Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Auf ins Bergische: de treinen kunnen op de foto

Gestart door Ruured zaterdag 18 april 2020, 21:26:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Auf ins Bergische: kabels leggen en een leuke toer
Dag treinvrienden,

Maar weer eens eventjes een update uit het Bergische Land in aanbouw. Wanneer is de laatste keer geweest sinds ik van me heb laten horen? Veel te lang alweer. Ik weet ook niet of ik kan zeggen dat ik niet heb stil gezeten? Dat heb ik sowieso niet gedaan, alleen kon ik meer tijd aan de baan besteden. Deze winter ben ik daar niet zo heel veel fysiek mee bezig geweest. Wel over nagedacht enzo, maar goed. Er is natuurlijk wel wat gebeurd anders zou ik nu geen update geven.

Allereerst is nu de verkabeling afgerond. Wat een werk was dat zeg. Eerst de baan opdelen in blokken en secties (dank voor de reacties op een vraag van hier over!). Daarna isoleren en isoleerschoentjes bestellen. Bleek dat ik net genoeg besteld had gelukkig. Vergde veel denkwerk. Ik heb per blok een aansluiting naar de ringleiding gesoldeerd. Een kabel voor de terugmelding heb ik gelijk maar meegenomen. Dat betekende wel dat ik voordat ik aan het solderen zou eerst een schema duidelijk moest hebben welke kabel waar was aangesloten. Ook heb ik eindelijk geleerd te solderen hahaha. Alles is goed gegaan en ik durf wel te stellen dat de treinen minder vaak stil vallen.

Er komen twee bruggen op de baan, een voor en een rechts achter. Die brug van vooraan had prioriteit omdat het spoor daar vlak langs de rand van de plaat gaat en die geen ondersteuning had. Na veel onderzoeken wat ik wilde en wat paste een vakwerkbrug van Kibri gevonden. Eindelijk weer eens bouwen in plaats van met de techniek bezig. Foto's van het eindresultaat vind je hieronder. Heb een en ander gelijk even geweathered. Wat een leuk klusje is dat zeg. Heel erg tevreden met het resultaat.

Inmiddels aan het nadenken over de tweede brug. Die ga ik zelf maken want er is heen fabrikant die er een in die maatvoering heeft. Dat moet een boogbrug worden waar de rivier een eigen boog krijgt en de weg een eigen boog. Heb ik karton al een mal gemaakt. Nu nog uitzoeken van welk materiaal ik die ga maken. Hij moet van baksteen worden. Faller had destijds van die mooie hardschuimen wanden die je op maat kon snijden. Die staan niet meer op hun site. Bedrukt karton lijkt me minder mooi.

Sinds december hebben we een nieuwe bewoner! Ludmilla is er bij gekomen. Een prachtige lok die ik al langer wilde hebben. Roco had een mooie aanbieding met de variant die goed op mijn baan past. Lok rijdt mooi en heeft geluid. Heel veel geluid als je het vergelijkt met de opties die Märklin geeft op een digitale lok als je net als mij met MS2 rijdt. Wat dat betreft maakt M* het voor mij interessanter om loks van concurrenten te kopen in plaats van henzelf.

De komende tijd staat in het teken van de brug. Vandaag zat ik ook te denken dat ik nog een programmeerspoor nodig heb en dat ik die op een diorama kan maken. Zo maak ik er ook wat spannends van en ben ik gelijk technisch en bezig met de landschapsbouw. Voor de baan duurt dat nog even. Na de brug wil gaan beginnen met de wisselaandrijving en waarbij ze - jawel - geprogrammeerd dienen te worden. Wil ook iets hebben waarop ik mijn treinen mooi kan fotograferen.
En de komende tijd staat in het teken van de nieuwe instagram over mijn baan. Hierin vertel ik nog meer de verhalen achter alle de dingetjes die op de baan gebeuren! Heb je instagram volg me dan!


