Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Aansluitkabel voor de baan

Gestart door svvander donderdag 30 april 2020, 13:12:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aansluitkabel voor de baan
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Aansluitkabel voor de baan
Ik weet niet heel goed waar ik dit nu juist moet plaatsen. Indien het niet juist staat, dan hoor ik het graag. (Of lees ik het graag).

Vandaag mijn CS3 plus ontvangen. Direct eens testen en wat blijkt: de vorige eigenaar heeft de kabeltjes die er bij geleverd waren, doorgeknipt op een dikke 10 cm lengte.... niet handig dus. Ik heb ze voorlopig rechtstreeks op een stukje spoor gesoldeerd en kon zo toch al eens testen.

Daaruit kwam de volgende vraag: als ik nu een langere kabel nodig heb, waar kan ik deze vinden? En moet dit van Märklin zijn (uiteraard niet, dat weet ik wel)... maar waar kan je de correct kabel op rol vinden? Hoeveel m² is dit eigenlijk? Voor de aansluiting van de CS zou ik graag rood-bruin hebben. Voor de andere zaken (S88 etc.) weet ik het eigenlijk niet goed... geel of blauw? Welke gebruiken jullie?
Re: Aansluitkabel voor de baan
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Aansluitkabel voor de baan
luidsprekerdraad 1,5 mm en gewoon verlengen.De kleur bepaal je zelf.Ik gebruik rood/bruin voor baanspanning.Geel en 2 keer blauw of geel/blauw/groen voor wissels en seinen.Zwart voor al de terugmeldraden.Overal met dymo plakkertjes aan bevestigd zodat het makkelijk terug te vinden is via een excell file.
Re: Aansluitkabel voor de baan
Lid sinds: 2017

offline
Re: Aansluitkabel voor de baan
Rood + bruin = digitale baanvoeding: ringleiding 1,5 mm2, 0,25 mm2 van ringleiding naar rails met eigen voeding/trafo (ook de boosters)
Geel + blauw = schakelspanning decoders en magneetartikelen (seinen, wissels e.d.): idem + idem met eigen trafo
Zwart + wit = verlichting (seinen, wissels, lantaarns etc.): idem + 0,14 mm2 met eigen voeding
Groen = terugmelding: 0,25 mm2

Cees

 
Re: Aansluitkabel voor de baan
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Aansluitkabel voor de baan
Heel duidelijk.
Re: Aansluitkabel voor de baan
Lid sinds: 2017

offline
Re: Aansluitkabel voor de baan
Re: Aansluitkabel voor de baan
Goed,  ik heb een soort van eigen "standaard" voor mijn baan. Meestal ook voor de banen die ik voor anderen bedraad.

- Rood / zwart voor het Digitale signaal (DCC).
- Blauw / geel voor de hulpspanning (12 volt gelijkstroom)

Voor de diktes:
- Een verdeelleiding vanaf de digitale centrale naar de baan: 1,00 mm2.
- Alle draden naar de baan (dus van Rails naar verdeelleiding en bezetmelders) 0,50mm2.
- Voor verlichting 0,14mm2 / 0,25mm2.
- Voor signaaldraden (DCC) naar de wisseldecoders  en schakeldecoder 0,14mm2 / 0,25mm2

Alle koppelingen van en naar de digitale centrales en modules zijn met 4 polige XLR-stekkers. Het digitale signaal en de hulpspanning hoeven alleen maar door. De bezetmelding s88 / locoNet zitten met een aparte kabel.

Groet Ronald.
Re: Aansluitkabel voor de baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Aansluitkabel voor de baan
De 2-aderige kabel van de originele aansluitkabel bij mijn CS 3 zit met een paar schroefjes in de connector. Omdat ik de stroom rechtstreeks naar de ringleiding wil laten lopen, heb ik die gewoon losgedraaid en in plaats daarvan een paar 1,5 mm2 kabels er in gezet. Zoals de 2e foto laat zien, zijn die dikker dan de kabels van Märklin.

Jouw afgeknipte kabel kun je net zo makkelijk loshalen.
Re: Aansluitkabel voor de baan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Aansluitkabel voor de baan
Ik denk dat de Märklin draden 1,0mm2 of zelfs 0,75mm2 zijn.
Ik heb ze er deze week ook uitgehad en meteen een betere adereindhuls op gezet. Dit moest een 0,75mm2 worden, anders paste hij niet in het schroefgat.

