Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Chrissie's NS modelbaan. Een nieuw begin.

Gestart door Chrissie donderdag 30 april 2020, 20:43:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Chrissie's modelbaan. Ns bovenleiding
Citaat van: Chrissie op dinsdag 29 september 2020, 20:25:55

Wat vinden jullie ervan?


Goed gedaan toch.  :)

Wel even opletten: de bovenleidingdraden gaan in de weg zitten als je nog veel moet bouwen rondom het spoor. Eigenlijk is dat het laatste werk.

Lekker creatief prutsen, goed bezig.  :thumbup:

Gr, Ben.
Re: Chrissie's modelbaan. Ns bovenleiding
Ik zou voor de portalen matte verf gebruiken.
En kwa opbouw techniek moet je gewoon doen wat je zelf het fijnst vind werken,heb het op verschillende manieren gemaakt zien worden. Maar het eindproduct was overal hetzelfde verschil zit meestal in benodigde tijd.
Heb jaren geleden een workshop van Martin Welberg gehad,daar was de volgorde:
-Schilder de ondergrond.
-Breng willekeurig fine turf aan.
-breng daarna gras aan in verschillende maten en kleuren.
-breng eventueel nog eens heel fine turf aan in verschillende kleur(immitatie van bloemen)
-en als laatste struiken,bomen en bvb riet aanbrengen.

Re: Chrissie's modelbaan. Ns bovenleiding
Bedankt voor de leuke reacties :)
@Peter, bedankt!
@Ben, bedankt! de bovenleiding draden heb ik er even tussen gesoldeerd om te kijken hoe dat staat, die ga ik weer weghalen, want de ballast moet ook nog wat gewaetherd worden.
@hmmglaser, bedankt voor de tips, ik zal er aan denken!
Mvg, Chrissie
Re: Chrissie's modelbaan. Ns bovenleiding
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Chrissie's modelbaan. Ns bovenleiding
 :) Erg mooi wat je allemaal aan het maken bent. :thumbup:
Die zelfbouw bovenleiding ziet er goed uit, hele klus denk ik, maar je krijgt wel het meest natuurgetrouwe resultaat. B) :thumbup:
En de Aldi is ook toppie, dan kunnen de Preisers ook weer hun eten kopen. O:-D

Dirk-Jan
Re: Chrissie's modelbaan. Ns bovenleiding
Voor een eerste keer bomen maken:  :thumbup:

Maar ik zou eens kijken of je ergens een paar zakjes "laub" kan kopen. "Laub" is mooier dan wat je nu gebruikt. Zie ook Struikbomen maken. Deze bomen die je nu gemaakt hebt kan je altijd nog goed als "opvulling" gebruiken  :)

Voor het groen:

Citaat van: hmmglaser op woensdag 30 september 2020, 10:31:10
Heb jaren geleden een workshop van Martin Welberg gehad,daar was de volgorde:
-Schilder de ondergrond.
-Breng willekeurig fine turf aan.
-breng daarna gras aan in verschillende maten en kleuren.
-breng eventueel nog eens heel fine turf aan in verschillende kleur(immitatie van bloemen)
-en als laatste struiken,bomen en bvb riet aanbrengen.

Voor wat foto's bij de tekst voor een zelfde soort opbouw  :D Een eerste groenstrookje. De ondergrond gewoon zwart of donkerbruin. De kleur die op de foto's staat is zelfs eigenlijk te licht. Goed, het kan wel.

Succes!