Re: Auf ins Bergische: een nieuwe bewoner
@citaat:

Wat bijzonder om hier op een forum te verzoeken om je te volgen op instagram. Is het forum niet goed genoeg? Geen behoefte om mijn privacy daaraan op te offeren.
Re: Auf ins Bergische: een nieuwe bewoner
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Auf ins Bergische: een nieuwe bewoner
Leuk topic over een compact baantje. Ben benieuwd naar de verdere aankleding!
Re: Auf ins Bergische: een nieuwe bewoner
Een brug met rails met ballastbed (die daar duidelijk niet voor bedoeld is) blijf ik ongeloofwaardig vinden.
Re: Auf ins Bergische: een nieuwe bewoner
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Auf ins Bergische: een nieuwe bewoner
Hoi Ruurd,

Ik ontdek je baantje nu pas hier.
Leuk ontwerp op een beperkte ruimte met een mooi paradestuk op de voorgrond :thumbup:
Volger erbij ! ;)

Van mijn brandweerloc heb ik een gewone loc gemaakt. Gewoon het vlak met Feuerwehr 2x dun gekwast.
Misschien is dat ook wat voor jou. De juiste kleur vind je zo met wat googelen en misschien wel in de WIKI.
Heb er een plaatje van.

Grtz Tony
Re: Auf ins Bergische: een nieuwe bewoner
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Auf ins Bergische: een nieuwe bewoner
Citaat van: nobody op dinsdag 22 juni 2021, 06:49:01
Een brug met rails met ballastbed (die daar duidelijk nier voor bedoeld is) blijf ik ongeloofwaardig vinden.
Klopt, een stukje K-rail zou mooier zijn. Of misschien de ballast camoufleren met iets, kunststof stripje of zo.
Re: Auf ins Bergische: een nieuwe bewoner
Dank voor de reacties tot zover  :)

Op zich goed idee Tony. Ik ga eens kijken. Op zich heb ik daar al iets op bedacht namelijk dat de brandweer vanuit vroeger een erg prominente rol heeft gespeeld in het stadje, want vers water uit de rivier. Daardoor hebben ze ook een taak op het station gekregen en helpen ze mee met hun eigen lok in allerhande klusjes. Te vergelijken met de THW. Aan de linkerkant van het station komt nog een uitwijkspoortje waar ik de lok wil plaatsen met daarnaast een brandweerkazerne. Maar naar die kleur ga ik ook eens kijken.

Voor wat betreft de brug, daar ben ik me heel erg van bewust. Ik vind het zelf ook nog niet ok. Wat ik wil doen is er een "staal"plaatje onder maken zodat het meer een bak wordt. Het is nog de bedoeling om de c-rail te voorzien van eigen ballast. Hierdoor verdwijnt het open karakter van het brugdek.
Wat mijn baan moet uitstralen is de historie van de lijn en dat die tijdens de industriële revolutie is gebouwd. Dus 19e eeuwse sporen die je nu ook veel rond Wuppertal en Ruhrgebied tegenkomt. De bruggen moeten het liefst nog uit die tijd stammen. En ik wil niet twee dezelfde bruggen. De andere burg wordt een boogbrug van baksteen. Dan moet de andere een stalen brug worden met lekker veel roest en nog geklonken.
En mijn baan is qua geometrie niet zo heel standaard omdat ik niet veel ruimte heb. En dan moet je concessies doen. En dit is mijn keuze want dit is een mooie open brug. En met dat ballasten komt het wel goed denk ik.

Mijn instagram zie ik als een mooie aanvulling omdat ik net even wat meer het verhaal van mijn baan kan laten zien. Hier kan kunnen we het hebben over de keuzes en tips uitdelen en discussies over onze hobby voeren. Instagram is voornamelijk zenden. Vooral op Stummi zijn er veel meer die dit doen.

Zo eens even verder denken over hoe ik mijn programmeerrails ga doen!
Re: Auf ins Bergische: een nieuwe bewoner
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Auf ins Bergische: een nieuwe bewoner
Ruurd,

Ik heb mijn open vakwerkbrug ook voorzien van een aluminium U profiel waarin de bedding van de C rail "verdwijnt". Aan weerzijden heb ik nog een extra strip/strook aangebracht met daarop van die verpakkingsbanden. Dit geeft het effect van traliewerk. Een paar foto's als suggestie voor een oplossing.

Groeten,
Wico
Re: Auf ins Bergische: een nieuwe bewoner
Aan zoiets zag ik ook te denken, Wico. Complimenten voor de mate van detail. Helemaal zelfbouw? Bedankt voor het voorbeeld in ieder geval!
Ik zat er vandaag nog eens na te kijken en ik denk dat als ik het naballast - wat ik voor het zichtbare gedeelte sowieso wil doen - dat het dan prima zo kan zijn dat het een bak is waarop de rails gelegd is.


