Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Modelbaan Marc en Joeri

Gestart door Marc en Joeri zondag 19 april 2020, 21:14:31

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Modelbaan Marc en Joeri
Beste Forumleden,

Sinds 2013 zijn wij al lid van dit forum en wij hebben de afgelopen jaren met veel plezier gelezen wat jullie hier allemaal voor een creatieve bouwwerken neerzetten. Heel erg leuk om te zien! Maar na 7 jaar dacht ik dat het het toch maar eens tijd is om zelf ook ons eigen modelbouw verslag op het forum te posten.

Eerst even voorstellen: Wij zijn Joeri Kalkhoven en Marc Kalkhoven. Beide muzikant/docent van beroep en in de vrije uurtjes hobbyen wij aan alles wat met modeltreinen heeft te maken. Marc is hier al bezig sinds eind jaren 80 en ik (Joeri) ben er eigenlijk sinds kleins af aan mee opgegroeid. Inmiddels zijn we al een aantal bouwprojecten verder. Helaas hebben we deze banen moeten afbreken wegens ruimtegebrek/verhuizingen etc. Bij deze onze laatste baan waar we net alles aan het rijden hadden:



Toch is de modelspoor hobby sinds november 2018 weer beginnen te kriebelen en hebben we samen plannen gemaakt voor een nieuwe baan. Een baan waarbij we 3 belangrijke wensen in gedachten hadden:

1. Module's zodat het nog lang mag blijven bestaan en een (mogelijke) verhuizing kan overleven.
2. Ruimte om de baan en onder de baan zodat je overal bij kunt.
2. Ontwerp met vooral veel scenery in gedachten (Hier zijn we in het verleden nog zelden aan toe gekomen).

Na veel tekenen zijn we op dit ontwerp uitgekomen:



Het wordt een duitse modelspoorbaan.
Een onderbaan waar vooral elektrisch epoche III/IV/V gereden wordt en een bovenbaan waar een combinatie van elektrisch/stoom/diesel kan rijden epoche II/III/IV. Daarnaast is het station rechts en het station linksboven stoom/diesel epoche II/III.

Wij bouwen de baan onder andere volgens de methode van Bernhard Stein.
In april 2019 zijn we dan eindelijk kunnen starten aan de onderbouw:





Tekening op ware grootte uitgeprint en overgetrokken. (scheelt behoorlijk wat werk!)


Onderbouw links


Onderbouw rechts

Dit was al best een hele klus, ook al zijn we met z'n 2tjes maar in augustus hadden wij dit afgerond en zijn we begonnen met het leggen van Marklin K rail. In de schaduwstations gebruiken wij kurk van Heki en in de zichtbare gedeeltes gebruiken wij de bedding van Merkur. De bedding is wel even wennen om te leggen maar als het eenmaal ligt is er meteen al resultaat.

Aangezien wij door Covid-19 al 4 weken vanuit huis werken en hiernaast veel tijd hebben is onze bouw en modelspoor enthousiasme in een stroomversnelling gegaan. De afgelopen weken hebben wij verder gewerkt aan het spoor en hebben wij vooral veel hout gezaagd voor de afwerkpanelen/spanten. Dit hebben wij vandaag mogen afronden, zie hier de foto's van vandaag:


Overzicht


Middenstuk

Detail foto's:

      
Spoorweg overgang links                                                       Afwerkpanelen

      

Spoorweg overgang midden                                                   Draaischijf

      
Station links                                                                         Station rechts smeerput

   
Station linksboven                                                                Aanzicht links

Terwijl ik dit verslagje schrijf (wat toch wel even duurt met al die linkjes van de foto's haha) geeft mij dit wel een enorm trots gevoel! Ik ben benieuwd hoe het de komende tijd gaat vorderen. Wij gaan de komende tijd werken aan het bekabelen en de baan voorzien van stroom. Een klus waar vooral mijn vader (Marc) zich helemaal op toegelegd heeft. Het plan is om een gedeelte van de baan te kantelen zodat wij staand kunnen werken.

