Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Een booster (6017)speciaal voor dalende tracé 's

Gestart door Firstborneagle zondag 26 april 2020, 15:31:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Een booster (6017)speciaal voor dalende tracé 's
Nu heb ik ergens gelezen dat een extra 6017 erg handig is voor dalende tracé 's omdat je doormiddel van correct afstellen van de dipswithes de stroom kunt verminderen en dus de treinen langzamer naar beneden kunt laten rijden. Als ik dit ga toepassen zal er nooit meer dan 1 trein in dit gedeelte rijden ( plus 2 stilstaan bij perron 1a en 1b) is in zo'n geval een 32 VA trafo voldoende? Of moet de trafo hetzelfde zijn als die van de 6021 én andere booster?
Groet Arend
Re: Een booster (6017)speciaal voor dalende tracé 's
Waarom zou je dat willen? Hoe oud zijn je decoders dat deze geen "lastregeling" hebben? De meeste "moderne" decoders hebben een vorm van lastregeling. Deze gaan net zo snel omlaag als op een vlak stuk.

Groet Ronald.
Re: Een booster (6017)speciaal voor dalende tracé 's
Als ik dat allemaal netjes voor elkaar had dan had ik bovengenoemde vraag niet gesteld Ronald ;)
Re: Een booster (6017)speciaal voor dalende tracé 's
Hoeveel loks heb je? Want dan is het investeren in een "extra" versterker met trafo mogelijk duurder dan andere decoders in je lokjes proppen. Het is op een "analoge" manier oplossen van een probleem :)
Re: Een booster (6017)speciaal voor dalende tracé 's
30+
Re: Een booster (6017)speciaal voor dalende tracé 's
Dan kan ik mij voorstellen dat het dan niet zo snel ombouwen is ;)
Re: Een booster (6017)speciaal voor dalende tracé 's
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Een booster (6017)speciaal voor dalende tracé 's
Citaat van: Firstborneagle op zondag 26 april 2020, 15:31:52... de stroom kunt verminderen en dus de treinen langzamer naar beneden kunt laten rijden

Ik neem aan dat je bedoelt dat je de uitgangsspanning van de booster wilt verminderen? Anders begrijp ik iets niet.

Met een lagere uitgangsspanning zullen analoge locs en locs zonder lastregeling wat langzamer rijden. Voor een significante snelheidsverlaging moet de uitgangsspanning echter behoorlijk ver omlaag. Ik weet niet of dat bij de 6017 kan, maar afgezien daarvan zie ik nog een groter probleem: bij de sectieovergang gaat de spanning op de middenleider van 19 V naar de veel lagere boosterspanning. Als daar een sleper overheen gaat, worden die twee verschillende spanningen met elkaar verbonden. Gaat dat wel goed?
Re: Een booster (6017)speciaal voor dalende tracé 's
Ja dat kan met een booster. Ik gebruik het zelf op mijn baan.
MAAR dan moet je de gele draad van de booster aansluiten op de RODE stroomconnector van de 32VA trafo (dus niet de gele).
Nu kan je met de snelheidsregelaar draaien hoeveel max spanning je op het spoor wil zetten.
Draai je hem helemaal open, dan heb je hetzelfde effect als nu wanneer je de gele draad aan de gele connector aansluit. Je zet dan de volle spanning op de rails. Snap je ?
Re: Een booster (6017)speciaal voor dalende tracé 's
Citaat van: speeltmettreintjes op zondag 26 april 2020, 22:00:12
Ik weet niet of dat bij de 6017 kan, maar afgezien daarvan zie ik nog een groter probleem: bij de sectieovergang gaat de spanning op de middenleider van 19 V naar de veel lagere boosterspanning. Als daar een sleper overheen gaat, worden die twee verschillende spanningen met elkaar verbonden. Gaat dat wel goed?
Daar heb je toch een sleperwipper voor (of hoe zo'n ding ook heet)?
Re: Een booster (6017)speciaal voor dalende tracé 's
Kan de digitale spanning ook niet verlaagd worden met een diodebrug schakeling? Desnoods een paar achter elkaar....

Groeten Sander
Re: Een booster (6017)speciaal voor dalende tracé 's
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Een booster (6017)speciaal voor dalende tracé 's
Citaat van: Seinwezen op maandag 27 april 2020, 14:09:24Kan de digitale spanning ook niet verlaagd worden met een diodebrug schakeling?
Een diodebrug is de eerste stap bij het omzetten van een wisselspanning in een gelijkspanning. Dat lijkt me hier niet de bedoeling.

Een wisselspanning verlagen is mogelijk met een paar diodes parallel maar tegengesteld, zodat de stroom nog steeds beide kanten op kan. Daarbij wordt echter spanning niet alleen verlaagd, hij wordt ook vervormd. In de onderstaande grafiek is de blauwe lijn een zuivere wisselspanning van 19 V, de rode lijn is de spanning als je er met een aantal paren tegengestelde diodes 2 V vanaf haalt. Dat levert iets anders op dan een zuivere wisselspanning van 17 V.

Misschien werkt dit, misschien niet. De baanspanning is geen gelijkspanning en geen zuivere wisselspanning. Het effect van de hele korte stroomonderbrekingen (100 keer per seconde) zal nog wel loslopen, maar wat dit met de digitale signalen doet, weet ik niet.
Re: Een booster (6017)speciaal voor dalende tracé 's
Kan anders prima met een diode brug. Twee Polen doorverbinden en de dioden staan anti parallel

Mvg Johan
Re: Een booster (6017)speciaal voor dalende tracé 's
 @citaat De Noord- en Zuidpool doorverbinden 8o
Re: Een booster (6017)speciaal voor dalende tracé 's
Bij een diodebrug denk ik in dit geval aan een kanon en een mug... Ik denk trouwens ook niet dat je door het verlagen van de digitale spanning de trein langzamer kunt laten rijden.
Re: Een booster (6017)speciaal voor dalende tracé 's
Lagere spanning geeft wel degelijk een lagere snelheid. Vooral bij decoders die geen lastregeling hebben zoals topic starter aangeeft.

Want als de aangeboden spanning lager is maakt de decoder er echt niet meer van.

Groeten Sander
Re: Een booster (6017)speciaal voor dalende tracé 's
Hm, ik ben niet overtuigd... Je hebt natuurlijk gelijk waar het een loc op max. snelheid betreft, maar wat als de loc op bv. 50% snelheid rijdt? Enfin, ik zal het wel eens testen met de (weinige) digitale spullen die ik heb.
Re: Een booster (6017)speciaal voor dalende tracé 's
Werd door Marklin zelf voor de eerste generatie C80 decoders geopperd.

Mvg Johan