Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Schaduwstation in M-rail

Gestart door Spoordoos woensdag 29 april 2020, 16:48:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Schaduwstation in M-rail
Lid sinds: 2019

offline
Schaduwstation in M-rail
Goeiedag allemaal, eindelijk is het zover. M'n allereerste baanontwerp is (eindelijk) af. B)
Dat is dan het voordeel dat je meer (hobby)tijd hebt tijdens deze crisis.
Het ontwerp is getekend in scarm wat eigenlijk prima voldoet.
Het geheel wordt gebouwd in 4 modules om het een beetje "handzaam" te maken zodat het door de deur past.
Deze modules hebben een open raster (2x3) en het spoor ligt op uitgefreest 12mm multiplex met een rand van 5cm langs het spoor.
Dit gaat makkelijk omdat je in Scarm naar emf kan exporteren wat via andere programma's dan weer een instructie voor de CNC maakt. :thumbup:

Ik ben nu aan het nadenken over de plaatsing van de terugmelders en weet niet of ik iets over het hoofd zie.

  • 16 van de 20 opstelsporen heb ik in 2 vakken verdeeld, ieder met een inrijmelder en een stopmelder (2 baanstukken voor het eind
  • 4 van de 20 opstelsporen heb ik in 3 vakken verdeeld, ieder met een inrijmelder en een stopmelder (2 baanstukken voor het eind
  • Donkergrijs is de hoofdbaan, deze hebben 3 melders per baanvak. Inrij-, bezet-(na +/-1,5mtr) en een stopmelder (3 baanstukken voor het eind.

Blauw is met massa detectie en rood is met stroomdetectie.
Op de PC gaat Itrain draaien met een DR5000 als centrale en een hoop arduino's voor aansturing en terugmelding.
En alles oldschool met M-Rail!
Tips en opmerkingen zijn welkom.
Re: Schaduwstation in M-rail
Lid sinds: 2019

offline
Re: Schaduwstation in M-rail
Goede middag,

Heb je veel ervaring met M-Rail 3-wegwissels?
Persoonlijk, ik zou ze nooit in een schaduwstation leggen waar ze niet perfect bereikbaar zijn.

Groetjes,

Stijn
Re: Schaduwstation in M-rail
Als je twijfel hebt over een 3-weg wissel (van rechts naar links schakelen moet in 2 stappen), gebruik het dan uitsluitend als uitrijd wissel.

Groet,
Roel
Re: Schaduwstation in M-rail
Lid sinds: 2017

offline
Re: Schaduwstation in M-rail
Old-school M-rail en massa-detectie ?

Cees
Re: Schaduwstation in M-rail
Ambitieus plan, Jaap. Alleen de omvang van het schaduwstation is al imposant.
Ik maak mij een beetje zorgen over de bereikbaarheid. Kun je er ook van de achterkant bij?Zo niet, dan wordt ingrijpen bij ongelukken een hele toer als er een laag bovenop komt.
Ten tweede sluit ik mij aan bij de bedenkingen hierboven aangaande de driewegwissels. Digitaal lukt het schakelen best goed, als je van links naar rechts wilt en terug, dan zorgt de software wel voor het eerst terugschakelen in in de rechtdoor stand. Maar, deze wissels blijven vanwege hun constructie wat gevoelig voor ontsporingen is mijn ervaring. Als uitrijwissel is probleem er niet.
En massadetectie kan met M-rail contactrails. Ga je dat ook gebruiken  of ga je die zelf maken door een spoorstaaf met krimpkous te isoleren?

Groet,

Peter


Re: Schaduwstation in M-rail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Schaduwstation in M-rail
Citaat van: RoelMarklin op woensdag 29 april 2020, 17:22:34
Als je twijfel hebt over een 3-weg wissel (van rechts naar links schakelen moet in 2 stappen), gebruik het dan uitsluitend als uitrijd wissel.
Ik heb er jaren 3 in gebruik gehad, nooit problemen met schakelen. Altijd betrouwbaar geweest.
Jammer dat ze geen wissellantaarns hebben, en wisseltong terugmelding kun je altijd zelf nog inbouwen.
Als je twijfelt gebruik dan de diodentruc-voor-3-wegwissels (met 4 diodes kun je een driewegwissel zo schakelen dat je de keus overhoudt: links of rechts of midden).

Is hier op het forum te vinden maar ook elders (want het is een oude,analoge,  manier), in onbruik geraakt bij het digitaal rijden omdat digitale besturing ervan uit gaat dat het twee (in elkaar geschoven) wissels zijn waarvan de spoelen beide apart bestuurd moeten worden.
Re: Schaduwstation in M-rail
Citaat van: Jan22 op woensdag 29 april 2020, 18:37:44
Als je twijfelt gebruik dan de diodentruc-voor-3-wegwissels (met 4 diodes kun je een driewegwissel zo schakelen dat je de keus overhoudt: links of rechts of midden).

