Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Wat moet ik kiezen?

Gestart door Paulwillem1982 zaterdag 25 april 2020, 11:51:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wat moet ik kiezen?
Paulwillem1982
gast

Wat moet ik kiezen?
Hallo,

Ik heb hier een ib aangesloten op c-rails, en werkt op zich wel leuk, maar wil eigenlijk overstappen op iets wat makkelijker te bedienen is (bv touchscreen, ipad) maar die absoluut niet moeilijk is te programmeren. Bv decoders. Ook moet ie , in een later stadium op de pc aangesloten worden. Nu zie ik de dr5000, cs3 (plus) ecos....
De dr5000 lijkt me een mooi systeem (qua prijs en bedienen met ipad) maar heb het idee dat je flink moet programmeren.

Ik heb ook naar de z21 serie gekeken, maar heb het idee dat dat niet helemaal aansluit op c-rails. Klopt dat?

Maar wat zijn jullie gedachten hierover?
Re: Wat moet ik kiezen?
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Wat moet ik kiezen?
Ik volg. Je bent trouwens niet de enigste met een pak vragen, ook al staan de fora vol.

Wat ik ondertussen al geleerd heb: z21 kan je gebruiken, maar praat geen MFX. Je hebt ook een Z21 (die kan iets meer, maar kost ook meer). Wel MM en DCC.
Ik dacht dat dr5000 iets moeilijker lag. Daar zal je dan veel "randapparatuur" voor nodig hebben. Maar dit kan ik niet met 100% zekerheid zeggen, de experts hier wel.
CS3+ en Ecos zijn eigenlijk best wel de eenvoudigste (maar ook duurste) systemen.
En je hebt dan ook nog TAMS (Redbox) of Viessman.

Veel hangt af van wat je wenst te doen uiteraard. Ik ben 20 jaar geleden begonnen met de control Unit van Märklin en al heel snel overgeschakeld naar een IB. Nu, zoveel jaren later terug herbegonnen. Eerst voor een vloerbaan met de kindjes, zo een instap regelaar voor 4 loc's (enkel Delta denk ik), dan een MS1, leuk... maar onvoldoende en nu een MS2. Die zou ik dan wel willen behouden, zodanig dat er eventueel mits aansluiting aan een ander systeem, mee kan gerangeerd worden. Zou er geen nieuwe IB komen op termijn?
Re: Wat moet ik kiezen?
Paulwillem1982
gast

Re: Wat moet ik kiezen?
Op zich lijkt de dr5000 me wel wat, maar vind de handleidingen van digikeijs niet duidelijk, en ben niet het type die er de tijd (en het geduld) voor heeft om het allemaal uit te zoeken. Het moet bijna plug en play zijn 😉
Re: Wat moet ik kiezen?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Wat moet ik kiezen?
Plug en Play .... ?
Je zal toch "iets" moeten leren.
Zelf zou ik een lijstje maken met eisen
Dan eens de info gaan lezen van de centrales.
Zelf Intellibox gebruiker, ESU programmer en TrainController tot tevredenheid.

groet
Harald
Re: Wat moet ik kiezen?
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Wat moet ik kiezen?
Citaat van: Paulwillem1982 op zaterdag 25 april 2020, 12:12:54
Op zich lijkt de dr5000 me wel wat, maar vind de handleidingen van digikeijs niet duidelijk, en ben niet het type die er de tijd (en het geduld) voor heeft om het allemaal uit te zoeken. Het moet bijna plug en play zijn 😉
Idem dito. Ik denk dat we dan min of meer gestuurd gaan worden naar de CS.
Re: Wat moet ik kiezen?
Blausee-Mitholz
gast

Re: Wat moet ik kiezen?
DR5000 is alleen DCC

Mvg Johan
Re: Wat moet ik kiezen?
Paulwillem1982
gast

Re: Wat moet ik kiezen?
Nou ja plug and play is wel heel simpeltjes gezegd, en vind het ook niet erg om dingen uit te zoeken, maar wil niet eerst 100en stappen zetten om een wissel met decoder werkend te krijgen om vervolgens erachter te komen dat het ergens niet goed is gegaan en dat je weer opnieuw moet beginnen.....
Re: Wat moet ik kiezen?
Paulwillem1982
gast

