Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Modelspoorbaan van Bas

Gestart door bascas zondag 26 april 2020, 11:36:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Modelspoorbaan van Bas
Lid sinds: 2017

offline
Modelspoorbaan van Bas
Hallo, al vanaf mijn 6e (inmiddels 50) ben ik bezig met het bouwen van modelspoorbanen. Ik rij met Märklin niet in een bepaalde periode. Ik rij gewoon met wat ik mooi vindt. Van uitdenken en tekeningen van tevoren maken ben ik niet. Meestal begin ik gewoon en gaandeweg ontstaan er een baan. De baan staat op zolder die ik moet delen met mijn vrouw haar hobby en de was. Door niet te tekenen maar gewoon te beginnen lukt het mij vaak om de laatste baan weer net iets groter te krijgen dan de vorige :D.
In oktober 2017 ben ik uitgevallen lasgevolg van een hartinfarct en ben sindsdien intensiever met de hobby bezig dan voorheen voor de nodige ontspanning. Ook sinds die tijd lid van de stamtafel Utrecht. Je steekt er altijd wat op. 
Re: Modelspoorbaan van Bas
Lid sinds: 2017

offline
Re: Modelspoorbaan van Bas
Er moest een spiraal en een schaduwstation in komen. Ik rijd met iTrain.
Re: Modelspoorbaan van Bas
Lid sinds: 2017

offline
Re: Modelspoorbaan van Bas
Station Bonn vind ik persoonlijk wel een van de mooiste stations.
Re: Modelspoorbaan van Bas
Lid sinds: 2017

offline
Re: Modelspoorbaan van Bas
En hierbij de overzichtsvideo van de baan.

https://www.youtube.com/watch?v=B-yNi7lmXdo
Re: Modelspoorbaan van Bas
Lid sinds: 2017

offline
Re: Modelspoorbaan van Bas
Uiteindelijk liep ik tegen teveel problemen aan en was het niet naar mijn zin. Overnieuw begonnen dus. Eerst een soort van layout op de grond gemaakt. Geen spiraal meer!
Re: Modelspoorbaan van Bas
Lid sinds: 2017

offline
Re: Modelspoorbaan van Bas
Om het schaduwstation van 2 kanten te kunnen inrijden en in mijn beleving de variatie en onvoorspelbaarheid van iTrain te kunnen gebruiken had ik een aantal wissels gelegd.
Re: Modelspoorbaan van Bas
Lid sinds: 2017

offline
Re: Modelspoorbaan van Bas
Helaas werkte de praktijk anders. Misschien kon het wel, maar het lukt mij niet. Dus wissels eruit en aangepast naar hoe het nu is.
Re: Modelspoorbaan van Bas
Lid sinds: 2017

offline
Re: Modelspoorbaan van Bas
Station Bonn staat vast op zijn plek.
Re: Modelspoorbaan van Bas
Lid sinds: 2017

offline
Re: Modelspoorbaan van Bas
Hier even een overzicht van de nieuwe baan
Re: Modelspoorbaan van Bas
Lid sinds: 2017

offline
Re: Modelspoorbaan van Bas
Na een bezoek aan de beurs in Houten met wat ballast en de uitleg hoe te gebruiken gelijk aan de slag gegaan. Voor het verhogen gebruik ik ondervloer folie. IK plak 2 lagen op elkaar. Ook de start van mijn rotswand heb ik gemaakt.
Re: Modelspoorbaan van Bas
Lid sinds: 2017

offline
Re: Modelspoorbaan van Bas
Bij Bentink in Apeldoorn een paar vormen gekocht om zelf rotsen te maken.
Re: Modelspoorbaan van Bas
Lid sinds: 2017

offline
Re: Modelspoorbaan van Bas
Uiteindelijk kreeg ik weer problemen en storingen met de stroom her en der. Dus alles los gehaald en alles opnieuw aangesloten op een overzichtelijk bord.
Re: Modelspoorbaan van Bas
Lid sinds: 2017

offline
Re: Modelspoorbaan van Bas
Ondertussen best enthousiast geworden over het maken van de scenery, dus nogmaals in de auto om een grasmaster aan te schaffen.
Re: Modelspoorbaan van Bas
Lid sinds: 2006

offline
Re: Modelspoorbaan van Bas
Ziet er mooi uit en u kunt met lange treinen rijden. Heb je misschien een baanplan?
Re: Modelspoorbaan van Bas
Citaat van: bascas op zondag 26 april 2020, 11:36:18
Door niet te tekenen maar gewoon te beginnen
Geen baanplan dus ;)
Re: Modelspoorbaan van Bas
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Modelspoorbaan van Bas
 :) Mooie baan, je bent lekker bezig met alle facetten van de bouw, sporenaanleg, elektra, automatisering en scenery en dat allemaal zonder plan.
Daar hou ik van, gewoon doen en al gaande weg komt er wel vorm in. B) :thumbup:
En ook bezig met de grasaanleg, je mag wel eens maaien. :D Nee, effe serieus, ziet er goed uit. :thumbup:

Dirk-Jan
Re: Modelspoorbaan van Bas
Lid sinds: 2009

Franeker

offline
Re: Modelspoorbaan van Bas
 De baan staat op zolder die ik moet delen met mijn vrouw haar hobby en de was.
De was bij je treinbaan is niet goed voor je treinbaan.Ik heb het ook gehad en kreeg roestvorming.

Harrie
Re: Modelspoorbaan van Bas
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Modelspoorbaan van Bas
Je gaat voortvarend te werk, top!
Ingewikkelde dingen met wissels en dergelijke ben ik in het verleden ook vaak tegenaan gelopen. Tegenwoordig werk is volgens KISS: Keep It Simple Stupid. Hoe ingewikkelder ik het maak, hoe meer problemen ik tegen ga komen. Daarom ga ik de laatste tijd vaak voor de simpelste oplossing, vereenvoudigen dus, zoals jij ook hebt gedaan. Ik heb ook alle rails er al eens af gehad, meermalen zelfs.

Succes, ik kom hier eens vaker kijken.
Re: Modelspoorbaan van Bas
Lid sinds: 2017

offline
Re: Modelspoorbaan van Bas
Citaat van: wimpie op zondag 26 april 2020, 16:32:02
Ziet er mooi uit en u kunt met lange treinen rijden. Heb je misschien een baanplan?
Mijn blokken zijn geschikt voor een loc met 4 rijtuigen. Langer past niet. En het scheelt, ik heb ze ook niet langer. :P
Re: Modelspoorbaan van Bas
Lid sinds: 2017

offline
Re: Modelspoorbaan van Bas
Citaat van: DEBORA0517 op zondag 26 april 2020, 17:56:03
De baan staat op zolder die ik moet delen met mijn vrouw haar hobby en de was.
De was bij je treinbaan is niet goed voor je treinbaan.Ik heb het ook gehad en kreeg roestvorming.

Harrie
Bedankt voor je tip Harrie. Ik zelf heb er nog nooit last van gehad, maar ik heb altijd schuifjes van de ramen open staan. EN dit gaat al jaren zo. Maar ik zal eens kritisch kijken. Wellicht zie ik wat over het hoofd.
Re: Modelspoorbaan van Bas
Lid sinds: 2017

offline
Re: Modelspoorbaan van Bas
Citaat van: wimpie op zondag 26 april 2020, 16:32:02
Heb je misschien een baanplan?
Ik heb geen baanplan, maar wel een schematische weergave van de baan.
Re: Modelspoorbaan van Bas
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelspoorbaan van Bas
Hoi Bas,

Leuke baan ben je aan het bouwen, en het rijd al lekker rond zo te zien  :thumbup: :thumbup:

Nu de scenery op de baan komt zie je de baan tot leven komen, erg leuk om te zien.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Modelspoorbaan van Bas
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Modelspoorbaan van Bas
Echt mooie baan die je aan het bouwen bent ,proficiat al!!
Re: Modelspoorbaan van Bas
Lid sinds: 2017

offline
Re: Modelspoorbaan van Bas
Ondanks het mooie weer toch weer wat aan de baan gedaan.
- Geprobeerd de geluiden op het juiste moment af te laten spelen. Is nog knap lastig  :)
- Vogelgaas gebruikt om een altweide te maken
- Papier-maché gebruikt voor de afwerking, maar ook gips. Gips is toch steviger weet ik inmiddels
- Nog wat probeersels met de grasmaster
- Als laatste de opstelsporen afgedekt.

https://youtu.be/7fzQDTdheNg
Re: Modelspoorbaan van Bas
Lid sinds: 2017

offline
Re: Modelspoorbaan van Bas
Eerst gaas en gips of papier-maché daarna de grasmaster
Re: Modelspoorbaan van Bas
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Modelspoorbaan van Bas
Mooi filmpje hoor, zegt meer als woorden  :)
Alleen ik zag die wasmand voor een modernistisch gebouw aan  >:-D
Re: Modelspoorbaan van Bas
Lid sinds: 2017

offline
Re: Modelspoorbaan van Bas
Van vogelgaas een almweide in voorbereiding
Re: Modelspoorbaan van Bas
Lid sinds: 2017

offline
Re: Modelspoorbaan van Bas
Het opstelspoor is afgedekt en daar kan een dorpje komen.
Re: Modelspoorbaan van Bas
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Modelspoorbaan van Bas
Hoi Bas,