Wij houden jullie op de hoogte als er weer nieuwe vorderingen zijn en mochten er vragen/opmerkingen zijn dan horen wij het graag! Tips zijn ook zeer welkom ;)

Groetjes,

Marc & Joeri


Re: Modelbaan Marc en Joeri
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan Marc en Joeri
Marc & Joeri,

Met veel plezier naar jullie verslag gekeken.
Wauw wat een ruimte en wat een mooie afgewerkte tafel/baan.
Prachtig die ruimte aan de zijkanten zodat je er overal mooi bij kan komen.
Ook het sporen plan ziet er mooi doordacht uit.
De notificatie gaat aan want ik wil niks meer missen van de voorgang van jullie baan.

Groet Michel
Re: Modelbaan Marc en Joeri
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Modelbaan Marc en Joeri
 :) Indrukwekkende baan, ziet er erg goed uit. B)
En jullie aanpak is ook helemaal Profi, mooi gedaan zo met die prints. :thumbup:
Toch lekker dat thuiswerken, zo kom je nog eens aan de hobby toe. :D
Suc6 met de verdere opbouw.

Dirk-Jan
Re: Modelbaan Marc en Joeri
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Modelbaan Marc en Joeri
Hi Marc en Joeri,

Dat ziet er allemaal heel mooi uit.
Heb je ook foto's van de onderkant, de Centrale en de bezetmelders.
Ben benieuwd hoe jullie het gaan "aankleden" ?

groet
Harald
Re: Modelbaan Marc en Joeri
Dankjewel voor de leuke reacties!

@Harald: Er is qua stroom nog helemaal niets gebeurd. Wij hebben wel de railcontacten gesoldeerd (zie losse kabeltjes onder de baan hangen) om in de toekomst met Itrain te rijden maar de volgende stap is dus het stroom gedeelte waarbij de aansluitingen komen. Dit zal ik ook zeker tussendoor met jullie delen.
Re: Modelbaan Marc en Joeri
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Modelbaan Marc en Joeri
Indrukwekkend en ambitieus plan.
De bouw ziet er al veelbelovend uit en zeker een goede keuze om de baan met iTrain (merknaam) aan te sturen.
Ik blijf dit zeker volgen.
Re: Modelbaan Marc en Joeri
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan Marc en Joeri
Ik sluit me graag aan bij de andere commentaren, heren  ;)
Volger erbij !

Grtz Tony
Re: Modelbaan Marc en Joeri
Zoals de rest al zei. Ziet er geweldig uit.

Groeten,

Theo
Re: Modelbaan Marc en Joeri
Lid sinds: 2020

offline
Re: Modelbaan Marc en Joeri
Wat een gave baan zeg. Lijkt me een leuk project om aan te werken.
Ik ga jullie project sowieso volgen!
Re: Modelbaan Marc en Joeri
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Modelbaan Marc en Joeri
Hallo Marc en Joeri,

Wat een geweldig mooi baanplan, vooral ook groot, maar op een fantastische manier gebouwd! Het is inderdaad maar goed dat jullie met z'n tweeën bouwen anders zie je bijna geen resultaat.

Als je delen van de baan kunt kantelen dan kan ik dat jullie enorm aanbevelen want op een rot hoogte onder de baan elektro werkzaamheden uitvoeren is niet het leukste werk. Als je er echter goed vanaf de zijkant bij kunt dan is het wél leuk werk.

Ik ga dit zeker volgen! :thumbup:

Succes,

Re: Modelbaan Marc en Joeri
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Modelbaan Marc en Joeri
Wow, goed bezig!
Weer een topic wat ik maar weer ga volgen  :thumbup:
Re: Modelbaan Marc en Joeri
Zeer indrukwekkend, lekkere grote ruimte!!
Re: Modelbaan Marc en Joeri
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan Marc en Joeri
Wauw, mooie baan mannen, ik hoop dat jullie vaker een update plaatsen van de werkzaamheden daar leren wij ook weer van  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Modelbaan Marc en Joeri
Dankjewel voor de fijne reacties!

