Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Baan ontwerpen onder schuin dak

Gestart door pitsar zondag 26 april 2020, 22:49:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baan ontwerpen onder schuin dak
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Baan ontwerpen onder schuin dak
Dag, als het van mevrouw mag, kan ik over een tijdje misschien starten met het aanleggen van een daadwerkelijke baan  :-). Tot en voor die tijd kan ik nadenken over een ontwerp.
De baan zou komen onder een schuin dak. Hoe hoger het maaiveld komt te liggen, hoe meer de baan, bij gelijkblijvende diepte de kamer in komt (en hoe minder kans van slagen bijn aanvraag heeft  :o) ).

Slaat het ergens op om een baan niveau0/maaiveld op 45 cm van de vloer hoogte te leggen? Waar loop je tegenaan bij deze hoogte?
Als ik een schaduwstation wil aanleggen (ontwerpen), kan dat dan in de 45 cm ruimte tussen vloer en niveau 0?

Groet,Patrick
Re: Baan ontwerpen onder schuin dak
Op 45 cm hoogte loop je nergens tegenaan, je struikelt eerder...  ;)
Maar serieus: op zo'n laagte moet je alles zo ongeveer liggend doen of op je knieën zittend. Onder de 45 cm. krijg je niet ook nog eens een schaduwstation gebouwd, althans, je kunt daar nooit onder om de bedrading aan te leggen. En bij storingen op de baan, weet ik niet hoe je dat anders zou kunnen oplossen dan op je buik liggend iets proberen weer op de rails te krijgen.
Kortom, het lijkt me geen optie.
Geen idee wat voor ruimte je precies hebt, maar zou een rondombaan met de diepte van een boekenplank iets zijn? Of eventueel een pendelbaan in een U- of L-vorm. Dan kun je op een comfortabeler hoogte aan de slag. Misschien kan the lady of the house daarmee leven... Het midden van de zolder blijft dan immers vrij.

De groeten (en sterkte!)

Peter

Re: Baan ontwerpen onder schuin dak
Mijn baan ligt ook op 45cm hoogte, en: het kan, maar het houdt niet over...  De tafel is U-vormig, met de beide lange kanten onder een schuin dak, de totale breedte is op deze hoogte pakweg 3.20m. Er zit dan nog 80cm ruimte tussen, en dat is echt wel het minimum om nog te kunnen zitten (op een soort laag krukje) en (op knieën) te kunnen bewegen. Soms zit ik ook op de grond, dat kan dankzij een oud stuk zacht tapijt; een isolerende ondervloer is 's winters geen overbodige luxe, dat moet ik ook nog even regelen.

Onder de tafel is zo'n 39cm ruimte, daar kan ik dus nog redelijk goed onder komen, maar een schaduwstation kan daar echt niet.

Wat er nog aan bedieningspanelen bij komt zal waarschijnlijk beweegbaar moeten zijn, omdat ik anders niet meer onder de tafel kan komen.

Een heel oude foto:
Re: Baan ontwerpen onder schuin dak
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Baan ontwerpen onder schuin dak
Kort door de bocht: de 45cm hoogte is een absoluut minimum in mijn ogen, zeker als de baan "pensioen" proof gemaakt moet worden. Tenzij er kamers in de toekomst "vrij" komen, maar dat gevecht ben ik niet begonnen.

Mocht een latere ruimte er ooit komen, houdt er dan rekening mee dat je een vorm van modules kunt maken die je in een andere ruimte weer kunt gebruiken.

Je gaat ook last krijgen wanneer er zich bedrading storingen voordoen.

