Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

NS 1200 jaren '70

Gestart door 1200Blauw zaterdag 25 april 2020, 09:54:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
NS 1200 jaren '70
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
NS 1200 jaren '70
"Alwéér een Märklin 1200?", hoor ik iedereen roepen. Ja, maar wel graag een specifieke. Ik zou namelijk graag willen dat Märklin er eentje maakte die beter in mijn periode (jaren '70) past dan wat ze tot nu toe voor me gemaakt hebben. Er is namelijk een gat in die reeks als je kijkt naar de uitvoering die Tante M tot nu toe heeft uitgebracht:



In deze tijdlijn is te zien tot wanneer de ter zake doende 1200-modellen van Märklin inzetbaar zijn. Voor de 1203, 1206 en 1207 eindigt de inzet zodra het 1:1-exemplaar nieuwe, ongedeelde roosters kreeg. Voor 1211, 1217 en 1222 begint de inzet na de renovatiedatum.

Mijn wens is dus een model dat het gat opvult, dus ergens tussen de datum-nieuwe-roosters en de renovatiedatum, en ook graag met een nog niet eerder uitgebracht bedrijfsnummer. De nog niet eerder uitgebrachte nummers zijn 1208, 1209, 1210, 1214, 1218, 1220, 1224 en 1225. De laatste heeft overigens niet mijn voorkeur, omdat ik al een omgenummerd blauw exemplaar heb met dat nummer.
Er zijn een aantal redenen te bedenken waarom Märklin dit gat nog niet heeft gevuld. De belangrijkste is denk ik dat er geen geschikte mal beschikbaar is. Concurrent Roco heeft de mal modulair gemaakt, zodat alle varianten te maken zijn door simpel(?) een component van de mal te vervangen. Dat is een mal voor kunststof. Ik vermoed dat het modulair maken van een mal voor een metalen kap lastiger of kostbaarder is. Daarom heeft Märklin denk ik twee mallen: eentje voor de 1200 "oude stijl" met gedeelde luchtroosters en vier seinen op iedere hoek van de neus en eentje voor de 1200 gerenoveerd met ongedeelde roosters, A-sein en sluitseinen in dezelfde units als de frontseinen. Met die laatste kan Tante alle varianten maken na 1979, dus die is het meest lucratief. De mal "oude stijl" zou voor mijn wens kunnen worden aangepast. Als ik me niet vergis is dat al eens gebeurd: de turquoise 1201 had de oorspronkelijke roosters uit 1951. Er zijn dus wel degelijk mogelijkheden zou je zeggen.

Nu zijn de jaren '70 een beetje tricky voor het maken van een 1200-model, omdat er in die jaren veel aan het uiterlijk van de loc veranderd is:
- nieuwe roosters tussen 1970-'72;
- huisstijlen (van blauw naar grijs/geel) tussen 1971-'83;
- seinbeeld van omgekeerd L naar A-sein tussen 1976-'78 (met variant topsein opliggend als inliggend);
- lettertype bedrijfsnummer op bufferbalk verandert naar Universe voor sommige blauwe locs tussen 1979-'83;
- ...

Dan zijn er ook nog een aantal locs met een afwijking:
- 1208 kreeg als eerste gehuisstijlde loc in 1971 een bedrijfsnummer met een kleiner lettertype dan de volgende locs en een gele bovenkant van de neus (net als 1212?);
- 1204 heeft eind jaren '70 rondgereden met de zijruiten die de overige locs pas na renovatie kregen;
- 1216 werd in 1979 als eerste gerenoveerd en kreeg daarbij als enige het roostertje in de neusdeur terug (de overige gerenoveerde locs hadden een gladde neusdeur);
- ...

Aangezien mijn voorkeur uitgaat naar een niet-gerenoveerde maar wel gehuisstijlde 1200 hieronder de data waarop bovenstaande exemplaren (ws) nieuwe ongedeelde roosters kregen, zijn omgespoten en (ws) een A-sein kregen:


bedrijfsnr│ roosters│ huisstijl│ A-sein
1208│ 2-1971│ 2-1971│ 2-1978
1209│ 8-1972│ 8-1980R│ 4-1977
1210│ 12-1972│ 12-1972│ 8-1977
1214│ 2-1973│ 10-1980R│ 1-1978
1218│ 6-1972│ 6-1972│ 2-1977
1220│ 4-1971│ 5-1981R│ 7-1978
1224│ 2-1972│ 2-1972│ 10-1976
1225│ 3-1972│ 12-1981R│ 11-1976

Mijn bron voor het aanbrengen van het A-sein is onder andere het volgende document, icm met de eerstvolgende H2- of H3-revisie.


1975-11 999800338_001_a by Thom1986, on Flickr

Nu rest nog de vraag of bij het aanbrengen van het A-sein dat vòòr het plaatwerk gebeurde dmv bouten, over ìn het plaatwerk, verdiept dus zoals na de renovatie. Op basis van fotoarchieven komt de spoorhobbygemeenschap hier tot de volgende conclusie:

Ervoor: 1203, 1205, 1208, 1209, 1210, 1211, 1212, 1213, 1214, 1217, 1218, 1221, 1224, 1225.
Verdiept: 1201, 1202, 1204, 1207, 1211, 1215, 1217, 1220, 1222, 1223.

Daarbij moet worden aangemerkt dat 1208 een twijfelgeval is, omdat er ook wordt gesproken over verdiepte inbouw. Het is goed mogelijk dat bij deze (en wellicht ook andere) loc het A-sein er in eerste instantie in 1978 vòòr is aangebracht en bij de volgende onderhoudsbeurt in 1980 ìn. Er was destijds enige haast met het aanbrengen van het topsein vanwege eisen die DB stelde aan rijden op Duits grondgebied (aanleiding de elektrificatie van grensbaanvak Oldenzaal-Bentheim in 1976). Een topsein voor de neus is sneller aangebracht dan erin.

Dan hebben we nog de variant van verschillende lettertypen voor het bedrijfsnummer op de bufferbalk voor blauwe locs eind jaren '70. Toen werd voor een aantal locs het bedrijfsnummer verwijderd en opnieuw aangebracht in het nieuwe huisstijllettertype Universe. Voor Märklin is het alleen interessant om dat te weten voor de locs 1209, 1214, 1220 en 1225, omdat de overige locs al ruimschoots voor die tijd gehuisstijld werden. Daar rest nog wat huiswerk als voor een blauwe A-seinvariant wordt gekozen.

Onderstaande foto's geven al iets meer houvast.

1225  Maastricht  19.02.80* by Bahnbilder von W. + H. Brutzer, on Flickr

81.05, Eindhoven, 3 april 1981 by Bart van 't Grunewold, on Flickr

Zo, fijn wat research te kunnen delen. Mijn bronnen zijn het 1200-boek van Henk Bouman (uitg. Uquilair), Flickr en de vriendelijke buren aan weerszijden.

Nico Spilt heeft ook een pagina aan de NS 1200 gewijd met aanvullende info.

Maar deze zoeken we dus, bij voorkeur met omgekeerd L (al is de foto van na 1980):


Hans Wiskerke heeft op Flickr een fraaie van dezelfde loc staan met omgekeerd L, maar die mag ik hier niet plaatsen (afgeschermd): https://www.flickr.com/photos/hanswiskerke/17088636400
Re: NS 1200 jaren '70
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: NS 1200 jaren '70
Mooi stukje motivatie.
Mvg. Marcel
Re: NS 1200 jaren '70
Lid sinds: 2008

offline
Re: NS 1200 jaren '70
CiteerAangezien mijn voorkeur uitgaat naar een niet-gerenoveerde maar wel gehuisstijlde 1200

Is de Roco 1212 dan niet een goede basis tot omnummering naar een lok van jouw wensen?
Of mis ik een voorwaarde waar de Roco 1212 qua uiterlijk niet aan voldoet?
Re: NS 1200 jaren '70
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: NS 1200 jaren '70
Ik heb hier ook al vaker aan gedacht, waarom Marklin deze varianten niet uitbrengt.
Ze hebben dat in de jaren 70 toch ook gedaan.
Het zal ook wel te maken hebben met oplage en verkoopbaarheid.
Alhoewel ze nu wel voor de derde maal een geel/grijze variant hebben uitgebracht, na de 1211 en de 1222 nu de 1217.

Jakop heeft in dit topic een 1215 van een derde frontsein voorzien.
Alleen kloppen de roosters dan weer niet, want deze waren al door gladde roosters vervangen, voor er derde frontseinen werden aangebracht.
Re: NS 1200 jaren '70
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: NS 1200 jaren '70
Citaat van: Jakop op zaterdag 25 april 2020, 10:09:55
CiteerAangezien mijn voorkeur uitgaat naar een niet-gerenoveerde maar wel gehuisstijlde 1200

Is de Roco 1212 dan niet een goede basis tot omnummering naar een lok van jouw wensen?
Of mis ik een voorwaarde waar de Roco 1212 qua uiterlijk niet aan voldoet?

Ik vind die van Roco schitterend, maar ben niet zo'n fan van al die losse onderdeeltjes die je zelf nog moet monteren (of de gaatjes als je ze niet monteert). Die raken snel zoek etc. Het zou ook wel fijn zijn als hij voldoende trekkracht had voor bijvoorbeeld een flinke ertstrein en dan komt de Roco toch echt tekort.

Bovendien spat zo'n Roco in 100.000 stukjes uit elkaar bij een onverwachte duik - vandaar mijn opmerking over vangrails in jouw topic destijds.

Citaat van: Kappa op zaterdag 25 april 2020, 10:39:47
Jakop heeft in dit topic een 1215 van een derde frontsein voorzien.
Dat is mij bekend ;)
Re: NS 1200 jaren '70
Lid sinds: 2014

offline
Re: NS 1200 jaren '70
@citaat en ook niet te vergeten, je ziet als je goed kijkt ook het verschil tussen een plastic kap en een metalen.
Dit is voor mij ook een reden om voor Marklin modellen te kiezen boven andere merken ik zie een te duidelijk verschil.
Re: NS 1200 jaren '70
Lid sinds: 2008

offline
Re: NS 1200 jaren '70
Citaat van: 1200Blauw op zaterdag 25 april 2020, 14:59:42
Bovendien spat zo'n Roco in 100.000 stukjes uit elkaar bij een onverwachte duik - vandaar mijn opmerking over vangrails in jouw topic destijds.

Ja...daar zou ik nog wel eens wat aan moeten doen  O:-D

Citaat van: hmmglaser op zaterdag 25 april 2020, 15:54:44
@citaat en ook niet te vergeten, je ziet als je goed kijkt ook het verschil tussen een plastic kap en een metalen.
Dit is voor mij ook een reden om voor Marklin modellen te kiezen boven andere merken ik zie een te duidelijk verschil.

Dat is een mening en dat mag, geen discussie daar over, maar je zegt "ik zie een te duidelijk verschil"
Wat is dat verschil wat je ziet?
Beide kappen zijn via lak gekleurd, dus wat onder die lak zit, zie je toch niet?

Het argument van 1200blauw snap ik, een metalen kap kan een groter stootje hebben dan een kunststof kap.
Op basis daarvan kun je ook een bewuste keuze maken.
Re: NS 1200 jaren '70
Lid sinds: 2014

offline
Re: NS 1200 jaren '70
Ik heb het geluk dat ik ben in het bezit van een paar heel goedwerkende ogen nadeel is dat ik alle oneffenheden en ongelijkheden zie.
En het grootste nadeel van kunststof kappen is dat ze golven als ze niet ingeklemd worden of versterkt worden zelfs kleur verschil is soms aanwezig verf reageerd anders op plastic of metaal.
Re: NS 1200 jaren '70
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: NS 1200 jaren '70
Even de openingspost aangevuld met foto's die ik gevonden heb van de grijsgele 1210. Zet 'm op Märklin!

Aan de forumgenoten: Laat even weten of je deze variant ook graag wilt hebben :) :thumbup:
Re: NS 1200 jaren '70
Lid sinds: 2009

offline
Re: NS 1200 jaren '70
Alweer een 1200!!!

Nou wat mij betreft een heel goed idee.

Welke uitvoering? Mij om het even allemaal goed  :D. Als ze maar niet in een keer met 4 varanten komen. Moet wel een beetje verspreid wworden ivm het spaarvarken.

Groetjes Frits.
Re: NS 1200 jaren '70
Marten
gast

Re: NS 1200 jaren '70
Hoi Allemaal

Alle 1200's van Marklin zijn welkom maar mijn voorkeur zou uitgaan naar de 1220 die heb ik in 1982 als 15 jarig jochie op de foto gezet na een dramatisch ongeluk vlakbij mijn huis. Ik woonde toen op de beukelsweg en ging als ik niet naar school moest vaak langs het spoor naar treinen kijken of foto's maken en af en toe naar de spaanse polder waar SSN toen zat. Hier nog een foto uit die tijd (de kwaliteit is niet zo goed maar het gaat om de indruk). Eigenlijk vanaf die tijd vond ik de 1200's een bijzondere locomotief.
Re: NS 1200 jaren '70
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: NS 1200 jaren '70
En de 1221 ==> Klik <==
Re: NS 1200 jaren '70
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: NS 1200 jaren '70
Laten we Tante M. niet afleiden met bedrijfsnummers die ze al eens heeft uitgebracht ;)
Voor de niet-kenners (en daar valt Kappa niet onder): 1221 zit al in de set 37123 als het bruine exemplaar.
Re: NS 1200 jaren '70
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: NS 1200 jaren '70
Ik ben wel benieuwd of Tante M. mijn "gebeden" voor een grijsgele 1210 heeft verhoord. Het is onderhand wel tijd voor de "Neuheiten" denk ik?
Re: NS 1200 jaren '70
Lid sinds: 2014

offline
Re: NS 1200 jaren '70
Ik denk zelf dat de kans op een nieuw model groter is dan een aangepaste 1200.
Re: NS 1200 jaren '70
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: NS 1200 jaren '70
Ik weet dat je gelijk hebt, maar zonder hoop geen leven natuurlijk ;)
Re: NS 1200 jaren '70
ACTS.zuid
gast

Re: NS 1200 jaren '70
 @citaat  De Marklin 1217 is nog steeds op voorraad in winkels maar ook af fabriek, dat laatste is een slecht teken immers de lok dateert uit 2019. Dat feit alleen al zou voor Marklin een reden zijn niet met nog een versie te komen, de markt is verzadigd met versies, mede ook door Roco met haar fraaie uitvoeringen.

Grappig topic trouwens, met name dit:

Citaat van: hmmglaser op zaterdag 25 april 2020, 23:51:48

En het grootste nadeel van kunststof kappen is dat ze golven als ze niet ingeklemd worden of versterkt worden zelfs kleur verschil is soms aanwezig verf reageerd anders op plastic of metaal.


:D :D

Gr, Ben.
Re: NS 1200 jaren '70
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: NS 1200 jaren '70
Lijkt erop dat dit niet langer een wensmodel meer is 37025 komt bedrijfsnummer 1220.
Re: NS 1200 jaren '70
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: NS 1200 jaren '70
Ik zie het inderdaad! Nou, dankjewel Tante M dat mijn gebeden verhoord zijn!  :) Inzetbaar dus van 4-1971 tot 7-1978, dus prima voor mij.
Dat 'ie blauw is geworden heeft er vast mee te maken dat Ze dacht dat ik dat mooier zou vinden vanwege mijn nickname en avatar ;) Of zou het zijn omdat 1217 nog in de winkels ligt en ook grijsgeel is? Volgend jaar dan de grijsgele 1210 pre-reno?

De prijs is wel stiekem omhooggegaan zie ik, boefjes!
Re: NS 1200 jaren '70
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: NS 1200 jaren '70
1220
Blauw
Omgekeerde L-code
Nieuw type roosters.

Mvg. Marcel
Re: NS 1200 jaren '70
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: NS 1200 jaren '70
 @citaat Zie https://forum.3rail.nl/index.php?topic=79541.msg1403782#msg1403782
Volgens mij is je bericht een doublure met de bijdrage van Johan ;)
Re: NS 1200 jaren '70
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: NS 1200 jaren '70
Maar goed, 10% duurder dus :(

Ik zat er van het weekend nog eens over na te denken. Daarvoor zou Tante M dan wel meerwaarde moeten bieden, zeker tov van de Märklin NS 1203, maar ook tov diens concurrent destijds, de Roco NS 1206. Dan kom je er natuurlijk niet met de juiste kleur frontseinen tonen, want dat is een kwestie van andere LEDs monteren of een cellofaantje van 3 cent voor een witte led plakken :D
Echt goede toevoegingen of aanpassingen die wel gerealiseerd kunnen worden zonder al teveel kosten (denk ik), zouden zijn:

1. Als de loc in "slakkegangmodus" wordt gezet (voor de MS- of CS-gebruikers: het schildpadje) rangeerlicht tonen. Dat is als ik het goed heb voor de 1200 in die periode aan weerszijden het linkerhoofdsein. Voor A-sein wordt dat het bovenste hoofdsein (maar dat is een volgende variant ;)) - daar ben ik niet zo zeker meer van eigenlijk;
2. Gevarensein kunnen tonen zou een leuke "nice to have" zijn: alle front- en sluitverlichting aan, voor en achter;
3. Het Telerail-antennetje dat 1203 heeft (dat rare vinnetje boven de cabine aan weerszijden) is natuurlijk niet correct. Die werd volgens mij pas bij de renovatie geplaatst. Mag dus ook voor 1220 weggelaten worden;
4. Last but certainly not least (maar dat gaat wèl iets kosten vermoed ik): De Roco 1206 heeft hele fraaie, realistisch ogende pantografen. Zou Märklin dat ook niet kunnen? Desnoods zet Tante er Sommerfeldt-exemplaren op. Die zijn al een stuk beter dan die lompe dingen die ze nog op de 1203 (en zelfs de 1217) heeft geplaatst. De overweging is natuurlijk dat ze ook echt moeten functioneren en degelijk moeten zijn geconstrueerd, maar wat er op de laatste 1200's is gemonteerd is inmiddels wel gedateerd. Märklin laat ook zien dat het wel kan als je de Neuheiten bekijkt van de Duitse of Zwitserse modellen. Daarvoor is de afzetmarkt en dus de omzet natuurlijk ook groter. Daar staat tegenover dat alle NS-elocs uit die periode allemaal van dezelfde panto kunnen worden voorzien en dat is bij elkaar vast wel een vergelijkbare omzet...

