Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Projectjes in Coronatijd: Vermogensmeting voor de loclift (of overig..)

Gestart door leendert donderdag 30 april 2020, 16:01:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Projectjes in Coronatijd: Vermogensmeting voor de loclift (of overig..)
Inleiding
In een artikel elders heb ik geschreven over de loclift. Deze wordt door stappenmotoren bestuurd en gebruiken (dus) stroom. Nou is er een verschil in verbruik  van stroom of de lift vol of helemaal leeg is, en dat wil ik graag weten, zodat het contragewicht nog verder aangevuld kan worden cq. ontdaan kan worden van gewicht zodat er een goed evenwicht blijft tussen de (gevulde) lift en het contragewicht.

De basis
Meten kan met een 'gewone' universeel meter, maar voor constant meten is dat geen optie. Maar daar zijn dan weer kant en klare printjes voor die voor een appel en een ei te bij onze Chinese vrient te verkrijgen zijn. Ik gebruik zelf 2 x een INA219, die spanning, stroom en vermogen meet.

De uitvoering is eenvoudig: onderbreek de plus van spanningslijn en  plaats de sensor.
Het uitlezen van de sensor zal ik hier niet bespreken, maar in de Arduino hoek, om hier niet de lezer het mistig bos in te sturen..

De meters zichtbaar maken
'Vroeger' zou ik alles op analoge meters zichtbaar maken, maar ja, tegenwoordig kan dit eleganter. Als basis gebruik ik het raamwerk van de 8266 webserver, die ik in de Arduino hoek beschreven heb, en maak ze zichtbaar op een willekeurige browser.

Welke stuur informatie heb ik nodig
Voor het goed kunnen beoordelen van het verbruik, heb ik de piekgetallen nodig van het vermogen van zowel het stijgen als het dalen, van de motor links en rechts. Met die waardes heb ik een goed beeld, want als het benodigd vermogen omhoog als omlaag ongeveer gelijk is, weet ik dat de zaak in balans is. Hetzelfde geldt voor de motoren links en rechts: als het stroomverbruik redelijk gelijk is, weet ik dat de lift recht hangt en er geen stappen verloren zijn gegaan van een van de motoren.

Hoe geïmplementeerd
De genoemde INA219 sensor is door middel van een I2C bus uit te lezen en geeft zo het overzicht van de actuele stand van zaken rondom spanning, stoomverbruik en vermogensverbruik. In de software zelf houd ik het piekgetal bij zowel voor het stijgen als het dalen en de linker en rechter motor.
Omdat het allemaal software is die op de genoemde server staat, is het eenvoudig om een javascript te laten draaien die de meters nabootst. Dat ziet er best stoer uit en geeft veel relevante informatie. Ik merk zelf dat ik er bij bewegingen van de lift en het vol(ler) lopen van de loclift toch zeer regelmatig op kijk.
Op het scherm waar ook iTrain draait (althans: een client met alleen het relevante loclift gedeelte) staat onderin een browser mee te draaien die de meters toont.

En dan de meters in beeld
Het plaatje zegt meer dan 1000 woorden. Boven staan alle relevante meters van de rechter motor, onder die van de linker. Met alles wat ik eerder al beschreef, is alles te herkennen. De naald geeft de analoge waarde aan, in de meter zelf staat ook nog de digitale variant.

Nog meer mogelijkheden
Ik ga op termijn ook nog de spanning en stroom van de Ecos en zijn aangesloten boosters op deze manier zichtbaar maken. Deze is al wel uit te lezen op een scherm diep in de Ecos, maar daar moet je steeds naar op zoek, er is geen standaard hoekje of bv een api die de waarde uit de Ecos zelf ophaalt. Zo heb ik een beetje zicht op de stroomafname van de baanvakken die aan de boosters hangen en weet ik of ik tegen het randje loop of niet.

Tot slot
Ook hier geldt: software is vrij beschikbaar, dus wie wil kan daar op verder borduren. En iemand nog tips, vragen of aanbevelingen: kom er maar in..

Groet,
Leendert
Re: Projectjes in Coronatijd: Vermogensmeting voor de loclift (of overig..)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Projectjes in Coronatijd: Vermogensmeting voor de loclift (of overig..)
Hi Leendert,

Dat is wel heel mooi op deze manier alles uitlezen/controleren.
Heb direct weer ideeën waar ik dat allemaal voor zou kunnen gebruiken.
Maar eerst andere projecten (af) maken dan pas nieuwe.

groet
Harald
Re: Projectjes in Coronatijd: Vermogensmeting voor de loclift (of overig..)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Projectjes in Coronatijd: Vermogensmeting voor de loclift (of overig..)
Hoi Leendert,

Jij weet het altijd mooi vorm te geven, handig dat je allemaal in elkaar zet en weet te bedenken.


Mvg,

Peter Degeluidsman