Wat de code betreft, zie post 1. Code 90 is dus niet geheel correct.
Wat mm en inches betreft, sommige dingen zijn zoals ze zijn. Zo gebruiken we R1, R2, enz. voor de radii, hebben we het bij timmerhout nog over 2 & 3-en, hebben gas leidingen ook nog steeds duims, half-duims, enz.
En waarom dan in mm? De standaard eenheid was de m (gedefinieerd als afstand wat licht aflegt in een vacuüm, ooit door Napoleon Bonaparte vastgesteld om de Engelsen te pesten) en tegenwoordig zelf gedefinieerd naar de tijd van iets hoe snel het trilt bij een bepaalde temperatuur (als ik me niet vergis).
De SI-basis-eenheden zijn nog niet overal ingeburgerd, net als het overal fatsoenlijk rechts rijden. (Sorry Clarkson, but you are wrong) (Het links rijden stamt trouwens uit de tijd, dat we met koetsen reden. De koetsier zat aan de rechterkant op de bok. Hij mende (teugels) met zijn linker hand en had de zweep in de rechter. De meeste mensen zijn rechtshandig en motorisch rechts ook beter ontwikkeld. De zweep werd niet alleen gebruikt om de paarden aan te sporen (in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, werden de paarden zelden geslagen, maar reageren ze op de klappen van de zweep. Paarden zijn vluchtdieren, dus spoort dit ze aan), maar ook als verdediging tegen struikrovers en tegemoetkomend verkeer. Een tegemoetkomend paard herkend de zweep en zal opzij gaan, zodat ongelukken werden vermeden)
Dus als we de code voor rail willen veranderen, dan begint dat al bij de MOROP. En ligt daarvan niet de basis in een Engelstalig land? Zo'n land, wat grossiert in die ondefinieerbare eenheden?
Er valt nog zoveel te harmoniëren. Zelf scholen gaan nog de fout in, want de natuurkunde heeft de SI-eenheden en afkortingen wel omarmd, maar de wiskunde nog niet. Gebruikt de natuurkunde voor oppervlakte de A, wiskunde in Nederland opp. Snelheid in de natuurkunde is v, in de wiskunde s, terwijl de natuurkunde s weer gebruikt voor afgelegde weg. En zo kan ik nog wel even doorgaan. En ik vrees, dat ook de harmonisatie van eenheden nog wel een paar geslachten doorgaan. Het gaat langzaam, maar voor de jeugd zijn de pond (afgezien van een geldeenheid) en ons (afgezien van de gezamelijkheid) al bijzonder en aanleiding tot de vraag: 'Wasda?'