Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Marklin Tee cisalpin (37547) bij gebruik van boosters

Gestart door ZwiMa donderdag 23 april 2020, 10:04:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin Tee cisalpin (37547) bij gebruik van boosters
Hallo,

Ik ben me aan het verdiepen in het gebruik van boosters. Dus het scheiden van de baan in aparte delen.
Nu heb ik begrepen dat bij de overgangen geen problemen zijn als een sleper kortstondig contact maakt met beide baandelen.
Maar wel als een trein 2 slepers heeft.

De Cisalpin heeft 2 slepers, onder beide stuurstandrijtuigen. Weet iemand of deze altijd verbonden zijn en dus problemen kunnen geven ?

mvg
Hans
Re: Marklin Tee cisalpin (37547) bij gebruik van boosters
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Marklin Tee cisalpin (37547) bij gebruik van boosters
Hi Hans,

Bij de meeste treinstellen worden de slepers omgeschakeld.
De voorste is dan het rijden en bij sommige is dan de achterste voor de binnenverlichting.
Gewoon langzaam laten rijden en dan een sleper ff optillen dan weet je het.

groet
Harald
Re: Marklin Tee cisalpin (37547) bij gebruik van boosters
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin Tee cisalpin (37547) bij gebruik van boosters
Belangrijk is dat je aangeeft waarmee je rijdt, ik zie een CS2 in je profiel.

Boosters worden door een trafo gevoed en via een aparte kabel van het digitale rijsignaal (rood en bruin) vanuit je centrale voorzien.

Het CS geen deel van de baan laten voeden in dit geval!

Als je alle boosters primair vanuit een centrale tegelijkertijd van je digitale signaal voorziet dan krijg je geen problemen met het rijden met twee slepers.
Re: Marklin Tee cisalpin (37547) bij gebruik van boosters
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Marklin Tee cisalpin (37547) bij gebruik van boosters
Fred,

Waarom kan het CS geen deel van de baan voeden? Ik rij met drie aparte baandelen (gescheiden stroom). Twee baandelen worden gevoed door een booster en de laatste door de CS2. Doe ik iets fout of begrijp ik je verkeerd? Of bedoel je dat je de CS niet direct moet aansluiten op een sectie die op een booster draait?

Groeten,
Wico
Re: Marklin Tee cisalpin (37547) bij gebruik van boosters
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin Tee cisalpin (37547) bij gebruik van boosters
Citaat van: Wico op donderdag 23 april 2020, 17:47:24
Waarom kan het CS geen deel van de baan voeden?

Het kan wel, alleen lopen de aangeboden digitale signalen vanuit het CS en de Boosters niet helemaal synchroon.

Je merkt dit met rijden niet direct, alleen is het beter over de gehele baan hetzelfde signaal aan te bieden.
Re: Marklin Tee cisalpin (37547) bij gebruik van boosters
!00% met Fred eens , als je boosters gebruikt , gebruik dan de rijspanning van je rijregelaar alleen voor je boosters te regelen , en niet voor de baan spanning. Je kan hem wel altijd regelen (maar werkt dan via de boosters).

Dit voorkomt zeker problemen. (spreek in dit geval zeker uit ervaring wat me slape loze nachten had opgeleverd).

Mvg: Alex
Re: Marklin Tee cisalpin (37547) bij gebruik van boosters
Hallo Fred en anderen,

Bedankt voor de reacties. 

Vooral de suggestie van Fred om de CS2 geen deel van de baan te laten aansturen. Ik was al aan het overwegen om met 2 boosters de baan aan te sturen en het CS2 alleen te gebruiken voor de decoders (seinen, wissels) en bezetmelders (S88).

mvg
Hans
Re: Marklin Tee cisalpin (37547) bij gebruik van boosters
Het ligt er denk ik ook aan WELKE BOOSTERS je gebruikt.
Ik rijd met CS3+ en heb een booster 60175 hierop aangesloten.
Schaduwstations en toe-/afvoerbanen rijden op CS3 voeding en de rest op de booster. Ik heb daarvoor uiteraard wel aparte stroomkringen gemaakt.
Sleperwippers e.d. hoef ik niet te gebruiken. De CS3 icm de booster regelen e.e.a. prima. Ook bij lange treinstellen met twee of meer sleepcontacten heb ik nog nooit een probleem gehad of gezien.

Binnenkort komt er nog een booster bij voor het rangeerterrein waar ik dus ook weer een aparte stroomkring voor maak.
Re: Marklin Tee cisalpin (37547) bij gebruik van boosters
Dan moet je zeker ook een terminal 60125 of 60145 toevoegen ?
Re: Marklin Tee cisalpin (37547) bij gebruik van boosters
Je kunt een eerste booster zonder terminal direct op je CS3 aansluiten.
Als je meerdere apparaten met 7 polige stekkers wil aansluiten, dan heb je inderdaad een terminal nodig. Hier kun je dan max 4 apparaten op aansluiten.
Re: Marklin Tee cisalpin (37547) bij gebruik van boosters
bedankt
Re: Marklin Tee cisalpin (37547) bij gebruik van boosters
Het ligt er idd aan welke boosters je gebruikt de boosters 60173,60174 en 60175 zit op de canbus dus worden direct met de booster in de CS2/3 aangestuurd hier zul je als het goed is geen vertragingen ervaren.
Verder is er nog een verschil tussen de 60173,60174 en de 60175 de laaste kan ook gevoed worden met een 100va voeding waarbij de eerste 2 alleen met een 60va voeding overweg kunnen.
Re: Marklin Tee cisalpin (37547) bij gebruik van boosters
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Marklin Tee cisalpin (37547) bij gebruik van boosters
Mark, je verkoopt weer eens onzin. De 60174 kan je prima met 5A draaien (dus met een 100 VA voeding). Alleen de 60173 laat zich maar tot 3A gebruiken, maar die zou ik sowieso hard voorbij lopen, daar deze een complete scheiding van de baandelen vereist (zowel rail als middenrail). De 60174 en 60175 vereisen alleen deling van de middenrail.

De 60174 en 60175 zijn in principe qua functionaliteit 1:1 met elkaar uitwisselbaar. De 174 doet het prima met een CS3 (die heb ik zelf beiden) en de 175 zou ook gewoon moeten werken met een CS2. Märklin adviseert beide alleen met 3A te gebruiken bij een H0 baan, omdat velen te dunne draden gebruiken. Als je een normaal formaat pakt (Märklin zegt minstens 0,5mm², ik houd hier liever nog iets meer aan) dan kan je prima 5A op je H0 baantje zetten.