Na het opruimen van al het zaagsel en stofzuigen konden wij het niet laten om toch alvast een stukje te testen met een diesel loc.
Dat blijft toch het enthousiasme na al die maanden met hout te hebben gewerkt :P .Gelukkig werkt het en zijn we vooral erg tevreden over de verkanting (schuinte) die we hebben toegepast in de grote bochten. Hierbij de video:



Vandaag zijn ook de 1mm kabels binnen gekomen dus we kunnen aan de slag met bekabelen :D
Re: Modelbaan Marc en Joeri
Verkanting blijft inderdaad erg mooi.
Re: Modelbaan Marc en Joeri
Ziet er goed uit :thumbup:
Re: Modelbaan Marc en Joeri
Lid sinds: 2020

offline
Re: Modelbaan Marc en Joeri
Leuk hoor!

Hoe groot hebben jullie die verkanting gemaakt? Ik wil het ook in een bocht toe gaan passen.
Re: Modelbaan Marc en Joeri
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Modelbaan Marc en Joeri
Gezien de stijfheid van C-rail zal die verkanting niet meer dan 1 a 2 mm zijn. Dat is met flexrail veel mooier en vloeiender te maken.
Re: Modelbaan Marc en Joeri
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Modelbaan Marc en Joeri
 8) Verkanting ziet er goed uit, heel realistisch. :thumbup:
Daar kan je hogesnelheidstreinen door heen jagen, dan is het net echt. :)

Citaat van: Lobomotion69 op woensdag 22 april 2020, 17:24:39
Dat is met flexrail veel mooier en vloeiender te maken
:roll: Dit ziet er toch ook helemaal prima uit, ik zie het ook vloeiend verlopen.
En misschien werkt het wel beter met flexrail, maar die hebben ze niet hé :D

Dirk-Jan
Re: Modelbaan Marc en Joeri
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Modelbaan Marc en Joeri
Mooi werk, heb ook al wat met Merkur-bedding gewerkt en dat is mooi spul.
Ook de gehele opbouw is top uitgevoerd  :thumbup:
Zijn dat 2241 en 2251 bochten?

Citaat van: Lobomotion69 op woensdag 22 april 2020, 17:24:39
Gezien de stijfheid van C-rail zal die verkanting niet meer dan 1 a 2 mm zijn. Dat is met flexrail veel mooier en vloeiender te maken.
Het is K-rail met een Merkur bedding.
Wat de verkanting betreft moet het wat mij betreft optisch goed overkomen en dat doet dit zeker.

Re: Modelbaan Marc en Joeri
Inderdaad, @Eric-Paul, Dirk-Jan & Lobomotion69: Het is inderdaad K rail met een Merkur bedding. In dit gedeelte liggen inderdaad 2241 en 2251 bochten maar er ligt ook flex rail voor de flauwere bochten. De verkanting zal zo'n 3/4 mm zijn. We hebben het met een stuk foam gelegd en het zag er mooi uit dus hebben niet echt gemeten.
Re: Modelbaan Marc en Joeri
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Modelbaan Marc en Joeri
Jullie gaan een erg mooie baan bouwen. Vooral omdat je er helemaal van buitenaf bij kunt. Daar hebben jullie straks veel profijt van. Waar ik inspiratie van op heb gedaan is de bypass langs jullie kopstation, tenminste als ik het goed zie. Hebben jullie ook een baanplan van het geheel, inclusief schaduwsporen?
Gr Gertjan
Re: Modelbaan Marc en Joeri
Citaat van: Gertjan H op woensdag 22 april 2020, 21:50:40
Waar ik inspiratie van op heb gedaan is de bypass langs jullie kopstation, tenminste als ik het goed zie. Hebben jullie ook een baanplan van het geheel, inclusief schaduwsporen?
Gr Gertjan

Leuk om te horen Gertjan! Bij deze het gehele baanplan. De onderste laag (grijs/geel) staat los van de rest van de baan. Dit was ook even puzzelen, zeker in de keerlussen rechts waar alle lagen langs elkaar lopen.

