Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

vraag over boekwerken

Gestart door JS Festina donderdag 23 april 2020, 20:16:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
vraag over boekwerken
JS Festina
gast

vraag over boekwerken
Hallo allemaal,

Omdat ik op een eiland woon, ben ik eigenlijk nooit in de gelegenheid om een beurs of een winkel te bezoeken, ik ben beginnend baanbouwer, dus ik moet nog veel leren. Ik haal mijn informatie van internet, oa dit geweldige forum. Ook kom ik aan mijn materiaal via internet, Marktplaats, Catawiki, Ebay en diverse online winkels. Maar ik wil nog veel leren, onder andere over het gebruik van seinen en wat daar allemaal bij komt kijken.

Nu vroeg ik mij af of over het gebruik en de aanleg van seinen eventueel een handig boekwerk over is verschenen en zo ja, welke kan ik dan het beste aanschaffen?

Mijn tweede vraag gaat over de Koll Catalogus.
Het lijkt mij heel leuk om een boekwerk te hebben, of online, waar ik alle locs, wagens, etc. van Marklin terug kan vinden die uitgekomen zijn. Om heerlijk weg te dromen en een verlanglijst te maken over welke wagens ik achter welke loc kan zetten. Nu zag ik dat er een Catalogus is, namelijk de Koll. Maar welke Koll moet ik dan hebben? Ik zag een compacte, een deel I en deel II en diverse jaartallen uiteraard. Ik zoek een versie met foto's.

Hopelijk staat deze vraag in het juiste forum,
met vriendelijke groet, Jouke
Re: vraag over boekwerken
Citaat van: JS Festina op donderdag 23 april 2020, 20:16:22
Nu vroeg ik mij af of over het gebruik en de aanleg van seinen eventueel een handig boekwerk over is verschenen en zo ja, welke kan ik dan het beste aanschaffen?
Als je Duitse seinen gaat gebruiken kun je bij Miba de boekjes Signale aanschaffen. Dat zijn er in totaal 4.
Re: vraag over boekwerken
Bovengenoemde boekjes zijn erg goed.

Hier de link naar de uitgever:

https://shop.vgbahn.info/miba/shop/signale++band+1-_194.html

Re: vraag over boekwerken
Lid sinds: 2017

offline
Re: vraag over boekwerken
Zelf gebruik ik dit:
https://viessmann-modell.com/sortiment/zubehoer/literatur/2290/signalbuch#
Kort, bondig, duidelijk en met veel installatie/schale;voorbeelden.
Te bestellen bij o.a. zevenspoor en huider

Cees
Re: vraag over boekwerken
Lid sinds: 2018

offline
Re: vraag over boekwerken
Citaat van: JS Festina op donderdag 23 april 2020, 20:16:22
welke Koll moet ik dan hebben?

Deel I bevat locomotieven en startsets, deel II wagens en rijtuigen. Met veel foto's, maar niet alles is afgebeeld! De "Kompakt'-versie geeft alleen een beschrijving en de prijs maar geen foto's. Er is ook nog een "Spezial Katalog", met hoofdzakelijk reclamewagentjes.
Re: vraag over boekwerken
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: vraag over boekwerken
Er staat een seinenboek van mij te koop in het Te Koop Hoekje hier.

groet
Harald
Re: vraag over boekwerken
Lid sinds: 2008

offline
Re: vraag over boekwerken
Of je kijkt ook eens verder dan uitsluitend Märklin materiaal  ;)
De andere merken hebben tegenwoordig ook prima 3rail materiaal.
Re: vraag over boekwerken
Citaat van: JS Festina op donderdag 23 april 2020, 20:16:22
Nu vroeg ik mij af of over het gebruik en de aanleg van seinen eventueel een handig boekwerk over is verschenen en zo ja, welke kan ik dan het beste aanschaffen?

Als je nederlands rijdt kan je kijken naar de seinenspecial van Railhobby. Je kan eventueel ook digitaal lid worden van de railhobby. Dan kan je alles in PDF krijgen. Zelfde geldt voor de duitse bladen. Deze zijn ook via online te krijgen.

Wil je fysieke boeken: Kijk eens bij Patrick Meeder Boekenlijst

Groet Ronald.
Re: vraag over boekwerken
voor Nederlandse seinen kun je ook kijken op deze website : het seinenspel. je kunt ook het spel spelen om te zien of je het allemaal goed begrepen hebt.

groet,
Roel