Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Omgebouwd model loopt niet: test 5* motor, test Lopi4

Gestart door pitsar maandag 20 april 2020, 23:03:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Omgebouwd model loopt niet: test 5* motor, test Lopi4
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Omgebouwd model loopt niet: test 5* motor, test Lopi4
hi, heb hier een omgebouwd model (als zodanig gekocht van een liefhebber) die niet reageert op mijn ms1.

Andere lopi4's reageren wel, dus er is communicatie tussen een lopi en mijn ms1 mogelijk.

Ik kan op dit moment van fröbelen de lopi nog niet testen. Dus dat moet even wachten.

Voor nu wil ik vaststellen of de ingebouwde 5* motor werkt.

Twee vragen: is het mogelijk om een 5* motor te testen door deze rechtstreeks aan te sluiten op een witte 32v trafo? Of is dat het einde van de motor? Met testen bedoel ik heel basaal kijken of deze draait, of deze reageert.

Vraag 2: als dit kan, dan neem ik aan dat ik hieraan voorafgaand wel de lopi moet uitbouwen (geheel losmaken) omdat anders de mogelijkheid bestaat dat ik deze opblaas. Klopt ook?


dank en groet, Patrick
Re: Omgebouwd model loopt niet: test 5* motor, test Lopi4
Toevallig een lopi dcc in het omgebouwde model zitten? Dan werkt het inderdaad niet op een ms1.
Motor testen op ac werkt niet (overigens is het een 32VA trafo, niet 32V, hij geeft 16Vac), testen kan wel met een 9V batterij, maar maak de decoder dan inderdaad wel los.
Re: Omgebouwd model loopt niet: test 5* motor, test Lopi4
Motor kun je testen met een 9v batterij die hebben de meeste wel in huis zelf test ik met 12v accu omdat ik deze gebruik voor mijn werk en dus altijd bij de hand heb :D
Wat ook kan zijn is dat de decoder alleen op DCC signaal reageerd MM gedeactiveerd of decoder is DCC only.
Dit kun je weer snel oplossen door je MS1 te vervangen met een MS2 grijs of zwart die spreken wel DCC.

Edit John was me net voor.
Re: Omgebouwd model loopt niet: test 5* motor, test Lopi4
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Omgebouwd model loopt niet: test 5* motor, test Lopi4
twee reacties met dezelfde tips en suggesties. Leuk  :) . Bedankt John, Mark!

De niet reagerende decoder ziet er vers uit. Geen uiterlijke tekenen van schade oid. Dus het kan goed zijn dat het een DCC is (en dat hoop ik dan maar!).

Kan ik dat aan de decoder zien? Ik vergeleek de ingebouwde al met een multiprotocol Lopi4 die ik zelf in een ander model zette, dus ik kan vergelijken (als ik weet waarnaar te kijken, ik zag nog geen in het oog springende verschillen).

Dank en groet, Patrick
Re: Omgebouwd model loopt niet: test 5* motor, test Lopi4
Nee, dat zie je niet. Is alleen uit te lezen (maja niet met een ms1...)
Je weet wel dat je het goede adres hebt?
Re: Omgebouwd model loopt niet: test 5* motor, test Lopi4
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Omgebouwd model loopt niet: test 5* motor, test Lopi4
dag John, nee ook dat weet ik niet. Het is dus een beetje blind werken zo zonder dcc-interface  :D   .
Re: Omgebouwd model loopt niet: test 5* motor, test Lopi4
Nou... Dat is erg voorbarig ;)
Je kan tenslotte altijd een waarde in CV1 programmeren met je MS en kijken of de loc dan wel reageert.
Re: Omgebouwd model loopt niet: test 5* motor, test Lopi4
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Omgebouwd model loopt niet: test 5* motor, test Lopi4
 :-)

vorige week heb ik met Marcel aan de telefoon geprobeerd het model te benaderen via die programmeer-entry in de database van MS1 (weet even niet het nummer uit mijn hoofd), adres proberen toe te wijzen. Maar dat leverde niets op. De loc bleef dood op de rails staan en reageerde ook niet met het flikkeren van licht.

Maar misschien bedoel jij iets anders dan bovenstaande werkwijze??

Groet!
Re: Omgebouwd model loopt niet: test 5* motor, test Lopi4
Vast niet, maar zit er een pantograafschakelaar op het model? Waarmee je tussen de bovenleiding en de sleper kan schakelen, is meestal een klein hendeltje onderaan het model
Re: Omgebouwd model loopt niet: test 5* motor, test Lopi4
Citaat van: pitsar op maandag 20 april 2020, 23:51:11
Maar misschien bedoel jij iets anders dan bovenstaande werkwijze??
Nope  O:-D
Re: Omgebouwd model loopt niet: test 5* motor, test Lopi4
Probeer eens Motorola adres 3?  Dat is de standaard bij veel decoders.
Re: Omgebouwd model loopt niet: test 5* motor, test Lopi4
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Omgebouwd model loopt niet: test 5* motor, test Lopi4
Dag, goede tips, beide al getest in de vorige ronde. bedankt    :thumbup:

Re: Omgebouwd model loopt niet: test 5* motor, test Lopi4
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Omgebouwd model loopt niet: test 5* motor, test Lopi4
Vandaag het model op programmeerspoor van Ecos gehad: het gaat idd om een Lopi met uitsluitend DCC-formaat. Maar hij werkt dus (nadat ik de bovenleidingsschakelaar op puko-stand gezet had  :idea: ).

Super, bedankt voor de tips.  O:-D 
Re: Omgebouwd model loopt niet: test 5* motor, test Lopi4
Daarom is het soms wel handig als je een lokprogrammer hebt,oke het kost even geld maar een gemak wat het opleverd je weet gelijk welk type decoder erin zit.