Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Code 100 alleen geschikt voor Märklin materieel?

Gestart door Basroc-1961 donderdag 30 april 2020, 18:39:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Code 100 alleen geschikt voor Märklin materieel?
Goedemiddag,

Ik had het vermetel plan mijn baan uit te gaan rusten met een combinatie van de Weichen Walter puntcontacten en Tillig Elite code 83. Echter heb ik te horen gekregen, dat dit wel eens een flinke stuiterpartij kan worden voor het Märklin materieel.
Ik heb de hoogte van een spoorstaaf van Märklin k-rail gemeten en die is 2,70 mm en gemeten vanaf de railschoen 1,75 mm. De c-rail heeft een spoorstaaf van 2,45 mm en ook 1,75 mm vanaf de railschoen.
Ik weet ook, dat code 100 gedefinieerd is als 100/1000 van een inch (25,4 mm), dus code 100 zou dan 2,54 mm moeten zijn. Dus de c-rail benaderd de code 100 het beste (als 'code 96'). De k-rail zit daar ruim boven als 'code 106').
In ieder geval is de ruimte boven de railschoen 1,75 mm. 
Hierover twee vragen:
- Welke maat hanteert Märklin als flenshoogte?
- Is deze maat noodzakelijk voor de c-rail?
Re: Code 100 alleen geschikt voor Märklin materieel?
klopt,Märklin materieel rijdt normaal niet op code 83,
deze rails van Weichen Walter zijn aangepast zodat het geen problemen geeft :arrow: [size=78%]https://www.weichen-walter.de/ww-onlineshop/index.php?cPath=29_72_48_37[/size]
ik kan je zeggen dat deze rails geen enkel probleem geeft voor Märklin daar ik ze zelf gebruik;


mvg,
Michel
Re: Code 100 alleen geschikt voor Märklin materieel?
Deze rails van Weichen Walter ken ik, evenzo zijn prijzen. Maar geeft nog geen antwoord op mijn vragen.
Re: Code 100 alleen geschikt voor Märklin materieel?
hier staat alle informatie over flenshoogte  :arrow: https://wiki.3rail.nl/index.php/3rail_en_2rail_assen


Citaat van: Basroc-1961 op donderdag 30 april 2020, 18:39:27

- Is deze maat noodzakelijk voor de c-rail?
:arrow: ja,nogal logisch lijkt me;


en om op je topictitel te antwoorden :arrow: neen,ook in 2-rail bestaat er code 100,


mvg,
Michel




Re: Code 100 alleen geschikt voor Märklin materieel?
C rail is code 90. Dacht ik. Code 90 kom je verder bijna niet tegen. Ik weet dat het in schaal TT (1:120) gebruikt wordt.

Verder hanteert Marklin geen hoogtes daar ze gewoon hun eigen rails voorschrijven. De wielen staan wel in de Nem normen daar zou je info moeten vinden van de flens hoogte.

Je kunt Tillig gebruiken als je aan de binnen zijde de rail bevestiging wat afvijlt / wegsnijdt.
De imitatie bouten en plaatje moeten van de hoekjes af.
Misschien lukt dit door de Dremel in een draaistel te zetten en over de rails te rijden.
Wegsnijden is te doen maar een enorm rotwerk.Ik ben na 5 cm gestopt en overgestapt op Peco railmatriaal. Helaas code 100.
Misschien zijn er code 90 railstaven te krijgen die in Tillig flexrail passen. Dan hoef je alleen je wissels aan te passen.

Mvg Robin
Re: Code 100 alleen geschikt voor Märklin materieel?