Bedankt voor de tip! Dat ga ik zeker doen. Het is is ook wel met arduino te programmeren maar dit kan niet fout gaan.
De betrouwbaarheid van de wissels twijfel ik niet aan. Alle wissels worden gereviseerd/schoongemaakt en ik test ze op een goede werking.
Alle wissels moeten goed werken op 10 volt gelijkspanning.
Re: Schaduwstation in M-rail
Citaat van: BlikkenTinus op woensdag 29 april 2020, 18:10:19
Ambitieus plan, Jaap. Alleen de omvang van het schaduwstation is al imposant.
Ik maak mij een beetje zorgen over de bereikbaarheid. Kun je er ook van de achterkant bij? ...skip...
En massadetectie kan met M-rail contactrails. Ga je dat ook gebruiken  of ga je die zelf maken door een spoorstaaf met krimpkous te isoleren?
Ambitieus is het inderdaad. Alleen dit schaduwstation heeft al 127 meter aan track. er zitten gaten in waar je doorheen kan. Verder komt de tafel op wielen te staan. Het onderstel is van dubbelwandig staal van 5mtr x 1,8mtr waar de 4 secties op komen te liggen. Dus je kan er ook om heen lopen.

Ik voor massadetectie gebruik ik meerdere soorten.

  • het originele rail
  • het voorlooprail vd spoorboom. Haal aan 1 kant het schuifje af en kort hem aan beide kanten 1 mm in.
    Ik kwam op marktplaats zo'n 80 tegen voor heeel weinig
  • vond vanmiddag op dit forum een draadje om een een staaf te isoleren met 2k lijm
Krimpkous heb ik geprobeerd en vond ik niet betrouwbaar genoeg.
Re: Schaduwstation in M-rail
Hoi Stijn,
Ik had eerst alles getekend met normale wissels in verschillende opstellingen.
het nadeel is dat ik de wissels niet in 1 sectie kan krijgen.
Re: Schaduwstation in M-rail
Werkt prima Cees,
De massa detectie wordt gebruikt om een optocoupler aan te sturen.
Re: Schaduwstation in M-rail
Dankzij het draadje van Toffe Gast https://forum.3rail.nl/index.php?topic=75337.0 zijn de eerst 7 wissels weer als nieuw.
Schakelen al soepel bij 10volt dus zeker bij 15volt.

Nog 25 wissels te gaan...
Re: Schaduwstation in M-rail
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Schaduwstation in M-rail
Citaat van: Spoordoos op woensdag 29 april 2020, 16:48:43


Op de PC gaat Itrain draaien met een DR5000 als centrale en een hoop arduino's voor aansturing en terugmelding.
En alles oldschool met M-Rail!
Tips en opmerkingen zijn welkom.

Je weet dat een DR5000 alleen DCC "praat". Geen Motorola en al helemaal geen MFX. Alle loks cq treinen moeten dus DCC decoders aan boord hebben.
Re: Schaduwstation in M-rail
Citaat van: Lobomotion69 op woensdag 06 mei 2020, 19:20:35
Je weet dat een DR5000 alleen DCC "praat". Geen Motorola en al helemaal geen MFX. Alle loks cq treinen moeten dus DCC decoders aan boord hebben.

Ja dat is idd waar. Ik heb een handjevol locs met een delta decoder en de rest is nog analoog.
Ben dus ook al af en toe een lokje aan het ombouwen met esu decoders. (pilot & sound)
Verder heb ik ook een Ecos2 liggen. Een superding die veel kan. Zat eerst te denken om de dr5000 op het sniffer adres aan te sluiten.
Dat heeft ook weer nadelen omdat de ecos dan "in control" is. Wat Itrain niet zo leuk vind, die wilt liever een centrale die zo dom mogelijk is.
Een ander voordeel van de dr5000 is de legio aansluitmogelijkheden wat bij de ecos ontbreekt. Kan deels wel met een veel te dure LN-interface opgelost worden maar blijft behelpen.

Ik zoek eigenlijk er nog een middenweg voor dat ik ze beide kan gebruiken maar hoe ben ik nog niet helemaal uit.
Re: Schaduwstation in M-rail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Schaduwstation in M-rail
Citaat van: Spoordoos op woensdag 29 april 2020, 19:36:19
Alle wissels moeten goed werken op 10 volt gelijkspanning.
Daar is vast een reden voor? Ik neem aan met de bestaande Märklin wisselspoelen?

(Mijn K-rails wissels zet ik om met relais die op 10 vDC kunnen schakelen,
maar ik gebruik 12vDC omdat ik geen zin had in nog meer afwijkende voltages.)
Re: Schaduwstation in M-rail
Citaat van: Jan22 op woensdag 06 mei 2020, 22:17:24

Daar is vast een reden voor? Ik neem aan met de bestaande Märklin wisselspoelen?

(Mijn K-rails wissels zet ik om met relais die op 10 vDC kunnen schakelen,
maar ik gebruik 12vDC omdat ik geen zin had in nog meer afwijkende voltages.)

Ik ga ook geen 10volt gebruiken hoor. Ik test ze alleen op 10volt.
Als ze dan soepel schakelen, dan doen ze dat zeker op 12volt.
Ik wil gewoon zeker weten dat ze betrouwbaar zijn.

Het zijn idd de gewone wisselspoelen. Ook test ik ze op stroomopname, als ze meer dan 20% alwijken gebruik ik een andere spoel omdat ze dan te warm zijn geweest.
Re: Schaduwstation in M-rail
Weer  lekker bezig in m'n (vanmiddag opgeruimde) coconnetje:)
vandaag de 5203L wissels aan het schoonmaken, daarna de 5204R wissels aan de beurt.

De grote lantaarns heb ik verwijderd zodat er geen trein kan blijven haken. De drieweg wissels hebben ook geen lantaarn.
Later ga ik met led een seintje naast iedere wissel maken om de wisselstand te zien.
Re: Schaduwstation in M-rail
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Schaduwstation in M-rail
Ik zou dat spul uit het blikje niet gebruiken om de wissels opnieuw te smeren ;)