Re: Wat moet ik kiezen?
Kijk Johan, daar heb ik al wat aan, kunnen we die weg strepen 😉
Re: Wat moet ik kiezen?
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Wat moet ik kiezen?
Citaat van: Paulwillem1982 op zaterdag 25 april 2020, 12:26:34
Nou ja plug and play is wel heel simpeltjes gezegd, en vind het ook niet erg om dingen uit te zoeken, maar wil niet eerst 100en stappen zetten om een wissel met decoder werkend te krijgen om vervolgens erachter te komen dat het ergens niet goed is gegaan en dat je weer opnieuw moet beginnen.....
Ook hier weeral hetzelfde verhaal.

Ok, dus DR5000 valt dus ook af, wat mij betreft.
Iemand eigenlijk ervaring met de Viessman Commander 2 (https://viessmann-modell.com/en/product-range/electronics/commander-and-accessories/96/commander-2)?
Re: Wat moet ik kiezen?
Paulwillem1982
gast

Re: Wat moet ik kiezen?
Grappig ding Sven!
Re: Wat moet ik kiezen?
Lid sinds: 2012

offline
Re: Wat moet ik kiezen?
Citaat van: Paulwillem1982 op zaterdag 25 april 2020, 11:51:05
Hallo,

Ik heb ook naar de z21 serie gekeken, maar heb het idee dat dat niet helemaal aansluit op c-rails. Klopt dat?

Maar wat zijn jullie gedachten hierover?


ik heb een z21,en die is aangesloten op c-rails (en k-rail ook ;) )


mvg,
Michel
Re: Wat moet ik kiezen?
Lid sinds: 2010

offline
Re: Wat moet ik kiezen?
Goed. Wat ik al vaker aangeef: Jullie rijden op 3rail. Het grootste probleem daarmee is dat het in beginsel een eco-systeem van Märklin is.

In beginsel maakt het voor een digitale centrale niets uit of het ding nu op 2-rail of 3-rail is aangesloten. Dat werkt allebeide gewoon goed. Het probleem zit hem in de protocollen. Bij 2-rail wordt er voornamelijk gebruik gemaakt van het DCC-protocol, dat zit dus in 95% van alle digitale centrales. Märklin ondersteunt het DCC-protocol pas de laatste jaren "actief" dat wil zeggen ze bouwen het in hun centrales en decoders. Märklin gebruikte vroeger vooral het Motorola-protocol. Daarna zijn ze begonnen het MFX(+) protocol (laten) ontwikkelen. En MFX wordt actief ondersteund door Märklin. Ze willen heel graag dat je MFX-gebruikt. Omdat het MFX-protocol ontwikkelt is voor Märklin door ESU waren deze twee fabrikanten ook de enige die het MFX-protocol ondersteunde.

Koop je een tweede hands märklin lok moet je weten wat voor een protocollen deze ondersteund, Motorola, MFX en/of DCC. Met een Märklin-centrale kan je gewoon je tweedehands treintje op de baan zetten en rijden maar. Met een centrale van een ander merk moet je dus weten of je treintje de protocollen van je digitale centrale heeft.

Digikeijs DR500 kent alleen het DCC-protocol. Dat is dus niet zo handig voor echte Märklinrijders. De z21start / witte z21 / Zwarte Z21 kunnen Motorola en DCC-protocol aan, dat is al iets gunstiger voor Märklinrijders.  De Uhlenbrock Intellibox I en II: DCC en motorola.

Groet Ronald.
Re: Wat moet ik kiezen?
Paulwillem1982
gast

Re: Wat moet ik kiezen?
Helemaal helder!!! Ik ben eruit 😉
Re: Wat moet ik kiezen?
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Wat moet ik kiezen?
Als toevoeging op Ronalds verhaal.
ESU's Ecos2 is in grote lijnen vergelijkbaar met de CS2/3. Beide van huis uit MFX sprekend. MFX+ is een verdere in huis ontwikkeling van het MFX protcol om te gebuiken met Marklin's speel wereld (virtuele lok bediening). Dit protocol wordt niet door de Ecos ondersteund.

