Nieuws: Voor de 3railwiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!
+  3rail Forum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Bespreking Märklin H0 Modellen
| | |-+  Stroomgeleidende koppeling(en)
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Stroomgeleidende koppeling(en)  (gelezen 4684 keer)

Hennie van den Boom

  • Gast
Stroomgeleidende koppeling(en)
« Gepost op: vrijdag 21 juli 2006, 11:55:18 »

Stroomgeleidendekoppelingen, het woord zegt het al, kun je gebruiken om b.v. de rijtuigenverlichting via één sleepcontact ook in de andere rijtuigen te laten branden.
Maar ik kan natuurlijk niet zonder meer een stroomgeleidendekoppeling aanbrengen op een bepaalde lok, zodat ik het sleepcontact van deze lok, ook kan gebruiken voor de verlichting van mijn aangekoppelde rijtuigen. Net zoals bij de Uerdinger railbus.
Ik kan mij voorstellen dat een lok hier speciaal geschikt voor moet zijn. Staat dat dan ergens beschreven en/of is deze voorzien van een bepaald symbool.
Bij de bijwagen railbus staat er bij vermeld: ?voeding interieurverlichting over stroomgeleidende koppeldissel van het motorstel?.
Ergens iets gelezen over schaargeleiding of wat dat ook mag zijn. In dit forum hierover geen antwoord gevonden.
Gelogd

Charlie

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Ik spoor niet, maar bus wel. ©
    • Waar ik voor m'n hobby vaak ben.
Stroomgeleidende koppeling(en)
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 21 juli 2006, 12:20:52 »

Volgens mij bestaat er bij Marklin geen loc die standaard voorzien is van een stroomgeleidende koppeling.

Schaargeleiding is een mechanisme die in een wagon zit.
Deze zorgt ervoor, dat bij een boog de kortgekoppelde wagons wat verder uit elkaar gaan, zodat de buffers niet tegen elkaar komen en de wagons ontsporen.
Gelogd
Bahnhof - Neustadt
Intellibox II - Koploper - C-rail/K-rail - Duits in de jaren '80

CJAG-lid
 

Sprinter

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Perrongeluk
Stroomgeleidende koppeling(en)
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 21 juli 2006, 14:16:04 »

Citaat van: BR 41
Volgens mij bestaat er bij Marklin geen loc die standaard voorzien is van een stroomgeleidende koppeling.


Nu die is er wel, alhoewel het niet echt een Marklin is maar een Trix
http://www.maerklin.de/produkt/28972%20Glaskasten%20Festzug%20´10%20Jahre%20Märklin-Händler-Initiative´.html
Gelogd
Alleen de waarheid ligt in het midden....

Johnnytrein

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Johnny's treinpagina
Stroomgeleidende koppeling(en)
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 21 juli 2006, 14:47:42 »

Mijn turfgestookte loc Märklin catalogus 37971 is af fabriek voorzien van stroomvoerende koppelingen. Johnny
Gelogd
Groeten, Johnny

Steeds bereid om bij te leren.

Fonzo

  • Gast
Stroomgeleidende koppeling(en)
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 21 juli 2006, 15:34:46 »

Johnny,

Als ik dat nr. invoer in de M*databank, komt er niks ?
Bij welke turfhandelaar heb jij die gekocht ?

Alphons
Gelogd

Johnnytrein

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Johnny's treinpagina
Stroomgeleidende koppeling(en)
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 21 juli 2006, 15:39:28 »

Ik kocht deze loc op een Beurs te Antwerpen bij G.Olaerts en heb deze loc onlangs terug verkocht. Af en toe kom je die op de Duitse ebay tegen. Intussen enkele nummers gezocht via de product suche en volgens mij heeft die last van de warmte. Johnny
Gelogd
Groeten, Johnny

Steeds bereid om bij te leren.

Hennie van den Boom

  • Gast
Stroomgeleidende koppeling(en)
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 21 juli 2006, 22:40:19 »

Citaat van: Johnnytrein
Mijn turfgestookte loc Märklin catalogus 37971 is af fabriek voorzien van stroomvoerende koppelingen. Johnny


Zelf iets opgezocht en gevonden: 43973 - Set rijtuigen oldtimer-personentrein.
3 drieassige personenrijtuigen van de voormalige Deutsche Reichsbahn (DRG), vroegere Beierse sneltreinrijtuigen. Elk een rijtuig 1ste/2de klasse (AB), 3de klasse (C) en een bagagerijtuig (Pw). Ingebouwde interieurverlichting en stroomgeleidende koppelingsschachten in alle rijtuigen. Aansluiting op een zodanig uitgeruste locomotief mogelijk (bijv. 34972/37972).
Ze zijn er dus schijnbaar wel, geven als voorbeeld immers 2 nummers op.

Johnny, kan het zijn dat jouw catalogus 37971 moet zijn 37972
Gelogd

Hennie van den Boom

  • Gast
Stroomgeleidende koppeling(en)
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 21 juli 2006, 23:07:19 »

:oops: Oké gezien :oops:
Gelogd

Davy

  • Gast
Stroomgeleidende koppeling(en)
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 22 juli 2006, 00:53:01 »

Ik heb drie locs. Die stroomvoerende koppelingen hebben. Twee glaskasten en een turfmachine. Bij mij is dat een delta. Bij deze delta brandt het licht van de loc ook altijd. Dat geldt ook voor mijn delta E44. Al kan je daar kiezen tussen uit en aan.
Gelogd

Hennie van den Boom

  • Gast
Stroomgeleidende koppeling(en)
« Reactie #9 Gepost op: zondag 23 juli 2006, 20:27:34 »

Citaat van: Davy
Ik heb drie locs. Die stroomvoerende koppelingen hebben. Twee glaskasten en een turfmachine. Bij mij is dat een delta. Bij deze delta brandt het licht van de loc ook altijd. Dat geldt ook voor mijn delta E44. Al kan je daar kiezen tussen uit en aan.


