Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Korte sectie tussen 2 wissels laten detecteren?

Gestart door Wilfred van Dam maandag 27 april 2020, 17:57:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Korte sectie tussen 2 wissels laten detecteren?
hallo Allen,
Ik ben Wilfred en ben nieuw op dit forum. Door het verhuizen van mijn vader en moeder naar een verzorgingsinstelling, heb ik nu de beschikking over een bijna complete digitale modelspoorbaan. Alleen degene die de kennis had weet dit jammer genoeg niet meer.
Vandaar mijn aanwezigheid op dit forum.
Ben nu bij mij thuis begonnen met een kleine baan (zie foto) die als schaduwstation moet gaan fungeren en een leerproject voor mij moet zijn.
Heb een begin gemaakt door een aantal blokken te maken, de rails met de groene stippen zijn blokken, verdeeld in 2 secties met volledige detectie. Dit omdat de hoofdbaan er boven opkomt.
Nu is mijn vraag, moet ik de rails met de rode stippen ook in een gedetecteerd blok zetten of juist niet?
Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groet Wilfred
Re: Korte sectie tussen 2 wissels laten detecteren?
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Korte sectie tussen 2 wissels laten detecteren?
Ik ben ook volop aan het leren hoe het nu juist allemaal zit. Het volledig antwoord op jouw vraag heb ik niet met 100% zekerheid. Maar hier wel al een paar basisregels die ik te horen kreeg.

  • zorg dat je blokken minimaal 2,5x langer zijn dan je langste trein... (nu 2,5x is volgens mij wel heel veel... maar voorzie genoeg ruimte)
  • een blok bestaat uit 3 secties: in-rijsectie, afrem-sectie en een stop-sectie.
Dus je blokken zullen iets langer zijn en ik vermoed, dat je afhankelijk van de lengte van je treinen, in dit geval maximaal voor 3 blokken zal kunnen gaan.


Re: Korte sectie tussen 2 wissels laten detecteren?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Korte sectie tussen 2 wissels laten detecteren?
Het hangt er geheel vanaf wat je ermee wilt doen.

Wil je bijvoorbeeld dit gebruiken als detectie voor een bepaalde actie dan kan je deze gebruiken. Te denken valt aan remmelders voor het volgende blok. Of een bezetmelding vanwege, ik noem maar wat, beveiligen van wisselschakelen. Maar er zijn legio mogelijkheden.

Dus je wens bepaalt wat je bedoeling is.
Re: Korte sectie tussen 2 wissels laten detecteren?
Wilfred, het lijkt mij niet heel relevant de railstukken die jij rood gemarkeerd hebt, te voorzien van terugmelders, althans niet om ze als blok te gebruiken. Wil je zeker weten dat er geen trein of deel ervan blijft staan of is losgeraakt, dan kan het zinvol zijn ze wel te detecteren. Dan kan het zeker nog dat een enkele wagon op een wissel achterblijft, maar om die nu ook ook nog van detectie te voorzien, is wat veel van het goede. Misschien (als je er zelf echt geen zicht meer op hebt) een idee om daar een lichtsluis op te zetten? Ik heb er geen ervaring mee, maar er zijn enkele recente draadjes waarin dit ter sprake komt. Zou een oplossing kunnen zijn.

De opmerkingen van Sven (Svvander) dat een blok 2,5 maal de treinlengte moet zijn, lijken mij niet juist. Zeker als je 3 meldsecties maakt, zie ik het nut er niet van. Twee meldsecties per blok is eigenlijk bij de huidige stand van de techniek wel voldoende (inrij- en stopmelder). Een trein wordt aan het begin gemeld, remt af en stopt dan. In dat geval bevindt de trein zich helemaal in het blok. Een marge van 10% van de maximale treinlengte is misschien wel fijn, maar gekker hoeft het niet! Als de motoren van locs warm worden, kunnen de optrek- en afremkarakteristieken wat veranderen, maar daar hoef je geen draconische maatregelen voor te nemen; sowieso niet heel hard rijden! Dat scheelt ook gedoe.

Groet,

Peter

Re: Korte sectie tussen 2 wissels laten detecteren?
Een blok mag zo lang zijn als je langste trein......wat een onzin......!!!
Zo ben ik dus ook in de fout gegaan.
Juist die ruimte tussen tussen wissels kun je indien mogelijk mooi benutten om in een apart kort blok extra acties uit te voeren! Zoals stoppen voor een sein bijvoorbeeld...!!!  Heeft niks te maken met de lengte van je trein zelf. Al is het maar dat je 1 detectiepunt in kunt voeren dan raad ik je aan dat gewoon te doen!!! Als je met software als bijv iTrain aan de slag gaat, dan ben je oh zo happy dat je ZOVEEL MOGELIJK detectiepunten hebt gemaakt. Het is niet zo dat iTrain dat per se echt nodig heeft, maar mijn ervaring is wel dat het heel prettig werkt als je juist wel wat extra bezetmeldingen gemaakt hebt.
Re: Korte sectie tussen 2 wissels laten detecteren?
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Korte sectie tussen 2 wissels laten detecteren?
Uit het Märklin-handboek:


Volgens mij heeft dit een heel goede reden. Stel dat je blokken veel kleiner zijn dat je treinen, dan blijft alles op bezet staan... maar goed, het komt maar uit een handboek van Märklin natuurlijk, wat weten zij er nu van?  >:-D :o)
Re: Korte sectie tussen 2 wissels laten detecteren?
Je staat helemaal vrij om er mee te doen wat je zelf ervoor kunt verzinnen. Niets moet, maar er kan wel heel veel.
Er is maar één situatie waarin een blok of eigenlijk een stuk spoor langer moet zijn als de trein, en dat is in een keerlus waarbij je terugkomt op hetzelfde wissel als waar mee je de keerlus in bent gereden. Is je trein langer, dan rij je de wagons van je eigen trein van de rails.

Verder mogen treinen langer zijn dan een blok.


Groetjes.
Re: Korte sectie tussen 2 wissels laten detecteren?
Ik begrijp wel waar de verwarring vandaan komt: vroeger, toen we nog analoog reden en een bloksysteem maakten met één schakelrail per blok, moest een blok inderdaad minimaal iets langer zijn dan de max. treinlengte.
Re: Korte sectie tussen 2 wissels laten detecteren?
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Korte sectie tussen 2 wissels laten detecteren?
Citaat van: Erik Baas op maandag 27 april 2020, 19:38:43
Ik begrijp wel waar de verwarring vandaan komt: vroeger, toen we nog analoog reden en een bloksysteem maakten met één schakelrail per blok, moest een blok inderdaad minimaal iets langer zijn zjin dan de max. treinlengte.

Vanwaar dan juist het verschil?
Re: Korte sectie tussen 2 wissels laten detecteren?
Zie de voorgaande berichten, waarin gerept wordt over 2 (of zelfs 3) detectiepunten/meldsecties per blok.
Re: Korte sectie tussen 2 wissels laten detecteren?
Het verschil? Heel simpel: software.
Software bepaalt op welke manier een melding moet worden gelezen. De software houdt ook bij waar je trein is. Ook al veroorzaakt elk wielstel een signaal, de software doet er niks meer mee als het eerste signaal van je trein is ontvangen. Een analoog aangesloten schakelrail reageert op elk sleepcontact zonder te 'weten' waar het voor bedoeld is uur. En dat kan inderdaad tot ongelukken leiden bij te korte blokken.
In het digitale tijdperk is dat dus anders.
Märklin hinkt wat dit betreft (nog steeds) op twee gedachten. Automatische treinbesturing zou nog steeds met het stroomloos schakelen van spoorsecties moeten werken en met lastige en dure afremmodules. Ook werkt het Märklin:systeem met rijweg-schakelingen die ook nogal star gedefinieerd (kunnen) zijn.
Programma's als Rocrail, Koploper en iTrain doen dat anders. Ze sturen om te beginnen de locdecoders aan en dat werkt uitstekend.  Verder moet je weliswaar rijwegen definiëren maar die kun je weer opnemen in dienstroosters voor verschillende treinen. Zo kan de ene een rondje linksom doen en dan een zijspoor oprijden, terwijl een andere trein een paar keer pendelt en dan een rondje rechtsom maakt.
En natuurlijk kun je heel veel melders aanbrengen om de trein te volgen. Nodig is het niet. Als de blokken maar logisch zijn ingedeeld.