De Ecos is iets voordeliger in de aanschaf, omdat het voedingsapparaat er al bijgeleverd wordt, en bij de CS2/3 extra moet worden aangeschaft.

Ondanks dat beide centrales voor het rijden en schakelen van wissels inventief (plug/play) zijn, zijn de slimme mogelijkheden beter te gebruiken door de handleiding te lezen. (ESU heeft het schrijven van handleidingen aardig onder de knie).

Jan-Peter 
Re: Wat moet ik kiezen?
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Wat moet ik kiezen?
Ik heb een lijstje gemaakt... wel onvolledig en nog aan te passen. Maar misschien helpt dit wel.



Prijzen zijn deze die ik van internet gehaald heb en louter informatief (promo's kunnen ervoor zorgen dat de prijs iets lager is).
Re: Wat moet ik kiezen?
Lid sinds: 2017

offline
Re: Wat moet ik kiezen?
De CS3 (+) heeft standaard geen loconet en kan wel via een tablet/smartphone bediend worden via een app.
Re: Wat moet ik kiezen?
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Wat moet ik kiezen?
Top, bedankt voor de input. Tabel aangepast.
Zoals het er nu voor staat, ben ik eigenlijk nog niet veel wijzer geworden :o)
Re: Wat moet ik kiezen?
Lid sinds: 2010

offline
Re: Wat moet ik kiezen?
Uhm... de zwarte Z21 heeft een standaard versterker van 3A. Programmeerrail-aansluiting ook aanwezig op de Z21: Kijk ook eens op: Roco z21.eu De Modellen. De ECoS is ook via de app te besturen: ECos Controller

Bij de Digitale centrales CS3 en CS3+ mag je ook een losse voeding aanschaffen.

Een S88 aansluiting is niet echt iets "extra's". Ik zou dat gewoon opnemen in je lijst.

Groet Ronald.
Re: Wat moet ik kiezen?
 @citaat En de CS3+ heeft maar een S88-aansluiting.
Re: Wat moet ik kiezen?
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Wat moet ik kiezen?
Ok aangepast.
Re: Wat moet ik kiezen?
Lid sinds: 2012

offline
Re: Wat moet ik kiezen?
Re: Wat moet ik kiezen?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Wat moet ik kiezen?
Mooie en handige lijst
en makkelijker om een beslissing te nemen.

groet
Harald
Re: Wat moet ik kiezen?
Lid sinds: 2014

offline
Re: Wat moet ik kiezen?
Maakt van de prijs van de CS3 maar een 580,- en van de CS3+ maar een 650,- daar verkopen meerdere winkels/webshops hem al voor in Duitsland.
Verder vind ik niet dat je te veel naar de aankoop prijs moet kijken omdat je dit eens in de 10 a 15 jaar koopt wat belangrijker is kan het systeem overweg met wat ik wil en vergeet dan niet de bijbehorende randapparatuur en hou ook rekening met wat je loks onder de kap hebben zitten heb je veel MFX loks van een paar jaar  oud dan loop je mogelijk wel tegen wat beperkingen aan als je deze met alleen MM kunt aansturen.
Ook een puntje wat je niet moet vergeten is de toekomst Marklin is bvb toe getreden tot het overkoepelende orgaan mbt DCC en alles wat daar bij hoort(nu merk je daar nog niet veel van maar het kan leiden tot ondersteuning van meer protocollen)en een aantal fabrikanten hebben aangegeven MFX te ondersteunen ook hiervoor geldt dat het nu nog op een laag pitje staat maar dat kan snel veranderen.
Re: Wat moet ik kiezen?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Wat moet ik kiezen?
Wat aanvullingen over de CS3 en CS3+:

Beide kunnen via een netwerkkabel aan het netwerk gehangen worden. Vooropgesteld dat de router WLAN ondersteunt, is de centrale daarmee bereikbaar via Wifi. Dan kunnen een heleboel smartphones, notebooks of tablets de baan besturen (met een app). Vooral handig met meerdere mensen. Geldt zowel voor de CS3 als de CS3+.

