Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Projectejes in Coronatijd: S88 status belijken op smartphone of tablet

Gestart door leendert woensdag 29 april 2020, 11:46:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Projectejes in Coronatijd: S88 status belijken op smartphone of tablet
Projectjes in Corona tijd. Aflevering 1

S88 status bekijken via telefoon of tablet

Inleiding
Met modelvriend Treinofiel eens aan de praat geraakt over de opbouw van de baan en dat het dan handig is om de status van de S88 bezetmelders te zien. Dat zie je normaal gesproken alleen op je beeldscherm of op het display van je centrale, als deze daarin voorziet.
Toch kan het handig zijn om de status te kunnen zien, terwijl je aan de baan aan het werk bent. En al pratende weg, hebben we functioneel iets verzonnen, wat ik vervolgens in elkaar gebakken heb.

De uitvoering
Omdat een plaatje nou eenmaal meer zegt dan de 1.000 woorden, hierbij een schermafdruk van de browser op de telefoon

Wat zien we hier: wel, simpel als goedendag: de status van de S88 real time en in dit geval op een telefoon.

Hoe werkt het
Ik maak gebruik van een 8266 Arduino. Dat is een Arduino met Wifi aan boord. Deze 'luistert' naar 3 signalen op de S88 bus en vertaalt die informatie naar status. Op bijgaande afbeelding is de complete opbouw te zien. Deze 'luisterkabel' zit tussen de centrale en de eerste S88.

Ik ben behoorlijk losgegaan op de Arduino (in het Arduino hoekje zal ik het in detail beschrijven), maar het komt er in het kort op neer, dat  de Arduino zich eenmalig meldt als zelfstandig wifi netwerk. Als je die selecteert, kan je eenmalig de gegevens van je netwerk (SID naam en wachtwoord) aangeven, en voortaan koppelt de Arduino zichzelf aan het Wifi netwerk en fungeert vanaf dat moment als webserver en is klaar voor gebruik.
Zodra je dus in je browser het adres van deze Arduino verbonden bent, wordt de status informatie real time naar deze browser gestuurd. Het maakt daarbij niet uit wat voor soort browser het is of op welk apparaat. Dat kan die op een smartphone zijn, een tablet een PC of nog iets anders, zolang het maar een browser is.

Is het veilig?
Qua netwerk: Zeker, er wordt niks opgeslagen aan wachtwoorden of wat dan ook, dus geen zorgen over privacy.
Qua S88: Zeker, er wordt geen modificatie aan het signaal gedaan, ik luister alleen maar mee op de datalijnen en met een zeer hoog ohmige belasting
Qua voedingsbelasting: Dat kan op 2 manieren. Of een 'losse' usb voeding die je aansluit, waarbij er een spanningsregelaar komt die van de 5V keurig 3,3 Volt maakt, de werkspanning van deze Arduino, of je 'leent' de spanning en stroom van de centrale. Het verbruik van de Arduino is niet hoog, maar kent wel 100mA piekjes. Dat is wel wat zwaar, naar verhouding, vandaar dat ik een 1000uF condensator zo dicht mogelijk bij de 8266 heb geplaatst, zodat de pieken (die alleen kort tijdens een Wifi transmit verschijnen) mooi  gecoupeerd worden.

Is dit alles?
Eh.. ja eigenlijk wel. Het werkt super simpel en is qua gebruik ook simpel. Wie ook nog de gegevens wil loggen (voor wie het wat zegt) er zit 'stiekem' ook nog een telnet luisterpoort op de server. Wie dus met een telnet client hetzelfde ip adres intikt als dat van de server, ziet keurig op het scherm de overeenkomstige informatie met een tijdstempel voorbij komen.. Enne, oh ja, er zit dus ook nog een time server in, die zich met een van de op Internet beschikbare tijdservers synchroniseert en deze tijd gebruikt bij het tonen van de melding wanneer de melding kwam.
Op de server zit ook nog een file system. Daar staat de HTML pagina opgeslagen die de status van de S88 toont. Wie het ontwerp van de pagina dus saai vindt (wat trouwens ook wel zo is..) kan daar nog op los gaan en zelf ook weer laden.
Als laatste zit er nog de mogelijkheid in om een upload te doen van nieuwe software, voor als je zelf iets wil wijzigen of als ik een nieuwere versie maak. Dat werkt niet via OTA update (dat is niet altijd betrouwbaar), maar je laadt de BIN file, die indien het succesvol geladen is, de bestaande software overschrijft.

En die chart onderin dan?
Goed gezien! Ik gebruikte deze tijdens het testen van de software om te zien van welke S88 de melding kwam, want het is soms even zoeken. En ik vond het eigenlijk zodanig handig, dat ik het maar heb laten staan. Het geeft dus alleen maar weer dat bij een hoge stand, de S88 poort op bv de 25STE S88 van status veranderd is.

Tot slot
Ik lees wel in de reacties of er belangstelling is voor dit ding of de broncode van de software. Iedereen mag het gebruiken. De bouwkosten zijn zeer laag (onder de 10 euro).

Groet,
Leendert
Re: Projectejes in Coronatijd: S88 status belijken op smartphone of tablet
Mooi gedaan! 

Misschien kun je ook nog ergens het aantal gelezen poorten (of modules) weergeven?  En een tijdverloopje of zo?
Re: Projectejes in Coronatijd: S88 status belijken op smartphone of tablet
Leendert,

lijkt me een bruikbaar projectje, betaalbaar flexibel hulpmiddel.  Ik kijk uit naar de technische details.

Gr

Dirk
Re: Projectejes in Coronatijd: S88 status belijken op smartphone of tablet
Hi Leendert,

Ik heb je een PB gestuurd.

Gr

Dirk
Re: Projectejes in Coronatijd: S88 status belijken op smartphone of tablet
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Projectejes in Coronatijd: S88 status belijken op smartphone of tablet
Citaat van: leendert op woensdag 29 april 2020, 11:46:00hierbij een schermafdruk van de browser op de telefoon
Ligt misschien aan de snelheid van overdracht, maar een schermafdruk kan ik niet vinden. Ben daar wel reuze in geïnterresseerd.