Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

1e booster (6017) aansluiten, maar hoe??

Gestart door Firstborneagle dinsdag 21 april 2020, 22:01:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
1e booster (6017) aansluiten, maar hoe??
Ik ben van plan een deel van mijn baan te voeden met een 6017. (Het gehele traject wordt nu gevoed door een 6021)
Nu heb ik een gedeelte van de baan geïsoleerd, maar bij proefrijden gaat de trein gewoon door dat geïsoleerde stuk zonder stoppen.
Nu heb ik de baan in blokken verdeeld, en voorzien van remmodules, moet ik de remmodules in het 6017 gedeelte nu voeden met de 6017?
Groet Arend
Re: 1e booster (6017) aansluiten, maar hoe??
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: 1e booster (6017) aansluiten, maar hoe??
Dat klinkt mij logisch in de oren, ik begrijp dat je de boel nu geïsoleerd hebt (twee isolaties), dat je de voeding van het geïsoleerde stuk los hebt gemaakt van de 6021, behalve de remmodules, klopt mijn "ik begrijp"?

Groet, Anne W
Re: 1e booster (6017) aansluiten, maar hoe??
Ja klopt precies. (Het gaat om de AJ remmodules)
Re: 1e booster (6017) aansluiten, maar hoe??
Voor wat extra informatie over de aansluitingen bij mijn baan zou je hier kunnen kijken.
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=60609.msg1351772#msg1351772
In dit draadje zit o.a  een aansluitschema van de remmodules.
Groet Arend
Re: 1e booster (6017) aansluiten, maar hoe??
Ik heb even gedouched  en nog eens diep nagedacht over bovenstaande...
Eigenlijk zorgen de remmodules al voor geïsoleerde stukken spoor, dus als ik 1 remmodules aansluit op de 6017, dan wordt dus die rem-stop en rij-sectie voorzien van 6017 voeding( tot de volgende remsectie van de volgende remmodule)
Als dit klopt hoef ik dus niet extra isolaties aan te brengen in de baan, maar gewoon 3 remmodules voeden met de 6017.
Graag hoor ik van jullie of deze gedachte gang klopt.
Groet Arend
Re: 1e booster (6017) aansluiten, maar hoe??
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: 1e booster (6017) aansluiten, maar hoe??
Beste Arend,

Maar als ik het aansluitplaatje van 25 januari bekijk en je hebt je remmodules zo aangesloten en de 6021 "ontkoppelt" dan zou er geen digitale spanning op het ontkoppelde gedeelte moeten staan en dus ook niet op de remmodules (ik heb overigens geen ervaringen met remmodules)

Groet, Anne W

Re: 1e booster (6017) aansluiten, maar hoe??
Eventjes vanaf 0.
Mijn baan bestaat uit één 6021 en verschillende 6017. Elk wordt gevoed door een aparte trafo, waarbij alle bruine draden doorverbonden zijn.
Aan elke 6017 hangt dus een stuk baan en is van de andere 6017 geisoleerd van elkaar (middengeleider), bruine draden lopen door.
In meerdere stukken zijn remmodules geplaatst (bij mij van Viessmann, maar maakt niks uit).
Die remmodules zijn met hun stroomdraden (rood dus) elk met hun eigen 6017 verbonden waarvan ze deel uitmaken (dus niet aan een andere 6017 of 6021 hangen !).
Is dit duidelijker ?
Re: 1e booster (6017) aansluiten, maar hoe??
Ja het wordt mij steeds duidelijker, ik heb net ook weer onder de baan gelegen. Met een stoomloc op de rails. (Met het geluid aan) 1voor 1 draadjes loshalen en weer vast zetten totdat het stil wordt, dan staat de loc dus zonder stroom, deze draadjes ga ik straks voeden met de 6017. Het losse 6021 draadje heb ik voor de zekerheid ook even gemarkeerd. Ik heb bij het maken van de blokken steeds doorgelust naar het volgende blok inclusief het stuk waar gewoon gereden wordt tussen de gedeeltes die door de remmodules geregeld worden. Dikke mazzel dus want nu hoef ik maar 1x aan te sluiten plus 1 kabel naar begin van de 6017 sectie en 1 kabel naar het eind van de 6017 sectie.
Re: 1e booster (6017) aansluiten, maar hoe??
Het gedeelte voor de 6017 bevat slechts 3 blokken, dit aantal heb ik bewust laag gehouden omdat de enigste klim van mijn baan in dit gedeelte zit. (Er zit nog wel een opstelterrein in dit gedeelte voor 5 treinen, maar deze staan stil).
Re: 1e booster (6017) aansluiten, maar hoe??
Begrijp ik het goed dat jij de rode stroomdraden van zowel stukken aan de 6021 als stukken aan de 6017 doorgelust had en met elkaar verbonden  ? Dan heb je inderdaad dikke mazzel gehad dat je booster en/of 6021 op vandaag nog werken.
Re: 1e booster (6017) aansluiten, maar hoe??
Nee. Ik heb de 6017 nog niet uit de doos gehad. Ik heb een extra trafo gekocht, deze komt vanmiddag. Dus vanavond de eerste booster aansluiten.....
Re: 1e booster (6017) aansluiten, maar hoe??
 :thumbup:
Re: 1e booster (6017) aansluiten, maar hoe??
Ik vind het allemaal behoorlijk verwarrend Hoe meer ik mij erin verdiep Hoe ingewikkelder als het wordt zeker als je dit soort afbeeldingen op internet en de boekjes moet geloven
Re: 1e booster (6017) aansluiten, maar hoe??
Foto is helaas niet helemaal scherp, maar er wordt toch duidelijk getoond hoe de booster met de control unit moet worden verbonden.

