Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

wielen kuisen, een nuttige bezigheid nu we meer tijd hebben

Gestart door Arthur woensdag 29 april 2020, 07:42:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
wielen kuisen, een nuttige bezigheid nu we meer tijd hebben
Sinds de lockdown ben ik in actie geschoten met het kuisen van alle wielen van locs en wagons. Het is misschien een saai werkje, maar zeker nuttig. Bij de hand heb ik een doos wattenstaafjes, oorkuisertjes, en wasbenzine. Elke loc en wagon wordt onder handen genomen. Ik reinig niet alleen het loopvlak van de wielen, maar ook de achterkant van de flenzen. Je gelooft niet hoeveel oorstokjes ik er door jaag. Uiteraard zorg ik er voor dat de locs niet vol hangen van smurrie aan wielen en onderkant door net iets te veel smering.
Dat werk verloopt simultaan met het reinigen van de rails met een vod en met de reinigingswagons van Märklin en Roco voor in de tunnels en onbereikbare plaatsen. Stof, vet en vuil op de rails en wielen is zo een beetje als het coronavirus. Het breidt zich uit en zonder goede voorzorgsmaatregelen is je baan weer een beetje vuil. Dus: alle wielen en rails periodiek reinigen. Zo behoud je een goed elektrisch contact, wat zeker belangrijks is bij digitaal rijden.
Re: wielen kuisen, een nuttige bezigheid nu we meer tijd hebben
goed bezig !!