Re: Modelbaan Marc en Joeri
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Modelbaan Marc en Joeri
Overigens best een leuk en goed idee om twee gescheiden banen te maken.
Re: Modelbaan Marc en Joeri
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Modelbaan Marc en Joeri
Hi Marc en Joeri,

Wat is het idee om een deel van de baan (geel/grijs) los van de rest te willen hebben ?
Ik zou er ergens een wissel tussen zetten, kan altijd handig zijn.

groet
Harald
Re: Modelbaan Marc en Joeri
Citaat van: Eric-Paul op donderdag 23 april 2020, 14:09:16
Overigens best een leuk en goed idee om twee gescheiden banen te maken.
Dat heeft Narwal ook.
Re: Modelbaan Marc en Joeri
Citaat van: Haradigi op donderdag 23 april 2020, 14:35:26
Hi Marc en Joeri,

Wat is het idee om een deel van de baan (geel/grijs) los van de rest te willen hebben ?
Ik zou er ergens een wissel tussen zetten, kan altijd handig zijn.

groet
Harald

Wij hebben hier voor gekozen omdat wij graag een paradespoor wilde met wat snellere/nieuwere treinen. Aangezien dit spoor op de onderste etage is was het qua ruimte niet mogelijk om een helix te bouwen. We hebben al 2 stijgingen in de baan zitten dus dit was de beste optie, een wissel is helaas niet mogelijk.
Re: Modelbaan Marc en Joeri
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Modelbaan Marc en Joeri
Mooie baan hoor, succes er mee
Re: Modelbaan Marc en Joeri
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Modelbaan Marc en Joeri
Hallo Marc en Joeri,

CiteerOverigens best een leuk en goed idee om twee gescheiden banen te maken.
Dat heeft Narwal ook.

Klopt, heb ik ook om zo'n beetje dezelfde reden. Plaatsgebrek en niet verenigbare uiteenlopende wensen. Nu kan ik op mijn dubbelspoor hele (relatief) lange treinen laten rijden terwijl op het bovendeel de lokale boemels hun kunstjes doen.

Deze oplossing bevalt mij prima en vind het leuk om dat bij een andere baan ook terug te zien! :thumbup:

Re: Modelbaan Marc en Joeri - Aansluiting stroom
Bij deze weer een update over de stroom aansluitingen:

Afgelopen weekend hebben wij de baan op z'n kant gelegd.  Dit was voor ons wel even spannend aangezien dit toch wel een gewicht is maar het is gelukt! Momenteel is de eerste module klaar met de ringleiding/massa/terugmeldingen. We gebruiken voor de ringleiding printplaatjes om 1mm kabel op te solderen en het overzicht te bewaren. Daarnaast zijn we bij een andere module begonnen om de hoffmann wissel motoren te monteren. Het begint wat te worden.. Bij deze de foto's:







Re: Modelbaan Marc en Joeri
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Modelbaan Marc en Joeri
Hallo Marc&Joeri,

Strak hoor, heel mooi gezicht! (en zelfs met schroefogen! :D)

Re: Modelbaan Marc en Joeri
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan Marc en Joeri
Netjes mannen  :thumbup: :thumbup:

Handig om de baan op de zijkant te plaatsen zodat je makkelijk de bekabeling kunt monteren.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Modelbaan Marc en Joeri
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Modelbaan Marc en Joeri
Inderdaad handig om de baan op zn kant te leggen  :thumbup:
Met hoeveel man hebben jullie dat gedaan? Lijkt me niet iets wat je met zn tweeën eevemtjes doet.
Re: Modelbaan Marc en Joeri
Met recht een zeer indrukwekkende baan waar jullie mee bezig zijn. Hebt er gelukkig dan ook de ruimte voor. Ben zeer benieuwd (zoals de meeste hier) naar de vorderingen die jullie maken.
Re: Modelbaan Marc en Joeri
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Modelbaan Marc en Joeri
Hi Marc en Joeri,

Handig om de baan op z'n kant te zetten dat zou t.z.t. hier ook wel een oplossing zijn voor mijn rug zodat ik niet onder de baan hoef te "liggen".

groet
Harald
Re: Modelbaan Marc en Joeri
@Wimdouwe @Harald: Ja het is zeker handiger dan er onder te liggen maar het blijft niet ideaal omdat het toch redelijk laag bij de grond is. De baan hebben wij uiteindelijk met 4 man op z'n kant gelegd (gezin ;)). 
Re: Modelbaan Marc en Joeri
Voordeel van deze methode is wel ondanks het nadeel van laag bij de grond werken. Dat je niet boven je hoofd hoeft te werken, waardoor je armen verzuren. Voordeel is ook dat je gezin eens betrokken wordt bij wat jij daar allemaal uitvoert  ;)
Re: Modelbaan Marc en Joeri - Aansluiting stroom
Bouwupdate van de stroomaansluitingen:
Sinds vandaag zijn we klaar met de eerste 2 en tevens de grootste module.
Alles is aangesloten -> ringleidingen gemaakt/terugmelders aangesloten/Marklin k83 en de seinen digikeijs decoder aangesloten.
Daarnaast zijn alle wissel motoren aangesloten/afgesteld en getest. Wij zijn heel erg blij met het resultaat tot nu toe.. hopen dat het in de toekomst gaat werken :D zie foto's:




















Re: Modelbaan Marc en Joeri
Netjes hoor! :thumbup:
Re: Modelbaan Marc en Joeri -> UPDATE Aansluitingen Stroom 11-05-20
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Modelbaan Marc en Joeri -> UPDATE Aansluitingen Stroom 11-05-20
Ziet er allemaal heel professioneel uit.  :thumbup:
Re: Modelbaan Marc en Joeri -> UPDATE Aansluitingen Stroom 11-05-20
Dat ziet er allemaal erg goed uit, en wat een enorme ruimte!
Re: Modelbaan Marc en Joeri -> UPDATE Aansluitingen Stroom 11-05-20
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Modelbaan Marc en Joeri -> UPDATE Aansluitingen Stroom 11-05-20
Hi mannen, mooi en overzichtelijk gemaakt.   :thumbup:

groet
Harald
Re: Modelbaan Marc en Joeri -> UPDATE Aansluitingen Stroom 11-05-20
Zeer netjes allemaal.
Re: Modelbaan Marc en Joeri -> UPDATE Aansluitingen klaar/eerste testrit 30-7
Modelspoor liefhebbers,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een update geplaatst heb maar het was mij dan ook een leuk maar flink karwei om alles aan te sluiten.
Hierna hebben wij de baan weer rechtop gezet en in elkaar gezet. Gelukkig werkt het met de modules en passen ze mooi in elkaar. Vervolgens hebben wij ledstrips in de schaduwstations geplaatst zodat alles duidelijk is te zien. Hiervoor hebben wij een 12 volt versterker met dimmer aangeschaft wat via de ringleiding loopt. Erg blij mee want het werkt top! Aangezien alles is aangesloten hebben wij een centrale kast voor alle stroombronnen gemaakt van 18mm Interplex. Hier zitten 5 Marklin trafo's in van 52va, de versterker voor de leds en 2x Ecos boost 4 ampère en een nieuwe Ecosboost van 7 ampère. Verdeeld over verschillende stroomkringen per trein niveaus. In eerste instantie wilde wij 2x 7 ampère maar naar alle waarschijnlijkheid zal dit ook genoeg zijn.