Als de centrale aan het netwerk hangt, kun je hem ook zonder app benaderen, via de ingebouwde 'CS3 Beeldscherm server'. Daarmee kan een willekeurige computer op het netwerk de centrale overnemen, ook zonder wifi. Anders dan met de app, verschijnt op het scherm van die computer een kopie van het scherm van de centrale. Als ik iets ingewikkelds wil doen, vind ik het een groot voordeel om het op het grote scherm van m'n pc te zien. Bovendien kun je daarmee gemakkelijk een plaatje opslaan van het scherm.

De geïntegreerde booster van de CS3(+) levert weliswaar 5 A als de voeding daarvoor genoeg vermogen heeft, Märklin raadt dat alleen aan voor spoor 1 of LGB, niet voor H0. Daarom hou ik het bij 3 A.

Een van de (weinige) verschillen is dat de CS3+ een aansluitmogelijkheid heeft voor een s 88, de CS3 niet. Op de CS3 kun je echter een zogeheten Link s 88 aansluiten en daarop kun je vervolgens drie series s 88's aansluiten (twee series via netwerkkabels, één met een ouderwetse flat cable, voor oudere s 88's). Bovendien heeft de Link s 88 zélf ook al 16 ingangen voor terugmeldingen, dat scheelt weer een s 88. Als je s 88's wilt gaan gebruiken en je twijfelt tussen een CS3 en een CS3+, moet je dus eigenlijk de vergelijking maken tussen een CS3 met een Link s 88 enerzijds en een CS3+ en een s 88 anderzijds. Zo ben ik bij een CS3 uitgekomen.

Dat je bij een centrale geen voeding meegeleverd krijgt, zie ik niet als minpunt. Misschien heb je helemaal geen voeding meer nodig, misschien wil je een andere dan de 'standaard' voeding. Als er wél een voeding meegeleverd wordt, zie ik dat als een extra. Sommige kopers hebben er wat aan, andere niet. Maar je betaalt er wel voor. Daarmee is zo'n 'extra' niet onverdeeld positief.
Re: Wat moet ik kiezen?
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Wat moet ik kiezen?
Citaat van: hmmglaser op zaterdag 25 april 2020, 16:36:52
Maakt van de prijs van de CS3 maar een 580,- en van de CS3+ maar een 650,- daar verkopen meerdere winkels/webshops hem al voor in Duitsland.
Verder vind ik niet dat je te veel naar de aankoop prijs moet kijken omdat je dit eens in de 10 a 15 jaar koopt...

De prijzen zijn indicatief zoals aangegeven, als je 10 websites bekijkt, heb je 6 verschillende prijzen. Maar €650 voor de "+" ben ik nog niet tegengekomen. €707 was de goedkoopste. Maar bon. Toch kijk ik ook naar de aankoopprijs en een beetje naar de inruilwaarde. Stel dat er inderdaad toch iets beter of nieuwer binnen de 2 jaar op de markt komt, dan wil ik er toch ook nog iets voor terugkrijgen. Bij Märklin, Roco en Ecos, is dit een quasi zekerheid. Bij TAMS? Geen idee. Nu, moest ik die kopen, dan gebruik ik hem gewoon op, denk ik. Momenteel zou het bij tussen TAMS en Z21 (of z21), gaan... al zou ik een CS2 of 3 tweedehands zeker overwegen. Nieuw vind ik hem veels te duur.
Re: Wat moet ik kiezen?
Lid sinds: 2010

offline
Re: Wat moet ik kiezen?
Hoi,

Citaat van: svvander op zaterdag 25 april 2020, 18:05:40
Toch kijk ik ook naar de aankoopprijs en een beetje naar de inruilwaarde. Stel dat er inderdaad toch iets beter of nieuwer binnen de 2 jaar op de markt komt, dan wil ik er toch ook nog iets voor terugkrijgen. Bij Märklin, Roco en Ecos, is dit een quasi zekerheid.