Verder zit ik te twijfelen over de volgende stap die ik wil doen. Ik zit dus te denken aan een presentatiemodule waarmee ik ook digitaal kan programmeren. Ik wil die dan in de vorm van een onderhoudswerkplaats gieten.
Of zou ik eerst de brug maken die rechtsachter zit. Dit moet een zelfbouw boogbrug worden.
Of zou ik eindelijk eens de wisselaandrijvingen gaan plaatsen?


Wat zouden jullie doen?
Re: Auf ins Bergische: een nieuwe bewoner
Hoi allen,

Weer even wat nieuws uit het Bergische.
Aan de baan is de afgelopen tijd niet heel veel veranderd, ben namelijk begonnen aan de presentatiemodule waar ik het de vorige keer over had. Op die manier kan ik toch mijn materieel mooi presenteren. Het duurt nog wel eventjes voordat de baan zelf een beetje presentabel is. Er komt een grote verbouwing van ons huis aan waardoor ik er een paar maanden niet aan kan bouwen en wellicht er ook even niet ik kan investeren  :?.
De module ga ik ook gebruiken om loks en wissels mee te kunnen programmeren.

Het diorama is iets langer dan een meter en dertig centimeter breed. Het stelt, wanneer het af is, een oud maar nog deels in gebruik zijnde onderhoudsbedrijf voor rijdend materieel voor. Aan de linkerkant staat een bakstenen hal waar wagens en locomotieven worden onderhouden. De hal beschikt over twee toegangssporen. Een ervan is nog in gebruik en is geballast. De andere is verzonken in het asfalt en wordt heel sporadisch gebruikt. De hal heeft een derde deur. Die is voor wegverkeer.

Langs de achterzijde komt een muur waarachter struikgewas groeit. Ervoor staan drie lichtmasten. Links in de muur komt een poort en een poortwachtersgebouw waar bezoekers zich kunnen melden. Aan de voorkant komt een hek met een wandelpad ervoor.

Inmiddels zijn de twee sporen gelegd, afgewerkt en verouderd. Het ene spoortje is al verzonken. Ook staat de onderhoudshal reeds. Het is een Amerikaans bouwpakket, maar die prima door kan gaan voor oude industriearchitectuur uit het Ruhrgebied. Die is geweathered en voorzien van verlichting. Dit is de eerste keer dat ik op deze schaal een gebouw verouder en het valt me niet tegen.
Elk van de drie toegangsdeuren aan de voorkant heb ik van boven voorzien van de industriële muurlantaarns van Viessmann. Binnen heb ik de hangende lantaarns van Viessmann gebruikt. Die heb ik aan de stalen dwarsbalken bovenin de hal verlijmd.

Dit weekend hoop ik aan het poortwachtersgebouwtje te gaan beginnen. Dit is de overwegwachtpost van Artitec.

Benieuwd wat jullie ervan vinden.
Re: Auf ins Bergische: lekker aan het knutselen
Dat ziet er goed uit. Mooie hal :thumbup:
Re: Auf ins Bergische: lekker aan het knutselen
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: Auf ins Bergische: lekker aan het knutselen
Citaat van: basjuh1981 op vrijdag 22 oktober 2021, 09:43:13
Dat ziet er goed uit. Mooie hal :thumbup:
Yep!

mvg Hans
Re: Auf ins Bergische: lekker aan het knutselen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Auf ins Bergische: lekker aan het knutselen
Die fraaie hal is een veelbelovend begin, Ruurd  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Auf ins Bergische: lekker aan het knutselen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Auf ins Bergische: lekker aan het knutselen
Dat zier er super uit  :thumbup: :thumbup:

In het betonnen gedeelte heb je een soort traanplaat op de puko's liggen wat is dat?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Auf ins Bergische: lekker aan het knutselen
Bedankt allemaal!

Het gaat niet heel erg snel met de bouw. Ben namelijk heel erg met de details bezig. Maar wel superleuk om mee bezig te zijn.

CiteerIn het betonnen gedeelte heb je een soort traanplaat op de puko's liggen wat is dat?

