Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Marklin lok naar DCC ombouwen?

Gestart door RenevKl woensdag 09 april 2008, 19:52:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin lok naar DCC ombouwen?
Heeft iemand al een geprobeerd om een Marklin lok om te bouwen naar DCC?. Volgens ESU kan dit nu ook voor de nieuwe lok? s met SDS motor. Lijkt mij een leuk project om eens te kijken hoe dit werkt en of de rijeigenschappen anders zijn. Ik overweeg om mijn nieuwe Rheingold naar DCC om te bouwen en eens te kijken of de ECoS verschillende protocollen door elkaar kan gebruiken en Train Controller de lok met 128 stappen software matig kan aansturen.

Iemand ervaring?

Rene

Link naar ESU aankondiging (klik op NEWS en lees tweede onderwerp)

=16&tx_ttnews[backPid]=3&cHash=4d259f6cdf]http://www.esu.eu/index.php?id=65&tx_ttnews[tt_news]=16&tx_ttnews[backPid]=3&cHash=4d259f6cdf
Re: Marklin lok naar DCC ombouwen?
Hallo Rene,

Nagenoeg alle (Marklin)loks die ik ombouw worden voor zien met een multiprotocol decoder. Deze kunnen op MM of DCC rijden. De ECoS heeft geen enkel probleem met verschillende protocollen door elkander.

Mvg,
Peter
Re: Marklin lok naar DCC ombouwen?
Blausee-Mitholz
gast

Re: Marklin lok naar DCC ombouwen?
Inderdaad een multiprotocol decoder rij ik al jaren op DCC met IB en dan nu met ECoS. Mijn HAG modellen bouw ik standaard met puur DCC om. Ook een Märklin model is om te bouwen met DCC en ja ik rij gewoon 3-rail DCC en Motorola door elkaar.
Niks nieuws onder de zon dus  :wink:

Mvg, Johan
Re: Marklin lok naar DCC ombouwen?
Citaat van: Blausee-Mitholz op woensdag 09 april 2008, 20:31:41
Inderdaad een multiprotocol decoder rij ik al jaren op DCC met IB en dan nu met ECoS. Mijn HAG modellen bouw ik standaard met puur DCC om. Ook een Märklin model is om te bouwen met DCC en ja ik rij gewoon 3-rail DCC en Motorola door elkaar.

Johan,

Bedankt voor de antwoorden, geeft meer duidelijkheid voor mij. Heb je trouwens ook al een nieuwe Marklin lok met softsinus omgebouwd?. Volgens ESU kan dit pas recentelijk.

Rene
Re: Marklin lok naar DCC ombouwen?
Welke ESU decoder kan een SoftDrive aansturen :?:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Marklin lok naar DCC ombouwen?
Blausee-Mitholz
gast

Re: Marklin lok naar DCC ombouwen?
Hallo Rene

Aan een Märklin lok orgineel van fabriek af digitaal ga ik niet aan liggen knoeien (tenzij de decoder defect zou raken dan wordt het een ander verhaal).
Een Delta bouw ik wel om en daar kan een DCC in komen maar in principe gaat daar een Motorola decoder in .
Een SDS is digitaal dus nee die zal ik niet ombouwen. Daar zie ik geen reden toe.

In vreemde merken zoals Roco, HAG, Brawa ect bouw ik DCC in (voornamelijk Zimo).
Ik heb 3 Roco orgineel van fabriek af digitaal met ESU multiprotocol, die rijden dus DCC i.p.v. motorola. Dat rijdt goed dus zie ik geen reden om daar een Zimo in te zetten.

Mvg, Johan.
Re: Marklin lok naar DCC ombouwen?
denk je ook aan de wielen als je ombouwt naar DCC?
Re: Marklin lok naar DCC ombouwen?
Citaat van: ^Rook op woensdag 09 april 2008, 22:19:35
Welke ESU decoder kan een SoftDrive aansturen :?:

Vriendelijke groeten,

Rolf

Rolf, dit kan je hier terugvinden:
http://www.esu.eu/index.php?id=65&tx_ttnews[tt_news]=16&tx_ttnews[backPid]=57&cHash=cde63ac56d
Re: Marklin lok naar DCC ombouwen?
Blausee-Mitholz
gast

Re: Marklin lok naar DCC ombouwen?
Citaat van: LokSound op woensdag 09 april 2008, 23:04:59
denk je ook aan de wielen als je ombouwt naar DCC?

Waar om zou ik  :roll:

Mvg, Johan
Re: Marklin lok naar DCC ombouwen?
Bedankt Loksound :idea: 8)
Re: Marklin lok naar DCC ombouwen?
Citaat van: LokSound op woensdag 09 april 2008, 23:04:59
denk je ook aan de wielen als je ombouwt naar DCC?
Deze moet je eens uitleggen, wat hebben wielen met een protocol te maken ?.


Mvg,
Peter
Re: Marklin lok naar DCC ombouwen?
Loksound bedoeld waarschijnlijk dat je aan de wielen moet denken als je ombouwd naar DC.Dus van 3-rail naar 2-rail. Dan moet je inderdaad geisoleerde wielen hebben. Voor een protocol maakt het niet uit wat voor wielen er onder zitten.
Re: Marklin lok naar DCC ombouwen?
Hallo Rob,

Klopt, bij ombouw van 2-rail naar 3-rail heb je o.a. ook andere wielen nodig. Maar de vraag was ombouw Marklin (MM) naar DCC.

Overigens wel geinig "3-rail", hebben deze ook 3 wielen op 1 as ?. :mrgreen:


Mvg,
Peter
Re: Marklin lok naar DCC ombouwen?
Citaat van: Freak op donderdag 10 april 2008, 07:56:57
Overigens wel geinig "3-rail", hebben deze ook 3 wielen op 1 as ?. :mrgreen:

Obi-Wan wil dit horen ;) :lol:

"2-rail 3-geleider systeem"
Re: Marklin lok naar DCC ombouwen?
Blausee-Mitholz
gast

Re: Marklin lok naar DCC ombouwen?
Citaat van: Robber op donderdag 10 april 2008, 07:18:02
Loksound bedoeld waarschijnlijk dat je aan de wielen moet denken als je ombouwd naar DC.Dus van 3-rail naar 2-rail. Dan moet je inderdaad geisoleerde wielen hebben. Voor een protocol maakt het niet uit wat voor wielen er onder zitten.

Als Loksound mijn eerste bericht goed leest dan kan hij lezen dat ik 3-rail rij met DCC en Motorola protocol. Dit noemen we ook wel multiprotocol en daar heb ik juist de ECoS voor om dat te kunnen  :wink:
Met wielen ombouw heb ik dus niks te maken  8)

Mvg, Johan