Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Rivarossi VIRM 2436 technische vraag

Gestart door chitanv maandag 20 april 2020, 11:41:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rivarossi VIRM 2436 technische vraag
Hallo Allemaal,

Ik heb een vraagje over mijn omgebouwde Rivarossi 2436 naar AC wisselstroom (VIRM) . In het begin reed hij perfect, alleen nu is er een probleem bij het rijden met de VIRM.

Wanneer ik aan het rijden ben zet mijn mobile station 3 zichzelf op de stop, waardoor dus alle andere treinen ook stoppen.

Ik weet vrijwel zeker dat dit komt door de VIRM want toen ik hem nog niet had gebeurde dit niet, heeft iemand tips om te zorgen dat mijn mobile station 3 niet automatisch op de stop gaat ik hoor graag een reactie tegemoet!

Groetjes Tushar (11 jaar)
Re: Rivarossi VIRM 2436 technische vraag
Ik denk dat je nu teveel treinen op je baan hebt staan en teveel stroom vraagt van je MS 3

Gebeurt het ook als je alleen met de virm rijd?
Re: Rivarossi VIRM 2436 technische vraag
Hij gebruikt meer stroom dan een andere gemiddelde loc als je binnenverlichting hebt etc etc , dat is niet erg als je maar niet te veel andere locs tegelijk laat rijden.

Normaal kan je best meerdere locs tegelijk laten rijden , maar er zijn natuurlijk grenzen , en die heb jij dus bereikt..... :D

Mvg: Alex

Re: Rivarossi VIRM 2436 technische vraag
hallo allemaal,

Ik heb alle treinen van de baan gehaald en een rondje gereden met de VIRM.

Helaas blijft de Mobile Station 3 van mij vastlopen  :-(. Heeft iemand nog een andere tip? Moet ik een Marklin Booster kopen? Is er misschien kortsluiting in de VIRM? Als iemand tips heeft hoor ik dat graag!

Re: Rivarossi VIRM 2436 technische vraag
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Rivarossi VIRM 2436 technische vraag
Hallo Tushar,

Zo te lezen rijd je Virm wel, ik vermoed dat hij op een bepaald punt kortsluiting maakt. Misschien op een wissel?

Re: Rivarossi VIRM 2436 technische vraag
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Rivarossi VIRM 2436 technische vraag
Ik denk inderdaad ook aan kortsluiting. Als dat telkens op hetzelfde punt in de baan gebeurt zou het kunnen zijn wat Wijbe zegt. Bij een wissel wordt de sleper wat omhoog gedrukt waardoor die een onbedoeld contact zou kunnen maken (kortsluiting). Dat kan bijvoorbeeld doordat de sleper een wielas raakt of doordat de sleper met een railstaaf in aanraking komt.
Als het op verschillende punten gebeurt, dan zou kortsluiting in de VIRM zelf het probleem kunnen zijn. Dan zou je op zoek moeten naar bijv. een losgeraakt draadje in de trein zelf dat ergens tegenaan komt en zo sluiting maakt.

Als het probleem zich ook voordoet met alleen de VIRM op de baan heeft de aanschaf van een booster geen zin. Die gebruik je namelijk wanneer je centrale onvoldoende vermogen levert en daar lijkt het hier dan niet op.
Re: Rivarossi VIRM 2436 technische vraag
Heren,

Inmiddels zijn we wat verder met diagnose stellen en delen graag wat bevindingen:

-Het gebeurt niet op dezelfde plek/beweging.
-Sleper bekeken en geen bijzonderheden.
-De treindeel met motor over de baan duwen met verlichting aan zorgt niet voor sluiting.
-Voltage en Ampere blijven binnen de toleranties (uitlezen op MS3)

Ik vrees dat ik de moed zal moeten verzamelen om hem open te maken? Waar zou ik naar op zoek moeten?

Groet,

De vader van Tushar.

Re: Rivarossi VIRM 2436 technische vraag
Voordat je hem open gaat maken: Heb je hem bij een winkelier gekocht? Al dan niet 2de hands? Zo ja dan kan je eerst bij hem informeren over dat deze niet goed functioneert.
Daarnaast kan je nog een los testovaal (niet aangesloten op de rest van de baan) leggen en kijken of hij daar wel goed los over rijdt.

