Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Märklin 37641

Gestart door Henk B donderdag 16 april 2020, 16:50:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin 37641
Henk B
gast

Märklin 37641
Hallo allemaal,

Over deze loc heb ik een vraagje. De loc (NS Cargo 6513) rijdt digitaal prima en ook de front- en sluitseinen werken uitstekend, maar analoog doen de front- en sluitseinen het niet. Is dit nog op te lossen, misschien de decoder resetten als dat tenminste kan of iets anders?

Groeten,
Henk B
Re: Märklin 37641
Lid sinds: 2019

offline
Re: Märklin 37641
Goedemiddag Henk,

Het type nummer van je decoder kon ik zo snel niet herleiden.
Tante M heeft in het verleden decoders in omloop gebracht waarbij de verlichting het niet deed bij analoge aansturing.
Zie als voorbeeld dit draadje:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=37611.0

Bij een Br03 (29845) had ik hetzelfde euvel en heb de verlichting op een ander contactpunt gesoldeerd.

M.vr.gr.,

Niels

Re: Märklin 37641
Henk B
gast

Re: Märklin 37641
Hallo Nielzie,

Bedankt voor de informatie, nu weet ik tenminste meer.
Overigens heb ik ook een 3608 motorpost en daar doet analoog de verlichting het ook niet. Maar dat is mij toen bij de koop in de winkel medegedeeld, misschien kan ik daar ook de verlichting op een ander contactpunt solderen.

Groeten,
Henk B
Re: Märklin 37641
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Märklin 37641
Bij een motorpost oppassen als je verlichting zomaar anders aan gaat sluiten, er zitten LEDs in en die lusten niet alles te eten.

Dit geldt ook voor de Cargo loc, bij deze loc kun je dacht ik de verlichting wel aan zetten, dit type zijn enorm veel verschillende soorten decoders af fabriek gemonteerd. Hier moet je onder de kap kijken wat er is ingebouwd. Is dit overigens geen delta loc?  De motorpost kan ook zomaar delta zijn.


Als je analoog rijdt, want dat is me niet 100% duidelijk, dan is het schipperen in deze.
Re: Märklin 37641
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Märklin 37641
In je motorpost zit een 6080 decoder.
Verlichting is alleen digitaal schakelbaar.
Wil je bij conventioneel bedrijf verlichting, dan zal je moeten ombouwen of onderstel EN verlichtingsprinten moeten uitwisselen tegen analoog type.

De 6400 heeft een variant van de 6090 decoder.
Ook hier geldt: bij conventioneel bedrijf geen licht. Daarvoor was toentertijd de delta uitvoering bedoeld.

Waarschuwing. Ga niet zitten klooien als je er geen verstand van hebt. De lichtprintjes zijn niet goedkoop.
Weerstanden zitten op decoder bij de 6400 en bij de motorpost op de aparte print.

Eventueel wil ik beide locs voor je aanpassen naar conventioneel/delta, daar ik de originele onderstellen hier heb liggen. Voor mij maakt het nl niet uit. Kost je alleen verzendkosten. Dit is natuurlijk alleen zinnig als je later niet wil overgaan op digitale besturing.

Oja, beide locs hebben dipswitches om adres in te stellen.
Deze locs zijn dus niet programeerbaar of te resetten.

Wil je analoog en digitaal rijden en verlichting, dan zal je moeten ombouwen met een modernere decoder die beide systemen ondersteund qua verlichting.

Mvg. Marcel
Re: Märklin 37641
Lid sinds: 2006

offline
Re: Märklin 37641
Je schrijft dat het digitaal prima werkt maar analoog niet. Rij je beide varianten?

Koen
Re: Märklin 37641
Henk B
gast

Re: Märklin 37641
Hallo allemaal,

Neen, ik rijd digitaal, maar aangezien je deze dagen thuis moet blijven, dacht ik, kom even kijken of de locs ook goed analoog werken, niet dus.
Maar die cargo loc is digitaal (37) en niet delta (33). Overigens is het wel een heel gepiel om het adres te veranderen.

Bij die 3608 digitaal flikkeren de lichten nogal met MS, bij IB een stuk minder.

Wees maar gerust, ik ga niet als een gek solderen, ik moet eerst weten hoe het in elkaar zit en ik vraag mij dan ook af of er geen schema's van die printplaten zijn?

En als ik al die berichten van jullie lees, is mijn conclusie dat Märklin in het begin van het digitale tijdperk maar een beetje aan heb zitten rommelen met die decoders.

Groeten,
Henk B

Re: Märklin 37641
Lid sinds: 2016

offline
Re: Märklin 37641
Er is een schema voor de motorpost,om te digitaliseren en met de lichtprintjes om deze aan te passen.
Heb al diverse malen op  3-rail gezet. bij vragen hier over.
Grt.
Jo
Re: Märklin 37641
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Märklin 37641
Hij heeft helemaal geen schema nodig.
Locs zijn digitaal.
Tegen het knipperen zou hij een oranje draad kunnen solderen op de decoder.
Alleen dat is smd-techniek en alleen voor gevorderen.