De traanplaat ligt op een stukje gelijkstroomrail. Die doet het verder niet. Op deze manier kon ik het stukje spoor mooi wegwerken. Het functionerende spoor heb ik geballast.
Re: Auf ins Bergische: lekker aan het knutselen
Mijn hart huilt  :cry:

Vanwege de verbouwing en de sloop van de ruimte waar de baan in staat moet de baan tijdelijk in opslag. Kan er sowieso een half jaar niet mee bezig...
Re: Auf ins Bergische: lekker aan het knutselen
Dat is wel balen.
Re: Auf ins Bergische: lekker aan het knutselen
Inderdaad, jammer dat we even geen updates meer gaan zien. Succes met verbouwen!

Groet,

Peter
Re: Auf ins Bergische: lekker aan het knutselen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Auf ins Bergische: lekker aan het knutselen
Dat is wel een behoorlijke tijd, en als hij uit de opslag komt is het weer zomer  :(


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Auf ins Bergische: lekker aan het knutselen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Auf ins Bergische: lekker aan het knutselen
Dat is spijtig, maar soms overkomen die dingen je, en heb je er maar mee te leven.
Wij wachten af, het komt goed.
Re: Auf ins Bergische: poepen in 1:87
Ja ik baal ook wel een beetje hoor. Maar ik weet dat het straks ook weer heel mooi gaat worden en er creatief met de ruimte om kan gaan.

De tussenliggende periode kan ik gelukkig gebruiken om verder aan mijn foto- en programmeermodule te werken. Eventueel begin ik al aan met de bouw van de boogbrug.

Vandaag verder wezen schilderen aan het Artitec baanposthuisje die ik als portiersgebouw ga gebruiken. Wel een gepriegel hoor dat schilderen van een artitecmodel.
Overigens nooit gedacht een wc in 1:87 te bezitten.
Re: Auf ins Bergische: poepen in 1:87
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Auf ins Bergische: poepen in 1:87
 @citaat Je kunt het bijna ruiken  :D
Re: Auf ins Bergische: poepen in 1:87
Benieuwd wat onze Vlaamse vrienden denken van deze titel  8o

Groet,

Peter
Re: Auf ins Bergische: poepen in 1:87
Die denken aan al die "leuke" setjes van NOCH.
Re: Auf ins Bergische: poepen in 1:87
Soms heb je van de momenten wanneer je het druk hebt op werk je even therapeutisch rondjes wil rijden met je modeltreinen.
Zoals nu. Maar dat kan niet omdat je treinenplekkie er niet meer is  :(
Re: Auf ins Bergische: weg treinenplek :S
De sloop van de ruimte... dacht ik even een opkanpwerkje, maar dit is precies wel heel letterlijk te nemen :O :)
Succes!
Re: Auf ins Bergische: weg treinenplek :S
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Auf ins Bergische: weg treinenplek :S
Aardbeving gehad? Je woont toch niet in Grunn.
Re: Auf ins Bergische: weg treinenplek :S
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Auf ins Bergische: weg treinenplek :S
Daar is er met n echte sloophamer tekeergegaan zeg...🤭😆
Re: Auf ins Bergische: weg treinenplek :S
Wat gaat het nu worden?? :offtopic:
Re: Auf ins Bergische: weg treinenplek :S
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Auf ins Bergische: weg treinenplek :S
Na zo'n foto word je wel nieuwsgierig.........
Re: Auf ins Bergische: weg treinenplek :S
Het gaat alleen maar mooier worden. Gelukkig geen aardbevings. En de plek waar de trein straks komt is nu een tijdelijke opslag. Straks kan ik lekker creatief met de ruimte omgaan. Het is alleen zo dat verbouwen best intensief is en ik daardoor dolgraag even ontspanning zou willen zoeken met wat rondjes rijden.
Re: Auf ins Bergische: OPEN DAG!
Ha modelbouwvrienden,

Weer even een bericht vanaf de bouwplaats. Helaas moet ik het punt op de horizon wanneer ik weer met de baan verder kan wat naar achter verschuiven. Ik hoopte nu al wel weer plek te hebben, maar de bouw heeft ietwat vertraging opgelopen. De schuur waar ik straks kan gaan bouwen staat nog steeds vol met rommel.

Dat betekent niet dat ik helemaal stil heb gezeten op modelbaangebied. Zo nu en dan kan ik tussen de bedrijven door verder met de fotomodule. Vandaag heb ik de scheidingsmuren van het terrein kunnen plaatsen. Ook is het portiershuisje af.