Durfde het haast niet te vragen, vandaar dat ik het eerst maar heb opgezocht.
Is dit een glaskast
Gelogd

wissels

  • Secretaris St. 3rail
  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Stroomgeleidende koppeling(en)
« Reactie #10 Gepost op: zondag 23 juli 2006, 20:30:57 »

Hallo Hennie,

klopt inderdaad,

met vriendelijke groet,

Walter
Gelogd
Computergestuurde Treinbaan met Ecos

Davy

  • Gast
Stroomgeleidende koppeling(en)
« Reactie #11 Gepost op: zondag 23 juli 2006, 20:54:25 »

Citaat van: Hennie van den Boom
Citaat van: Davy
Ik heb drie locs. Die stroomvoerende koppelingen hebben. Twee glaskasten en een turfmachine. Bij mij is dat een delta. Bij deze delta brandt het licht van de loc ook altijd. Dat geldt ook voor mijn delta E44. Al kan je daar kiezen tussen uit en aan.


Durfde het haast niet te vragen, vandaar dat ik het eerst maar heb opgezocht.
Is dit een glaskast


Dit setje heb ik ook.
 :roll:
Gelogd

Hennie van den Boom

  • Gast
Stroomgeleidende koppeling(en)
« Reactie #12 Gepost op: zondag 23 juli 2006, 21:17:36 »

Citaat van: Davy
Ik heb drie locs. Die stroomvoerende koppelingen hebben. Twee glaskasten en een turfmachine. Bij mij is dat een delta. Bij deze delta brandt het licht van de loc ook altijd. Dat geldt ook voor mijn delta E44. Al kan je daar kiezen tussen uit en aan.


Davy, dat schreef je al, maar ik wis niet wat een glaskast was.
Gelogd

Davy

  • Gast
Stroomgeleidende koppeling(en)
« Reactie #13 Gepost op: maandag 24 juli 2006, 11:26:38 »

Je hebt gelijk ik had moet zeggen wat een glaskastje is.

Het is een heel leuk loc locje met een n-motertje. Topsnelheid van die dingen in het echt lag op bijna 55 km per uur. Ze werden trouwens door 1 persoon bediend.
Gelogd

maerklinist

  • Gast
Stroomgeleidende koppeling(en)
« Reactie #14 Gepost op: maandag 24 juli 2006, 21:52:14 »

Hallo allen,

de nieuwe stroomvoerende koppeling set 72020 van Marklin is in eerst instantie geschikt voor alle wagons met een kortkoppel NEM-schacht houder/dissel. Dit zijn veelal personenrijtuigen met een 5-cijferig artikel nummer.

In het setje zitten natuurlijk 2 1-polige stroomvoerende koppelingen. Daarnaast heb je 2 Y-vormige koperen kontaktveren welke op- en door- en onder- en in de NEM-schachthouder/dissel gestoken moeten worden. Hiervoor moet je de wagon open maken. Je kan dan gelijk zien of de wagen op een stroomvoerende koppeling is voorbereid, heb je tussen de bodemplaat en het interieur aan beide zijde een koperkleurig plaatje zitten welke de NEM-schacht houder/dissel op zijn plaats houd dan heb je de bij geleverde plaatsjes (2 stuks) niet nodig. Zitten ze er niet dan kun je deze plaatjes gebruiken.  Let wel op bij het openen van de wagon voor het veertje wat aan de NEM-schacht houder/dissel  (leuk scrabbel woord) vast houd in possitie.

Heb je het Y-vormige koperen kontaktveren geplaatst dan kan de wagon weer dicht ( verlichting natuurlijk ook weer aansluit/checken). Nu kun je de stroomgeleidende koppeling plaatsen. Doe dit voorzichtig, houd de wagon onderste boven, je kan de Y-vormig kontaktveer beter zien. Schuif de koppeling voorzichtig in de NEM-schacht houder/dissel, zorg er voor dat het stukje plastic wat je in de NEM-schacht houder/dissel schuift iets naar boven gehouden wordt, hierdoor zorg je er voor dat de ruimte die de Y-vormig kontaktveer nodig heeft en het kontakt lipje op de koppeling elkaar niet weg duwen, waardoor je minder of geen kontakt hebt. Houd met de wijsvinger eventueel het Y-vormige kontaktveer tegen.

Als je dit rustig uitvoerd heb je een goede ontkoppelbare stroomvoerende koppeling.

Alleen jammer dat Marklin geen massaveren heeft meegeleverd in het setje. Gelukkig zijn ze los te bestellen.

De koppeling op de lok zetten kan altijd, maar soldeer dan een dunne decoderdraad op de kontakt lip van de koppeling. De ruimte in de NEM-schacht houder/dissel is zeer beperkt, dus dun solderen/uitvloeien, en dun flexibel draad gebruiken. De draad naar binnen werken en kijken dat deze niet klem zit ergens, vast solderen aan de decoder functie uitgang ( vaak max. 300 mA!!! ) dan heb je schakelbare verlichting, of rechtstreeks aan de rode draad van de sleeper solderen, dan heb je continue stroom.

MvG.
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.057 seconden met 24 queries.