Wat het aanklooien betreft...
Dertig jaar geleden liep jij toch ook aan te klooien tov vandaag?
Want zo oud is de motorpost inmiddels.
Het zijn beide Moterola I decoders. Begin 90-er jaren kwam Moterola II. Toen kwamen ook de extra functies en voert de decoder standaard de verlichting bij conventioneel bedrijf.

Mvg. Marcel
Re: Märklin 37641
Lid sinds: 2006

offline
Re: Märklin 37641
Citaat van: Henk B op donderdag 16 april 2020, 23:47:06
Hallo allemaal,

Neen, ik rijd digitaal, maar aangezien je deze dagen thuis moet blijven, dacht ik, kom even kijken of de locs ook goed analoog werken, niet dus.
Maar die cargo loc is digitaal (37) en niet delta (33). Overigens is het wel een heel gepiel om het adres te veranderen.

Bij die 3608 digitaal flikkeren de lichten nogal met MS, bij IB een stuk minder.

Wees maar gerust, ik ga niet als een gek solderen, ik moet eerst weten hoe het in elkaar zit en ik vraag mij dan ook af of er geen schema's van die printplaten zijn?

En als ik al die berichten van jullie lees, is mijn conclusie dat Märklin in het begin van het digitale tijdperk maar een beetje aan heb zitten rommelen met die decoders.

Groeten,
Henk B

Als je toch digitaal rijdt zou ik er verder niet aan gaan aanpassen, wat heeft dat voor nut? De printjes zijn best wel gevoelig, 1 klein foutje en 1 of meerdere ledjes doen het niet meer...
De dipswitches zitten inderdaad op een onhandige plaats bij deze decoders. Lastig instellen...

Koen
Re: Märklin 37641
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Märklin 37641
Dipswitch in de motorpost kan je ook bereiken door weerstandskast op dak uit het dak te trekken...
Wat de dipswitch in de 6400 betreft...  idd waardeloos.
Mvg. Marcel
Re: Märklin 37641
Henk B
gast

Re: Märklin 37641
Bedankt voor alle antwoorden. Ik weet nu dat bij de NS Cargo 6513, met decoder C90, analoog de seinen gewoon niet werken en ik ga er zeker niet aan zitten prutsen om het analoog werkzaam te krijgen.

En voor wat betreft de 3608, ik heb nog ergens een Märklin decoder 60760 op de plank liggen en denk dat ik die er maar in ga zetten, ben ik tenminste van dat geflikker af.

Groeten,
Henk B
Re: Märklin 37641
Lid sinds: 2014

offline
Re: Märklin 37641
@citaat dan zul je ook de motor moeten ombouwen de 3608 is een delta met veldspoel en de 60760 is voor een 5 polige met magneet.
Re: Märklin 37641
Henk B
gast

Re: Märklin 37641
Hallo glaser,

Hoe kom je erbij dat de 3608 een deltageval is, het is een digitale loc (één van de eerste), kijk maar in Koll's Preiskatalog. Bovendien heb ik hier een 3471 (TEE en delta) en die ga ik ook ombouwen met het decodersetje 60760 (zie de website van Gert van Voorst).

Groeten,
Henk B
Re: Märklin 37641
Lid sinds: 2006

offline
Re: Märklin 37641
De 3608 is zeker geen Delta. Wel zou er nog een oude decoder in kunnen zitten die met de motor met veldspoel werkt.
Als dat zo is moet je er inderdaad ook een magneet, anker en schild aanpassen.

Koen
Re: Märklin 37641
Henk B
gast

Re: Märklin 37641
Ik vraag mij werkelijk af jullie dat decodersetje 60760 van Märklin wel kennen? Jullie zijn toch van die Märklindeskundigen die alles weten? In dat setje zit alles wat je nodig hebt: magneet, anker, schild enz., 14 jaar geleden voor een paar tientjes gekocht. Bovendien heb ik begrepen, dat de decoder officieel geen extra functie heeft, maar door een beetje hocus pocus pas toe te passen: isolatie weg knippen en vervolgens een draadje aan een pinnetje te solderen heb je een extra functie erbij.

Groeten,
Henk B
Re: Märklin 37641
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Märklin 37641
Pittige discussiestijl, heren.
Daar kunnen wij analoogrijders nog wat van opsteken.  :thumbup:

Dekt het onderwerp "Märklin 37641" de lading nog wel?
Want ik zie alle mogelijke locs noemen, maar deze allang niet meer.
Re: Märklin 37641
Lid sinds: 2018

offline
Re: Märklin 37641
Citaat van: Henk B op zaterdag 18 april 2020, 23:49:04
decodersetje 60760 [..] isolatie weg knippen en vervolgens een draadje aan een pinnetje te solderen heb je een extra functie erbij.