John(VT601)
Re: Aansluitkabel voor de baan
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Aansluitkabel voor de baan
Citaat van: speeltmettreintjes op zaterdag 02 mei 2020, 18:35:24
De 2-aderige kabel van de originele aansluitkabel bij mijn CS 3 zit met een paar schroefjes in de connector. Omdat ik de stroom rechtstreeks naar de ringleiding wil laten lopen, heb ik die gewoon losgedraaid en in plaats daarvan een paar 1,5 mm2 kabels er in gezet. Zoals de 2e foto laat zien, zijn die dikker dan de kabels van Märklin.

Jouw afgeknipte kabel kun je net zo makkelijk loshalen.

Top! Dit is inderdaad een plan. Nu we het toch over ringleiding hebben (ja ik ben echt een leek in deze materie), hoe zetten jullie deze op? Van de CS3 naar een centraal punt? En dan van daaruit om de 2m spoor gewoon terug vertakken? En wat gebruiken jullie juist om deze te vertakken?
Re: Aansluitkabel voor de baan
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Aansluitkabel voor de baan
 @citaat

Voor de zekerheid: ook de ringleiding in 2-voud uitvoeren, 1 maal voor de puntcontacten en 1 maal voor de massa-railstaven.

Groet, Anne W
Re: Aansluitkabel voor de baan
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Aansluitkabel voor de baan
En hoe juist "vertakken"? Via verdeelbordjes zoals 72090 of andere?
Re: Aansluitkabel voor de baan
Beste allen,

Ik sluit even aan, want ook ik probeer voor mij wat duidelijkheid te krijgen in de dradenbrei en te voorkomen dat ik weer te maken krijg met gesmolten daad.
Hoeveel mm2 is de draad van M* (serie 7100 e.v.)? Staat niet 'gewoon' op het doosje of op de website. Ik vind maar één modelbouwwinkel die er iets over zegt: 0.14 mm2
M* zegt elders, waar ze een verzameldoos met draad aanbieden (M*71060): 0,75 mm2
Wie helpt?

Dank en groet. Petrus
Re: Aansluitkabel voor de baan
Citaat van: svvander op zondag 03 mei 2020, 09:26:25
En hoe juist "vertakken"? Via verdeelbordjes zoals 72090 of andere?


dat kan,er zijn duizenden verschillende stroomverdelers te koop :arrow:
Re: Aansluitkabel voor de baan
@citaat @citaat

Even contact gehad met mijn neef. Hij gebruikt nog veel Märklin draad en heeft het even gemeten. Het draad is inderdaad 0,14 kwadraat. Ook de Gleisbox 60113 heeft dit draad, volgens hem.
Het zijn natuurlijk wel aansluitdraden. Dus wil je gaan verlengen, dan is een grotere diameter verstandig.
In volgorde van oplopende diameters: 0,14; 0,25; 0,50; 0,75; 1,0; 1,5; 2,5 kwadraat.

Misschien is dit handig?
Persoonlijk lijken mij de waarden wat hoog.
Re: Aansluitkabel voor de baan
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Aansluitkabel voor de baan
Citaat van: VT601 op zaterdag 02 mei 2020, 19:49:23
Ik denk dat de Märklin draden 1,0mm2 of zelfs 0,75mm2 zijn.

Bedenk bij een ringleiding dat dit eigenlijk voor iedere baan als de groepenkast van een woning kan worden gezien.

1.5mm is voor de voeding meer dan zat. Is het zwarte installatiedraad en overal verkrijgbaar, per booster sectie gemakkelijk te scheiden.
Om nu in de geest van kleuren te blijven neem ik het bruine 2.5mm installatiedraad voor de massa ringleiding.
Voor de accessoires het geel/groene installatiedraad.

