Citaat van: R.C.Grootveld op vrijdag 01 mei 2020, 22:25:19
Grote voordeel boven (bijna) alle andere systemen: Doordat de detectie niet aan één locatie gebonden is, maar het hele blok gebruikt, zal een losse wagon ook gedetecteerd worden en het blok bezet houden.
M. Schulte gaat daar niet op in: of de contactrail voor het hele blok wordt gebruikt, of alleen voor een sectie in het blok.
Maar als je dat wel doet, zoals jij toevoegt, ben je er analoog ook meteen voor treinen met een stuurstand (trek-duw treinen, pendeltreinen), je bent niet afhankelijk van de sleper (en dus ook niet van het aantal slepers in een trein).
Als een trein te lang is voor het blok, staat hij in twee blokken, en zijn beide met dit systeem bezet (en terecht). Een te lange trein (voor een blok) kan nog op de wisselstraat staan, zonder dat de wisselstraat wordt vrij gegeven. Zo'n wisselstraat is dan ook voorzien van contactrails (al is het misschien geen blok).
Een te vroeg vrijgegeven wisselstraat is een probleem waar nogal wat analoge draadjes op dit forum over gaan: wissels die op zo'n moment kunnen worden omgezet, met de achterste wagons er nog bovenop.
Deze M-Track module voorkomt dat, mits goed gebruikt (het hele blok, niet alleen een bloksectie).
Citaat van: Anne W op vrijdag 01 mei 2020, 21:52:11
maar i.p.v. hele bende's klikkende/klakkende relais kun je het "denkwerk" door die poorten laten doen.
En toch komt Hans daarop uit, maar anders dan wij denken, zie
blokseinen en terugmelders (bouwpakketjes van Conrad.nl)Die bende klikkende relais klikken bij mij niet hoorbaar omdat ik ze niet met de nominale DC-spanning aanstuur, maar met een lagere. Dat is een kwestie van de datasheet bekijken op de minimale waarde waarop een relais gegarandeerd nog schakelt. Zo heb ik 24 vDc relais geluidloos schakelend op 12 volt, 10 vDC had ook nog gekund. Maar sommige van m'n 12 vDC relais schakelen pas vanaf 11,7 vDC, dus nog lager gaan zitten, had over de hele linie geen zin.
Relais zijn ook steeds kleiner, lichter, stiller en minder stroomvretend geworden in de loop der jaren, onder andere omdat om milieutechnische redenen bepaalde metaallegeringen (zoals lood) niet meer mogen.
Het grote voordeel van bistabiele relais is dat ze hun stand bijhouden als je de stroom eraf gooit. Met monostabiele relais heb je dat niet, en met logische poorten en diodenmatrices ook niet. Soms is het een handiger, soms het andere, soms mix je het.
De opkomst van de computer-bestuurde baan biedt weer dat voordeel van de opslag van de tussentijdse stand van zaken, zoals in de analoge tijd met bistabiele relais.
Het blijft altijd schipperen tussen vergankelijkheid en eeuwigheid, analoog en digitaal.