Inmiddels ook jou draadje gevonden en helemaal doorgelezen.
Mooie vorderingen heb je inmiddels gemaakt.Leuke filmpjes :thumbup: :thumbup:
Het enige wat ik jammer vind, en dat zie ik bij meerdere bouwers, zijn de bovenleidingen in de bochten die mee gebogen staan. 8o
Het is natuurlijk misschien allemaal niet zo eenvoudig als dat het er uitziet.Maar dat is maar een detail.
Zelf heb ik nog geen bovenleidingen op mijn baan dus zal ik nog maar niet te hard roepen hé :o).
Maar die wil ik er in de toekomst wel op zetten en Ik ga dan trachten, want ik weet ook niet in hoeverre het allemaal mogelijk is om de bovenleidingen meer hoekig over de bochten heen te zetten.
Maar dat is voor mij allemaal nog toekomst.
Het ziet er bij jou al heel mooi uit. Ik kom geregeld nog weer eens kijken naar je vorderingen.

Grts Freddy
Re: Modelspoorbaan van Bas
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Modelspoorbaan van Bas
Hoi Bas

zojuist je draadje ontdekt, je bent lekker bezig zie ik.  :arrow: :thumbup: :thumbup:
Re: Modelspoorbaan van Bas
Lid sinds: 2017

offline
Re: Modelspoorbaan van Bas
Hey Freddy,
Het klopt wat je schrijft over de boevenleidingen. En je kan ze idd hoekig laten lopen. Van Märklin bestaan deze, maar mijn portemonnee is daar niet toereikend voor. Deze had ik nog en ik vind het wel een beetje nostalgie hebben. Maar, natuurlijk zou ik het ook het liefst zo natuurgetrouw de baan willen maken. Dit jaar heb ik heel veel geïnvesteerd in scenery. De grasmaster maar ook pakketten van die kant en klare bosjes bij Wentink vandaan. je kan je geld maar een keer uitgeven hè :D :D
Re: Modelspoorbaan van Bas
Lid sinds: 2006

offline
Re: Modelspoorbaan van Bas
Hele mooie baan. Mooi treinen verloop.
Re: Modelspoorbaan van Bas
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelspoorbaan van Bas
Leuke baan en filmpje Bas :thumbup:

Vooral de bocht vind ik erg mooi vormgegeven.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Modelspoorbaan van Bas
Lid sinds: 2007

offline
Re: Modelspoorbaan van Bas
Citaat van: DEBORA0517 op zondag 26 april 2020, 17:56:03
De baan staat op zolder die ik moet delen met mijn vrouw haar hobby en de was.
De was bij je treinbaan is niet goed voor je treinbaan.Ik heb het ook gehad en kreeg roestvorming.

Harrie

Mijn vrouw heeft ook de was op de zolder, daar is niets aan te doen.

Ik ventileer zoveel mogelijk om het vocht te verwijderen, en dat gaat prima, nergens last van.
Re: Modelspoorbaan van Bas
Ventilatie en niet al te grote temperatuurverschillen in de ruimte zijn van belang. Ook bij mij hangt er wel eens was te drogen en dat geeft na zo'n vier jaar, en alle seizoenen wel een paar keer gehad hebbend, geen problemen.
Ik had meer last van restjes S39 soldeervloeistof op rails die jaren opgeslagen waren. Dat roest en vreet in!

Groet,

Peter

Re: Modelspoorbaan van Bas
mooie baan in wording Bas, jazeker ventileren belangrijk, ook ik zit in dakkapel en ventileer via veluxraam dagelijks, mijn 2de baan nu nog geen 2 jaar oud, ze is nog niet volledig afgewerkt heeft voorlopig geen last van vocht  :)

spoorse groeten

Erwin
Re: Modelspoorbaan van Bas
Lid sinds: 2007

offline
Re: Modelspoorbaan van Bas
Bas,

Ik moet zeggen een mooie baan, vooral dat parade stuk in het midden, schitterend.

Rij je ook met iets van een railprogramma, zoals Koploper of I-train?