Groet Ronald.
Re: Chrissie's modelbaan. Ns bovenleiding
Hallo allemaal,
Het is een tijdje geleden dat ik een update geplaatst heb, maar ik heb ondertussen wel wat gedaan :)
Op 17 oktober ben ik 15 geworden en heb een 3d printer voor mijn verjaardag gekregen :) :)
Ik heb er al een AHOB mee geprint
Ik had nog van die kleine smd ledjes liggen en heb ze erin gebouwd ;)
Er word ook nog een servo ingebouwd en ik ga hem denk ik aansluiten op een arduino maar dat moet ik nog ff uitzoeken hoe dat allemaal werkt( gelukkig kan mn vader mij daar wel bij helpen ;) ;))
Ik heb ook een scania van herpa gehad en daar heb ik ook smd ledjes ingebouwd, die ga ik wss bij de aldi neerzetten , dattie spullen komt leveren.
Pas heb ik ook een aantal dingetjes voor de scenery erbij gekocht en daar heb ik wat struiken mee gemaakt en wat wild gras naast het spoor.
Op marktplaats zag ik wat hollandse huizen te koop staan voor een leuke prijs, en die heb ik gekocht ;)
Er zaten ook een paar huisjes van Holland scale bij en ik heb er een paar gevoegd geschilderd
Ook heb ik lood om de schoorsteen gemaakt van afplakband en het dak geweatherd.
Dat ga ik bij de andere huisjes ook nog doen
Reacties en tips zijn welkom :thumbup:
Re: Chrissie's modelbaan. Ns bovenleiding
.
Re: Chrissie's modelbaan. Ns bovenleiding
..
Re: Chrissie's modelbaan. Ns bovenleiding
...
Re: Chrissie's modelbaan. Ns bovenleiding
....
Re: Chrissie's modelbaan. Ns bovenleiding
hoi,

Citaat van: Chrissie op vrijdag 06 november 2020, 22:34:51
Op 17 oktober ben ik 15 geworden en heb een 3d printer voor mijn verjaardag gekregen :) :)

Gefeliciteerd! Een mooi cadeau gekregen. Daar ga je veel plezier van hebben.

Citaat van: Chrissie op vrijdag 06 november 2020, 22:34:51
Ik heb er al een AHOB mee geprint Ik had nog van die kleine smd ledjes liggen en heb ze erin gebouwd ;)

Leuk gedaan!  :thumbup: Ben benieuwd naar het eindresultaat als het eenmaal werkt met de arduino en de servo's. Kijk even naar de Mardec oplossing. Je hebt daarvan ook tegenwoordig de DCCNext oplossing. Dan kan via arduino je wissels en servo's aansluiten en aansturen.

Citaat van: Chrissie op vrijdag 06 november 2020, 22:34:51
Pas heb ik ook een aantal dingetjes voor de scenery erbij gekocht en daar heb ik wat struiken mee gemaakt en wat wild gras naast het spoor.

Lekker wat prutsen en proberen. Het is een leuk resultaat  :thumbup:

Citaat van: Chrissie op vrijdag 06 november 2020, 22:34:51
Ook heb ik lood om de schoorsteen gemaakt van afplakband en het dak geweatherd.

Door dat soort kleine details gaat een gebouw meer leven. Dan wordt het allemaal net wat minder strak dan zou uit de doos  :thumbup:

Mooi gedaan!

Groet Ronald.
Re: Chrissie's modelbaan. Ns bovenleiding
@ronaldk, bedankt voor je leuke reactie ;)
Bedankt voor het linkje, daar kan ik misschien wel wat mee :thumbup: :thumbup:
Re: Chrissie's modelbaan. Ns bovenleiding
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Chrissie's modelbaan. Ns bovenleiding
Hoi Chrissie,

Mooi verjaardags kado zo'n printer, de eerste resultaten mogen er zijn  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Chrissie's modelbaan. Ns bovenleiding
@Dankjewel Peter :thumbup:
Re: Chrissie's NS modelbaan.
Dag allemaal,
Vandaag weer een update ;)
Ik vind het mooi om een achtergrond achter de baan te maken zodat je wat meer diepte krijgt, dus ik heb alvast de platen erop gemaakt.
Ik ga nog kijken wat voor een achtergrond er op komt.
Ook heb ik aan de rechterkant een plaat er in gemaakt.
Het is de bedoeling dat er platteland komt met bijv. een molen en een ophaalbrug.
Ik ben ook bezig met het nabouwen van station Kesteren, daar zal ik binnenkort wat foto's over plaatsen.
We hebben een schets gemaakt voor de arduino om de ahob aan te sturen, de lampen, servo's en sensors werken nu.
Er komt waarschijnlijk ook nog geluid op.
Na wat proberen en testen werkt de overweg voor het faller car system nu ook.
Tips en opmerkingen zijn altijd welkom :thumbup:
Re: Chrissie's NS modelbaan. Nederlandse AHOB
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Chrissie's NS modelbaan. Nederlandse AHOB
Het gaat er steeds beter uitzien Chris, de aandrijving vind ik minder geslaagd ( het stangetje ) daar is vast nog iets anders voor te verzinnen.

