Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Is dit stekkertje los verkrijgbaar ? Ik zie foto

Gestart door Firstborneagle woensdag 22 april 2020, 19:04:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Is dit stekkertje los verkrijgbaar ? Ik zie foto
Is dit stekkertje voor een travo los verkrijgbaar? En wie kan mij vertellen wat de Plus en de min is bij deze uitgang?
Groet Arend
Re: Is dit stekkertje los verkrijgbaar ? Ik zie foto
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Is dit stekkertje los verkrijgbaar ? Ik zie foto
heb ze hier liggen . + en - is bepaald door constructeur.Zou eens moeten ver zoeken hoe ze juist noemen.
Re: Is dit stekkertje los verkrijgbaar ? Ik zie foto
Als het goed is hoort het stekkerte bij een wisselstroom voeding en is er eigenlijk geen plus of min.
Marklin nr van het stekkertj is E610662.
Re: Is dit stekkertje los verkrijgbaar ? Ik zie foto
Ik heb er 1 gevonden, bedankt voor uw reacties. Maar hoe weet ik nu hoe ik ze moet aansluiten, gewoon uitproberen? Ik wil er mijn 6021 mee voeden, kan niet veel stuk gaan toch? Als de kabeltjes verkeerd om zitten dan doet ie het toch gewoon niet?
Re: Is dit stekkertje los verkrijgbaar ? Ik zie foto
Multimeter pakken en meten  ;)
Re: Is dit stekkertje los verkrijgbaar ? Ik zie foto
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Is dit stekkertje los verkrijgbaar ? Ik zie foto
is een gewone trafo uitgang dus wisselspanning en die heeft geen polarisatie.Dus gewoon doorverbinden.
Re: Is dit stekkertje los verkrijgbaar ? Ik zie foto
 @citaat Alleen even oppassen als je meerdere trafo's gebruikt, bijvoorbeeld als  je met boosters gaat werken, dan moeten ze in fase staan.  Als je alleen de 6021 gebruikt, maakt de aansluiting niet uit.
Re: Is dit stekkertje los verkrijgbaar ? Ik zie foto
Ik gebruik al meerdere jaren een Eco en drie AJ boosters, elk met een eigen voeding/trafo (1 x Esu 3 x Märklin) Niks staat in fase en alles werkt probleemloos:geen storingen, geen kortsluiting, geen overbelasting etc.
Dus waarom zou het dan wel nodig zijn die voedingen/traafo's in fase te zetten ?

Cees
Re: Is dit stekkertje los verkrijgbaar ? Ik zie foto
Daar ga je snel genoeg achter komen Cees , als er plotseling gekke dingen gebeuren op je baan.

Zal je een klein voorbeeld geven , ik heb een IB en ook de mooie boosters van AlbertJan die prima werken.

Deze boosters worden allemaal apart gevoed door een trafo , als de trafo's niet in fase staan , en er is sluiting op 1/3 deel van mijn baan , gaat de rest half in storing , met alle gevolgen van dien.

Dus de locs rijden plots met halve snelheid , seinen en blok beveiliging vallen uit. (gemeenschappelijke massa namelijk).

Staan ze nu wel in fase blijft de beveiliging en 2/3 gewoon prima werken , en alles stopt voor het inrijden van het blok waar sluiting zit.

Mvg: Alex
Re: Is dit stekkertje los verkrijgbaar ? Ik zie foto
Er is een belangrijk verschil tussen transformatoren en voedingen : een transformator levert wisselstroom, een voeding gelijkstroom.  Voedingen staan automatisch "in fase", dus met je Ecos en AJ boosters gaat het altijd goed.  Bij transformatoren moet je goed opletten wat je doet.  Als ze niet in fase staan krijg je hogere spanningen op je baan waardoor je allerlei rare effecten gaat krijgen. 
Re: Is dit stekkertje los verkrijgbaar ? Ik zie foto
@citaat

