Nieuws: Treinenplaatjes in je onderschrift? Dat kon al!!! Maar nu ook speciaal voor het 15-jarig bestaan van het 3railforum!!
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  BW puzzel
Pagina's: 1 2 3 [4]   Omlaag

Auteur Topic: BW puzzel  (gelezen 16369 keer)

Tjoekedoris

• Stamgast
  • Eigenlijk klooi ik maar wat an
Re: Bruggenbouw
« Reactie #150 Gepost op: zaterdag 15 januari 2022, 19:10:05 »

Hallo Henk, heb je al eens gekeken naar de "Hack" bruggen. Geweldig mooi, filigraan metaal en grote overspanningen in zowel enkel als dubbelspoor.
Zomaar even een idee, maar dit is ook prachtig natuurlijk. Wel jammer dat je die ene brug moet verbouwen. Noodzakelijk voor het rijtuig zie ik, maar wel een beetje vreemd.
Inderdaad maar goed camoufleren.  ;)
Zonder trein spoor je niet.

Grtz.   MARTIN

station "Engental" tijdperk III (K-rails,U-vorm 245x249x330), iTrain, Tams Redbox, Rosoft, Digikeijs

[img]http://files.3rail.nl/br50-

Jongslog

• Stamgast
  • Zwitserland fan
    • www.jongslog.nl
« Reactie #151 Gepost op: zaterdag 15 januari 2022, 20:02:57 »

@Tjoekedoris: Die Hack bruggen ken ik, die zijn zeker mooi. Maar deze had ik nog dus fie heb ik maar gebruikt.

@Robkop: De oplossing met de overgangsrails had ook gekund inderdaad. Loopplaten laten laseren lijkt mij wel heel mooi trouwens.
Over mijn camper heb ik twee video's gemaakt. De eerste bouw en een verbeter-update. Als je vragen hebt, stel ze gerust. Dan maar even via Pb want nogal off topic  :).

robkop

• Vaste Gast
  • **
  • M* en bezig te digitaliseren
« Reactie #152 Gepost op: zondag 16 januari 2022, 21:06:10 »

Leuke filmpjes , Henk.
Bedankt
Gezien de berichten over de bouw vd modelbaan, kon het bijna niet missen dat er vd camper ook wel iets zou zijn vastgelegd.
Geeft een goed beeld wat er allemaal bij komt kijken.
Als je er over nadenkt komen toch veel facetten van het opzetten van een modelbaan ook terug bij het realiseren van zo’n woonmobiel.
Houtbouw en electro om zo maar s wat te noemen.

Alleen nog geen trein gezien in de camper  :D
Met de groeten van Rob

Jongslog

• Stamgast
  • Zwitserland fan
    • www.jongslog.nl
« Reactie #153 Gepost op: zondag 16 januari 2022, 22:15:39 »

@Robkop:  Een camper bouwen heeft heel veel weg van het bouwen van een treintafel. In beide situaties moet je ver vooruit kunnen denken om de juiste stappen te doen met het bouwen. Je moet al weten waar de lampen komen te hangen als je nog bezig bent met bekabeling leggen en isoleren. Dat lijkt logisch en simpel maar in de praktijk blijkt dat best lastig. Je kunt het (baan)plan wel vooraf uittekenen maar de praktijk moet uitwijzen of het ook mooi en bruikbaar is. En net als in de modelbouw telt elke centimeter.

Jongslog

• Stamgast
  • Zwitserland fan
    • www.jongslog.nl
Banktunnel St. Goar
« Reactie #154 Gepost op: vrijdag 21 januari 2022, 20:36:55 »

In post 141 was ik aan het klussen met de Banktunnel bij St.Goar. Die was nogal slordig. Maar na een goede schilderbeurt was ik daar in post 148 best tevreden over. Het tunnelportaal is slechts geïnspireerd op de werkelijkheid want in het echt ligt het er iets anders bij en zijn het niet twee separate tunnelingangen. Maar een proefrit met de treinen maakte duidelijk dat slordigheid wordt afgestraft. De beide tunnelingangen waren toch te krap. Eigenlijk is er tussen de rails zelfs geen ruimte voor een muurtje. De bochten zijn scherp dus wagons steken flink uit en raken de de tunnelmuur. Dus uithuilen, afbreken, en opnieuw beginnen.

