Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Eindelijk!

Gestart door d1bbes maandag 27 april 2020, 11:23:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Eindelijk!
Lid sinds: 2013

offline
Eindelijk!
Hallo allemaal,

Al een tijdje ben ik aan het stoeien met een railplan wat ik hier heb gezien. Echter is het een simpel plaatje zonder railnummers. Nu is het uiteindelijk toch gelukt om het passend te krijgen, misschien niet helemaal zoals het baanplan origineel bedoeld is. Maar ik ben er toch wel trots op. Misschien zouden jullie er op willen schieten en tips geven wat er in de geometrie beter zou kunnen. In de bijlage heb ik ook de anyrail file opgenomen.

Groetjes

D1bbes
Re: Eindelijk!
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Eindelijk!
Mooi! Maar is 50cm tussen de 2 kanten genoeg? Ik geraak er al niet tussen.  :D
Re: Eindelijk!
Lid sinds: 2016

offline
Re: Eindelijk!
Mooi dat het gelukt is, maar... Een looppad van 50 cm breedte: het houdt niet over!
En dan zijn de beide 'poten' van de U vormige tafel juist weer breed. Als je er alleen vanuit het midden bij kan, zijn ze te breed. Je arm komt niet veel verder dan 60 of 70 cm!
Dus ik denk dat je beide tafeldelen wat moet zien af te slanken. Voordeel is meer loopruimte in het midden en daardoor kun jij blijven eten wat je wilt zonder angst dat je te dik voor je hobby geworden bent.

Groet,

Peter
Re: Eindelijk!
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Eindelijk!
Aan de rechterkant heb je evt wel ruimte om de zaak iets in elkaar te drukken, dus dat gaat goed komen.

Ik vind het er al heel goed uitzien en heb er weinig op aan te merken. Als je een gevarieerder treinbeeld zou willen hebben, dan zou je nog en spoortje van keerlus 1 naar keerlus 2 kunnen trekken, uit het zicht dus. Dan kun je treinen op onverwachte plaatsen laten opduiken en wordt het minder voorspelbaar. Dat is een kwestie van smaak. Ik vermoed ook dat je een soort ravijn in gedachten hebt aan de bovenzijde van je plaatje. Dat zou elkaar in de weg staan. Maar misschien wel leuk om over na te denken (als je dat al niet gedaan had). Succes!
Re: Eindelijk!
Basroc-1961
gast

Re: Eindelijk!
In de rijbanen ook kijken of de 24130 eruit kunnen?
Re: Eindelijk!
Aliebengalie
gast

Re: Eindelijk!
Als je wat beperkte ruimte hebt is voor mij R1 totaal geen enkel probleem......heb er op mijn baan gelukkig zat zitten , anders had ik te weinig opstel sporen.....komt er nog wel wat te kort , maar dan mot ik

er weer een verdieping bij bouwen ...... :D :D :D
Re: Eindelijk!
Lid sinds: 2009

offline
Re: Eindelijk!
Hoi,

Waar heb je het precies gezien? Hier op het forum? Is de ontwerper zelf niet meer actief?

Groeten,
William
Re: Eindelijk!
Basroc-1961
gast

Re: Eindelijk!
Het grootste probleem zit linksonder. Daar krijgt u een behoorlijke hellingshoek.

@Alex: 24130 in de hoofdbaan (rijbaan) zou ik zo veel mogelijk vermijden. In dit geval zou het ook wel kunnen.

@William: Zoals ik het ontwerp zie, lijkt het mij een baan, die gebouwd is met oa. veel flexrail. Ook lijkt mij het middengedeelte in het ontwerp 80 cm. Maar het is niet duidelijk te ontcijferen. Wel als men ervan uitgaat, dat de vierkanten 50 cm zijn.
Re: Eindelijk!
Lid sinds: 2008

offline
Re: Eindelijk!
Citaat van: Laenderbahn027 op dinsdag 28 april 2020, 12:30:23
Hoi,

Waar heb je het precies gezien? Hier op het forum? Is de ontwerper zelf niet meer actief?

Groeten,
William
Kijk links onderin op de eerste foto... Märklin Magazine...
Jaartal kan ik niet ontcijferen.

Waar de CS2 staat afgebeeld kun je de tafel wat smaller maken, zodat je meer dan 50 cm breedte hebt.
Links en rechts ongeveer 10 cm levert 20 cm extra ruimte op.

Groeten,
Ton.
Re: Eindelijk!
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Eindelijk!
50 cm loopruimte vind ik te weinig.
Zelf heb ik 80 cm en dat vindt ik aan de krappe kant.
Ook op het origineel is 80 cm loopruimte.

Ik denk dat je de winst aan de rechterkant zult moeten boeken door op het rechtergedeelte de rails aan de linkerkant zoveel mogelijk naar rechts te verschuiven.
Volg je het nog ?  :D

Kijk ook naar het stijgingspercentage rechts aan de onderkant.
Hoeveel is dit?


edit: bijlage toegevoegd.
Re: Eindelijk!
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Eindelijk!
De eerste 10 centimeter is makkelijk gewonnen :). Henk en ik hadden dezelfde gedachte :O. En met de tip van Ton heb je dan in het bovenste deel (op de tekening) 80 cm. Dat is een stuk comfortabeler!

Groeten,
Wico
Re: Eindelijk!
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Eindelijk!
 @citaat @citaat

Voor alle duidelijkheid:
De rode lijn is een optie en de blauwe lijn is een optie.

een beetje afhankelijk van wat je verder aan scenery in dat gebied in gedachte hebt.
Re: Eindelijk!
Lid sinds: 2015

offline
Re: Eindelijk!
Je kunt in het linkerbeen nog iets winnen door het parallelspoor in de keerlus te schrappen of te verplaatsen naar de achterkant (geheel links). In het rechterdeel kun je nog iets winnen door de meegebogen wissels (rechtsboven) en de R2 wissels (rechtsonder) om te wisselen
Re: Eindelijk!
Lid sinds: 2013

offline
Re: Eindelijk!
Hallo iedereen!

Wat een fijne reacties om te mogen lezen! Erg toffe tips ten opzichte van het baanplan wat ik gemaakt heb. Ik moet zeggen dat 50 centimeter inderdaad wel erg krap is en dat ik het voor nu naar 80 centimeter heb weten te brengen. In de keerlus in het rechterbeen heb ik de 24064 weggehaald aan de bovenkant. Dit kost mij onderin de keerlus wel een aantal passtukjes.
Zoals het er nu naar uitziet zou de baan op zolder passen en kan ik er aan beide kanten bij van de "benen". Ik vind het baanplan erg tof en misschien dat ik het nog aanpas of zelfs helemaal omgooi op het moment dat wij definitief in het nieuwbouwhuis kunnen.

Groetjes,

Bart
Re: Eindelijk!
Basroc-1961
gast

Re: Eindelijk!
Misschien aan de linker kant onderstaand nog een idee? Hellingshoek komt op 3,2 en een paar redelijke opstelsporen in het schaduwstation. Tevens een grapje door schaduwstation 1 en 2 bovenlangs met elkaar te verbinden.
Re: Eindelijk!
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Eindelijk!
Bart,

Op je sporenplan ga je zowel aan linker- als de rechterkant erg dicht langs de muur.
Hou daar rekening mee met met name rijtuigen omdat die een behoorlijke uitslag kunnen hebben.

Er van uitgaande dat de C-rails hebt zou je aan de bovenkant een paar 24188 stukken kunnen vervangen door 24172.
Je wint per vervanging 18,8 minus 17,2 er 1,6 cm mee.
Als je dat voor beiden kanten doet kan het genoeg zijn.
Re: Eindelijk!
Lid sinds: 2013

offline
Re: Eindelijk!
Hallo iedereen,

Vandaag toch maar weer eens aan het puzzelen gegaan en de baan uitgebreid. Ik heb een doorgang gemaakt van schaduwstation 1 naar schaduwstation 2. Verder heb ik een keerlus gemaakt in schaduwstation 2 naar aanleiding van de doorgang van schaduwstation 1 naar 2. Nu moet ik nog wel wat puzzelen met de hoogtes en de hellingen. Misschien dat ik de sporen in het station toch wel vrij kort vind en dat ik dit toch maar weer eens op de schop ga gooien. De twee lange sporen zijn ongeveer 1,20 meter en de korte sporen rond de 75cm. Is dit redelijk aangezien ik met de BR012, BR011 wil rijden. met als wagons maximaal 3 á 4 silberlingen. Hoor graag van jullie of ik zo goed op weg ben!

Groetjes, D1bbes