Gr Rien, ik ga je volgen
Re: Modelspoorbaan van Bas
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Modelspoorbaan van Bas
Vooral leuk om te zien hoe je die scenery zo mooi opbouwt. Ik moet daar nog aan beginnen, dus je geeft weer een hoop inspiratie om daar ook eens werk van te gaan maken. Blijf het zeker volgen.
Re: Modelspoorbaan van Bas
Lid sinds: 2017

offline
Re: Modelspoorbaan van Bas
Rien, ik rijd met iTrain.
Re: Modelspoorbaan van Bas
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Modelspoorbaan van Bas
Mooi filmpje Bas 👍🏻
Re: Modelspoorbaan van Bas
Lid sinds: 2017

offline
Re: Modelspoorbaan van Bas
Ondanks het mooie weer toch maar wat aan de baan gedaan. De plek van mijn bos en almweide had ik al voorzien van gaas en papier marche, maar dat bleek niet zo handig. Als jee het papier marche insmeert met lijm om het gras erop te doen, werd het helmaal week en slap. Ik heb er dus gips overheen gedaan, en dan is het toch steviger.
Voor het bos een soort proefopstelling gemaakt en ook weer begonnen met het maken van rotsen voor de wand.
Re: Modelspoorbaan van Bas
Lid sinds: 2017

offline
Re: Modelspoorbaan van Bas
Het eindresultaat
Re: Modelspoorbaan van Bas
Lid sinds: 2006

offline
Re: Modelspoorbaan van Bas
Mooi gedaan allemaal zijn er nog vorderingen?
Re: Modelspoorbaan van Bas
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Modelspoorbaan van Bas
Bas,

Ik zie op de foto's dat je de rotsdelen vooraf al van kleur hebt voorzien, ze zien er zeer mooi uit van kleur, heb je hiervan een werkwijze hoe je deze kleurschakeringen bekomt.
En welke kleuren gebruik je hiervoor.
Ze zien er super mooi uit.  :thumbup: :thumbup:

Grts Freddy
Re: Modelspoorbaan van Bas
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Modelspoorbaan van Bas
Goed bezig Bas  ;)
Re: Modelspoorbaan van Bas
Lid sinds: 2017

offline
Re: Modelspoorbaan van Bas
Citaat van: Kelderspoorder op zondag 27 september 2020, 12:41:25
Bas,

Ik zie op de foto's dat je de rotsdelen vooraf al van kleur hebt voorzien, ze zien er zeer mooi uit van kleur, heb je hiervan een werkwijze hoe je deze kleurschakeringen bekomt.
En welke kleuren gebruik je hiervoor.
Ze zien er super mooi uit.  :thumbup: :thumbup:

Grts Freddy

Hi Freddy,
Ik kleur de rotsdelen idd van tevoren. Ik gebruik de handleiding van Woodland Scenics. Ik heb zo een basiskit gekocht en daarna uitgebreid met andere vormen van Woodland. https://woodlandscenics.woodlandscenics.com/show/video/colorplasterrockseclp Deze video heeft erg geholpen. Met de verf van Woodland gaat het prima, hierna ben ik overgestapt op een verf soort van de modelbouwwinkel die iets goedkoper was. Hierna ben ik overgestapt op verf van de Action. Daar gaat het prima mee. Als ik de rotsen op kleur heb, plak ik ze tegen zo een gipswondje en vul dit op met sculptamold. https://www.bentinkmodelspoor.nl/gereedschap/44661-sculptamold-136kg-039672418219.html. Dit soort gips kan je langer verwerken dan gewoon gips. En is makkelijk te kleuren met dezelfde verf als voor de rotsen gebruikt.
Re: Modelspoorbaan van Bas
Lid sinds: 2017

offline
Re: Modelspoorbaan van Bas
Hi Wimpie, leuk dat je ernaar vraagt. zeker zijn er vorderingen. Het dal is klaar. De bedding van de brug is hersteld. Verder is het gat opgevuld met een plaat waar het dorpje moet komen.
Er zouden nog meer bomen moeten komen, maar die waren momenteel op. Ook moet er nog van dat groen langs de rotsen komen, maar ik heb nu niet de juiste kleur. Stukje bij beetje wordt het wel wat. Denk ik :)
Re: Modelspoorbaan van Bas
Lid sinds: 2017

offline
Re: Modelspoorbaan van Bas
Verder heb ik veel gebruik gemaakt van de grasmaster. En dat gaat steeds beter.

https://youtu.be/oVQ6QSLP2AU
Re: Modelspoorbaan van Bas
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Modelspoorbaan van Bas
mooie baan zo.
Re: Modelspoorbaan van Bas
Lid sinds: 2006

offline
Re: Modelspoorbaan van Bas
Ziet er goed uit.