Met pasen was het zelfs open dag van de bouwplaats!

Nieuwsgierigen werden met een bus naar het bouwterrein gebracht. Daar werden ze door de muziek en de burgemeester verwelkomd. Ook onze hoofdingenieur gaf acte de présence. Ook bleken er een paar ongenode gasten aanwezig...
Re: Auf ins Bergische: weg treinenplek :S
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Auf ins Bergische: weg treinenplek :S
Gezellige boel  :thumbup:
Re: Auf ins Bergische: OPEN DAG!
Jouw baan heeft wel wat weg van de mijne, grappig om te zien. Nog eff volhouden. :thumbup:
Re: Auf ins Bergische: einde van de tunnel
Dag modelspoorvrienden,

De tunnel was lang maar we kunnen binnenkort weer beginnen met bouwen aan de baan. De verbouwing is klaar en de treinruimte is zo goed als af. Een jaar er niet aan kunnen bouwen is best zwaar gevallen.
Maar ik heb niet stil hoeven zitten. De module was er ook nog. Even ter opfrissing: ik ben een module aan het maken die gelijk dient als programmeerspoor en fotoset om mijn materieel mooier mee op de foto te krijgen. Het thema is een treinonderhoudsbedrijf in een oud industrieel complex. Ik stel me zo'n beetje voor aan de rand van een Duits stadscentrum ergens in de buurt van het hoofdstation.
Wat ik vooral heb kunnen doen is het weatheren in vingers proberen te krijgen. Ook heb ik een beetje gekeken welke fabrikant van bomen en struiken de bomen maakt die ik graag op de baan wil hebben. Deze week heb ik een static grass applicator aangeschaft waarmee ik binnenkort ga oefenen met begrazen.

Ik zal hieronder en de komende tijd wat foto's van de vorderingen delen.

Module1.jpg

Module2.jpg

Module3.jpg

Module5.jpg

Module4.jpg     

Re: Auf ins Bergische: einde van de tunnel
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: Auf ins Bergische: einde van de tunnel
Da's mooi, da's heel mooi!
Re: Auf ins Bergische: de werkplaats van binnen
Allemaal een mooi modelspoorjaar gewenst!

Benieuwd wat we dit jaar allemaal aan onze baan en plannen gaan werken. Zou leuk zijn om nu begin januari een foto te maken en straks eind december weer om te kunnen vergelijken wat we hebben gedaan.

Wat mij betreft begint het jaar positief, want de baan zelf is weer in huis. Het schuurtje waar de baan nu staat is af en geïsoleerd. Nu alleen nog stroom aansluiten maar dat gebeurt ook binnenkort.

Van de module had ik belooft nog meer foto's te laten zien, dus hier zijn er weer een paar. Ik heb even wat met begroeiing aan de voorkant geprutst, een pad langs het spoor aangelegd (tussen het spoor en het pad komt nog een hek) en wat detailleerwerk gedaan. Verder ben ik wat gaan oefenen met begrazen. De resultaten daarvan zal ik binnenkort ook delen.

Werkplaats1.jpg

Werkplaats2.jpg

Werkplaats3.jpg

Werkplaats4.jpg

Werkplaats5.jpg     
Re: Auf ins Bergische: de werkplaats van binnen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Auf ins Bergische: de werkplaats van binnen
Citaat van: Ruured op zondag 01 januari 2023, 21:25:35Allemaal een mooi modelspoorjaar gewenst!

Benieuwd wat we dit jaar allemaal aan onze baan en plannen gaan werken. Zou leuk zijn om nu begin januari een foto te maken en straks eind december weer om te kunnen vergelijken wat we hebben gedaan.


Dat is precies wat ik januari 2022 op mijn baan heb gedaan en waarvan de einde jaar update inmiddels in mijn topic is terug te vinden :). Deze week weer even nieuwe foto's maken voor komend jaar ...

Groeten,
Wico
Re: Auf ins Bergische: de werkplaats van binnen
Mooie lokloods! Ik vind de kleur van het metselwerk heel geslaagd. Veel van ons (ik tenminste wel...) zijn vaak geneigd metselwerk rood of geel te maken, maar dit geeft een meer naturel beeld. :thumbup:
Re: Auf ins Bergische: de werkplaats van binnen
@doevie Dank! Ik heb geprobeerd nog meer kleur tussen de stenen te krijgen, maar dat bleef allemaal niet zo zitten. Het resultaat is nog meer verweren en dat ook wel weer tof. Ik heb vooral de Engelse oude industrie als voorbeeld genomen.