Heb je ook een filmpje van de werking?


Mvg,

Peter Degeluidsman

Re: Chrissie's NS modelbaan. Nederlandse AHOB
De AHOB zelf is een prachtig ding.

De aandrijving vind ik iets minder geslaagd. Ondanks dat deze weg gewerkt zal worden en uit het zicht zit, vindt ik deze veels te groot, dat kan vast wel anders.
Re: Chrissie's NS modelbaan. Nederlandse AHOB
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Chrissie's NS modelbaan. Nederlandse AHOB
Is het ook mogelijk om zoiets in kleur te printen?
Als je dat slangetje zo buigt dat hij netjes langs de paal zit en vervolgens zwart maakt dan valt het al veel minder op.

Ga zo door!
Re: Chrissie's NS modelbaan. Nederlandse AHOB
Mooi werk, hoor! Het is prachtig ontworpen.
Ik denk dat het printresultaat nog overtuigender wordt als je het met een resin printer zou (laten) uitvoeren.
En of dat stangetje nou zo misstaat? Naar misschien kun je iets dunner verenstaal gebruiken want het weegt allemaal  niks. En ook kun je het verenstaal misschien iets buigen zodat het stangetje meer achter de paal wegvalt waar de hele constructie op rust. Dan zie je er nog minder van.

Ik vind het in elk geval heel mooi bedacht en ontworpen.

Groet,

Peter
Re: Chrissie's NS modelbaan. Nederlandse AHOB
Bedankt voor jullie meedenken!
De aandrijving zal ik wat aanpassen, het stangetje word nog dunner, ik heb deze even gebruikt omdat ik dit nog had liggen.
Voorlopig doe ik het nog even met deze printer, misschien later nog met een resin printer.

Re: Chrissie's NS modelbaan. Een nieuw begin.
Hallo allemaal,
Helaas heb ik besloten om deze baan af te breken.
Ik loop eigenlijk telkens tegen problemen aan, en ben er gewoon niet tevreden over.
Daarom wil ik opnieuw beginnen.
Het idee is om een modulebaan te maken die makkelijk uit elkaar en in elkaar gezet kan worden zodat er ook per module aan gewerkt kan worden.
Hieronder het nieuwe baanplan.
het is alleen een idee dus nog niet definitief.
Ik zat er nog wel over te denken om overal dubbelspoor te doen zodat je ook wat beter met 2 treinen tegelijk kan rijden
Ideeën en tips zijn welkom :thumbup:
Re: Chrissie's NS modelbaan. Een nieuw begin.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Chrissie's NS modelbaan. Een nieuw begin.
Als ik mijn eerlijke mening mag geven en ja dat doe ik.

Gezien je vorige baan wat ups en downs kende is dit gewoon een rondje. En mocht ik mij vergissen dan snap ik je sporenplan niet.
Ik heb zelf ook een soort rondje liggen, maar dit is wegens ruimte gebrek en hoogte gebrek.
Als je dat niet hebt dan kan je naar mijn idee beter wat anders bedenken.  Plus rangeer sporen er bij inzetten. Desnoods een draaischijf om het wat meer intresanter te maken.

Een rondje kan prima zijn, maar misschien is het een overweging waar.
Re: Chrissie's NS modelbaan. Een nieuw begin.
Wat is er niet goed aan je huidige baanplan? Waar loop je tegenaan, wat bevalt er niet?
Het nieuwe plan is wel heel simpel en wat mij betreft te simpel. Het grootste deel is dubbelsporig, maar links ligt een enkele boog. Dat wordt een flessenhals.
Ik zou het juist omdraaien - maak het allemaal enkelspoor met inhaalmogelijkheden in ja station of in een schaduwstation. En met alles dubbelspoor, heb je gewoon twee rondjes.
Om denk dat je je heel snel vervelen zal.

