Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Sint Petrusburg: IB-Com voor de tweede keer defect...

Gestart door Petrus zondag 26 april 2020, 09:05:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Sint Petrusburg: IB-Com voor de tweede keer defect...
Beste allen,

Voor de tweede keer nog binnen twee jaar is mijn IB-Com terug naar Duitsland voor reparatie. De eerste keer bleek de eindtrap defect. Wat er nu aan de hand is weet ik niet, ik denk hetzelfde.
Als ik informatie zoek over dit probleem dan lees ik dat dit geregeld voorkomt bij deze apparaten; de oorzaak is veelal kortsluiting.

Bij uitgebreid werken aan mijn baan gaat de stekker uit het stopcontact. Voor kortere handelingen met locs en wagons schakel ik in iTrain de spanning van de baan.

Al googelend stuitte ik op het volgende:

"Door de bank genomen is de Intellibox redelijk goed bestand tegen kortsluiting. Echter tegen een langdurige hoge vreemde spanning op de uitgang is zij niet bestand. In mijn geval is de vreemde spanning op de uitgang geraakt terwijl de Intellibox geen digitale spanning leverde (rode Stop LED aan). Dit laatste heeft tot gevolg dat de eindtrap van de versterker onherstelbaar beschadigd raakt."
En verderop: "De eindtrap van de Intellibox kan beschadigd worden, ook al is de digitale stroom van de baan!"


Mijn vraag: Wie kan/wil hier licht over laten schijnen? Opdat ik straks niet voor een derde keer tegen dit probleem aanloop...


Dank voor meedenken en meelezen. Petrus



(Geraadpleegd van: http://82-72-70-13.cable.dynamic.v4.ziggo.nl/digitaal.html)
Re: Sint Petrusburg: IB-Com voor de tweede keer defect...
Met vreemde spanning bedoelen ze een andere booster of analoge spanning van een trafo.
Bijvoorbeeld voor wissel of seinverlichting.

Dus de vraag is wat gebruik je allemaal om je baan van stroom te voorzien.
En komt er mogelijk in aanraking met je rails.


Mvg Robin
Re: Sint Petrusburg: IB-Com voor de tweede keer defect...
Hallo Petrus,

Citaat van: Petrus op zondag 26 april 2020, 09:05:34
Mijn vraag: Wie kan/wil hier licht over laten schijnen? Opdat ik straks niet voor een derde keer tegen dit probleem aanloop...

Wat heb je gedaan met de adviezen in je vorige draadje Problemen met de trafo... over dit onderwerp? Ik denk dat het goed is om alles te controleren wat waar op aangesloten is. Hoe jij je bedrading hebt kunnen wij niet zo controleren. Dat zal je toch echt zelf moeten doen. Controleer goed je draden en niet denken: Dat deel is goed dus daar hoef ik niet te checken. Gebruik daarvoor een multimeter als hulpmiddel. :)

Groet Ronald.
Re: Sint Petrusburg: IB-Com voor de tweede keer defect...
@ Robin; @ Ronald: Top!

Stand van zaken:
Nadat de IB-Com defect raakte en waarbij ik aanvankelijk dacht dat het aan de trafo lag (het draadje waar Ronald aan refereert) is de bedrading van en naar de IB-Com geheel volgens voorschrift vernieuwd.
Van de importeur kocht ik een tweedehands Intellibox II, dit omdat de reparatie van de IB-Com lang zou kunnen gaan duren. Tot de komst van de Intellibox reed ik zonder problemen met een Mobile Station. De Intellibox hangt nu ruim twee weken aan de baan en ook dat verloopt zonder problemen tot nu toe. Er zijn twee ontsporingen geweest waarbij de Intellibox keurig afsloeg en zonder problemen weer opstartte.

Er rijden gemiddeld vier locomotieven op een baan met zestien wissels met M* 74491 schakelaars en vijf oude M* seinen met tweespoelig relais. Seinen en wissels hangen aan een eigen trafo. Alles werkt zoals te verwachten.
Aan de baan hangen vijfentwintig terugmelders en ook die werken naar behoren.

Voordat ik nu alle bedrading ga nalopen, heb ik de volgende test gedaan: de spanning van de baan gehaald; draden los van de Intellibox naar de baan.
In iTrain kan ik probleemloos alle seinen en alle wissels schakelen... Daaruit concludeer ik, dat er geen massadraden van de seinen en wissels abusievelijk aan de Intellibox hangen.

Tot slot: de IB-Com heeft een geschiedenis van te pas en onpas afschakelen. Dat is steeds zo geweest. Een enkele keer met een aanwijsbare reden maar evenzo vaak zonder.

Dank voor meelezen en meedenken. Petrus
Re: Sint Petrusburg: IB-Com voor de tweede keer defect...
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Sint Petrusburg: IB-Com voor de tweede keer defect...
Hoi Petrus,
Van een goede kennis heb ik de tip gekregen om in de stroomkring een flinke autolamp op te nemen.
Hiermee kun je pieken dempen en blijven de eind-trappen gespaard.

John
Re: Sint Petrusburg: IB-Com voor de tweede keer defect...
Alles werkt probleemloos. Ik ken je baan niet dus ben wel benieuwd wat volgens de voorschriften dan anders is als voorheen.
Schakelen je seinen secties stroomloos?
Hangen ze aan een decoder of gebruik je schakel rails ?