Op gepaste afstanden van ongeveer een meter er een kroonsteentje tussen waar je alles op aan kan sluiten met het gebruikelijke Marklindraad. 0.14mm is dan weer zwaar zat.
Vanaf het CS en de boosters naar de ringleidingen een creatieve oplossing zoeken, de oplossingen van Michel en Rob passen dan uitstekend.
Re: Aansluitkabel voor de baan
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Aansluitkabel voor de baan
Is de stelling beter iets meer dan minder mm² hier van toepassing? (overal spreken ze van verlies op langere afstand... dit is volgens mij zeker ook van toepassing bij vertakkingen). Ik ga het eens navragen bij mijn schoonvader. Die is elektricien met pensioen.
Re: Aansluitkabel voor de baan
Denk praktisch en niet te wetenschappelijk. 

Vanaf centrale een dikke draad onder de tafel die de vorm van de baan volgt.
Om de 1-2 m rails een dun kabeltje naar een verdeelplaat / aansluiting op de dikke hoofdleiding.

Veel mensen pakken voor hun hoofdleiding star vd draad.(2,5mm2) Omdat die vaak in een lus ligt ook wel ringleiding genoemd. Ook speaker tweelingbroer van 1,5-2,5 mm2 wordt veel gebruikt.

Aftakkingen hebben de dikte van de lokale gebruiker nodig. Meestal een stuk waar 1 Of 2 treinen in passen.
Dus daar is een dikte van 0,14 0,25 . Dik genoeg. Uitgaande dat elke 2 m een aansluiting zit.

Altijd geldt hoe dikker de draad hoe minder je vermogens verlies. 

Zelf heb ik elke meter minimaal een aansluiting zitten. In iedere module een of twee p raillengte.
Liever veel punten met dun draad als enkele met dikkere kabel. Mocht er dan eens een los zitten merk je er niets van.
Re: Aansluitkabel voor de baan
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Aansluitkabel voor de baan
 @citaat Gouden tip als je het mij vraagt.
Re: Aansluitkabel voor de baan
@ Sven: Dank voor het lenen van dit draadje. Ik hoop niet dat je het vervelend vindt.
@ Allen: Top! Dank voor meedenken.

Al googelende kwam ik onderstaand nog tegen (wellicht verouderd, maar voor mij interessant genoeg): 'Tot een lengte van 5 meter kan men in het algemeen de Märklin aansluitdraden van 0,19 mm² doorsnede gebruiken. Pas bij grotere lengten moet men een dikkere draad van 0,72 mm² gebruiken.'
Geraadpleegd van: https://mtdtreinenclub.be/pdf/handboeken%20Maerklin/07424_Maerklin_Handboek_Electrotechniek_NL.pdf

Beste groet, Petrus
Re: Aansluitkabel voor de baan
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Aansluitkabel voor de baan
Absoluut geen probleem. Het doel is informatie te vergaren en te delen. Mijn verstand (voor zovere ik dit heb), was de laatste weken een spons. Ik heb al een pak theorie "opgezogen".
Re: Aansluitkabel voor de baan
Kwam het volgende rijtje nog tegen:
0,14 - 1,8 A
0,25 - 3,2 A
0,50 - 6 A
0,75 - 5,5 A
1,0   - 9 A
Dit dan maximaal en vrijliggend. Verder weet ik, dat 90 graden voor VMVK-kabel als een acceptabele temperatuur wordt gezien.
Re: Aansluitkabel voor de baan
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Aansluitkabel voor de baan
Opgelet: lengte kan ook een rol spelen. Hoe langer de draad wordt, hoe meer kans op verlies (al is deze meestal gering). Maar volgens mij geldt hier dan ook: vertrek van je booster of centrale met iets dikkere kabel (zoals al een aantal keren aangehaald hierboven) en vertak dan kortere stukken met dunnere. Correct?
Re: Aansluitkabel voor de baan
Ja correct.

Verlies kun je goed zien in die gelinkte website van Basroc

Bij te dunne bekabeling loopt dat verlies snel op.Dus als je toch een draad van rand tot rand vanaf je booster trekt. Doe dan gelijk een (te) dik exemplaar.
Re: Aansluitkabel voor de baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Aansluitkabel voor de baan
Voor de aftakkingen van de ringleidingen zijn ontelbaar veel mogelijkheden. Kroonsteentjes en verdeelplaten (of bordjes) zijn al genoemd.