@citaat @citaat

Thx. :thumbup:

En wat de titel van mijn topic betreft: daar staat dus de vraag of je met Märklin materieel alleen op code 100 kan rijden. En dat is dus - op de code 83 van Weichen Walter na - dus het geval.
Het leert mij weer om een duidelijker titelbeschrijving te gebruiken.
Re: Code 100 alleen geschikt voor Märklin materieel?
@citaat @citaat

Ben nu aan het kijken voor Tillig standaard. Helaas kent dat geen Engelse wissel. Het wordt een speurtocht naar iets wat ik mooi vind.
Re: Code 100 alleen geschikt voor Märklin materieel?
Citaat van: Basroc-1961 op donderdag 30 april 2020, 21:32:12
En wat de titel van mijn topic betreft: daar staat dus de vraag of je met Märklin materieel alleen op code 100 kan rijden. En dat is dus - op de code 83 van Weichen Walter na - dus het geval.
Het leert mij weer om een duidelijker titelbeschrijving te gebruiken.

Je kunt dus op c rail rijden dat is vergelijkbaar met code 90.  Je kunt dus lagerprofiel rijden.

Je vraag staat precies andersom beschreven.
Je kunt hem gewoon aanpassen als je het eerste bericht bewerkt.

Al naar Peco streamline gekeken?

Heb je alle wissels zelfs y wissels in twee hoeken.Volle engelsman en een halve.
Re: Code 100 alleen geschikt voor Märklin materieel?
Ik heb naar PECO gekeken, maar ik vind het geen mooie rail. Ik vind hem grof ogen.
Re: Code 100 alleen geschikt voor Märklin materieel?
Dat doet ie ook.
Maar schilder je hem blijft daar weinig van over.

Ik ben bang dat je toch naar Mein Gleis moet met al deze eisen.
Re: Code 100 alleen geschikt voor Märklin materieel?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Code 100 alleen geschikt voor Märklin materieel?
In vergelijking met C rail is de Peco streamline een prima railtje. Hij is iets grover, maar eigenlijk is het dan ook schaal OO, 1:76 ipv 1:87. Tillig code 1:100 misbruik ik voor mijn zelfbouwwissels. Peco Streamline code 100 gebruik ik bij mijn zelfbouwrails, vooral de flexrail (ik heb nog 26 stukken liggen). Dat valt lang niet zo erg op als het slanke profiel van Tillig, dat echt buiten de boot valt. En tillig aan K rail is helemaal geen smoel.
Re: Code 100 alleen geschikt voor Märklin materieel?
Citaat van: Hero op donderdag 30 april 2020, 21:26:33
C rail is code 90. Dacht ik.

Is 2,3 mm dacht ik.
Waarom willen we tegenwoordig rails die in mm is ontworpen per se in een maat proppen die op inches is gebaseerd?
Re: Code 100 alleen geschikt voor Märklin materieel?
alle informatie over alle soorten rails van verschillende fabrikanten  :arrow: https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Rail_(spoorstaaf),_hoogte_en_materiaal


Citaat van: Hero op donderdag 30 april 2020, 21:26:33
C rail is code 90. Dacht ik. Code 90 kom je verder bijna niet tegen. Ik weet dat het in schaal TT (1:120) gebruikt wordt.



C-rail is code 90,net als Fleischmann Profi-gleis
mvg,
Michel
Re: Code 100 alleen geschikt voor Märklin materieel?
@citaat

@citaat @citaat

Wat de code betreft, zie post 1. Code 90 is dus niet geheel correct.

Wat mm en inches betreft, sommige dingen zijn zoals ze zijn. Zo gebruiken we R1, R2, enz. voor de radii, hebben we het bij timmerhout nog over 2 & 3-en, hebben gas leidingen ook nog steeds duims, half-duims, enz.
En waarom dan in mm? De standaard eenheid was de m (gedefinieerd als afstand wat licht aflegt in een vacuüm, ooit door Napoleon Bonaparte vastgesteld om de Engelsen te pesten) en tegenwoordig zelf gedefinieerd naar de tijd van iets hoe snel het trilt bij een bepaalde temperatuur (als ik me niet vergis).
De SI-basis-eenheden zijn nog niet overal ingeburgerd, net als het overal fatsoenlijk rechts rijden. (Sorry Clarkson, but you are wrong) (Het links rijden stamt trouwens uit de tijd, dat we met koetsen reden. De koetsier zat aan de rechterkant op de bok. Hij mende (teugels) met zijn linker hand en had de zweep in de rechter. De meeste mensen zijn rechtshandig en motorisch rechts ook beter ontwikkeld. De zweep werd niet alleen gebruikt om de paarden aan te sporen (in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, werden de paarden zelden geslagen, maar reageren ze op de klappen van de zweep. Paarden zijn vluchtdieren, dus spoort dit ze aan), maar ook als verdediging tegen struikrovers en tegemoetkomend verkeer. Een tegemoetkomend paard herkend de zweep en zal opzij gaan, zodat ongelukken werden vermeden)
Dus als we de code voor rail willen veranderen, dan begint dat al bij de MOROP. En ligt daarvan niet de basis in een Engelstalig land? Zo'n land, wat grossiert in die ondefinieerbare eenheden?

Er valt nog zoveel te harmoniëren. Zelf scholen gaan nog de fout in, want de natuurkunde heeft de SI-eenheden en afkortingen wel omarmd, maar de wiskunde nog niet. Gebruikt de natuurkunde voor oppervlakte de A, wiskunde in Nederland opp. Snelheid in de natuurkunde is v, in de wiskunde s, terwijl de natuurkunde s weer gebruikt voor afgelegde weg. En zo kan ik nog wel even doorgaan. En ik vrees, dat ook de harmonisatie van eenheden nog wel een paar geslachten doorgaan. Het gaat langzaam, maar voor de jeugd zijn de pond (afgezien van een geldeenheid) en ons (afgezien van de gezamelijkheid) al bijzonder en aanleiding tot de vraag: 'Wasda?'    :D
Re: Code 100 alleen geschikt voor Märklin materieel?
 @citaat2 leuk al dit theoretisch geneuzel over details  >:-D ;
wat wil je er eigenlijk mee bereiken? ;)


mvg,
Michel
Re: Code 100 alleen geschikt voor Märklin materieel?
@citaat

Net zoals veel topics: niets.  O:-D

Ik heb antwoord op mijn twee vragen:  :thumbup: :thumbup:
- Welke maat hanteert Märklin als flenshoogte? 1,35 mm
- Is deze maat noodzakelijk voor de c-rail? Bij wissels loopt de flens over de bodem van het geleidend puntstuk.

Maar men neuzelt lekker verder, dus ik doe mee.  >:-D Dus lol
Re: Code 100 alleen geschikt voor Märklin materieel?
Citaat van: Basroc-1961 op vrijdag 01 mei 2020, 09:06:11
Het links rijden stamt trouwens uit de tijd, dat we met koetsen reden.
Stamt uit de pre vuurwapen periode. Men liep/reed links om de zwaardhand vrij te hebben.
Re: Code 100 alleen geschikt voor Märklin materieel?
@citaat

Van u had ik deze reactie kunnen verwachten.
Re: Code 100 alleen geschikt voor Märklin materieel?
 @citaat Verklaar u nader. (a.u.b.)
Re: Code 100 alleen geschikt voor Märklin materieel?
 O:-D nu we toch over links/rechts rijden bezig zijn,in Indonesië rijden ze links terwijl het toch een Nederlandse kolonie was.Ik heb het al proberen te achterhalen bij mijn Indonesische echtgenote,maar ze heeft er geen verklaring voor >:-D


mvg,
Michel
Re: Code 100 alleen geschikt voor Märklin materieel?
 @citaat Toen Nederland, Indië koloniseerde, (in de 16e eeuw) ging men daar óók links rijden.
Tot aan de Napoleontische periode, reed men in Nederland links.
Re: Code 100 alleen geschikt voor Märklin materieel?
@citaat

Een nadere verklaring:
Met enig enig regelmaat zie ik van u een reactie verschijnen in topics, waarin u inhaakt op informatie/woordkeuze/schrijfwijze (gelieve aan te vullen hetgeen ontbreekt of door te halen hetgeen overbodig is)  en de schrijver hiervan subtiel wijst op de gemaakte onvolkomenheden.