Als die IB com vage afschakel klachten had na reparatie , waarom toen geen actie ondernomen garantie geclaimed ?
Nu zit je met een situatie die je niet vertrouwd.
En wat ik zo lees aan je IB Com lag en niet aan de baan.

Mvg Robin
Re: Sint Petrusburg: IB-Com voor de tweede keer defect...
@ John: Dank voor de tip! De moeite van het proberen waard. Je bedoelt de stroomkring van de baan neem ik aan?

@ Robin: Dank voor meedenken! Ik had de IB-Com en de trafo verbonden met te dunne draad. Het voorschrift luidt: 'mindestens 0,5mm 2'. De wissels en seinen hangen aan drie digitale loconet schakelmodules (U* 63410).
Ik ben ook geneigd te denken dat het aan de IB-Com ligt... Toch zal ik voor de zekerheid de bedrading moeten nalopen.

Groet, Petrus
Re: Sint Petrusburg: IB-Com voor de tweede keer defect...
Je hebt nu een IB2 er tussen hangen. Daar werkt het wel mee. Je hebt de IB2 kunnen overnemen van de Importeur. Wil je nog terug naar een IB-Com? Ik zou het nu zo laten. Maar wel gaan kijken of de bedrading waar nodig aangepast moet worden.

Groet Ronald.
Re: Sint Petrusburg: IB-Com voor de tweede keer defect...
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Sint Petrusburg: IB-Com voor de tweede keer defect...
@Petrus, inderdaad de stroomkring naar de baan.

John
Re: Sint Petrusburg: IB-Com voor de tweede keer defect...
Ik heb mijn (oude) Daisy opgeblazen toen ik met m'n multimeter een aan het meten was op de baan  :(

En dan zet je een meetspanning op de uitgang en daar worden eindtrappen meestal niet blij van (is ook bevestigd door de importeur)

En dat voorkom je niet met zekeringen of autolampen . . .
Re: Sint Petrusburg: IB-Com voor de tweede keer defect...
Een multimeter zet normaal gesproken iets van 1.5 Volt (de batterijspanning) op de pennen, met een laag vermogen.  Lijkt me sterk dat je daarmee een eindtrap op kunt blazen.  De Ampérestand is een ander verhaal, dat is een heel laagohmige verbinding (bijna kortsluiting).

De schakeling met de autolamp werkt blijkbaar voor sommige mensen.  Ook dat is een lage weerstand.  Het is naar mijn weten geen aktieve component, en verhoogt dus eigenlijk alleen maar je stroomverbruik.  Ik zou liever voor een zekering gaan. 

Zelf heb ik de Intellibox en alle boosters primair en secundair afgezekerd met glaszekeringen van 3A traag.  Tot nu toe is er één keer eentje doorgebrand, maar heeft dus wel voorkomen dat er schade ontstond. 
Re: Sint Petrusburg: IB-Com voor de tweede keer defect...
Citaat van: ErikW op dinsdag 28 april 2020, 09:48:08
Een multimeter zet normaal gesproken iets van 1.5 Volt (de batterijspanning) op de pennen, met een laag vermogen.  Lijkt me sterk dat je daarmee een eindtrap op kunt blazen.  De Ampérestand is een ander verhaal, dat is een heel laagohmige verbinding (bijna kortsluiting).

Klopt, alleen stond de mijne (agv een lege 1.5 batt) op de hoog-ohmige stand en dan gebruikt hij 9V . . . .

Re: Sint Petrusburg: IB-Com voor de tweede keer defect...
@ Grootveld: Dank voor meelezen.
@ Erik: Hier was de IB-Com nadat die de eerste keer defect raakte ook gezekerd (2,5A). In onderstaand draadje (IB-Com weigert dienst...) vertelde je al over jouw werkwijze.

De IB-Com is nu voor de tweede keer defect geraakt. Daarbij bleef de zekering (baanspanning) intact. Het ging mis tussen de trafo en de IB-Com. Daar zat te dunne draad en die smolt. (Draadje: Problemen met de trafo...) Daarbij bleef onduidelijk wat de oorzaak was: of de IB-Com of de bedrading tussen de IB-Com en de trafo. De trafo sloeg overigens niet af.

Geraadpleegd van: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=70614.msg1230628#msg1230628 (IB-Com weigert dienst...)
Geraadpleegd van: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=79138.msg1352568#msg1352568 (Problemen met de trafo...)

Groet, Petrus
Re: Sint Petrusburg: IB-Com voor de tweede keer defect...
Beste allen,

De IB-Com is weer terug van weggeweest. Het reparatierapport meldt het volgende:

- Modifizierung eingebaut (SP6.33),
- Eingangs Gleichrichter defekt,
- Booster Treiber-IC defekt.

Als het klopt dat te dunne draad tussen trafo en IB-Com de oorzaak is, dan is dit de schade.

Petrus
Re: Sint Petrusburg: IB-Com voor de tweede keer defect...
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Sint Petrusburg: IB-Com voor de tweede keer defect...
Wat mij eigenlijk niet aanstaat is die modificatie. Ik google er even op en kom op een ebay advertentie uit december 2018 waarin de verkoper schrijft dat zijn IB dezelfde modificatie reeds in augustus 2018 heeft gehad.
Re: Sint Petrusburg: IB-Com voor de tweede keer defect...
@ Laurent: Ik denk dat het gaat om een structurele verbetering van het apparaat en dat het moet voorkomen dat het ding te pas en te onpas doorbrandt. Groet, Petrus