Rekenen op inruilwaarde? Kan ... binnen twee jaar iets nieuws? Wat verwacht je dan "nieuw" op de markt? Ik heb hier een tig aantal digitale centrales met bijhorende versterkers en voedingen staan (IB met 6040/6043; z21, een nest multimausen, multimaus Pro, Lenz LZV100 met LH101, Fleischmann Profiboss; totaalprijs van alles: 1 losse CS3) de gemiddelde leeftijd is 10 jaar en ouder. Waar kom ik 9 van 10 keer mee aan om mee te rijden? Meestal de z21 met een multimaus. Omdat het lekker simpel is en makkelijk te bedienen.

Kijk naar je wensen en eisen. Maak daar je keuze op. En zeker wat je nu wil gaan doen.

Groet Ronald.
Re: Wat moet ik kiezen?
Citaat van: Paulwillem1982 op zaterdag 25 april 2020, 12:27:18
Kijk Johan, daar heb ik al wat aan, kunnen we die weg strepen 😉

DR5000 is absoluut ongeschikt voor een Marklin systeem/baan.

Beste keus zou een Tams Redbox kunnen zijn. Die mag je kiezen, je moet namelijk niets.

Groetjes
Re: Wat moet ik kiezen?
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: Wat moet ik kiezen?
M.b.t. het lijstje
Bij de ecos is de netvoeding bijgeleverd en dus inbegrepen in de prijs, is er een s88 poort. Er is een LAN poort voor internet.
Misschien nog een kolommetje toevoegen met ondersteunde protocollen?
( oeps...had je al)
Wel handig zo een lijstje 👍

Jan
Re: Wat moet ik kiezen?
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Wat moet ik kiezen?
Geef jullie correcties en voorstellen maar door. Ik probeer ze tussendoor aan te passen. (Ik had het lijstje voor mezelf gemaakt, maar nu kan ik het polsen en verbeteren, terwijl ik misschien nog mensen help).
Re: Wat moet ik kiezen?
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Wat moet ik kiezen?
Kijk nou wordt t interessant.

Eerst een vraagje: Oranje achtergrond voor de Ecos bij zelfstandig? Kan hoor, maar kan ik niet afleiden uit de text in de cel.

Mogelijk dat je een extra lijn voor de aansluiting voor de booster wil maken. Op een gegeven moment is er iets meer vermogen nodig op de baan en zal er een booster moeten komen.
Variaties die ik tegen ben gekomen: CDE (DCC Booster), MMKL (Marklin 5P), CAN (ESU), LocoNetB (DR5033), B-Bus (Z21 Booster), CAN (Marklin) en BidiB (Commander2), CAN(Roco).
Tussen haakjes, vertegenwoordigers van de booster poort, of 'herkenbare' notatie.

Een start (ongetwijfeld nog aanvullingen nodig):
Van de IB(650) of IB IR (65050) ken je CDE, MMKL en de LocoNetB
Ecos2/Ecos: CDE, MMKL, CAN(ESU)
CS3/CS3+:CAN(Marklin)
Z21:CAN(Roco), LocoNetB
z21:LocoNetB
Viessmann Comander2: CDE, MMKL, BidiB, Loconet(?)

En een opmerking over de laatste: Die zal voorlopig wel niet worden geleverd. (van Viessmann site)
CiteerBei der Entwicklung und Software Erstellung unseres neuen Commander 2 kommt es zu Verzögerungen.
Die lijkt dus zijn voorloper achteraan te gaan, beperkt geleverd. (of slechter)

Jan-Peter
Re: Wat moet ik kiezen?
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Wat moet ik kiezen?
Nog een opmerking over de CAN bussen. De CAN bus is een industriële standaard om data tussen apparaten uit te wisselen. Deze beschrijft echter alleen de 'fysieke' uitvoering en niet de data die over deze bus wordt uitgewisseld. Het resultaat is dus dat meerdere centrales een CAN bus hebben, maar niet dezelfde taal gebruiken.
De beschrijving van de CAN bus is te vergelijken met de beschrijving hoe geluid door de lucht beweegt.
Wat voor taal je spreekt (Spaans, Hindi, Chinees, Khoi, Nederlands, Limburgs*) geeft dan weer een set aan afspraken om elkaar te begrijpen.