Even aanvullend:
Een transformator gebruikt men om de spanning te verhogen of verlagen. Een transformator kan zijn 'werk' alleen maar doen, als hij is aangesloten (primair) op een wisselspanning. Daardoor ontstaat een wisselstroom. Door deze wisselstroom ontstaat in de transformator een wisselend magnetisch veld. Dit wisselend magnetisch veld geeft in de uitgaande (secundair) kant weer een wisselstroom en daardoor een wisselspanning. Het verschil tussen het aantal wikkelingen primair en secundair bepaalt of de spanning verhoogd of verlaagd wordt.
Een voeding (ook wel adapter als er gebruik wordt gemaakt van hulpstekkers) bestaat ook uit een transformator. Extra zijn er aan de secundaire kant wat mogelijkheden, zoals een aansluiting voor wisselspanning of als er een gelijkrichter is ingebouwd ook gelijkspanning. Tevens hebben sommige spoelen aan de secundaire kant meerdere aftakkingen, waardoor je met een getrapte regelknop (bijvoorbeeld van 1,5V met 1,5V per trap oplopend naar 9V) verschillende spanningen aan de secundaire kant kunt hebben.
Traploos regelbare voedingen hebben de nodige elektronica om dit mogelijk te maken.
Re: Is dit stekkertje los verkrijgbaar ? Ik zie foto
Citaat van: ErikW op donderdag 23 april 2020, 10:39:22
Er is een belangrijk verschil tussen transformatoren en voedingen : een transformator levert wisselstroom, een voeding gelijkstroom.  Voedingen staan automatisch "in fase", dus met je Ecos en AJ boosters gaat het altijd goed.  Bij transformatoren moet je goed opletten wat je doet.  Als ze niet in fase staan krijg je hogere spanningen op je baan waardoor je allerlei rare effecten gaat krijgen.

Trafo's in fase dat is alleen nodig bij ANALOOG, en geldt alleen voor wisselspanning.
Digitaal niet van toepassing.

Groetjes
Re: Is dit stekkertje los verkrijgbaar ? Ik zie foto
Ik heb 3 LDT voedingen en 2 Märklin trafo's die 5 LDT boosters voeden.
4x voor rijsecties en 1 voor de wissels en seinen.
Ze hebben allemaal een gemeenschappelijke fase.
Ik heb rond 30 loks op de baan rijden. Alles probleemloos.
Oorspronkelijk heb ik mij ook druk gemaakt om juiste fase, maar het bleek niets uit te maken, want digitaal.
Analoog kan het wel een probleem zijn, met name als er een stekker niet in de 220 zit. Dan komt daarop(via de trafo) ook 220V op te staan.
Re: Is dit stekkertje los verkrijgbaar ? Ik zie foto
We dwalen wat af, de originele vraag ging over een stekkertje  :?

De booster die jij gebruikt maakt van de wisselspanning intern een gelijkspanning, dan maakt het inderdaad niet meer uit. 
Re: Is dit stekkertje los verkrijgbaar ? Ik zie foto
Citaat van: joske3 op donderdag 23 april 2020, 12:21:18
Analoog kan het wel een probleem zijn, met name als er een stekker niet in de 220 zit. Dan komt daarop(via de trafo) ook 220V op te staan.

Analoge trafo's mag je sowieso nooit parallel schakelen!

PS.: De netspaning is tegenwoordig 230 volt.
Re: Is dit stekkertje los verkrijgbaar ? Ik zie foto
Erik W

We kunnen wel afdwalen van de originele vraag maar daarvan vormt jouw eerste opmerking de oorzaak.
Niet die van iemand anders !

Cees
Re: Is dit stekkertje los verkrijgbaar ? Ik zie foto
Wat dat stekkertje betreft ligt aan het raster, maar zijn in 13 in een dozijn verkrijgbaar.

Groetjes
Re: Is dit stekkertje los verkrijgbaar ? Ik zie foto
Citaat van: Pt2/3 op donderdag 23 april 2020, 13:26:58
Erik W

We kunnen wel afdwalen van de originele vraag maar daarvan vormt jouw eerste opmerking de oorzaak.
Niet die van iemand anders !

Cees

Helemaal waar.  Het was goed bedoelde raad.  Daarom probeer ik het nu ook weer bij het originele onderwerp te brengen  :)