Wilfred, het lijkt mij niet heel relevant de railstukken die jij rood gemarkeerd hebt, te voorzien van terugmelders, althans niet om ze als blok te gebruiken. Wil je zeker weten dat er geen trein of deel ervan blijft staan of is losgeraakt, dan kan het zinvol zijn ze wel te detecteren. Dan kan het zeker nog dat een enkele wagon op een wissel achterblijft, maar om die nu ook ook nog van detectie te voorzien, is wat veel van het goede. Misschien (als je er zelf echt geen zicht meer op hebt) een idee om daar een lichtsluis op te zetten? Ik heb er geen ervaring mee, maar er zijn enkele recente draadjes waarin dit ter sprake komt. Zou een oplossing kunnen zijn.
De opmerkingen van Sven (Svvander) dat een blok 2,5 maal de treinlengte moet zijn, lijken mij niet juist. Zeker als je 3 meldsecties maakt, zie ik het nut er niet van. Twee meldsecties per blok is eigenlijk bij de huidige stand van de techniek wel voldoende (inrij- en stopmelder). Een trein wordt aan het begin gemeld, remt af en stopt dan. In dat geval bevindt de trein zich helemaal in het blok. Een marge van 10% van de maximale treinlengte is misschien wel fijn, maar gekker hoeft het niet! Als de motoren van locs warm worden, kunnen de optrek- en afremkarakteristieken wat veranderen, maar daar hoef je geen draconische maatregelen voor te nemen; sowieso niet heel hard rijden! Dat scheelt ook gedoe.
Groet,
Peter