Treinen gaan van 'Niks naar Nergenshuizen'  zonder enig schijnbaar doel. Ik zou nog even gaan zitten broeden op een plan.

Groet,

Peter     

Re: Chrissie's NS modelbaan. Een nieuw begin.
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Chrissie's NS modelbaan. Een nieuw begin.
Hallo Chrissie,

met modules werken is op zich een goed idee, maar ik zou de modules niet per se rechthoekig en/of bijna de gelijke afmetingen maken.
Eerder kijken hoe je baan uiteindelijk gaat worden en dan afhankelijk van het verloop en eventuele scenery de modules vormgeven.

Om met 2 of meer treinen tegelijk te rijden is dubbelspoor niet nodig.
Ten eerste kun je 2 treinen op elkaar laten volgen en met nog een station of halte met inhaalmogelijkheid er bij kun je ook op enkelspoor "tegen elkaar in" rijden.

Gezien de ruimte zou ik eerder voor dubbel enkelspoor gaan, waarbij je de sporen bijvoorbeeld aan de andere kant van de kamer tegenover je hoofdstation laat kruisen (niet gelijkvloers).
In je hoofdstation kun je dan verschillende richtingen kiezen.
Het ene rondje dan dus bijvoorbeeld met station met inhaalmogelijkheid, het ander met een halte.
Levert meer mogelijkheden op.

Hierdoor ben je ook gedwongen van recht-toe-recht-aan rails af te stappen en wordt het geheel qua railverloop ook interessanter.
En zoals gezegd, daarna maar eens kijken hoe je de modules in kunt delen.

Groet, Eric-Paul
Re: Chrissie's NS modelbaan. Een nieuw begin.
Bedankt voor jullie reacties :thumbup:
Ik snap dat jullie het wat te simpel vinden
Het baanplan is eigenlijk alleen een gauw in elkaar gedraaid idee, maar nog geen definitief plan.
Waarover ik niet tevreden was bij de oude baan was dat er te veel rails en teveel hoogteverschil was waardoor het lastiger is met de scenery.
Bij het nieuwe plan wil ik eigenlijk een typisch Nederlands landschap bouwen met een spoordijk, molen, boerderij, AHOB, enz.
Het lijkt me leuk om Station Kesteren( waar ik zelf vlakbij woon) na te bouwen.
Ik vind de scenery ook heel belangrijk, en daar wil ik in het nieuwe plan dan ook wat meer rekening mee houden.
Qua tijdperk vind ik rond de jaren 90 wel mooi.
Doordat de ruimte beperkt is en natuurlijk omdat het handig is heb ik gekozen voor een modulebaan.
Het voordeel daarvan is dat je het ook wat makkelijker op kan bergen en/of verplaatsen.
Ik zit een beetje te twijfelen tussen een gesloten baan(dat je helemaal rond kan rijden) of een open baan(heen en weer).
Om een idee te geven van wat ik ongeveer wil heb ik een baanplan bijgevoegd van Huib Maaskant, helaas heb ik daar wel te weinig ruimte voor :(
ik ga er i.i.g nog even voor zitten.
Als jullie nog ideeën of tips hebben hoor ik het graag!
Re: Chrissie's NS modelbaan. Een nieuw begin.
Hallo Chrissie

Ik heb eventjes met Wintrack een banenplan gemaakt die een beetje lijkt op datgene dat je hebt bijgevoegd. Het is zeker niet perfect qua railgeometrie, ik heb mijn best gedaan maar er zitten foutjes in. Ik kijk dan vooral naar onder, want daar heb ik wat moeten prutsen met tussenstukjes om overal redelijk wat plaats te hebben om rond te lopen.

Voor het eerste banenplan heb ik vooral geprobeerd om het middenstuk een beetje uit te bouwen en overal dubbelspoor te hebben, dit hoeft volgens mij niet maar het is eerder een indicatie dat het mogelijk is.

Het tweede banenplan is enkelspoor. Rechts heb je dan redelijk wat mogelijkheden voor huizen of een kleine stad.

Mvg
Arthur


Re: Chrissie's NS modelbaan. Een nieuw begin.
Hallo Arthur,
Heel hartelijk bedankt dat je ''eventjes" een baanplan hebt gemaakt :thumbup: :thumbup:
Hier kan ik zeker wat mee!
Ik heb het baanplan nagetekend en een paar dingetjes veranderd.
Ik heb nog aardig wat flexrails over van de oude baan dus die wil ik graag opnieuw gebruiken, vandaar die aanpassing.
Ook heb ik de driewegwissel eruit gehaald, dat heb ik gedaan omdat die op mijn oude baan vaak zorgde voor het ontsporen van de treinen.
En ik heb de wissels veranderd in slanke wissels omdat ik dat wat mooier en realistischer vind.
In ieder geval super dat je er de tijd voor wilde nemen!
Ik hoop dat het plaatje te zien is?
Re: Chrissie's NS modelbaan. Een nieuw begin.
En nog wat getekend met meer dubbelspoor
Re: Chrissie's NS modelbaan. Een nieuw begin.
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Chrissie's NS modelbaan. Een nieuw begin.
Zelf vond ik de baan nog niet zo interessant, maar dat is persoonlijk. Ik snap ook niet helemaal waarom je het een modulebaan noemt. Ga je die modules ooit nog verplaatsen of elders tijdelijk gebruiken? Het lijkt mij eigenlijk gewoon een permanente opstelling. Maar misschien ga je het vak voor vak bouwen?

Toch is er zeker wel iets te maken met een vlak NL landschap. Misschien kun je inspiratie opdoen bij de baan van Ben (ACTS.zuid). Dat is ook een NL baan met zeker de focus op landschap , maar wel een baan met afwisselend treinverkeer mogelijk. Nu heeft Ben wel iets meer ruimte, maar het concept zou ook bij jou toe te passen zijn.
Helaas heeft Ben geen eigen topic over zijn baan(bouw), maar je kunt her en der zeker foto's vinden.

gr. Gertjan

Re: Chrissie's NS modelbaan. Een nieuw begin.
CiteerToch is er zeker wel iets te maken met een vlak NL landschap. Misschien kun je inspiratie opdoen bij de baan van Ben (ACTS.zuid). Dat is ook een NL baan met zeker de focus op landschap , maar wel een baan met afwisselend treinverkeer mogelijk. Nu heeft Ben wel iets meer ruimte, maar het concept zou ook bij jou toe te passen zijn.
Helaas heeft Ben geen eigen topic over zijn baan(bouw), maar je kunt her en der zeker foto's vinden.

Is dat het draadje 'frotterdam h0' op beneluxspoor?

CiteerIk snap ook niet helemaal waarom je het een modulebaan noemt. Ga je die modules ooit nog verplaatsen of elders tijdelijk gebruiken? Het lijkt mij eigenlijk gewoon een permanente opstelling. Maar misschien ga je het vak voor vak bouwen?
Ik wil het in modules bouwen zodat het makkelijk te verplaatsen en op te bergen is, zodat je er bijv. ook aan de keukentafel aan kan werken.
Re: Chrissie's NS modelbaan. Een nieuw begin.
Ja dat ben ik. Frotterdam is geïnspireerd op de Lage Zij maar meer ook niet, ook ik heb niet de ruimte die Huib ooit had. Inmiddels is hij al lang verhuisd en de Lage Zij is ontmanteld.

Mijn modelbaantje is echt niet meer dan dubbelspoor rondje rijden, links of rechtsom vanuit een schaduwstation voor getrokken treinen en treinstellen. Ik ben niet zo van het ontwerpen en ik vind het allemaal nogal gedoe met die krappe Marklin bogen en ik kan je niet helpen. Maar bij de buren kun je plaatjes kijken van wat landschap en scenery bouwsels.

Gr, Ben.
Re: Chrissie's NS modelbaan. Een nieuw begin.
 :thumbup: ik heb je draadje al een aantal keer doorgekeken, en kan er veel inspiratie uit halen, werkelijk prachtig! :thumbup: :thumbup:
Ik hoop dat ik zoiets ook kan bereiken
Het hoeft van mij ook niet al te ingewikkeld, als ik maar lekker kan bouwen en af en toe rijden :D