Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Rivier water

Gestart door LordSinclair woensdag 29 april 2020, 19:38:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rivier water
Lid sinds: 2018

offline
Rivier water
Ik ben bezig met een klein riviertje. Ik had hiervoor "water" gekocht (Krycell Water Clear (100ml)), maar na mengen bleef dit spul zo dun als, hmm, water. Ik had mijn rivier al afgeplakt aan de uiteinde dus ik heb het er in gegoten. Nu twee uur later staat de rivier weer droog en is al het "water" verdwenen in de ondergrond :-(

Dus nu zit ik met de vraag, hoe kan ik het beste de rivier vullen met "water"?
Re: Rivier water
Lid sinds: 2010

offline
Re: Rivier water
Wat voor een ondergrond is het? Je hebt nu al het spul erop gegoten. Het kan nu best zijn dat je iets nieuws erop gooit dat het niet goed gaat.

Groet Ronald.
Re: Rivier water
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Rivier water
Advies van de producent is om eerst een laagje blanke lak te gebruiken over je basis, zodat het "water"niet weg kan zakken in poreus materiaal. Dat laatste is blijkbaar bij jou gebeurd. Helaas maar waar. Goede kans dat je ondergrond nu niet meer poreus is, en dus een tweede portie "water" beter blijft staan. 

Groeten,
Wico 
Re: Rivier water
Lid sinds: 2018

offline
Re: Rivier water
@Ronald,
De ondergrond is MDF met daarop al een aantal lagen verf. Dat leek mij wel een afscheidend effect hebben.

@Wico,
Ik heb nog de helft over dus ik kan het, als dit droog is, nog eens proberen. Misschien eerst nog een laagje blanke lak voor de extra afscherming.

Re: Rivier water
Lid sinds: 2010

offline
Re: Rivier water
hoi,

Citaat van: LordSinclair op woensdag 29 april 2020, 20:15:40
@Ronald,
De ondergrond is MDF met daarop al een aantal lagen verf. Dat leek mij wel een afscheidend effect hebben.

Tja... Ligt aan het MDF :-) Hoe dicht het is. Trouwens met de blanke lak zou ik eerst kijken hoe het gaat en echt goed laten drogen. Het is een rubberachtige substantie als ik zo de boel lees. Dan moet het wel hechten

Groet Ronald.
Re: Rivier water
Lid sinds: 2018

offline
Re: Rivier water
Maar wat ik mij ook afvraag, zijn er andere met ervaring met modelwater. Wellicht ook met varianten die net wat minder vloeibaar zijn?
Re: Rivier water
Lid sinds: 2010

offline
Re: Rivier water
Er wordt ook veel gebruik gemaakt van bootlak. Kijk anders eens in de draadjes van Wim Wijnhoud: Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968. iTom heeft ook wat over water in zijn draadje staan. Hans bijvoorbeeld ook. ;)

Groet Ronald.
Re: Rivier water
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Rivier water
Ook epoxy wordt vaker toegepast, ook daar zijn diverse topics over te vinden. Kijk bijvoorbeeld bij doevie in zijn topic.

Groeten,
Wico
Re: Rivier water
Lid sinds: 2014

offline
Re: Rivier water
Ik heb al eens gezien dat ze ducktape op het hout/xps plakten om het weglopen/intrekken te voor komen.
Re: Rivier water
Lid sinds: 2018

Woehoe !! (Like Homer.)

offline
Re: Rivier water
Water wat je kan gieten heeft ook altijd krimp.
Dus als je bv 4 mm giet, is er na droging nog maar 2mm over.
Vandaar dat je ook het beste laagjes kan gieten.
Re: Rivier water
Lid sinds: 2018

offline
Re: Rivier water
Ik ben nog even verder gegaan met het spul wat ik al had. Omdat de eerste laag de gaten redelijk afgedicht heeft bleef de tweede lading al beter zitten.
So far, so good.
Re: Rivier water
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Rivier water
 :thumbup: Dat ziet er al heel waterig uit.
Re: Rivier water
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Rivier water
Dat ziet er toch goed uit hoor
Re: Rivier water
Lid sinds: 2018

offline
Re: Rivier water
Het is uiteindelijk best goed gekomen. Ik ben tevreden over het resultaat. Het kost veel tijd (na elke laag 48 uur drogen). Maar na 3 laagjes waarvan de eerste dus bijna compleet verdween is dit het resultaat geworden: