Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Corona baantje

Gestart door Ragoem vrijdag 24 april 2020, 17:00:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Corona baantje
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Corona baantje
Hallo Allemaal,

Al een tijdje (lees ruim een jaar :)) loop ik met het idee rond om een klein 3rail baantje te maken.
Dit moest geen standaard rondrijd-baantje worden ondanks dat het van mij wel een cirkel moest zijn.

Wat bedoel ik daar mee? De rails moest een zo klein mogelijke K-rail cirkel vormen maar het treintje moest niet alleen maar rondjes rijden.
Tuurlijk zijn er ook andere rail mogelijkheden maar een van de door mij zelf opgelegde vereisten was gebruik van K-rail.
Een ander vereiste was eenvoudige maar digitale besturing waarbij de lok zelfstandig zijn ding doet.

Dit betekende als eerste dat Marklin 2210 gebruikt zou worden als rail en dat er iets bedacht moest worden qua besturing.
Na diverse dingen bedacht te hebben en naar de ideeën prullenbak te hebben verwezen kwam ik een stukje tegen op het Beneluxforum over het digitaal pendelen met het ABC-systeem van Lenz.
Wat wilde het toeval, er waren net een paar LoPi V5 onder weg naar mij.
Dus toen die binnen waren een Hippeltje voorzien van een V5 en daar dan ook gelijk maar rangeer- en zwaailicht ingebouwd.
Ook een printje gemaakt met de benodigde diodes voor het ABC-systeem en op een klein testbaanje alles uitgeprobeerd.
En ja hoor, het werkt zo als verwacht.
Dus het besturingsprobleem is opgelost, het word een MS2 gecombineerd met het Lenz ABC pendel systeem. :)

Het Hippeltje tijdens de ombouw:


Daarna dus de garage in gedoken om te kijken wat er nog aan bruikbaar materiaal aanwezig was en toen naar de bouwmarkt om nog een 9mm triplex plaatje te halen voor de onderbouw van het minibaantje, de rest had ik nog in huis.
Ontwerpen doe ik meestal niet op papier maar gaande weg maar hieronder kan je ongeveer zien hoe de bak opgebouwd is.


De bak met het railrondje en de Hippel met wagon er op:


En geschilderd:


Nu is het wachten op de Walthers-bouwset, waar het Hippeltje, na een kleine verbouwing, in en uit gaat rangeren.
Dit gebouw moet links-achterop het baantje komen te staan, met rechts hiervan een stukje bos waar de Hippel in verdwijnt.
Voor de verdere aankleding zijn er diverse ideeën maar die ga ik pas uitwerken als het pand zijn uiteindelijke plek heeft gekregen.
De ervaring leert namelijk dat alles wat ik nu bedenk helemaal niet past op dat kleine stukje. ;)

Een naam heb ik ook nog niet bedacht, ook nog niet mee bezig geweest want die komt meestal vanzelf wel, dus heeft het project de werkt titel "Corona baantje" gekregen.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Corona baantje
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Corona baantje
Hi Ragoem,

Leuk idee, maar ben ook erg benieuwd wat je er allemaal op gaat zetten.

groet
Harald
Re: Corona baantje
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Corona baantje
Ben benieuwd Ragoem, we w8en rustig af.

Sucsez  :arrow: :thumbup:
Re: Corona baantje
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Corona baantje
Na een hoop gedoe en heen en weer mailen met de leverancier eindelijk de bouwdozen binnen die ik wilde.
Maar nu moet het project toch nog in de ijskast blijven want wij hebben net getekend voor een ander huis.
Wel eentje met veeeel meer ruimte voor de treintjes, maar nu dus geen tijd om daar iets mee te doen.
Ook het coronabaantje moet dus even op zich laten wachten, maar wat in het vat zit verzuurt niet. :)

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Corona baantje
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Corona baantje
Hi Ragoem,

Dat wordt dus geen Corona- maar een nieuw-baantje.
Hartstikke leuk dat je groter gaat verhuizen, ook in Cuyk ?

groet
Harald
Re: Corona baantje
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Corona baantje
Nee niet ik Cuijk we gaan een klein stukje naar het zuiden.
Naar Westerbeek, vlak bij Venray waar onze nieuwe winkel komt.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Corona baantje
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Corona baantje
Oh dat is niet zo veel verder.
Sterkte met de verhuizing.

groet
Harald