*Sorry, geintje  :P

Jan-Peter
Re: Wat moet ik kiezen?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Wat moet ik kiezen?
Even het overzicht vwb de ECoS aanpassen, want een paar dingen kloppen niet:

1. Voeding wordt gewoon meegeleverd;
2. Centrale is volledig zelfstandig te gebruiken, zonder voorbehoud;
3. Er kan nog een vermelding bij: Railcom wordt ondersteund;
4. Centrale levert zelfs 6A ipv 5A;
5. Alle extra's heb ik nog niet ontdekt, maar het is bijv. mogelijk zonder PC-tussenkomst te pendelen etc.;
6. Aan te sluiten op LAN, zo wordt immers ook op de PC aangesloten.

Ik ben zeker onvolledig, dus aanvullingen welkom.
Re: Wat moet ik kiezen?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wat moet ik kiezen?
Er is wel een tijd geweest dat ik me met zo'n discussie bemoeide maar die is (voorlopig?) even voorbij, daarom wat algemeens:

er is geen ideale centrale/systeem, alles heeft voor- en nadelen die elkaar vaak opheffen, voorbeeld: MFX is leuk, meldt zich aan, lekker makkelijk, tenzij dat niet lekker loopt, dan lezen we dat wel weer op het forum, de tegenwoordige Märklin loks doen ook DCC, moet je wat mee doen om ze ingevoerd te krijgen, maar kan dan hetzelfde.

alhoewel je de computer niet wilt gebruiken, eindig je er toch mee, omdat het programma en de computer alles mooier en sneller doen, het kost wat tijd om tot die conclusie te komen

als je toch eindigt met een computer is een dure centrale "weggegooid geld", want alleen maar een vertaler van de instructies die de computer geeft, daarnaast kunnen dure centrales met een eigen programma nog wel eens ruzie maken met het programma op de computer, het zijn net de mensen in "twee kapiteins op één schip".

Groet, Anne W
Re: Wat moet ik kiezen?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Wat moet ik kiezen?
Ik heb hier vorige maand een posting gemaakt waarbij ik e.e.a. qua ECOSII en CS3/CS3+ tegen elkaar afgezet hebt, zoveel mogelijk zonder hier een persoonlijke mening in te verwerken. Ervaring leert dat 99 van de 100 mensen die met deze vragen komen, uiteindelijk gaan kiezen tussen de CS3 of de ECOS2.
In dit topic dus: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=79202.msg1353295#msg1353295

Citaat van: janpeter op zaterdag 25 april 2020, 22:36:58
Nog een opmerking over de CAN bussen. De CAN bus is een industriële standaard om data tussen apparaten uit te wisselen. Deze beschrijft echter alleen de 'fysieke' uitvoering en niet de data die over deze bus wordt uitgewisseld. Het resultaat is dus dat meerdere centrales een CAN bus hebben, maar niet dezelfde taal gebruiken.
De beschrijving van de CAN bus is te vergelijken met de beschrijving hoe geluid door de lucht beweegt.
Wat voor taal je spreekt (Spaans, Hindi, Chinees, Khoi, Nederlands, Limburgs*) geeft dan weer een set aan afspraken om elkaar te begrijpen.

*Sorry, geintje  :P

Jan-Peter
Daar wil ik wel de kanttekening bij maken dat de Märklin CAN-bus goed gedocumenteerd is én tamelijk vast ligt. Datzelfde geldt voor bijvoorbeeld Roco en Zimo. Bij ESU lopen ze wat te stunten en wordt het bussysteem nog regelmatig aangepast. Voor ons gebruikers geen probleem, maar mocht je randapparatuur van bijvoorbeeld een CAN-Digital-Bahn willen gebruiken... Die ondersteunen maar weinig.
En heel verrassend (not): De Z21 CAN is uitwisselbaar met de ZIMO MX10 CAN.

In je tabel zit nog een fout. De CS3 en CS3+ hebben softwarematig dezelfde functionaliteiten. De beperkingen zitten hem in de uitgeklede hardware van de CS3: Het ontbreken van een directe S88 poort en het ontbreken van de galvanische scheiding. Beide kan je via het web besturen. Benaderbaar via de Märklin Apps, de Remote CS3 app (gratis! Niet ondersteund door Märklin), de computer emulator van een CS2 (gratis via de Märklin website), via een VNC viewer (dan neem je hem echt over) en via de online versie van de CS3, die je kan benaderen door je CS3 in het netwerk te benaderen. Dan kan je alleen rijden en loks selecteren. Programmeren, lay-out wijzigen e.d. kan dan niet (of althans, toen ik het de laatste keer gebruikte, kon het niet).

EDIT: Ook nog een leuke, je schijnt je IB1 nog te kunnen koppelen aan de CS3 door gebruik te maken van de koppelapparatuur voor de 6021. Hoe dat exact werkt, geen idee. Ik gebruik het niet. Werkt naar verluid ook maar beperkt.
Re: Wat moet ik kiezen?
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Wat moet ik kiezen?
Citaat van: janpeter op zaterdag 25 april 2020, 22:26:36
Kijk nou wordt t interessant.

Eerst een vraagje: Oranje achtergrond voor de Ecos bij zelfstandig? Kan hoor, maar kan ik niet afleiden uit de text in de cel.
Een opmaak foutje... dat heb je met al die wijzigingen  :|

Citaat van: janpeter op zaterdag 25 april 2020, 22:26:36
Mogelijk dat je een extra lijn voor de aansluiting voor de booster wil maken. Op een gegeven moment is er iets meer vermogen nodig op de baan en zal er een booster moeten komen.
Variaties die ik tegen ben gekomen: CDE (DCC Booster), MMKL (Marklin 5P), CAN (ESU), LocoNetB (DR5033), B-Bus (Z21 Booster), CAN (Marklin) en BidiB (Commander2), CAN(Roco).
Tussen haakjes, vertegenwoordigers van de booster poort, of 'herkenbare' notatie.
Ik had initieel enkel Loconet aangeduid, bewust. Veel merken gebruiken hun eigen bus en volgens mij is er nog niet veel universeel. M.a.w. dan moet ik een lijn maken met al die uitzondering. Ik laat het voorlopig nog even zo.

Re: Wat moet ik kiezen?
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Wat moet ik kiezen?
Ik probeer 'm vanavond aangepast te posten.
Re: Wat moet ik kiezen?
Lid sinds: 2010

offline
Re: Wat moet ik kiezen?
hoi,

Citaat van: svvander op zondag 26 april 2020, 08:43:37
Ik had initieel enkel Loconet aangeduid, bewust. Veel merken gebruiken hun eigen bus en volgens mij is er nog niet veel universeel. M.a.w. dan moet ik een lijn maken met al die uitzondering. Ik laat het voorlopig nog even zo.

LocoNet is een algemene bus voor randapparatuur van je baan. Niet alleen voor versterkers. Daar zit een niet correcte gedachte kronkel. Er zijn een aantal aansluitbussen en protocollen die semi-standaard zijn voor het aansluiten van "Randapparatuur":

- LocoNet: Ontwikkeld door Digitrax. Vooral groot aan de andere kant van de plas. Deze bus & protocol wordt steeds meer door "Europese" fabrikanten toegepast.
- XpressNet / X-Net: Ontwikkeld door Lenz. Veel fabrikanten ondersteunen XpressNet. Deze bus is ook vrijgegeven door Lenz.
- CAN-Bus: Een aantal varianten die door Laurent en Jan-Peter al benoemd zijn.
- Selectrix-bus oftewel de SX-bus: Deze komt eigenlijk niet zo heel veel meer voor.

Ook zijn veel bussen net iets anders genoemd door de fabrikant. Daardoor krijg je nog wel eens voor één bus / protocol verschillende namen.

