Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Märklin 37547

Gestart door joscabrio dinsdag 21 april 2020, 16:13:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin 37547
Lid sinds: 2008

offline
Märklin 37547
hallo iedereen
ik heb een marklin 37547 tweedehands gekocht
ik heb deze op mijn programeer spoor gezet met besturing ecos 50200  hij herkent deze loc niet mfx
ik heb dan en mobile station genomen 60652 en hem daar opgezet en toen ging het wel hij herkende deze loc
ik heb de loc terug op mijn programeer spoor gezet van mijn ecos 50200 en toen zag hij hem ook
ik heb de loc even vooruit laten rijden ik wilde hem omschakelen en toen deed hij niks meer
ik heb hem terug op mijn mobiele station 60652 gezet en daar werkt hij ook niet meer
hij staat nog wel in alle bij systemen maar doet niks meer
nu weet ik het niet meer wat ik moet doen
Re: Märklin 37547
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Märklin 37547
Hoi Jos,

Probeer eerst de loc uit de Ecos en de mobile station te verwijderen uit de loclijst. Ecos en mobile station uitschakelen en daarna weer inschakelen. Daarna weer de loc op de programmeerrails plaatsen en kijken of hij zich weer aanmeldt. Dan kan enige minuten duren. Als dit niet na die tijd plaatsvindt is er waarschijnlijk een defect in de decoder.
Re: Märklin 37547
Lid sinds: 2008

offline
Re: Märklin 37547
oke ga ik proberen bedankt
Re: Märklin 37547
Lid sinds: 2008

offline
Re: Märklin 37547
hallo ik heb de loc verwijderd bij de ecos en mobiele station
dan terug opgestart maar meld niet aan

groeten jos
Re: Märklin 37547
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 37547
Beste Jos,

Dit treinstel (37547) heeft slepers aan de voor- en de achterkant, dan zit er ook een omschakelrelais in, wat weer zoveel betekent (heb ik vaak gelezen) dat de hele trein op de rails moet staan.

Groet, Anne W
Re: Märklin 37547
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Märklin 37547
Dat is een goede suggestie Anne. Het gaat alleen niet om het omschakelrelais (dat zit er niet in, want digitaal), maar om het feit dat het stel altijd stroom afneemt van de voorste sleper. Dat wisselt dus bij veranderen van rijrichting. Zo bedoel je het denk ik?

Dat zou dus betekenen dat tenminste de eerste en de laatste bak van het stel gekoppeld op de baan moeten staan.
Re: Märklin 37547
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Märklin 37547
Idd. Stuurstanden en het deel waar de motor en decoder in zit.

Mvg. Marcel
Re: Märklin 37547
Lid sinds: 2008

offline
Re: Märklin 37547
hallo
ik heb 3 stukken verbonden voorkant de achterkant hebben beide een slijper en de moter
maar hij doet niks
Re: Märklin 37547
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 37547
Beste Jos,

Ik heb geen ervaring met dit soort treinstellen, dus ik kan je niet verder helpen.

Groet, Anne W
Re: Märklin 37547
Lid sinds: 2008

offline
Re: Märklin 37547
Vaak is het een contactprobleem tussen de bakken bij dit soort treinstellen.

Controleer even de connectoren, en probeer eens alleen beide kopbakken te koppelen zonder tussenrijtuigen.
Re: Märklin 37547
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Märklin 37547
Rijdt het stel wel analoog, heb je misschien een trafo om dat te proberen?
Als de trein analoog wel rijdt, dan zou ik vervolgens de trein uit de centrale wissen, voor de zekerheid de centrale even opnieuw starten (baat het niet, schaadt het niet), trein op het programmeerspoor en 'm opnieuw door de centrale laten herkennen.
Werkt het dan nog niet, dan zou ik denk ik gaan zoeken naar loshangende draadjes, vooral vanaf de sleper die de voorste werd op het moment dat je van rijrichting veranderde.
Re: Märklin 37547
Lid sinds: 2014

offline
Re: Märklin 37547
Het treinstel heeft wel een omschakelrelais als ik me niet vergis een bi stabiel relais.
Verder kan een MFX decoder verdwalen zeker als je constant bij andere controllers gaat aanmelden.
Ik heb het ook met mijn CS1 gehad wat ook een ontwikkeling van ESU is oplossing was resetten van de CS1 ik weet niet of resetten een optie is ivm kwijt raken info die er op staat misschien dat je er een backup van kan maken maar dat durf ik niet te zeggen ken de Ecos niet.
Verder verwacht ik dat het probleem meer zit in de communicatie tussen decoder en Ecos en zijn erg veel issues tussen deze serie decoders en de Ecos.
De kans is heel groot dat deze zonder problemen met een CS2/3 rijdt.
Heb je het treinstel al op de hoofdbaan gehad? MFX hoeft niet op een programmer om aan te melden dat is meer voor MM en DCC.
Re: Märklin 37547
Lid sinds: 2011