Ook kan je kijken als hij storing geeft op bepaalde punten door de trein iets terug te zetten en dan nog een keer over hetzelfde stuk rijden. Weer sluiting: Kijken waarom daar sluiting is (Sleper of rails). Is dat niet het geval en weer op een andere plek storing: dan zit er mogelijk iets met de sleper dat hij toch een as raakt tijdens het rijden.

Groet Ronald.
Re: Rivarossi VIRM 2436 technische vraag
Tushar en Chitan,


Ik geloof niet in een defect binnen in de bak.
Dan moet je er constant last van hebben.
Je vergeet nu te vermelden dat het een omgebouwd gelijkstroom model is.

Ik denk dat je toch af en toe sluiting maakt met de wielen.
Die staan op een iets andere afstand.
Ik heb mijn wielen persje ondertussen weer terug. Dus kan ze wat voor je aanpassen.


Waar gebeurt het ? Bij wissels?

Als je een s bocht neemt. ( wissel en contra bocht erachteraan)

Kortom blijf doortesten.
Doe eens twee stukjes plakband bovenop de sleper.op het koperen deel waar de wielas tegen aan zou kunnen komen. Begrijp je me niet app dan even. Dan stuur ik een foto.

Als je hem open maakt zoek je een losse draad of draad waarvan de plastic afscherming beschadigd is.
Of iets dat tegen het frame aan ligt met een open soldeerverbinding. Bv het lichtprintje.

Mvg Robin
Re: Rivarossi VIRM 2436 technische vraag
Bij mijn VIRM (een originele 3rail-uitvoering) heb ik vanwege dat er te weinig ruimte is voor de sleper, deze onder het eerst volgende rijtuig gezet met een draadje naar de motorbak.
Ook heb ik de Engelsmannen op mijn baan aangepast door stukjes te isoleren met een drupje nagellak.
Zie hier, een klein stukje naar onderen scrollen in het bericht voor de foto waar precies.
Re: Rivarossi VIRM 2436 technische vraag
da doe ik ook inderdaad, ik schuur het alleen en dan gewoon schilderen met metaallak die engelsman/puntstuk, zie foto
succes, frank


https://forum.3rail.nl/index.php?topic=78778.0

Re: Rivarossi VIRM 2436 technische vraag
Film anders eens met goede verlichting erbij zodat wij kunnen zien wat er gebeurt.
Re: Rivarossi VIRM 2436 technische vraag
een filmpje daarvan maken is heel lastig, maar ik weet zeker dat de meeste problemen met kortsluiting hieruit voortkomen, zie foto: het gaat om dat stukje rails op de kop in de engelsman, die V die omgaat bij wisselen. De middensleper kan in de bocht makkelijk een beetje kantelen en maakt dan op dat punt kortsluiting tussen middelrail en massa dmv de sleper. Schuren en een likje verf van dat stukje rails (1cm of zo) en alles is opgelost. Bij rechtuit zou die op de andere hoek van de V kortsluiting kunnen maken, maar dat gebeurt meestal niet.

de V-IRM was bij mij ook een geduchte kortsluitingmaker     
Re: Rivarossi VIRM 2436 technische vraag
De topic starter rijdt dacht ik met C-rails dus mogelijk een andere oorzaak vaak maakt een filmpje meer duidelijk iedereen ziet weer wat anders zeker een getraind oog.
Re: Rivarossi VIRM 2436 technische vraag
We gaan het setje maar eens langs brengen bij een forumlid. Dank voor alle reacties zover.  :thumbup:
Re: Rivarossi VIRM 2436 technische vraag
Daar zijn we weer, gisteren bij een behulpzame forumlid geweest, wat zaken zijn beter maar het VirMysterie is nog niet helemaal opgelost.