Doet niet onverlet, dat uw aanvulling correct is, mits er sprake was van vijandigheid.
Re: Code 100 alleen geschikt voor Märklin materieel?
 @citaat Onvolkomenheden... Heel iets anders dan misinformatie.
Re: Code 100 alleen geschikt voor Märklin materieel?
Ongetwijfeld. Ik zal - na de reprimande - per direct moeten stoppen met het direct plaatsen van welke informatie dan ook. Ik zal het forumbestuur/moderatie verzoeken om mij onder curatele te stellen om alle berichtgevingen op (mogelijke) fouten in mijn berichtgevingen te filteren en mij daarop aan te spreken en indien nodig in de ban te doen.
Een mens moet zich toch niet kunnen indenken, dat er fouten gemaakt worden op dit forum.

Vanaf deze zijde mijn nederige excuses voor alle onvolkomenheden, die ik bezit.
Re: Code 100 alleen geschikt voor Märklin materieel?
 @citaat Excuus aanvaard.  :D
Blijf vooral gezond.
Re: Code 100 alleen geschikt voor Märklin materieel?
Ik kan u mededelen mijn woord gehouden te hebben en de moderatie te hebben geïnformeerd.
Re: Code 100 alleen geschikt voor Märklin materieel?
 @citaat

O:-D Je hoeft je van Nobody niks aan te trekken, het is niemand, en niemand is niet iemand, dus gewoon negeren, wat er reageert dus helemaal niemand. :D
Het is een zogenaamde robot, gelinkt aan de Wiki, een soort van spam dus eigenlijk.
:o) Voor het forum bijzonder lastig uit te schakelen, dat geval duikt steeds weer op. :-)

Dirk-Jan
Re: Code 100 alleen geschikt voor Märklin materieel?
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Code 100 alleen geschikt voor Märklin materieel?
 @citaat
:D :D Corona maatregelen toepassen   :D :D

:-) :-) strikte isolatie   :-) :-)
:-) :-) 15 meter afstand houden  :-) :-)
Re: Code 100 alleen geschikt voor Märklin materieel?
@citaat

Eerder 15 woorden afstand houden, denk ik.
Re: Code 100 alleen geschikt voor Märklin materieel?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Code 100 alleen geschikt voor Märklin materieel?
Het is je eigen draadje. En om de 15 woorden afstand te houden probeer ik nog niet ter zake te komen.

Weinert Mein Gleis is zo gemaakt dat het ook voldoet aan Märklin wielen.
Daarom zijn de nokjes (railschoenen) extra laag. Dat voorkomt het ratelen van die wielen op die rails.
En dat is de reden waarom Weichn Walter juist zo gecharmeerd is geraakt van Mein Gleis.
Daaraan ging een hele discussiegolf vooraf die in dit draadje niet had misstaan, compleet met filmpjes van wielstellen die over deze en andere in dit draadje genoemde rails werden gerold.

Overigens oud Märklin en HAG materieel (tot de jaren '70) ratelt ook al op k-rails. Alleen metalen rails is daarvoor veilig. Bij alle ouder rijdend materieel geldt: kies je lagere rails (dan waarvoor bedoeld), dan wielen wisselen of afdraaien. Wat te denken van mensen die zweren bij RP25-wielen? Geld teveel?  :D  8o
Re: Code 100 alleen geschikt voor Märklin materieel?
@citaat

Om ook vijftien woorden afstand te houden - wat te vergelijken is met tellen tot tien - kom ik nu  ter zake.

