Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Märklin 33803 V200 Delta met geluidsdecoderprobleem...?

Gestart door Rutger vrijdag 07 mei 2010, 15:22:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin 33803 V200 Delta met geluidsdecoderprobleem...?
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Märklin 33803 V200 Delta met geluidsdecoderprobleem...?
Hallo iedereen,

Via Ebay heb ik een V200 gekocht. Het is de 33803 met Delta-decoder. Mooi ding, maar het licht bij het vooruitrijden werkt niet en ook komt er geen geluid uit de loc. Voordat ik het hele circus in ga van garantie/terugsturen/etc. zou ik graag willen weten wat de oorzaak kan zijn. Als het makkelijk te fixen is, los ik het liever zelf op.

Ik heb de binnenkant eens goed bekeken en ik zie dat de kabels van de verlichting (geel en grijs) rechtstreeks naar de geluidsprintplaat gaan en via die plaat naar de lampjes. Waarschijnlijk is er dus iets mis met de verlichting (gele draad), waardoor ook het geluid niet werkt. De verlichting voor achteruit rijden (grijze draad) werkt wel. Nou vraag ik me dus af of de Delta-decoder stuk is (dit is gewoon een standaarddecorder) of dat er iets mis is met de "geluidskaart", als dat mogelijk is. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groetjes,

Rutger
Re:Märklin 33803 V200 Delta met decoderprobleem...?
Zie de plaatjes, misschien kun je er iets mee:



HGH's Homepage

Ik zou dit soort loks nooit kopen, terug ermee. Je zit met een verouderde decoder (Delta) en een soundmodule die wellicht niet te koppelen is aan een digitale decoder. Maar dat is mijn wijsheid die je niet hoeft te delen. :wink:

Gr, Ben.
Re:Märklin 33803 V200 Delta met decoderprobleem...?
een delta decoder met sound functie's ? sinds wanneer heeft een delta decoder functie's?
Re:Märklin 33803 V200 Delta met decoderprobleem...?
Wijbe: kan jij plaatjes kijken? :mrgreen:
Re:Märklin 33803 V200 Delta met decoderprobleem...?
Citaat van: wijbe op vrijdag 07 mei 2010, 18:01:03
een delta decoder met sound functie's ? sinds wanneer heeft een delta decoder functie's?
Dan zie je het nu voor het eerst.

Mvg,
Peter
Re:Märklin 33803 V200 Delta met decoderprobleem...?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Märklin 33803 V200 Delta met decoderprobleem...?
Kijk eens op http://decoder.x-train.de/index.php?seite=sounddec/diesel/601612.php=
Bij deze speciale delta soundmodule wordt het geluid geregeld door de uitgangspanning van de deltadecoder.
Re:Märklin 33803 V200 Delta met decoderprobleem...?
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Märklin 33803 V200 Delta met decoderprobleem...?
Ja, zo'n ding is het inderdaad :D. Het zou dus kunnen dat een van de lichtuitgangen van de decoder stuk is, waardoor de geluidsprintplaat niks doet. Ik zal 'm eens doormeten.

Als dat het enige is, dan wissel ik de decoder gewoon om. Maar ik vraag me af of er een manier is om het zeker te weten.
Re:Märklin 33803 V200 Delta met decoderprobleem...?
Citaat van: Rutger op vrijdag 07 mei 2010, 15:22:13
Waarschijnlijk is er dus iets mis met de verlichting (gele draad), waardoor ook het geluid niet werkt. De verlichting voor achteruit rijden (grijze draad) werkt wel. Nou vraag ik me dus af of de Delta-decoder stuk is (dit is gewoon een standaarddecorder) of dat er iets mis is met de "geluidskaart", als dat mogelijk is. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
De decoder krijgt zijn signaal of van de gele of van de grijze aansluiting. In één (grijze) van beide gevallen zou deze toch moeten werken.
Maak geel eens los (wel even isoleren) en probeer het dan nog eens.

Mvg,
Peter
Re:Märklin 33803 V200 Delta met decoderprobleem...?
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Märklin 33803 V200 Delta met decoderprobleem...?
Ga ik proberen. Zou het nog kunnen uitmaken hoe geel en grijs zitten? M.a.w. kan het kwaad om ze als test om te wisselen?
Re:Märklin 33803 V200 Delta met decoderprobleem...?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Märklin 33803 V200 Delta met decoderprobleem...?
Je kan geel en grijs gewoon omwisselen, maar dan moet je wel de twee grijze met de twee gele verwisselen, anders klopt je verlichting niet meer.
Re:Märklin 33803 V200 Delta met decoderprobleem...?
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Märklin 33803 V200 Delta met decoderprobleem...?
Dat snap ik, maar het gaat me er nu vooral om dat ik erachter kan komen of het geluid überhaupt werkt. Ik ga er vanuit dat één van de lichtuitgangen van de decoder stuk is, maar misschien is er wel een ander probleem.
Re:Märklin 33803 V200 Delta met decoderprobleem...?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Märklin 33803 V200 Delta met decoderprobleem...?
Kijk dan eerst eens of het lampje bij vooruitrijden niet kapot is, door het lampje even met een werkend exemplaar te verwisselen.
Je zal even stap voor stap te werk moeten gaan.
Als je weet dat de decoder goed werkt, kun je de geluidsmodule controleren.
En dan begin je met het makkelijkste onderdeel, namelijk de speaker.
Re:Märklin 33803 V200 Delta met geluidsdecoderprobleem...?
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Märklin 33803 V200 Delta met geluidsdecoderprobleem...?
Ik heb de decoder vervangen door eentje waarvan ik zeker weet dat 'ie goed werkt en nu doet in ieder geval het licht het weer 2 kanten op. Het blijft verder echter akelig stil, dus ik denk dat er toch ook een probleem is met de geluidsdecoder. Dat wordt verder zoeken dus :(.
Re: Märklin 33803 V200 Delta met geluidsdecoderprobleem...?
Lid sinds: 2016

Geen electronica, metaal of hooguit 24cm.

offline
Re: Märklin 33803 V200 Delta met geluidsdecoderprobleem...?
Mocht iemand er zijn voordeel mee kunnen doen:
bij mijn 33803 hetzelfde probleem, geen geluid. Delta decoder 6603 Generatie 2 Versie 5 defect na een ontsporing en heel wat vonken. Uit mijn voorraad Delta decoders een ander exemplaar gepakt (Generatie 2 Versie 4) dat wat robuuster is vanwege de aparte transistoren voor de motor, en op de plaats van de defecte gesoldeerd. De locomotief werkt nu weer prima, inclusief geluid dat ik tot dusver nooit gehoord had. Vergeet vooral de violette draad van de geluidsmodule niet.
Ik baseer de aanduidingen van de Delta decoder versies op deze pagina:
https://moba-hgh.de/modellbahn/tipps-tricks-infos/53-homepage/includes/70-maerklin-decoder-familie-delta#gen-ii-variante-iv-2
Helaas alleen in het Duits, maar wel veel informatie over Märklin decoders.