@Wico Ik het dit jaar ook doen. De baan zelf is weer beschikbaar om er foto's van te nemen!

@pinkf Dank!
Re: Auf ins Bergische: de werkplaats van binnen
De afgelopen tijd ben ik tussen de bedrijven door eens gaan oefenen met de grass master en statisch gras.
Het is vooral oefenen, want ik ben nog niet tevreden met het resultaat iedere keer. Ik weet niet of jullie Alex Anlage kennen van YouTube? Die heeft daar een goede tutorial op staan. Alleen het niveau is erg hoog en dat wil ik nu ook.

Waar ik het minst tevreden over ben is de harde overgang tussen verschillende veellengtes en de lijm die ik gebruik. Die schittert voornamelijk in de avond wanneer er verlichting aan is en dat is niet mooi. Welke lijm adviseren jullie?

Ik heb voornamelijk vezels van 2, 4 en 6 millimeter.

Zie de foto's voor een impressie.

gras1.jpg

Gras2.jpg

Gras3.jpg

 
Re: Auf ins Bergische: gras!
Citaat van: Ruured op woensdag 11 januari 2023, 21:58:09Waar ik het minst tevreden over ben is de harde overgang tussen verschillende veellengtes en de lijm die ik gebruik. Die schittert voornamelijk in de avond wanneer er verlichting aan is en dat is niet mooi. Welke lijm adviseren jullie?

Wat voor een lijm gebruik je? Gebruik mat-drogende lijm of mediums. Zelf gebruik ik voorstrijk, boekbinderslijm, Acrylmedium als lijm voor het begrassen. Een beetje afhankelijk van wat ik voor het grijpen heb. Bij de een duurt het wat langer allemaal dan bij de ander.

Voor de overgangen: Je kan beter met turf of een andere ondergrond beginnen. Lijm(vlekken) met oude kwast aanbrengen. 2mm aanbrengen. Goed laten drogen. Wegzuigen 2mm. Dan weer lijmvlekken met een oude kwast maken en met de volgende gang bezig. Je kan natuurlijk altijd beter wat bijvoegen qua vlekken.

Kijk ook eens voor tips bij de diverse Livestreams van Bentink Modelspoor

Re: Auf ins Bergische: gras!
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Auf ins Bergische: gras!
Bij het bekijken van de proefstukken denk ik dat het probleem vooral bij de (dikke) lijm zit. Het lijkt er op dat deze lijm niet uitvloeit waardoor je harde overgangen krijgt. Zelf gebruik ik voorstrijk of verdunde houtlijm (1:1). En op de overlappende delen niet de nieuwe laag helemaal vol strooien. Uit ervaring zijn de vezels van Woodlands wat stugger, die van Noch zijn soepeler en bevallen mij persoonlijk wat beter (blijven makkelijker rechtop staan).

Groeten,
Wico   
Re: Auf ins Bergische: gras!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Auf ins Bergische: gras!
Hoi Ruurd,


Houtlijm verdunnen; 1 deel lijm op drie delen water met minidruppie dreft. Vloeit veel beter uit en hecht nog steeds prima.
Als je gegrast/gegraspoederd hebt, van een afstandje een paar sprietsen nevel met de plantensproeier. Met ook daarin "ontspannen" water. Ook mienipietsiedreft dus.

 

Grtz Tony
Re: Auf ins Bergische: gras!
Lid sinds: 2022

offline
Re: Auf ins Bergische: gras!
Ik zie veel platte vezels en harde kleuren. Beide is niet de bedoeling. En het is al gezegd, het schort aan de lijm.

Ik sluit aan bij Ronald, niet zo raar overigens want wij hadden dezelfde leermeester. Dit acrylmedium droogt mat op...



... en ik vind het perfect spul. Het is eens het droog is volkomen onzichtbaar. Beetje in een potje, wat water er bij tot karnemelk dikte, schudden of roeren en daar schiet ik m'n grasjes in. Laagje voor laagje stapelen en tussendoor losse vezels wegzuigen.