Hieronder wat feiten voor de diagnose:

Bij de forumlid op de baan:

  • De wielen zijn iets dichter bij elkaar gezet op alle delen
  • De volledige VIRM (2 slepers) rijdt op baan van forumlid goed zonder onderbrekingen, ook terwijl er ook andere treinen op de baan staan

Een advies dat we kregen was op termijn de DC wielen met AC wielen ter vervangen, dit gaat zeker een keer gebeuren.
Wij blij naar huis, maar bij het testen thuis op onze baan:

  • De Virm veroorzaakt binnen 1 a 2 rondjes al dat onze MS3 op STOP gaat
  • Zodra er een andere loc (MFX of DCC maakt niet uit) op de baan staat dan gaat de MS3 op STOP bij het rijden met de VIRM
  • Alle andere treinen (MFX+DCC 5 stuks) rijden prima samen tegelijk zonder storingen, als de VIRM niet meedoet


Wanneer doet ie het wel?
  • De VIRM LOC wagen alleen op de baan (dus alleen 1 sleper), zonder andere treinen op de baan


Hopelijk herkennen sommige dit of hebben eventueel tips/adviezen qua oplossingsrichting.

Alvast bedankt!


Re: Rivarossi VIRM 2436 technische vraag
 :D balen dit, vraagje, er is geen elektrische verbinding tussen de twee slepers of de andere rijtuigbakken wat massa betreft?

Wel raar dat bij een ander forumlid er geen problemen optreden, reed hij ook met een MS3?

Het zou mogelijk een kortstondige piek stroom (kortsluiting) kunnen zijn die je niet ziet op je MS3 omdat het te kort is.
Hoeveel voedingspunten heb je op je baan liggen en zijn die allen goed met elkaar verbonden?

Succes met verder zoeken vast.

Groet Marco
Re: Rivarossi VIRM 2436 technische vraag
Ik denk echt dat het probleem in de treinstellen zit waarschijnlijk een hele lichte sluiting(bvb een beschadigd draadje ligt op het frame of er zit mogelijk een condensator tussen motor en massa)en daar is de MS2 heel gevoelig voor.
Ik ben bang dat je om dit probleem op te lossen je het hele treinstel uit elkaar zult moeten halen om alles te controlleren.
Maar ja daar staat de Italianen bekend om rotzooi leveren aan de buitenkant ziet het er prima uit maar van binnen een drama.
Heb geruchten gehoord dat Piko een IRM/VIRM zou gaan maken nu alleen maar hopen dat het waar is.
Re: Rivarossi VIRM 2436 technische vraag
Kan het niet in het stroomverbruik zitten? De voeding is onvoldoende voor de hele trein, maar niet als alleen met de motorwagen gereden wordt. Op de baan van het forumlid (betere voeding?) zijn er ook geen problemen. Maar die zijn er wel als de andere delen van de virm (verlichting) of andere locomotieven op de baan staan.
Re: Rivarossi VIRM 2436 technische vraag
De MS2 heeft 36va als dat niet voldoende is dan weet ik het ook niet.
Maar de topic starter heeft al aangegeven dat de waarden binnen de perken vallen.
Wat je niet moet vergeten is dat de MS2 en de CS2/3 redelijk gevoelig zijn voor lichte sluiting waar bvb een uhlenbrock intellibox hier minder last van heeft.
Re: Rivarossi VIRM 2436 technische vraag
Dat andere forumlid rijdt met een stevige Booster.

Bij mij thuis ging het vooruit probleemloos.( Na aanpassing van de wielen. )
Duwend was er een probleemwissel in mijn spiraal waar de stuurstand last had.

Die stuurstand heeft twee ledjes. Das het extra vermogen niet.
Wel hangt die sleper heel dicht op de rails.
Ik heb hem gisteren al minder diep afgesteld..
Mogelijk komt die niet over de wissels. Kijk daar eens goed naar en rijd dat deel eens met de hand rond. Of achter een andere locomotief.

Mvg Robin

Ik wil er nog wel een keer naar kijken ,maar dat moet dan wel op jullie baan. Daar app ik wel even over.
Re: Rivarossi VIRM 2436 technische vraag
Hallo,

Vandaag even met de hand rondjes geduwd met alleen verlichting aan (helaas niet de goede koppelingen om te trekken/duwen).

Conclusie:
-4 rondjes met de hand duwen geen enkel probleem,
-Zelf rijden meteen na 1 rondje weer raak.
-Het is niet op dezelfde plek waar het optreedt iedere keer overigens.

