naar beneden.
Indien je de rangeersporen ook nog in een dal plaats kan dit een mooi steengroeve worden of zo... :P
Re: Mijn eerste baantje
ajmdonker
gast

Re: Mijn eerste baantje
Citaat van: philippe_007 op vrijdag 08 februari 2008, 23:06:47
je kan uw hoogte verschil wat groter maken door uw dubbelspoor iets te laten zakken en voor het station opnieuw naar boven. Je hebt tussen uw brug en de eerste wissel van het station een 50 tal cm, kan je dus 1,5cm mee winnen. Idem aan de aftakking van uw keerlus. Met de keerlus ga je reeds naar boven en de andere sporen iets naar beneden., dar aheb je 1,5 meter ongeveer, dus theoretisch kan je 4,5 cm naar beneden.
Indien je de rangeersporen ook nog in een dal plaats kan dit een mooi steengroeve worden of zo... :P

...en ik dacht dat mijn eerste baantje redelijk simpel zou worden  :lol: maar dat zal wel niet gaan lukken maar wat je zegt zou een mogelijkheid kunnen worden! Jullie hebben allemaal zoveel goede ideeen!
Re: Mijn eerste baantje
philippe_007
gast

Re: Mijn eerste baantje
persoonlijk hou ik niet echt van een baan te bouwen op een plank... dan is dit alles teveel op het zelfde niveau (mijn eerste banen waren ook zo)... Mijn baan dat ik binnen kort ga starten zal normaal volledig op spanten rusten waar je dan direct met hoogteverschillen kan werken. :P
Re: Mijn eerste baantje
Lid sinds: 2006

offline
Re: Mijn eerste baantje
hellingen in mijn plan zijn max 3,25% ;) links vanaf de wissel daalt het dubbelspoor en stijgt de lijn naar de lus toe :) en het hoogteverschil onder de bruggen is overal meer dan 10cm. Is t te zien in mn wintrack file ?

Wel gemaakt met wintrack 8 ...
Re: Mijn eerste baantje
philippe_007
gast

Re: Mijn eerste baantje
is er ergens een demo versie van wintrack 8 te downloaden ? op de site van Mä kan ik enkel 7 vinden  :(
Re: Mijn eerste baantje
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Mijn eerste baantje
Hallo Philippe,

www.wintrack.de hier vindt je de Duitse Demo versie 8, de Nederlandse Demo van Wintrack gaat nog niet verder dan versie 7.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Mijn eerste baantje
philippe_007
gast

Re: Mijn eerste baantje
Thx voor de info
Re: Mijn eerste baantje
ajmdonker
gast

Re: Mijn eerste baantje
Helaas vanwege verjaardag e.d. nog geen kans gehad meer uit te bouwen :(. wel veel ideeen, nu de uitvoering nog...