En vezelkleuren mixen vind ik zelf prettig, je hebt dan niet van die harde kleuren. Maar goed, da's ieders smaak. Je bent ieder geval goed bezig door eerst proefstukjes te maken.

De lijm kun je overigens ook onverdund gebruiken door bijvoorbeeld een beetje op de toppen van je vezels te strijken en te bestrooien met het een of ander loof of turf enz..

Nog even over je begrasser: neem een paar seconden extra de tijd om je ondergrond "op te laden" voor je de vezels er in schudt. Dat voorkomt dat je de hele beker ineens leeg plempt. En bij hoge luchtvochtigheid gaat het allemaal een beetje minder goed maar da's logisch. Ventileren dus op je treinenkamer....
Re: Auf ins Bergische: gras!
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Auf ins Bergische: gras!
Héél erg leuk allemaal. Fijn om te volgen  ;)
Re: Auf ins Bergische: gras!
Citaat van: Tony op donderdag 12 januari 2023, 12:28:40Houtlijm verdunnen; 1 deel lijm op drie delen water met minidruppie dreft. Vloeit veel beter uit en hecht nog steeds prima. Als je gegrast/gegraspoederd hebt, van een afstandje een paar sprietsen nevel met de plantensproeier. Met ook daarin "ontspannen" water. Ook mienipietsiedreft dus.

De lijm hoeft niet uit te lopen. Je brengt die toch met een kwast aan. En op die plekken wil je het gras. Extra water aanbrengen is ook onnodig. Dat zorgt er alleen maar voor dat de lijm verloopt. Dat wil je niet te veel.

Citaat van: Spoors op donderdag 12 januari 2023, 16:58:35Ik sluit aan bij Ronald, niet zo raar overigens want wij hadden dezelfde leermeester. Dit acrylmedium droogt mat op...

Inderdaad. Dat waren / zijn zeker leerzame workshops. Ook voor de wat gevorderde begrasser. Ik weet eigenlijk niet of hij nog workshops gaat geven.
Re: Auf ins Bergische: gras!
Lid sinds: 2022

offline
Re: Auf ins Bergische: gras!
 @citaat Lijm mag  niet uitlopen, het moet vooral blijven waar je het wilt hebben en extra water aanbrengen is uit den boze. Gras schieten gebeurt op basis van static, eens je het ondergrondje vochtig maakt kun je geen elektrisch veld meer opbouwen en zonder dat krijg je plat gras.
Re: Auf ins Bergische: gras!
Lid sinds: 2020

offline
Re: Auf ins Bergische: gras!
Tips genoeg hierboven over het aanbrengen. Ik zou me eerst niet druk maken over kleuren. Textuur, lengte, grasrichting, goede mix van lengtes is veel belangrijker. Je kunt alles naderhand kleuren met een airbrush. Je kunt gras ook heel goed drybrushen. Misschien eens kijken bij nightshift: https://www.youtube.com/@NightShiftScaleModels . Hij spuit al zijn graswerk eerst zwart (primer) en begint dan pas kleur op te bouwen.
Re: Auf ins Bergische: gras!
Lid sinds: 2020

offline
Re: Auf ins Bergische: gras!
Dank allemaal voor deze tips!

Ik gebruik nu eigenlijk nog wat dikkere houtlijm en ik dacht al dat daar het grootste gedeelte van het probleem zit. Ik denk dat ik de acryllijm ga proberen. De proefstukjes zijn plaatjes karton die ik voor het gemak even Bruijn heb geverfd. Bij de module heb ik de ondergrond beetje voorbereid met zand en dat een beetje gedrybrushed. Kwam ook tips tegen van mensen die aarde uit de tuin gebruiken en dat een poosje in de oven te drogen leggen om de schimmels en beestjes te doden of bladeren drogen en dat vervolgens verpulveren. Geen onaardige ideeën.

Wat ik eigenlijk een beetje onlogisch vind en misschien kunnen jullie me dat uitleggen is om eerst een kleur/lengte aan te brengen en vervolgens een andere kleur/lengte erbovenop aan te brengen. Dan krijg je toch heel rare lengtes enzo? En doe je dan gewoon lijm op de vezels smeren die er al zitten?

Bij mijn laatste proef ben ik al een beetje wezen mixen met lengtes en kleuren. Ik ben namelijk op zoek naar een beetje pastelachtige tinten.