Vriendelijke groeten



Re: Rivarossi VIRM 2436 technische vraag
Op je Mobile Station kan je de verbruikswaarden van je baan uitlezen tijdens het bedrijf. De railspanning en ook de opgenomen stroom.
Op onze club baan schakelt het MS uit bij een stroom van hoger dan 1,2 Ampere.
Dit zou je eens kunnen controleren bij het rijden met je VIRM.
Bij onze baan is wel eens een lokomotief geweest die uitzonderlijk veel stroom trok, na vervanging van de motor was het probleem opgelost.
Re: Rivarossi VIRM 2436 technische vraag
Gisteren Hero op bezoek gehad en mijn zoon is erg blij met zijn rijdende VIRM.

Hero kan vast uitleggen wat er precies was, staat me bij iets met de decoder, in ieder geval niet de motor.

Volgende stap is om voor en achter op dezelfde bediening te hebben, maar dat gaat goedkomen.  :thumbup:
Re: Rivarossi VIRM 2436 technische vraag
Vorige week maar eens op bezoek gegaan.

De motorwagen trekt 0,3A volgens de MS.
En reed keurig rond.
Maar zodra er een 2e decoder op de baan kwam stopte het treinstel binnen een ronde.
En genereerde dus een kortsluiting. Aan boord een ESU lopi 4 DCC

Als iemand dit kan verklaren ? Horen we graag hoe dit kan en hoe op te lossen.

Na wat uitwisselen van decoders bleek dit verschijnsel ook met een geleende decoder uit een Marklin loc voor te komen.

Na een uur allerlei combi's geprobeerd te hebben besloten de printplaat van de loc buitenspel te zetten.
Ik heb dus nu een (mFX /mm ) decoder los bedraad in het motorrijtuig van de VIRM gesoldeerd.
Dit gisteren terug gebracht om te zien of dit wel goed gaat.

Nu alleen de stuurstand decoder nog voor een mm exemplaar vervangen.
Zodat die ook weer op hetzelfde adres werkt.

Mvg Robin. ( die het nog steeds niet begrijpt,maar blij is dat t werkt )
Re: Rivarossi VIRM 2436 technische vraag
Raar probleem  8o
Ik zou ook niet weten wat dit zou kunnen veroorzaken.

Is die printplaat erg uitgebreid? Zie je er iets vreemds op qua beschadiging oid?

Koen
Re: Rivarossi VIRM 2436 technische vraag
Koen,

Onbeschadigd.

Bij de motor. Smoorspoelen en drie condensatoren. Alle verwijderd

Voorin bij de verlichtingsaansluitingen   

4 diodes 4weerstanden en twee condensatoren.

Re: Rivarossi VIRM 2436 technische vraag
Het verhaal klinkt als een lek stroom bij een decoder gaat het goed maar bij meer dan gaat het fout.
Ik weet uit eigen ervaring dat Marklin apparatuur hier heel gevoelig voor is het kan zelf door een brakke decoder komen welke een hele lichte interne sluiting geeft.
Re: Rivarossi VIRM 2436 technische vraag
Lijkt wel op een hoogfrequente kortsluiting.
Vooral omdat je zegt dat zodra er een tweede lok (decoder?) in het spel is het fout gaat.
Ze lijken elkaar te beinvloeden.

Vraagjes de linker en rechter wielen op de assen zijn allen goed elektrisch met elkaar verbonden?
Je hebt het over DC assen die je nog moet vervangen dus weet niet of je daar wat aan gedaan hebt?
De assen / wielen , loopvlakken zijn schoon?
Gebruik je bezetspoormelders dmv linker en rechter spoorstaaf van elkaar gescheiden?
Er zitten nergens nog componenten tussen de linker en rechter wielen van voorheen de stroomopname, uit zijn DC tijdperk zeg maar?
Je hebt op je baan zowel de linker als rechter spoorstaaf met massa verbonden?
Er liggen genoeg voedingspunten in je baan, om de 1.5 mtr?

Massa problemen kunnen rare dingen doen dus zou daar toch eens goed naar kijken.

Groet, Marco