Ik heb een vloerbaan. Die groeide, dus op een gegeven moment vond ik het tijd voor ringleidingen. Een vloerbaan is makkelijk aan te passen, maar dan is het wel zo handig als dat ook voor de ringleidingen geldt. Zo ben bij Wago verbindingsklemmen uitgekomen. Ik gebruik de types 222-413 en 222-415, geschikt voor kabels tot 2,5 mm2, prima voor de 1,5 mm2 van mijn ringleidingen. Mijn draadjes naar de rails zijn 0,25 mm2.

Nadat ik de isolatie er vanaf heb gestript, draai ik tot zo'n 6 van die dunne draden in elkaar, samen passen ze dan prima in één aansluiting van zo'n Wago klem. Met wat moeite lukt 7 me ook nog net. De meeste van die draden zijn kort, hooguit een halve meter. Er liggen ook wel wat langere, maar langer dan een meter zijn er maar weinig.

Voor de aansluitingen onder de rail heeft Märklin kabelschoentjes 74995. In het begin gebruikte ik die, maar al snel vond ik een veel goedkoper alternatief in Vogt kabelschoentjes 3760a.67. Passen net zo goed.

Voor eenvoudige aftakkingen van de ringleiding naar de rails gebruik ik de 3-voudige klem 222-413. De 5-voudige 222-415 gebruik ik als ik behalve aftakkingen naar de rails ook de ringleiding zélf wil aftakken. Weliswaar gaat het namelijk wel steeds over 'ringleiding', het hoeft helemaal geen ring te zijn. Een ring, ster of een netwerk, het kan en mag allemaal. Als er maar overal stroom is. Bij mij zijn het min of meer ringen, met doodlopende aftakkingen naar relatief afgelegen plaatsen. De verbinding tussen de centrale (of booster) en de ringleiding is trouwens ook een aftakking.

Tenslotte gebruik ik de 5-voudige 222-415 ook voor het aansluiten van wisseldecoders, niet alleen voor het digitale signaal maar ook als voeding. Dat is wel zo praktisch als ik mijn vloerbaan weer eens wil veranderen en er liggen sowieso al heel wat draadjes. Voor een wat grotere, vaste baan daarentegen heeft een aparte voeding voor wisseldecoders zo zijn voordelen en een aparte ringleiding voor de voeding van wisseldecoders is dan ook niet zoveel extra werk.
Re: Aansluitkabel voor de baan
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Aansluitkabel voor de baan
In de plaats van kabelschoentje, kan je ook altijd solderen. Of is dit af te raden?
Re: Aansluitkabel voor de baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Aansluitkabel voor de baan
Goede soldeerverbindingen zijn prima. Sommige mensen doen het niet omdat ze hun rails zoveel mogelijk intact willen houden. Ik doe het niet omdat ik bij het veranderen van mijn vloerbaan aansluitingen nodig heb op andere rails.

Als je zo'n kabelschoentje zonder meer op zo'n raillipje schuift, komt het vrij makkelijk weer los. Zie je niets van, en als je veel draadjes hebt is dat voor de stroomvoorziening doorgaans ook niet erg, maar zo'n losgeraakt draadje onder de rails heeft me al een keer kortsluiting opgeleverd en dat is minder leuk. Omdat ik het niet kon zien, was ik wel een tijdje aan het zoeken! Door het lipje wat te verbuigen, klemt het kabelschoentje beter, dan is de kans op losraken kleiner. Desalniettemin is een goede soldeerverbinding betrouwbaarder.

Re: Aansluitkabel voor de baan
Citaat van: svvander op zondag 03 mei 2020, 14:09:55
In de plaats van kabelschoentje, kan je ook altijd solderen. Of is dit af te raden?

Solderen gaat prima maar dunne draden aan een dikke solderen gaat soms lastig.
Als de dikke draad warm is en je je draad vast zet komt de vorige doms alweer los.

Ik soldeer dus een dikke draad onder een soldeerplint. En daar de dunne aansluitstandaard op.

https://www.conrad.nl/p/rademacher-vk-c-1020-2-soldeerlijst-dubbele-rij-totaal-aantal-polen-60-hardpapier-l-x-b-x-h-500-x-38-x-8-mm-1-stuks-1362893
Re: Aansluitkabel voor de baan
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Aansluitkabel voor de baan
Citaat van: Basroc-1961 op zondag 03 mei 2020, 11:27:57
Verder weet ik, dat 90 graden voor VMVK-kabel als een acceptabele temperatuur wordt gezien.