Groet Ronald.
Re: Wat moet ik kiezen?
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Wat moet ik kiezen?
Dat weet ik, maar ik had de lijst voor mezelf opgesteld en ik had er graag Loconet bijgehad. Ik weet dat Märklin en Roco met CAN-bussen werken, dus dat was voor mij geen extra informatie. Xpressnet is inderdaad al veel meer gebruikt. Om het kort te houden: dit was niet wat ik als info op mijn lijst had staan. Maar nogmaals: ik wil het er wel bijzetten. (Moet ik alles wel ff terug opzoeken).
Re: Wat moet ik kiezen?
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Wat moet ik kiezen?
De Ecos draait hier gewoon met loconet, ja niet rechtstreeks in de Ecos maar via een door ESU geleverde L.net converter.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Wat moet ik kiezen?
Blausee-Mitholz
gast

Re: Wat moet ik kiezen?
Ook hier ECoS met Loconet
Loconet voor de ECOS is alleen Loconet T en geen Loconet B
Dat houd in dat bij Loconet ivm de ECoS geen booster via Loconet aangesloten kan worden.
Alle andere rand apparatuur kan wel via Loconet T werken

Mvg Johan
Re: Wat moet ik kiezen?
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Wat moet ik kiezen?
Maakt het allemaal juist nog iets eenvoudiger  :P :D 8)
Re: Wat moet ik kiezen?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Wat moet ik kiezen?
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 26 april 2020, 11:09:45
Ook hier ECoS met Loconet
Loconet voor de ECOS is alleen Loconet T en geen Loconet B
Dat houd in dat bij Loconet ivm de ECoS geen booster via Loconet aangesloten kan worden.
Alle andere rand apparatuur kan wel via Loconet T werken

Mvg Johan
Voor TS denk ik niet aan de orde, maar voor jou of andere mensen die net iets handiger zijn, is er met een paar simpele onderdelen en een half uurtje soldeerwerk prima een LN-B van te maken. En daarop kan je met een LN versterker gewoon weer LN-T aansluiten. Sterker nog, wij doen met tischbahning niet anders. Van booster naar booster lussen we door met LN-B, daar takken we vanaf met een LN-T versterker. Die zijn op de lijnen die door het rail of voedingssignaal gebruikt wordt, galvanisch gescheiden. Alleen de pure LN signalen lopen door. Het enige nadeel aan dit geintje is dat je dan vanuit je ECOS geen boosters meer kan aansturen omdat je de ECOS baanstroom vervolgens gaat gebruiken als stroomvoorziening voor de LN-B.
Re: Wat moet ik kiezen?
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Wat moet ik kiezen?
Ok, voor mij is de beslissing gevallen. Zojuist een 2de-handse CS3 Plus met voeding kunnen scoren.
Re: Wat moet ik kiezen?
Gefeliciteerd :thumbup:
Re: Wat moet ik kiezen?
Lid sinds: 2010

offline
Re: Wat moet ik kiezen?
Citaat van: svvander op zondag 26 april 2020, 22:03:18
Ok, voor mij is de beslissing gevallen. Zojuist een 2de-handse CS3 Plus met voeding kunnen scoren.

Gefeliciteerd! En waarom is je beslissing daarop gevallen? Dat is natuurlijk even handig om te weten.

Groet Ronald.
Re: Wat moet ik kiezen?
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Wat moet ik kiezen?
Wel, ik was om eerlijk te zijn misschien iets te veel naar het technische aan het kijken... of m.a.w. waar heb ik het meeste aan voor zijn waarde. Ik heb nooit echt stilgestaan bij het gebruiksgemak. Ik ben dan volop gaan zoeken op YouTube etc. Dan bleek, voor mij alvast, dat systemen zoals een Tams al direct iets minder "Plug-and-play" (ok, niet 100% de correcte term.... maar de Märklinisten onder ons die met C-rails en wisseldecoders in de wissels werken, snappen alvast wel wat ik bedoel) zijn. Z21 had mijn lichte voorkeur. Maar als ik dan de talrijke filmpjes bekeek... mja, ne moeilijke. En met het zoeken en vergelijken, toevallig op een occasie gekomen. Ik moest relatief snel handelen, dus ja heb dan maar snel de knoop doorgehakt. Het leuke is dat ik de zoon nu met de MS2 kan laten rangeren, terwijl ik met CS3+ de mastercontrole heb.  :D