Re: Baan ontwerpen onder schuin dak
@citaat @citaat @citaat

45 cm van de vloer is altijd martelen op je rug en boven je macht werken. Dit ongeacht leeftijd. Overweeg een constructie, waarbij de baan bij het rijden op 45 cm komt en bij het werken aan de baan hoger. Denk hierbij aan geleiderails langs het dakspant in combinatie met een handlier of zo. Technisch is er vaal wel wat mogelijk. Hiervoor is wat meer informatie over de ruimte handig.
Re: Baan ontwerpen onder schuin dak
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Baan ontwerpen onder schuin dak
Mij hebben ze onlangs aangeraden: "neem een krukje of een stoel, zet je naast je baan en kijk of je al zitten overal makkelijk aan kan. Kan je juist aan de achterste zaken niet heel goed aan al zitten, maar mits even recht te staan wel: dan zou de hoogte van de baan t.o.v. de vloer een de breedte van de baan ok moeten zijn." Zit wel logica achter als je het mij vraagt. Maar 45cm is echt wel heel laag hoor. Ik ga mijn baan op ongeveer (ik moet er nog een beetje mee spelen) 75 à 80 cm zetten. Mijn schaduwstation zal er nog onder moeten komen en daar neem ik ook wel een marge van 2 locomotieven +/- 25cm... maar om makkelijk te werken kan het dus nog iets meer worden.
Re: Baan ontwerpen onder schuin dak
hoi, mijn baan ligt deels onder schuin dak ook.

schaduwstation ligt op hoogte 56 cm van de grond waarbij eronder 40 cm vrije ruimte is om eronder te kruipen lukt net

niveau +1 ligt op 90 cm van de grond, treinen kunnen onder schuin dak passeren met enkele centimeters overschot (geen bovenleiding)  :)

veel bouwplezier

Erwin
Re: Baan ontwerpen onder schuin dak
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Baan ontwerpen onder schuin dak
Hi Patrick,

Neem een plank (2 cm), kussentje erop (4 cm) wieltjes eronder (5 cm), ga erop liggen (met buikje +/- 45 cm of nog meer) en ......
Je hebt nu de minimale afstand om onder je baan te kunnen komen dus 56 cm    ;)
Misschien nog wat extra cm's om bewegings-vrijheid te hebben.

groet
Harald
Re: Baan ontwerpen onder schuin dak
Heerlijk, zo'n tuinstoel kussen, lekker zacht
Re: Baan ontwerpen onder schuin dak
Tja...

Citaat van: pitsar op zondag 26 april 2020, 22:49:10
Slaat het ergens op om een baan niveau0/maaiveld op 45 cm van de vloer hoogte te leggen? Waar loop je tegenaan bij deze hoogte?
Als ik een schaduwstation wil aanleggen (ontwerpen), kan dat dan in de 45 cm ruimte tussen vloer en niveau 0?

Eigenlijk niet. Kijk eens naar hoeveel ruimte je hebt. Je kan er niet onderdoor. De meeste kruipruimtes zijn nog hoger. :) En daar ga je ook niet voor je plezier in liggen. Teken de ruimte eens uit. Kijk waar je kan staan. Denk dan aan waar je wil werken en hoe je de baan wil hebben. Kijk eens naar "modulebakken".

Je moet ook denken aan de toekomst. Als je iedere keer met tegenzin onder de baan moet kruipen. Dan zal het plezier in de hobby snel vergaan. Er zijn vele voor je uit gegaan :) Zie ook maar eens naar mijn bouwdraadje: Poggendam: Nieuwe Plannen.

Groet Ronald.
Re: Baan ontwerpen onder schuin dak
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Baan ontwerpen onder schuin dak
Mijn schaduwstation begint op ongeveer 75 cm en mijn 0-niveau op 100 cm.
Doordat ik brildragend (variofocus) heb ik enige afstand van het onderwerp nodig om te kunnen zien, laat staan goed.
Ook al ben je nu wellicht niet brildragend, wie weet wa de toekomst brengt.
Dus (veel) lager zou ik niet aanbevelen.

Ik zit ook op zolder en had een schuin dak en we hebben een dakkapel en een dakuitbouw laten plaatsen.
Uiteraard had ik ook nog wat andere pijlen op mijn boog om mijn vrouw te overtuigen.  >:-D
Re: Baan ontwerpen onder schuin dak
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Baan ontwerpen onder schuin dak
bedankt voor alle reacties  :thumbup: . Ik zal het dus hoger moeten maken. Ga ik verder over nadenken hoe dat zou kunnen. groeten!