Ik ken Weinert Mein Gleis en het feit, dat het geschikt is voor de Märklin wielen. Maar in de praktijk heb ik weinig kennis van zaken. Dus ga ik vragen stellen. Het is fijn om de antwoorden te krijgen, iets minder leuk om het te moeten destilleren uit de brei.
Maar dat is inherent aan een forum, waar men graag kennis spuit. Ook doe ik daar zelf aan mee om de brei te creëren. Het leert mij alleen om zodanig heldere vragen te stellen, dat de brei overzichtelijk blijft. En natuurlijk ook om mijn bijdrage aan de brei te minimaliseren.
Michel (ramdani) wees mij er ook al op, maar ik kende het al. Na Tillig vind ik het ook het beste alternatief, maar als een rechtgeaarde Hollander hikt ik tegen de prijs aan. Alles bij elkaar nemende zal ik heel goed moeten overwegen wat ik ga doen. Een euro kun je maar 1 keer uitgeven, maar ben ook wel op een leeftijd, dat ik het waarschijnlijk maar 1 keer ga doen. Daarbij meegenomen de gedachte, dat ik dingen ook maar 1 keer ga doen, zal het muntje wel vallen richting Weichen Walter.
Maar zover ben ik nog niet. Nu druk bezig met het schilderen van het frame van mijn tafel. Deze staat nu twee keer in de primer. Zo gauw het weer droog is, gaat de hamerslag antraciet erover. Deze verf verwerkt niet zo lekker in vochtige omstandigheden is mijn ervaring.
Het frame past supergoed. 1 pootje moest 4 mm korter, maar dat kon met de metaalzaag. Als het frame klaar is, dan weer passen, maten opnemen voor spanten en hout en dan gaat het de berging in. Er moet eerst worden verbouwd.
Re: Code 100 alleen geschikt voor Märklin materieel?
Citaat van: Basroc-1961 op vrijdag 01 mei 2020, 09:06:11
Wat mm en inches betreft, sommige dingen zijn zoals ze zijn. Zo gebruiken we R1, R2, enz. voor de radii, hebben we het bij timmerhout nog over 2 & 3-en, hebben gas leidingen ook nog steeds duims, half-duims, enz.
En waarom dan in mm?

Omdat vrijwel alle railsystemen van continentale fabrikanten zijn ontworpen in het metrieke stelsel. Ze zijn echt bedoeld als 1,9 (Weinert) 2,1 (Rocoline, Trix c-rail) 2,3 (Märklin c-rail) 2,5 (Fleischman Profi, Piko en ik dacht k-rail) of 2,7 (m-rail, Fleischmann Modellgleis) mm rail. Tot ongeveer de eeuwwisseling had niemand het in Europa ooit over code zus en me zo voor continentale railsystemen. Dus mijn verwondering is waarom nu opeens wel, terwijl het vaak ook niet klopt. 2,5 mm rail wordt vaak uitgescholden voor code 100, maar als je rekent is het eerder code 98 en natuurlijk ook weer niet precies. Als iets in millimeters is bedacht, kan je het voor een nauwkeurig resultaat ook beter in millimeters blijven benoemen. Tillig Elite is het enige systeem van een continentale fabrikant waarbij ook die fabrikant bewust spreekt van code 83 en het zo ook heeft ontworpen. Het oudere Tillig Standard wordt door de fabrikant nog steeds omschreven als 2,5 mm.

En wat links en rechts rijden betreft. Daar wordt veel te veel achter gezocht en bijgehaald. Dwingende voorschriften voor de rijrichting bestaan historisch gezien nog niet zo lang en er zijn maar twee gelijkwaardige mogelijkheden. Het is het een of het ander.

Citaat van: Jan22 op vrijdag 01 mei 2020, 12:08:35Wat te denken van mensen die zweren bij RP25-wielen? Geld teveel?  :D  8o
Wielstellen (ook rp25) koop je dan ook beter bij gespecialiseerde fabrikanten. Hoge kwaliteit en wielstellen kosten net een eurootje.
https://www.modellbahn-radsatz.de/index.php