En ja, het is ook mogelijk met treinen te rijden die langer zijn dan een normaal blok. Tuurlijk. Maar je loopt dan wel de kans dat alles vaststaat, te wachten op elkaar: je zult misschien geen enkel vrij blok meer hebben. Vandaar het uitgangspunt: stem bloklengte en treinlengte op elkaar af. Uitzonderingen kun je altijd nog maken, maar als je er nog geen barst van begrijpt hoe het werkt, is het wel fijn het jezelf niet onnodig moeilijk te maken!

Groeten,

Peter
Re: Korte sectie tussen 2 wissels laten detecteren?
Hallo heren,
Dank voor jullie input, maar snappen jullie dat het nu voor een beginner niet heel erg duidelijkheid meer is.
Ik hoop dus, dat er nog wat meer mensen reageren, om mij een richting te kunnen laten kiezen welke kant ik uit wil gaan.

groeten Wilfred
Re: Korte sectie tussen 2 wissels laten detecteren?
Adjebelle, Dat heb ik veel gelezen, dat je beter 1 melder teveel kunt hebben dan 1 te weinig.
Re: Korte sectie tussen 2 wissels laten detecteren?
Jep, Dat begrijp ik wel dat het voor een beginner onduidelijk wordt. Märklin hinkt op twee gedachten. Dat zie je dus ook terug in de oplossingen en software van het CS3.

Als je vol voor de "software" oplossing gaat dus een Itrain, Traincontroller, RocRail of een andere software oplossing dan is je CS3 niet meer dan een doorgeefluik voor commando's en bezetmeldingen.  Wil je automatiseren op de märklin manier en met je CS3 zonder externe software dan ga je voor de "standaard" oplossingen van schakelrails, stroomloze secties e.d. Er is keuze.

Wat simpeler is? Tja... Zelf zou ik gaan kijken bij de diverse draadjes over het automatiseren van banen. Persoonlijk denk ik dat met een volledige software oplossing makkelijker is dan de oplossing van märklin met allerlei schakelingen onder de baan voor secties die aan / uit gezet moeten. Het kost alleen meer tijd achter de computer om het computerprogramma te leren.

Groet Ronald.
Re: Korte sectie tussen 2 wissels laten detecteren?
 @citaat mee eens  :thumbup:

Werk zelf met Traincontroller, kost idd wat tijd, maar dan heb je ook wat.
Re: Korte sectie tussen 2 wissels laten detecteren?
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Korte sectie tussen 2 wissels laten detecteren?
Goedendag,

Ik werk (bijna) met iTrain en heb de volgende grondbeginselen (op basis van Koploper) gehanteerd:
- een blok is een stuk spoor tussen twee wissels.
- elke blok heeft drie melders een inrij- rem-, en stopmelder.

Lees de eerste hoofdstukken van de cursus Koploper.
Downloaden van de website van Koploper.
Daarin wordt het principe van de blokken eenvoudig en duidelijk uitgelegd.

Drie stukken rails is voor mij al een blok.
Mijn kleinste blok is 2 stukken rails groot (36 cm) en heeft twee melders; het ligt op een druk punt in mijn baan en er komt een heen-en-weertje op te rijden.
Op andere plekken heb ik dit soort stukken bij een wissel getrokken.
In de software moet je de lengte van je blokken, bezetmelders en wissels opgeven. Je wissel wordt dan de lengte van de wissel plus de rail die je erbij trekt.
Ik heb een vrij lang schaduwstation en daarin heb ik per spoor twee blokken zodat op een spoor twee treinen kan opstellen.
Dit is in iTrain inmiddels alweer achterhaald maar ik had het al gebouwd dus ik laat het zo.
Stukken die niet van melders worden voorzien (behalve wissels) zorgen er in iTrain voor dat deze de trein niet meer ziet.

