Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Gesmolten D&H decoder, zoek naar oorzaak

Gestart door pajomaho maandag 27 april 2020, 20:42:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Gesmolten D&H decoder, zoek naar oorzaak
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Gesmolten D&H decoder, zoek naar oorzaak
Voor het ombouwen van een Roco BR 57 analoog naar 3-rail digitaal had ik een Doehler & Haass SD16A gekocht. D&H heeft als enige(?)de sound voor de BR 57.
Een grotere decoder past niet in de tender en deze decoder had voldoende capaciteit (1,5A/30V) om de loc aan te sturen. Buiten de motor en de lampen (geen LED's, de lichtuitgangen kunnen elk 150mA aan) zijn er geen verbruikers aangesloten. De decoder heeft gewerkt tijdens wat testritjes van 1 à 2m en op de rollenbank.
Toch is er een chip gesmolten. Zijn er technici onder ons die de decoder kennen en/of kunnen zien of het gesmolten onderdeel (in de oranje cirkel, zonder artikelnummer) iets met overbelasting heeft te maken, dan wel of dat dit door een kortsluiting is veroorzaakt (onwaarschijnlijk doch niet geheel uit te sluiten).

Dit met name om te beslissen of ik een vervangende decoder koop of toch een andere oplossing ga zoeken.

Dank voor het meedenken,
Paul
Re: Gesmolten D&H decoder, zoek naar oorzaak
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Gesmolten D&H decoder, zoek naar oorzaak
Hi Paul,

Was de loc aan het rijden toen deze ermee ophield ?
Die 1,5 A is dat maximum (piek) of continue ?
Kon je decoder z,n warmte kwijt in de loc ?

groet
Harald
Re: Gesmolten D&H decoder, zoek naar oorzaak
Hoe zat de decoder ingebouwd? Niet zo los waar hij nu hangt neem ik aan? Er lijken ook wat draden erg dicht langs het tandwiel te gaan, geen isolatie beschadigd?
Re: Gesmolten D&H decoder, zoek naar oorzaak
De motor en functie uitgangen hebben beveiligingen maar als bvb een motor uitgang in contact komt met een functie uigang dan is het gelijk gebeurt weet ik uit eigen ervaring.
Wat ook een mogelijkheid is sluiting tussen massa en de plus na de decoder geen idee hoe goed dit beveiligd is.
Zou wel proberen of je dit onder garantie kunt opsturen bvb ESU schijnt het netjes af te handelen.
Re: Gesmolten D&H decoder, zoek naar oorzaak
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Gesmolten D&H decoder, zoek naar oorzaak
Ik beperk me tot wat bronvermeldingen:
sd16a beschrijving
Anleitung SD16A-SD21A (pdf)
Bespreking SD16A

Kun je een foto maken waarop type en nummer is te lezen van de aangebrande IC?
Dat is dat ding waar je zelf een rondje omheen hebt gezet.
Re: Gesmolten D&H decoder, zoek naar oorzaak
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Gesmolten D&H decoder, zoek naar oorzaak
Ik lees net:

Gesamtbelastbarkeit    1,5 A
Max. Motorstrom    1,5 A
Max. Fahrspannung    30 V
LV, LR (dimmbar)    je 150 mA
AUX1, AUX2 (dimmbar)    je 300 mA
AUX3, AUX4    je 1,0 A

Blijft er genoeg voor je motor over ?

groet
Harald
Re: Gesmolten D&H decoder, zoek naar oorzaak
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Gesmolten D&H decoder, zoek naar oorzaak
@Alex: tijdens de  ingebouwde toestand zaten de draden opgevouwen en gestrikt onder het wormwiel, plek zat daarvoor. Er is geen draad beschadigd. De binnenkant van de metalen tenderkap is bekleed met papier ter isolatie (gedaan omdat er geen isolatie rond de decoder zit). Aan de zijde van de motor zat een los stukje papier ter isolatie (dat op op zijn plek gebleven). De decoder heeft zeker zelf geen andere delen van de loc geraakt. De decoder lag op een zelfgebouwde kartonnen "brug" boven het wormwiel, de enige plek waar ik hem kwijt kan. De motor is geheel geïsoleerd van de massa (af fabriek en nagemeten).

@Jan Willem: op de eerdere foto leek geen nummer te bekennen, ook met het blote oog niet. Maar ik heb 'm even onder de microscoop gelegd en dat gaf een beter beeld, foto is bijgevoegd.

@Harald: Buiten het frontlicht geen verbruikers anders dan de motor. Dus lijkt me dat dit geen probleem moet zijn voor de decoder. Maar ik zal toch (later) nog eens een meting doen. Opmerking: de bodemplaat van de tandwielenkast klemt niet goed, en daarbij schieten dus soms de tandraderen over (nieuwe bodemplaat is in bestelling). Maar dat is eerder onderbelasting dan overbelasting. Voor het overige rolt alles soepel, zowel de loc als de tender.
De loc stond/reed verder zonder wagons op de baan resp. de rollenbank. Nadat hij eens van de baan naar de rollenbank was verplaatst, was het over en uit.

Als er nog suggesties zijn (mede n.a.v. de nieuwe foto), dan hoor ik het graag, anders ga ik D&H ook maar eens vragen.
Vast bedankt weer,
Groet, Paul
Re: Gesmolten D&H decoder, zoek naar oorzaak
Dass een specifiek D&H component, enigste optie om die te vervangen zal denk ik zijn via een donor-decoder, en dan moet je ook de soldeerkennis en gereedschappen hebben om het IC te vervangen.
Misschien zoals je zegt D&H maar vragen.
Re: Gesmolten D&H decoder, zoek naar oorzaak
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Gesmolten D&H decoder, zoek naar oorzaak
Gevalletje maandag ochtend model? Ik zou gaan voor de garantie ;-)
Re: Gesmolten D&H decoder, zoek naar oorzaak
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Gesmolten D&H decoder, zoek naar oorzaak
Navraag gedaan bij D&H met de hier eerder getoonde foto's. Volgens hun bericht zou kortsluiting hebben kunnen ontstaan aan de blauwe, zwarte of rode draad. De blauwe was echter afgeknipt en het uiteinde geïsoleerd (ongebruikt), en zowel de zwarte als de rode draad waren onbeschadigd en ook overal geïsoleerd.
Derhalve is de decoder opgestuurd (ook op verzoek van D&H) en heb ik inmiddels een nieuwe terugontvangen.

Daar de bodemplaat van de tandwielkast nog niet door Roco is geleverd, wacht ik nog even met inbouwen van de nieuwe decoder (project staat even ter zijde).

Groet, Paul
Re: Gesmolten D&H decoder, zoek naar oorzaak
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Gesmolten D&H decoder, zoek naar oorzaak
 :thumbup:
Dat lijken ze alvast goed op te pakken: zowel productonderzoek als jou schadeloos stellen. Groet! Patrick