Zou je de details van die "hocus-pocus" met ons willen delen? Ik ben erg nieuwsgierig!
Re: Märklin 37641
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Märklin 37641
60760 is een decoder en motorset.
Is als het ware de moderne variant van de 6080; echter programeerbaar, maar wel een fx decoder en een hele goede motor. Decoder is Moterola II.
Ben benieuwd hoe je de hocus spocus gaat uitvoeren, en blijf dit op de achtergrond volgen.
Wat mij wel verbaast, is dat je eerst met vragen komt, waaruit ik opmaak dat je bepaalde kennis nog niet had, en nu wel even de mogelijke extra functie van de 60760 tot leven zult wekken...
Je leert snel. 👍
Mvg. Marcel
Re: Märklin 37641
Henk B
gast

Re: Märklin 37641
Tja, van die extra functie dacht ik, dat jullie dat wel allemaal wisten. Het staat op een Duitse site. Ik zal het morgen wel opzoeken want ik ga nu naar bed.

Slaap lekker allemaal,
Henk B
Re: Märklin 37641
Lid sinds: 2014

offline
Re: Märklin 37641
Ik ken alle setjes wel maar je hebt het over een 60760 decoder niet over de set bij mij is ook bekend van de aanwezige uitgangen één versterkt en één onversterkt.
Foto van uit de wiki toont de licht grijze draad boven onversterkt F1 en de vrij soldeerpad naast de grijze draad onder versterkt F3.
Tevens kun je nog een anti alzheimer schakeling maken om stil vallen en opnieuw starten van de lok te voorkomen.
Re: Märklin 37641
Henk B
gast

Re: Märklin 37641
Hallo allemaal,

De geheimen onder de motorkap van de 60760 (ja, echt waar!!).
Ik heb die Duitse website even opgezocht en hier is de link:

https://moba-hgh.de/modellbahn/tipps-tricks-infos/667-tuning-des-60760-decoders

Groeten,
Henk B
Re: Märklin 37641
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Märklin 37641
Citaat van: Henk B op zaterdag 18 april 2020, 23:49:04
Ik vraag mij werkelijk af jullie dat decodersetje 60760 van Märklin wel kennen? Jullie zijn toch van die Märklindeskundigen die alles weten?

"Wij" zijn hobbyisten, net als jij. "Wij" proberen elkaar naar eer en geweten te helpen. Je bent hier niet in een winkel waar je misschien op je wenken bediend wordt, van alles kunt eisen, rechten hebt etc. Je kunt ook niet de Consumentenbond inschakelen of Radar bellen als je hier verkeerd bent geïnformeerd. Aangezien je kennelijk erg handig bent in het zoeken van allerlei informatie op het www, is het misschien nuttig dat je ook je bijdrage levert aan andere topics zodat "wij" er ook wijzer van worden.

Kortom: zodra je je aanmeldt op dit forum ben je deel van "jullie" en mag je dus "wij" zeggen, inclusief jezelf dus :D

Dat even om alles in het juiste perspectief te plaatsen. Verder alle goeds en welkom op dit forum. Veel plezier hier.
Re: Märklin 37641
Lid sinds: 2006

offline
Re: Märklin 37641
Topicstarter moet ook de zaken duidelijk verwoorden. Als hij schrijft dat hij "nog ergens een Märklin decoder 60760 op de plank heeft liggen" dan ga ik uit van een decoder, niet van een setje...

Koen
Re: Märklin 37641
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Märklin 37641
Voordat zaken uit de hand lopen: ik denk dat Henk nu wel weet hoe de vork in de steel zit. Iedereen probeert elkaar hier te helpen en de één weet meer dan de ander. Daar laten we het wat mij betreft bij. Zoals ik al zei: no hard feelings verder. Laten we weer on-topic gaan.
Re: Märklin 37641
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Märklin 37641
Henk,
Je sprak eerst over, dat je nog een decoder 60760 op de plank had liggen.
Bij mij houd dat alleen de decoder in. (ze blijven vaker liggen en worden ook vaak los aan geboden)
Dus als je gelijk "decoderset 60670" had genoemd, was deze spraakverwarring niet ontstaan.
Wat het aanpassen / toevoegen van extra functies aangaat: dit is ons al lang bekend. Echter het uitvoeren hiervan is lastiger. Soms zijn dingen kant en klaar te koop. Soms moet je het zelf maken. Ook het vinden van de componenten kan lastig zijn. Soms zijn de verzendkosten, componenten en de tijd en gepruts het niet waard, en had je beter die net iets duurdere decoder kunnen kopen.
Daarnaast zijn dingen snel gezegd, maar de dingen realiseren loopt vaak wat anders.
Mvg. Marcel