Wat Sven (svvander) over het lengte van het blok (2,5 keer de lengte van de trein) schrijft ben ik het niet mee eens.
Dat zou betekenen dat als je een trein van 1 meter zou hebben je station/perrons 2,5 meter lang zou moeten zijn.
De meeste treinbanen zijn van deze lengte.
Ook lees ik regelmatig dat een trein altijd in een blok moet passen.
Met mijn kortste blok zou ik dan alleen maar met lokomotieven kunnen rijden.
Mijn Hondekop en DE2 zouden dan niet eens de baan op mogen want die naderen de 60 cm lengte.
Als een trein de lengte van een blok overschrijd houd hij ook het vorige blok bezet.
Wel is het verstandig om blokken waarin treinen regelmatig stoppen zo groot te maken dat de treinen er in passen. Bij stations dus.

Ik zou de stukken met drie rode stippen of meer van bezetmelders voorzien en er een blok van maken.
Re: Korte sectie tussen 2 wissels laten detecteren?
Niets ten nadelen van Sven, maar die heeft op verschillende plaatsen de klok horen luiden, maar weet nog niet van de hoed en de rand, en neemt een aantal zaken voor waar aan, en zit het flexibele deel er nog niet van.
Wij gaan er met zijn allen volop in en maken het alleen nog lastiger.

De beste leermeester is de praktijk, dus zoals al zo vaak aangegeven, maak een proefbaantje en ga daar mee aan de slag. Doe daar je ervaring mee op.

Groetjes.
Re: Korte sectie tussen 2 wissels laten detecteren?
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Korte sectie tussen 2 wissels laten detecteren?
Citaat van: Sprinter op maandag 27 april 2020, 23:46:05
Niets ten nadelen van Sven, maar die heeft op verschillende plaatsen de klok horen luiden, maar weet nog niet van de hoed en de rand, en neemt een aantal zaken voor waar aan, en zit het flexibele deel er nog niet van.
Wij gaan er met zijn allen volop in en maken het alleen nog lastiger.

De beste leermeester is de praktijk, dus zoals al zo vaak aangegeven, maak een proefbaantje en ga daar mee aan de slag. Doe daar je ervaring mee op.

Groetjes.

Oh, maar ik zie het niet als een verwijt hoor, verre van. Ik probeer van jullie ervaring mee te leren. Ik ben dankbaar voor alle zaken die ik lees. Maar het is inderdaad niet altijd duidelijk. De ene zegt zo, de andere zegt dan weer dit. Ook een beetje het nadeel van het net... veel informatie op verschillende manieren gebracht. Op het ogenblik dat ik probeer, zal ik het inderdaad wel zien. Maar als het van de eerste keer, zonder frustraties van het mislukken, lukt... dan ben ik net nog iets gelukkiger.  :thumbup: :thumbup:
Re: Korte sectie tussen 2 wissels laten detecteren?
Citaat van: Wilfred van Dam op maandag 27 april 2020, 20:34:19
Hallo heren,
Dank voor jullie input, maar snappen jullie dat het nu voor een beginner niet heel erg duidelijkheid meer is.
Ik hoop dus, dat er nog wat meer mensen reageren, om mij een richting te kunnen laten kiezen welke kant ik uit wil gaan.

groeten Wilfred

Beetje basis.
Op een geautomatiseerde baan - ook digitaal - rijdt de trein van blok naar blok.
Een trein kan gerust meerdere blokken in beslag nemen.
Een blok heeft een functie. Wat wil je daar? Bij de opstelsporen is dat wel duidelijk. Bij doorgaande rijsporen ook. Maar wat kan je met die bogen? Als je vindt dat een trein daar ook moet kunnen stoppen, dan detectie aanbrengen. Nu is het allemaal wat krap, maar je kan van iedere halfronde boog een blok maken waarin dan die meegebogen wissels zijn verwerkt.