Iemand nog suggesties of aanvullingen? Wie weet leest Tante wel mee. Ik denk dat Zij vooral is geïnteresseerd in goedkope, eenvoudige verbeteringen die zonder lange doorloop (onderzoek) gerealiseerd kunnen worden.
Re: NS 1200 jaren '70
Lid sinds: 2007

offline
Re: NS 1200 jaren '70
Zijn het niet gewoon Sommerfeldts? Die zaten al op de 1144 dacht ik.
De pantografen van Sommerfeldt zijn ook niet gisteren ontwikkeld zullen we maar zeggen.
Re: NS 1200 jaren '70
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: NS 1200 jaren '70
Nog even een gratis tip voor Tante M.: let ook op de grootte (en positie) van het NS-logo op de zijkant van de loc. Bij de 1203 en ook op het plaatje van de nieuwe 1220 is het wat aan de grote kant lijkt wel, als ik het vergelijk met de plaatjes in de openingspost (en andere op het www). Kijk niet naar de concurrent, want volgens mij is het logo op de 1206 van Roco van een paar jaar geleden weer aan de kleine kant...
Re: NS 1200 jaren '70
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: NS 1200 jaren '70
Citaat van: henkv op maandag 25 januari 2021, 10:24:18
Zijn het niet gewoon Sommerfeldts? Die zaten al op de 1144 dacht ik.
De pantografen van Sommerfeldt zijn ook niet gisteren ontwikkeld zullen we maar zeggen.

Ik was je opmerking even uit het oog verloren, maar ik geloof dat je gelijk hebt. Toch jammer dat Tante M. nog steeds van die grove exemplaren monteert, waar Roco en zelfs Piko(!) zulke fraaie exemplaren leveren op hun 1100- en 1200-modellen. Die zijn natuurlijk wèl erg fragiel, maar dat neem ik wel op de koop toe.

De kleur blauw van de 1220 in de nieuwighedenfolder lijkt trouwens aanmerkelijk donkerder dan de 1203. Dat lijkt me een goede verbetering! :) :thumbup:
Re: NS 1200 jaren '70
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: NS 1200 jaren '70
Jammer dat de fabricage van 1220 is uitgesteld naar dit jaar, maar dat zal wel met de chipstekorten en de keuzes die gemaakt moesten worden als gevolg daarvan te maken hebben.

Misschien wordt dit jaar wel de grijsgele 1210 met "omgekeerd L"-seinbeeld aangekondigd, productie volgend jaar? Over ongeveer een week zullen we het weten gok ik.
Re: NS 1200 jaren '70
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: NS 1200 jaren '70
Inmiddels is mijn materieelpark met deze schoonheid uitgebreid.



Ze mag straks de Nord West Express gaan trekken, omdat de kleur zo fraai matcht met de Stalen DV van Artitec die direct na de loc komt. Daarmee vervangt ze Roco's 1206, die bij mij 1225 heet, die minder goed past qua kleuren.



Ik heb over mijn eerste indrukken een beknopt verslag geschreven.
Re: NS 1200 jaren '70
Lid sinds: 2017

offline
Re: NS 1200 jaren '70
Citaat van: 1200Blauw op donderdag 13 januari 2022, 11:08:23
Misschien wordt dit jaar wel de grijsgele 1210 met "omgekeerd L"-seinbeeld aangekondigd, productie volgend jaar? Over ongeveer een week zullen we het weten gok ik.

De NS 1219 komt eerder in aanmerking om in geel/grijs te worden uitgebracht met L sein. Deze locomotief heeft in juli 1979 een HR3 revisie ondergaan en voorzien van een 3e frontsein.