Als installateur krijg ik hier beetje rillingen van, veel te hoog! 90 graden Fahrenheit kan, maar dan vind ik het al eng worden.
Denk dat je Ymvk kabel bedoelt, die kan idd. wat meer hebben.
Re: Aansluitkabel voor de baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Aansluitkabel voor de baan
Citaat van: Hero op zondag 03 mei 2020, 14:31:35Solderen gaat prima maar dunne draden aan een dikke solderen gaat soms lastig. Als de dikke draad warm is en je je draad vast zet komt de vorige doms alweer los.

Ja, dat klopt, maar het gaat hier om het solderen aan de lipjes onder de rails en daar speelt dat geen rol.
Re: Aansluitkabel voor de baan
@citaat @citaat

Klopt, getypt op nummergedeelte van toetsenbord en verkeerd aangeslagen. Moet 60 graden zijn.

Bron
Re: Aansluitkabel voor de baan
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Aansluitkabel voor de baan
Hi Sven,

hierbij een fotootje van mijn ringleidingen
Ring 1 : 2,5mm ( van CS3+, boosters, trafo)
Ring 2 : 1,5 mm ( van ring naar verdeelplaat;!!!! hier gebruik ik lusterklemmen of kroonsteentjes met stekkertjes( die dubbele dus), zodat ik een gedeelte zonder voeding kan zetten ivm zoeken naar  kortsluitingen etc, deze gedeeltes of "blokken" verdeling doe ik ook met de rails, zodat er noch door de bedrading noch door de rails stroom loopt)
Ring 3: 0,14 mm draad ( van verdeelplaat naar rails, decoders, seinen..)

Ik heb 3 ringlengen 2,5 mm:
1ste; voor de data
2de; voeding voor decoders
3de : licht etc

Ik hoop je hiermee wat te kunnenhelpen
Grtz uit Kluisbergen
Re: Aansluitkabel voor de baan
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Aansluitkabel voor de baan
Ok, hier ben ik weer... ondertussen ben ik met mijn baantje (niet de grote baan, eerder een testbaan dat ik dan ook kan gebruiken om eventueel is mee naar een beurs te gaaan) bezig en ik kom aan de elektronica: hoera! Maar... ik zit met heel veel twijfels. Ik kocht zo een stroomverdeler via nonkel Ali en dacht deze te gebruiken i.p.v. suikertjes (om dan zo een soort ringleiding te maken), maar nu raden clubleden dit af. Zij raden aan om gewoon vanuit de MS een nieuwe (lees dikkere) draad te trekken en van vandaar uit gaan vertakken met dunnere draad. Tot zover volg ik hun redenering nog steed.
Nu komt het, zij zouden allen solderen. Maar hoe kan je dit proper en zonder gevaar doen? Een stukje van je draad doorknippen en dan de 3 uiteindes aan elkaar solderen (is dit aan te raden, want dan heb je toch open draad)?
Misschien ook vermelden dat zij dit doen omdat ze minder storing hebben en minder kans op pannes tijdens de beurzen. Dit is een heel klein baantje, dus ik zie ook niet 100% nut in van heel veel vertakkingen.

Dit is mijn baantje in opbouw: de pijltjes met "S" onder zijn de stroomvertakkingen. (Het verdeelplaatje zit nog in het zakje en ligt onderaan)


Is dit ok volgens jullie of raden jullie toch aan om te gaan solderen?
Re: Aansluitkabel voor de baan
@citaat:

'Open draad' kun je heel mooi weer sluiten met krimpkousen, te verkrijgen in allerlei soorten en maten. Deze schuif je over de 'open' soldeerverbinding en dan even warm maken en de kous krimpt er omheen. Ook goed te gebruiken om meerdere draden te bundelen.
We gebruiken dit ook op mijn werk.