Groeten,
Ton.
Re: 1e booster (6017) aansluiten, maar hoe??
Bij de ene met de kabel omhoog en de ander naar beneden, daar was toch zoveel om te doen?
Re: 1e booster (6017) aansluiten, maar hoe??
Voor uw 6017 is het met kabel omhoog. Kabel omlaag is voor een 6015. Maar die laatste heb je niet, geloof ik.
Re: 1e booster (6017) aansluiten, maar hoe??
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: 1e booster (6017) aansluiten, maar hoe??
Citaat van: RobertoetGrunn op vrijdag 24 april 2020, 08:17:13
De 6017 sluit je op je baan aan, en dan wordt de voeding van de 6021 afgehaald.


Dit is niet helemaal correct!

De 6021 geeft alleen de digitale commando's door, voeding komt vanaf de trafo van een booster.
Re: 1e booster (6017) aansluiten, maar hoe??
Ik kan u allen mededelen dat het allemaal zonder vonken gelukt is. Ik heb alle commentaren gefilterd, waarvoor dank :thumbup:  uiteindelijk was het eenvoudiger dan het in 1e instantie leek. Mede door dat ik digitaal rijd. Ik heb een sectie geïsoleerd van de rest van de baan (middenrail geïsoleerd) dit deel aangesloten op de booster stekker er in en rijden maar! Ik heb hier geleerd dat het niet uitmaakt hoe de stekker van de trafo er in zit, kabels van trafo naar 6017 maakt ook niet uit hoe die aangesloten zitten, platte kabel kan maar op 1 manier in de 6017. Alle bruine kabels aan elkaar knopen en de rode draad van de 6017 aan de middenrail van het geïsoleerde stuk,  en de rode draad van de 6021 aan de middenrail aan de rest van de baan, en rijden maar!
Nog maals dank voor de hulp hier :thumbup:
Groet Arend
Re: 1e booster (6017) aansluiten, maar hoe??
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: 1e booster (6017) aansluiten, maar hoe??
Dat is goed te lezen Arend,

In de basis is het niet veel anders dan de analoge situatie, elke booster geeft de baanvoeding door die daaraan toegevoegd een besturingssignaal van de 6021 de baan op stuurt.

Voeding is een permanente spanning, daarom gaat een analoge loc er op een digitale baan ook vandoor.

De 6021 verstuurt via de platte kabel een digitaal signaal naar de boosters waardoor de decoders begrijpen wat er dient te gebeuren, dit is het digitale commano/signaal waar ik het over had.
Re: 1e booster (6017) aansluiten, maar hoe??
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: 1e booster (6017) aansluiten, maar hoe??
Er staat in de wiki een duidelijk overzicht: KLIK
Re: 1e booster (6017) aansluiten, maar hoe??
Wauw,  wat is dit een vooruitgang zeg. Ik had treinen die hun wielen bijna niet meer rond kregen. Ik had ze al bijna afgeschreven, ze gaan weer als een speer😅
Re: 1e booster (6017) aansluiten, maar hoe??
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: 1e booster (6017) aansluiten, maar hoe??
Mooi dat het allemaal goed werkt  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: 1e booster (6017) aansluiten, maar hoe??
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: 1e booster (6017) aansluiten, maar hoe??
Citaat van: RobertoetGrunn op vrijdag 24 april 2020, 14:26:38
@citaat Daar staat niet dat je de 6021 icm 6017 kan gebruiken om beiden op je baan aan te sluiten.
De rode link wijst erop dat dit stukje nog geschreven kan worden, maar dat er in theorie al aan gedacht is.
Re: 1e booster (6017) aansluiten, maar hoe??
Er is wel een artikel over Aansluiten CS1 met Märklin 6015/6017 Booster, helpt dat?
Re: 1e booster (6017) aansluiten, maar hoe??
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: 1e booster (6017) aansluiten, maar hoe??
Om de boel compleet te maken 6015 en 6017 zijn door elkaar te gebruiken

Kijk hier in een ander draadje een post met een schema hoe aan te sluiten: KLIK

Dagje later dit hele draadje nog weer eens doorgenomen, stamt uit 2008 maar is nog steeds actueel.
Ons (helaas overleden) mede forumlid Freak schrijft hier een aantal zaken die ik ook aanhaalde. En Freak kon het weten!

Zoek op forum naar 6015 / 6017 en je komt van alles tegen.