Nog iets beter gekeken naar het origineel. En het moest so wie so wat strakker. Het werd een combinatie van styrodor voor de muren, karton voor de afwerking van kantelen en klei voor de stenen boog en de kieren en gaten. En dan moet ik afwijken van het origineel om het model te laten passen op deze plaats. Helaas wordt het altijd zo'n enorme garagedeur als er twee sporen de tunnel in moeten maar dat is niet anders. 

Lobomotion69

• Stamgast
Re: Banktunnel St. Goar
« Reactie #155 Gepost op: zaterdag 22 januari 2022, 15:56:59 »

Dat is een heel mooi portaaltje geworden naamgenoot. Ziet er patent uit. En ja, dat grote gapende gat lijkt Hollebolle Gijs wel, vreet alle treintjes op.  :( Het is niet anders helaas.
Alleen die grote groene vlek misstaat. Is de weerschijn van het lichtsignaal wat daar staat waarschijnlijk. Kun je dat licht niet wat dimmen zodat het minder op valt?
Vriendelijke groet, Henk

Tjoekedoris

• Stamgast
  • Eigenlijk klooi ik maar wat an
Re: Banktunnel St. Goar
« Reactie #156 Gepost op: zaterdag 22 januari 2022, 19:10:47 »

Helaas wordt het altijd zo'n enorme garagedeur als er twee sporen de tunnel in moeten maar dat is helaas niet anders.

Daarom kies ik altijd voor 2 enkelsporige portalen die ten opzichte van elkaar verschoven zijn. Dat is veel fraaier en spannender. Je kunt dan ook minder naar binnen kijken.
Zonder trein spoor je niet.

Grtz.   MARTIN

station "Engental" tijdperk III (K-rails,U-vorm 245x249x330), iTrain, Tams Redbox, Rosoft, Digikeijs

[img]http://files.3rail.nl/br50-

Jongslog

• Stamgast
  • Zwitserland fan
    • www.jongslog.nl
BW puzzel
« Reactie #157 Gepost op: zondag 23 januari 2022, 20:27:26 »

Nu maar eens puzzelen op de inrichting van het BW (BetriebsWerk). Het karkas van de zelfbouw locloods staat er al. Die is van bescheiden afmetingen. Het wordt ook maar een klein en verouderd emplacement. Het ligt in de cirkel van een R1 bocht dus de ruimte is beperkt. Op het doodlopende spoor wil ik een sintelbak maken met in de buurt de waterkranen. Er moet ook een kleine kolenkraan komen, die ook de sintels weg kan scheppen. De kolenbunker moet ergens staan en er is nog een zandtoren nodig. Dat wordt allemaal wel weer krap.

De draaischijf ligt er ook weer in. Daar ben ik dit weekend mee in gevecht geweest. Het is een oude 7186 die bij de M-rails hoort. Die had ik al eens onder handen genomen in post 136. De originele motor die meer lawaai produceerde dat dat 'ie productie leverde had ik vervangen door een andere motor. Een motor die ook in de magnetron zit om het gerecht rond te draaien. Dat functioneerde niet meer. De oplossing blijkt niet geschikt voor "dauerbetrieb" en hij is al amper gebruikt.

Het probleem zit in de as. Ik had de nieuwe motor aan die as vast gemaakt. Die as is erg kort, dus weinig houvast om de aandrijving van de motor aan vast te maken, en dat raakt dus los. De brug aandrijven via die as vraagt ook wel een krachtige motor, dat redt de magnetronmotor niet. Uiteindelijk de as er uitgeboord en er een langere bout in gemonteerd voor een betere bevestiging. De aandrijving geprobeerd met een zwaardere motor en dat gaat wel. Deze motor draaide alleen te snel. Dus bij de chinees een andere bestellen. 12 Volt en 3 toeren per minuut.

Een ander probleem betreft de sleepcontacten op de brug. En zijn drie contacten. Eentje wordt gebruikt om het relais voor de vergrendelpin te bedienen met een spanningspuls 16 V AC. Het tweede sleepcontact gebruik ik als massacontact (of beter de min van 12 V) om de aandrijfmotor van spanning te voorzien. Als de pin is ingetrokken, is het relais gesloten en kan de stroom voor de aandrijfmotor lopen. Het derde contact wilde ik gebruiken voor een S88-terugmeldcontact op de brug. Dat is niet echt nodig denk ik. Ik denk dat ik de laatste twee contacten allebei ga gebruiken voor de stroomkring van de aandrijfmotor. Meet twee sleepcontacten meer kans op contact.

De draaischijf weer terug geplaatst. Die motor kan ik er later onder monteren.

Pagina's: 1 2 3 [4]   Omhoog