Wat de stroomverdeling betreft, daar heb ik geen verstand van bij modelspoor. Op zich kan een vertakking meestal wel met dezelfde draaddiameter, maar als op elke tak een significante stroom wordt gevraagd, dan moet de aanvoer het wel aankunnen en is dan meestal van een grotere diameter.
Maar ik heb geen verstand van wat wissels en locomotieven vragen aan stroom.
Re: Aansluitkabel voor de baan
 @citaat tja... Solderen is meestal een betere verbinding. Die gaat in principe nooit meer los. Ik heb ook wel wat soldeerverbindingen her en der zitten. Soms is het ook wat makkelijk uitkomt. Maar het overgrote deel onder de baan zijn schroefverbindingen en stekkerverbindingen. Nog geen problemen mee gehad. Je moet het ook zelf ondervinden. Het voordeel van solderen is: Geen dure verdeelplaatjes nodig. Gewoon aan elkaar solderen of op een stuk strokenprint. Goedkoper kan het bijna niet. Open draad kan je voorkomen door krimpkousjes te gebruiken.

Groet Ronald.
Re: Aansluitkabel voor de baan
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Aansluitkabel voor de baan
 @citaat ok, met krimpkous... maar een met een vertakking: daar weet ik niet juist hoe je dit best doet.
Re: Aansluitkabel voor de baan
 @citaat Hoe zou je het doen? Denk daar eens over na  :) Je kan altijd een testje doen om het te proberen of jouw techniek werkt.

Groet Ronald.
Re: Aansluitkabel voor de baan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Aansluitkabel voor de baan
Hoi Sander,

Ik gebruik standaard voor het "hoofdnet" 1,0 mm2 flexibeldraad. Deze worden verbonden met kroonsteenstrips, zonodig ook deelbaar.
Hierbij krijgt de draad bovendien een zg. "adereindhuls" geklemd.

Voor de aansluitdraden gebruik ik het gewone 0,14 mm2 of 0,25 mm2 draad. Deze monteer ik in zelfgemaakte verdeelstrips. Dit zijn klemstroken die ik soldeer op stukjes printplaat. Ik ben er van af gestapt om deze verbindingen te solderen, om het "foutzoeken" te vergemakkelijken.
Verlengen van deze draden doe ik uiteraard wel d.m.v. solderen en krimpkous.

John (VT601)
Re: Aansluitkabel voor de baan
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Aansluitkabel voor de baan
Citaat van: ronaldk op dinsdag 25 mei 2021, 09:20:17
@citaat Hoe zou je het doen? Denk daar eens over na  :) Je kan altijd een testje doen om het te proberen of jouw techniek werkt.

Groet Ronald.

Ik heb mij niet zo duidelijk uitgedrukt: ik weet hoe krimpkous werkt, alleen zie ik niet hoe je dit kan doen bij een kruising van 3 of meerder draden (als je begrijpt wat ik bedoel).
Re: Aansluitkabel voor de baan
Hoi,

Citaat van: svvander op dinsdag 25 mei 2021, 13:37:59
Ik heb mij niet zo duidelijk uitgedrukt: ik weet hoe krimpkous werkt, alleen zie ik niet hoe je dit kan doen bij een kruising van 3 of meerder draden (als je begrijpt wat ik bedoel).

Aan éém kant gewoon meerdere draadjes uit de krimpkous laten komen? Dat heeft natuurlijk wel een limiet met betrekking tot de diameter van de krimpkous en hoeveel deze krimpt.

Groet Ronald.
Re: Aansluitkabel voor de baan
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Aansluitkabel voor de baan
 @citaat uiteraard, dat ik daar zelf niet op gekomen ben! Bedankt. Best ze eerst afzonderlijk isoleren denk ik dan toch?
Re: Aansluitkabel voor de baan
Sven,


ik gebruik zo'n stroomverdeler, en nergens last van stroomverlies,
:!: solderen is misschien beter, maar onder jouw baan boven uw hoofd solderen in een ongemakkelijke positie, aan jouw de keuze  O:-D
en je hebt die stroomverdeler nu toch al  :D

mvg,
Michel
Re: Aansluitkabel voor de baan
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Aansluitkabel voor de baan
 @citaat Dat was idd ook een bedenking die ik had... en op een tentoonstelling kan ik ook niet solderen (tenzij ik gerief mee heb). Ik ga het zo eerst proberen en als het niet lukt solderen.