Toen was eindelijk het grote moment aangebroken dit weekend om de Ecos centrale aan te zetten en te kijken of het überhaupt wel werkt wat wij ons verzonnen hebben.. nou... GO.......... kkrgtk&(}=@(,"/;=........ STOP......... Kortsluiting dus..
Enorm balen want het zou eens in een keer goed gaan, Helaas toch niet dus de volgende dag maar eens op zoek. Gelukkig zijn het 2 verschillende banen dus eerst het onderste gedeelte maar eens testen. Na een dag met de multimeter aan de slag te gaan kwamen wij een schroefje tegen wat verbonden was met de massa en puko's. Nou.. eindelijk want toen zijn we na schoonmaken begonnen met de eerste testritten in de onderbaan. Supergaaf! Wat een ontzettende voldoening na een dik jaar bouwen.. toch wel dankzij Corona dat er zoveel tijd vrij kwam om er zoveel aan te werken. De bovenbaan had ook wat kortsluiting maar is inmiddels ook opgelost dus die gaan we de komende weken flink testen.. eerst met de Ecos en dan kunnen wij langzaam alle terugmelders instellen en Itrain wat inmiddels getekend is volledig aanvullen met de eerste rijroutes..

Voor nu de foto's van afgelopen tijd en een video van een van de testritten op de onderbaan:









































Re: Modelbaan Marc en Joeri
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Modelbaan Marc en Joeri
Hallo Marc en Joeri,

Mooi stukje werk af geleverd, ziet er netjes en overzichtelijk uit.

Met die kortsluiting lijkt me het wel lastig om te zoeken, na zo'n groot project.

Ik heb mijn baan gebouwd, en gelijk alles stukje en beetje aan te sluiten en gelijk testen of het werkt,
met een loc.
Bij mij alles analoog, wissels en seinen, blokken etc.
Treinen rijden met een 6021, dus digitaal, ben nu bijna klaar met het spoor leggen en alles werkt nu, tot zover  :)

Ga dit verder volgen, ga zo door.

Gr Einte
Re: Modelbaan Marc en Joeri
@Einte: Bedankt voor je reactie! Tijdens het leggen van het spoor hebben wij ook veel getest om alles uit te sluiten maar dan sluipt er toch blijkbaar iets in. Gelukkig is het opgelost! Last van onze schouders.. begin er maar eens aan 8o.
Re: Modelbaan Marc en Joeri
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Modelbaan Marc en Joeri
Hi Marc en Joeri,

Dat ziet er allemaal mooi en strak uit, ik hoop dat het er t.z.t. bij mij ook zo uitziet.
Als ik het goed zie hangen die voedingen gewoon aan de baan ?

groet
Harald
Re: Modelbaan Marc en Joeri
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Modelbaan Marc en Joeri
Erg mooi gedaan! Een genot om te kijken. En ja, we hebben allemaal recht op storingen :) Maar het vele werk betaalt zich echt wel uit. Jullie hebben straks een hele stabiele infrastructuur! Ik kijk uit naar de scenerybouw.
Re: Modelbaan Marc en Joeri
Ik kan me voorstellen dat het een flink karwei is. En nog gaat worden! Maar wat hebben jullie dat gaaf gebouwd. Erg netjes uitgevoerd. Je kunt zien dat het bouwen zelf ook deel van de hobby is.
Re: Modelbaan Marc en Joeri
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Modelbaan Marc en Joeri
Het is een lust voor het hobby oog, ik hou daar van, strak en schoon werk.
Het verbaast me wel hoe jullie dat voor elkaar hebben gekregen, een muzikant/leraar.
Dan hebben jullie toch verdraaid geen 2 (eigenlijk dus 4) linker handjes.
Dit gaat een baan worden van de buiten-categorie. TOP.