En nu het baantje tevens als leerproject dient, zou ik zeker detectie in de bogen aanleggen. Wim Sprinter heeft helemaal gelijk: aanleggen en leren maar. Vind je de detectie daar achteraf overbodig, dan hoef je alleen maar de detectieschakelingen los te koppelen. Achteraf alsnog detectie aanbrengen, is een stuk lastiger.
Re: Korte sectie tussen 2 wissels laten detecteren?
Hoi,

Citaat van: svvander op dinsdag 28 april 2020, 06:32:15
Oh, maar ik zie het niet als een verwijt hoor, verre van. Ik probeer van jullie ervaring mee te leren. Ik ben dankbaar voor alle zaken die ik lees. Maar het is inderdaad niet altijd duidelijk. De ene zegt zo, de andere zegt dan weer dit. Ook een beetje het nadeel van het net... veel informatie op verschillende manieren gebracht.

Je moet inderdaad filteren. Vroeger ging je naar de bieb, modelspoorclub of winkelier voor je informatie. Of kreeg je een keer per maand een modelspoorblad in de bus. En dan wist je niet meer dan wat je daar hoorde of las. Nu kan je met een paar toetsenbordaanslagen bijna alle informatie over een onderwerp vinden. Daar zit heel veel goede informatie tussen maar ook heelveel desinformatie. En iedereen kan wat roepen of het nu goed of fout is.


Citaat van: svvander op dinsdag 28 april 2020, 06:32:15
Maar als het van de eerste keer, zonder frustraties van het mislukken, lukt... dan ben ik net nog iets gelukkiger.  :thumbup: :thumbup:

Dat kan je gewoon vergeten dat het in één keer gaat lukken zonder mislukkingen of problemen. Zet dat aub uit je hoofd. Dat gaat alleen maar meer frustratie opleveren.

Je hebt ervaring met de IB en Koploper. Itrain is niets anders. Het CS3 is niets anders. Alleen dan ingewikkelder met betrekking tot de mogelijkheden dan je voormalige IB. Voor het handmatig rijden is je CS3 mogelijk wat gebruikersvriendelijker (MFX en een schakeltableau voor je wissels en seintjes). Zodra je hem koppelt aan de PC doet het ding niets meer of minder dan je oude IB: Bezetmeldingen en opdrachten / commando's doorzetten van en naar de baan. Maar dan moet je vergeten wat Märklin allemaal wil uithalen om digitaal automatisch te rijden.

Het advies om een testbaantje te maken: Gewoon doen. Een ovaaltje met een inhaalspoor. Eventueel later een extra rangeerspoortje. Dan kan je de basis van het programma leren. De meeste programma's kan je testen met een klein baantje zonder meteen een licentie te hoeven aan te schaffen. De valkuil van de meeste mensen is om meteen te beginnen het automatiseren van hun hele grote baan zonder de basis te kennen.

Groet Ronald.
Re: Korte sectie tussen 2 wissels laten detecteren?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Korte sectie tussen 2 wissels laten detecteren?
Citaat van: henkv op dinsdag 28 april 2020, 07:16:57
En nu het baantje tevens als leerproject dient, zou ik zeker detectie in de bogen aanleggen. Wim Sprinter heeft helemaal gelijk: aanleggen en leren maar. Vind je de detectie daar achteraf overbodig, dan hoef je alleen maar de detectieschakelingen los te koppelen. Achteraf alsnog detectie aanbrengen, is een stuk lastiger.

De exacte reden waarom ik een opstelspoor in mijn schaduwstation van 3 blokken heb voorzien, achteraf een terugmelder uitschakelen is veel simpeler dan een heel spoor overhoop halen om een extra meldpunt aan te leggen.
Ander voorbeeld is dat er in mijn spiralen niet gestopt mag worden, de sporen bezitten wel degelijk melders. Dit voor als je achteraf het stoppen of andere acties alsnog in wilt stellen.
Re: Korte sectie tussen 2 wissels laten detecteren?
Citaat van: Wilfred van Dam op maandag 27 april 2020, 21:00:05
Adjebelle, Dat heb ik veel gelezen, dat je beter 1 melder teveel kunt hebben dan 1 te weinig.