offline
Re: Märklin 37547
De 37547 is zeer moeilijk te koppelen. Je hebt daar echt dat zwarte hulpstukje bij nodig
dat in de verpakking zit. Als niet alle bolletjes van de koppeling elkaar raken, loopt de
stroom niet door. Probeer hem te koppelen als hij op zijn zijkant licht. Eén hand houdt
de ene koppeling vast en de andere koppeling doe je met het hulpstukje. Let dan op dat
het boven en onder"harpje"helemaal vast zit. Succes.
Re: Märklin 37547
Lid sinds: 2008

offline
Re: Märklin 37547
hallo
ga ik zeker proberen

groeten jos
Re: Märklin 37547
Lid sinds: 2008

offline
Re: Märklin 37547
hallo
ik heb dit geprobeerd maar doet niks
ik heb ook geprobeerd met analoge aansluiting maar daar doet hij ook niks mee

groeten jos
Re: Märklin 37547
Lid sinds: 2008

offline
Re: Märklin 37547
Maakt de sleper onder je andere kopbak wel contact?  Daar moet hij z'n stroom vandaan halen namelijk als hij "achteruit" rijdt.
Re: Märklin 37547
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 37547
Zijn de stekkers tussen de bakken goed in elkaar gestoken?
Kijk even hier ==> Klik <==
Re: Märklin 37547
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Märklin 37547
Mark (hmmglaser) heeft 'n keer de decoder van mijn Thalys (die op dat moment ook in alle talen zweeg) in de Marklin Programmer geprikt en slechts de decoder uitgelezen. Dat ging gewoon prima.
Thuis gekomen heb ik de decoder terug geplaatst in het treinstel en sindsdien rijdt hij weer zoals het hoort.

Wellicht dat je iemand kent met een Märklin programmer die jouw decoder eens kan uitlezen?
Re: Märklin 37547
Lid sinds: 2008

offline
Re: Märklin 37547
hallo iedereen
bedankt voor het helpen ik ga dat straks eens nakijken van die koppelingen
zo een programmer heb ik niet

groeten jos
Re: Märklin 37547
Lid sinds: 2008

offline
Re: Märklin 37547
hallo
heeft u daar een kataloog nummer van
van die programmer
dank u
Re: Märklin 37547
Lid sinds: 2007

offline
Re: Märklin 37547
Koppel beide stuurstandrijtuigen en het tussenrijtuig met motor (pantografen) aan elkaar zonder de 3 andere tussenrijtuigen (dit is de minimale combinatie om dit treinstel te laten functioneren). Inspecteer de stekkerverbindingen eerst en verbindt ze dan op correcte wijze.

Willy
Re: Märklin 37547
Lid sinds: 2008

offline
Re: Märklin 37547
hallo
de trein werkt mogelijk toch slechte verbinding
hij rijd nu met de 6 delen
maar als ik hem van richting verander valt hij uit
en krijg ik hem niet meer in werking
dan doe ik de tussen stukken er tussen uit en alleen de drie delen
en dan gaat die weer terug dan doe ik een los voor de andere er terug bij te zetten en dan gaat die terug met de 6 delen
maar ik durf niet meer omschakelen
en is toch iets in de verbinding denk ik
maar iedereen bedankt voor te helpen dank u dank u dank u
groeten jos
Re: Märklin 37547
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Märklin 37547
Hoi Jos,

Het probleem zit dus in een van de drie bakken die je er steeds tussenuit haalt.

Probeer er achter te komen welke bak problemen geeft.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Märklin 37547
Lid sinds: 2006

offline
Re: Märklin 37547
En is het probleem nu opgelost?
Re: Märklin 37547
Lid sinds: 2008

offline
Re: Märklin 37547
hallo
hoe kan ik dat vinden ik denk als ik naar oostenrijk op vakantie gaat
hem eens mee neem naar goppingen ik kom daar een paar keer per jaar
nu even niet met corona

groeten jos
Re: Märklin 37547
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 37547
Citaat van: joscabrio op zondag 26 april 2020, 08:24:22
hoe kan ik dat vinden
Door bij de werkende trein van drie delen (motorbak en twee kopbakken) telkens één rijtuig toe te voegen en te testen.
Als het treinstel dan ineens niet meer de andere kant op rijdt, dan weet je dat het probleem in het laatst toegevoegde rijtuig zit.
Waarschijnlijk zit er bij dat rijtuig een draadje op de connector van de koppeling los.