Vele reacties worden vanuit de beste bedoelingen geschreven, maar beantwoorden niet altijd correct de oorspronkelijke vraagstelling. Dat is geen verwijt, maar gewoon een constatering hier op het forum. Dat heeft ook zeker te maken met de comlexiteit van onze hobby. Ik zal 1 voorbeeld geven. Een heleboel rijders hier op het forum rijden nog analoog met software van Koploper. Een heleboel antwoorden komen dus ook uit deze hoek. Zoals je zelf al aangaf wil je een digitaal testbaantje operationeel maken, wat een totaal andere benadering vraagt. Zodra er gesproken wordt over contactrails, stroomloos maken, middenrail isolatie, etc. moeten er bellen bij je gaan rinkelen dat het waarschijnlijk over analoog zal gaan.....Je zult moeten leren denk ik om allereerst dat filter toe te passen. Vaak kun je op basis van de contactgegevens bij het afluiten van een antwoordbericht al opmaken waar iemand mee rijdt. Dat helpt ook al om e.e.a. goed te filteren.
Heus...het wordt al een stuk duidelijker als je je hier in dit verschil gaat verdiepen... Info volop in de wiki's, op andere fora en bijvoorbeeld ook in RECENTE Marklin informatie over CS3 en digitale (!) baanbesturing.
Re: Korte sectie tussen 2 wissels laten detecteren?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Korte sectie tussen 2 wissels laten detecteren?
Citaat van: Adjebelle op dinsdag 28 april 2020, 08:55:59
Een heleboel rijders hier op het forum rijden nog analoog met software van Koploper. Een heleboel antwoorden komen dus ook uit deze hoek.


Hier heb je wel een denkfout, Analoog en koploper gaat niet met elkaar. geen idee hoe je dat wil doen.

Ik rijd dus digitaal met koploper, vandaar dat hierop dus ook koploper rijders reageren!
Re: Korte sectie tussen 2 wissels laten detecteren?
Citaat van: Adjebelle op dinsdag 28 april 2020, 08:55:59
Citaat van: Wilfred van Dam op maandag 27 april 2020, 21:00:05
Adjebelle, Dat heb ik veel gelezen, dat je beter 1 melder teveel kunt hebben dan 1 te weinig.

Ik zal 1 voorbeeld geven. Een heleboel rijders hier op het forum rijden nog analoog met software van Koploper. Een heleboel antwoorden komen dus ook uit deze hoek. Heus...het wordt al een stuk duidelijker als je je hier in dit verschil gaat verdiepen...

Dat erin verdiepen zal zeker geen kwaad kunnen voor je. Heb in de loop der jaren al veel onzin verhalen gelezen, en dit is er weer eentje.

Koploper werkt alleen voor digitale banen, zelfs als je gebruik maakt van Dinamo, is het een digitaal systeem wat je via de PC en Koploper aanstuurt.
Sterker nog zonder PC en Koploper of iTrain werkt de laatste niet.

Of iemand korte secties laat melden is geheel aan hem, wat hij er verder in de software mee doet staat hem ook helemaal vrij. De treinen mogen langer zijn dan dat de blokken zijn. Dan worden er gewoon meerdere blokken bezet gehouden door een lange trein er mogen zelfs wissels tussen zitten, ook die blijven bezet en zullen niet bediend of bereden kunnen worden door een andere trein. Voor dat alles heb je geen CS3 nodig. Koploper kan dat perfect voor je regelen.

Groetjes.

Re: Korte sectie tussen 2 wissels laten detecteren?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Korte sectie tussen 2 wissels laten detecteren?
Citaat van: Sprinter op dinsdag 28 april 2020, 12:52:38
Koploper werkt alleen voor digitale banen
Behalve als je Franky Edmond Martha heet, of speels  wilt omgaan met de werkelijkheid. Alleen dan ligt de waarheid in het midden. Maar vergt wel een fortuinlijke lach.
Re: Korte sectie tussen 2 wissels laten detecteren?
Maar natuurlijk Jan,
Maar als koploper iets moet sturen zal er toch iets van een interface tussen de PC en de baan moeten zitten.
Maar vind het allemaal wel best.
Maar met deze discussie is de TS zeker niet geholpen.

Groetjes.
Re: Korte sectie tussen 2 wissels laten detecteren?
Wederom allemaal bedankt voor jullie info en tips.
Het is veel maar begin een beetje mijn weg te vinden.
Ga toch maar overal draadjes aan solderen, beter mee verlegen dan om verlegen.

Groet wilfred  :thumbup: