Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Hag loc dc digitaal ombouwen naar ac digitaal

Gestart door JanHaagdorens zaterdag 18 april 2020, 16:39:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hag loc dc digitaal ombouwen naar ac digitaal
Beste
kan ik een hag loc DC digitaal ombouwen naar AC digitaal
ik denk dat het altijd dezelfde ac motor is maar dat gewoon een sleper bij geplaatst moet worden met wat aanpassingen aan de wielen
ik hoor wel van jullie
mg Jan
Re: Hag loc dc digitaal ombouwen naar ac digitaal
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Hag loc dc digitaal ombouwen naar ac digitaal
Beste Jan,

Een tegenwoordig makkelijkere en correcte omschrijving is: kan ik een HAG 2-rail lok ombouwen naar 3-rail, de lok rijdt digitaal.

Een digitaal signaal is niet gebonden aan 2-rail of aan 3-rail, maar wel aan het gebruikte systeem, motorola, dcc, mfx of één van de twee anderen.

Een digitale lok heeft over het algemeen een motor met een permanente magneet, er zijn uitzonderingen en die hebben dan ook een speciale decoder, verder sleper, interne bedrading en wielen, als je met een 2-rail lok op 3-rail gaat rijden dan kunnen er problemen ontstaan met de afstand tussen de wielen en de flenshoogte.

Groet, Anne W
Re: Hag loc dc digitaal ombouwen naar ac digitaal
Hallo Jan

Ja dat kan geen probleem
Om welk model gaat het?

Mvg Johan
Re: Hag loc dc digitaal ombouwen naar ac digitaal
Beste Johan
het gaat om een Hag 6/6 -125E welke te koop is op ebay - het zijn  dezelfde doormeter wielen als de drierail  versie met een reeds voorbereid chassis voor installatie  sleper
mg Jan 
Re: Hag loc dc digitaal ombouwen naar ac digitaal
Anne
bedank voor info
de wielen zijn dezelfde doormeter als die van drierail - de loc is voorbereid om eventueel een sleper te plaatsen , ik vermoed dat daar geen probleem zal zijn
Ik heb gehoord dat Marcus overleden is , voor mij was hij een genie , ik hoop dat de raptor niet vergeten wordt als besturingssysteem
Ik hoor nog wel van u
mg Jan 
Re: Hag loc dc digitaal ombouwen naar ac digitaal
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Hag loc dc digitaal ombouwen naar ac digitaal
Beste Jan,

Je kunt problemen krijgen als de afstand "binnenkant linker wiel - binnenkant rechter wiel "op 2 -rail" maat staat, dan gaan de wielen niet goed over de puntstukken van wissels heen, maar wellicht kun je één wiel wat naar binnen persen indien nodig.

Verder moet je de interne bedrading veranderen, nu zit er een "plus" aansluiting op één kant van de wielen, die moet naar de sleper toe.

Maar de HAG deskundigen zullen je dat wel kunnen vertellen.

Ja, Marco zit gezellig met Paul in de modelspoorhemel, er wordt door de familie, en ik vermoed enkele andere mensen, nagedacht over een mogelijke toekomst voor de Raptor.

Ik blijf er in ieder geval mee rijden net zo langs als hij het blijft doen, ik ben er al zo lang mee bezig dat ik geen wensen meer heb, er zit overigens nog wel een fout in, die eens per kwartier voorkomt, een mechanisch Duits rangeersein, schakelt niet met het hoofdsein mee als er net een trein naar boven is gegaan, stond op het lijstje "to do", maar Marco was zo enthousiast bezig om Arend Jan (het blinde lid van de MSG/Den Bosch) te helpen en ik moest dan weer wat testen, dat er niet van kwam om die fout te melden.

Alhoewel mijn familienaam voorkomt in het afstammelingen boek van Karel de Grote, ben ik geen "U" voor jou......

Groet, Anne W
Re: Hag loc dc digitaal ombouwen naar ac digitaal
6/6 zegt me nog niets
Ae 6/6 of Re 6/6 zegt alles
Beide zijn modellen verschillen wezenlijk van elkaar.

Mvg Johan
Re: Hag loc dc digitaal ombouwen naar ac digitaal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Hag loc dc digitaal ombouwen naar ac digitaal
Citaat van: Anne W op zaterdag 18 april 2020, 22:54:21
Je kunt problemen krijgen als de afstand "binnenkant linker wiel - binnenkant rechter wiel "op 2 -rail" maat staat, dan gaan de wielen niet goed over de puntstukken van wissels heen, maar wellicht kun je één wiel wat naar binnen persen indien nodig.
Is mij met HAG nog nooit overkomen, maar niet gemeten is niet zeker weten.

HAG heeft rond 2005 een discussie uitgelokt over de vraag of het mogelijk was om één ontwerp voor 2-rail en 3-rail op de markt te zetten. Dat leidde tot een Zwitserse en Duitse groep 3-rail testers die op M-, K- en C-wissels hebben getest of dat mogelijk was, en waaruit de 3-rail beperking precies bestond.

De oplossing bij K-rails wissels bleek te zijn: het verlengen van de strijkregels bij standaard wissels.
Die strijkregels zijn bij alle standaard wissels even lang (bij Märklin), en als ze 2 bielsen langer doorlopen, dan ontspoort een HAG-loc nooit.  Dat geeft dan weer wat om over na te denken, over de rol van puntstukken (want daar zijn die strijkregels voor of eigenlijk tegen bedoeld) ...
Re: Hag loc dc digitaal ombouwen naar ac digitaal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Hag loc dc digitaal ombouwen naar ac digitaal
Citaat van: JanHaagdorens op zaterdag 18 april 2020, 19:58:17
het gaat om een Hag 6/6 -125E
De HAG 125 is een Ae 6/6 rood Städtelok (oorspronkelijk DC).
Bedoel je die?
In de HAG 200 serie (201, 205 enz) zitten de Re 6/6 locs.
Re: Hag loc dc digitaal ombouwen naar ac digitaal
Beste Jan
Het is inderdaad de stadle loc rood 6/6
mg Jan
Re: Hag loc dc digitaal ombouwen naar ac digitaal
Beste Anne
bij ons in België zeggen wij uit beleefdheid nog altijd u , hoe moet ik dit in het Nederlands dan zeggen? jou of id?
mg Jan 
Re: Hag loc dc digitaal ombouwen naar ac digitaal
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Hag loc dc digitaal ombouwen naar ac digitaal
 @citaat

Beste Jan,

Natuurlijk ken ik dat Belgische gebruik, ik heb 30 jaar bij één bedrijf gewerkt, waar de manager van de afdeling gelijk tegen me zei: de directeur spreek je aan met "U", de rest met "je/jou", het is me altijd gelukt om mijn Belgische collega's en leveranciers ook te overtuigen dat ik geen "U" ben, dus ik zeg dat ook tegen jou (excuseer).

Groet, Anne W
Re: Hag loc dc digitaal ombouwen naar ac digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Hag loc dc digitaal ombouwen naar ac digitaal
En dan zijn wij nederlanders en jullie belgen nog flexibel in dit gebeuren. Wat te denken van duitsers. Daar is tutoyeren een langdurig proces voordat het zover komt.

Ik heb wel eens gehad met een vakgenoot waar wij gewoon op "du" basis waren, maar zijn ega met "Sie".

Moest ook mijn toekomstige schoondochter afleren u te zeggen in het begin. Voel ik mij zo oud bij, zij was netjes opgevoed.  :)

Dus Jan, ook tegen mij met je en jij  :)

Overigens, kijk eens naar vacatures. Vroeger stond er vaak u, tegenwoordig vaak je etc. Moderne tijd en waarschijnlijk typisch nederlands.

Engels makkelijker, is gewoon you  :D Andere talen weet ik niet. 

Even terug naar het onderwerp, ik begrijp dus goed dat ombouwen van DC naar AC vrij simpel is bij HAG locs? Behoudens misschien wat problemen met K-rails

Even terzijde, ESU heeft vaak een loc voor twee railsystemen voorbereid. Een sleper aanklikken volstaat. Maar ik kwam er toch achter dat er problemen kunnen zijn bij gebruik op AC banen. De loc is opgestuurd geweest, voor een ander probleem, maar gaf meteen aan dat ontsporingen op wissels voorkwamen. Zij verklaarden dat dit alleen op M-rails een punt is, K en C zou geen punt moeten zijn. En dat heb ik inderdaad (achteraf)  uitgevonden. M-wissels dus alleen recht berijden. Gelukkig hebben we software daarvoor  :D
Re: Hag loc dc digitaal ombouwen naar ac digitaal
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: Hag loc dc digitaal ombouwen naar ac digitaal
 @citaat Tutoyeren in het frans ?
Onder familie, vrienden en collega's zal men het word 'tu' (je, jij) gebruiken.
Anders wordt de beleefdheidsvorm 'vous' (U) gebruikt.
Vermits de Belgen drie culturen kennen, gebruiken zij de franse omgangsvorm.
Definitie van omgangsvorm: Gewoonten die bepalen hoe je je beleefd en netjes moet gedragen.
Mvg.
Re: Hag loc dc digitaal ombouwen naar ac digitaal
Ik heb laatst een Hag Re6/6 omgebouwd.  Ik heb gemerkt dat de wielafstand erg belangrijk is.  De loc stond op 13.95mm tussen de flenzen, en gaf steeds sluiting op een wissel (C-rail, meegebogen wissel).  Na het aanpassen van de wielafstand naar 14.1 (voorzichtig met een schroevendraaier naar buiten wrikken, pullytrekker zou beter zijn) geen sluiting meer gehad.

Hier wat foto's : https://photos.app.goo.gl/p9WukUbhRLmWQJhT9

Ik ken de loc (Ae6/6) verder niet, maar ombouw van 2-rail naar 3-rail moet inderdaad wel te doen zijn. De wielen moeten op elkaar aangesloten worden, en de plaatsing van de sleper is misschien nog een uitdaging.

Het verschil tussen Ae6/6 en Re6/6 : de eerste is een CoCo loc (twee draaistellen met 3 assen), de tweede een BoBoBo (3 draaistellen met 2 assen).  De Ae6/6 is inmiddels buiten dienst, de Re6/6 rijdt nog.
Re: Hag loc dc digitaal ombouwen naar ac digitaal
Beste Eric w
Welke decoder gebruik jij ?
in al mijn ombouw locs gebruik ik uhlenbrock multiprotocol lockdecoder 76200 (4locs)- deze locs hebben allen draaistellen met 2assen - deze loc is 2 draaistellen met 3 assen - ik heb in mijn oude 6/6 reeds 3 locdecoders opgeblazen - daarom een nieuwe 6/6 om mijn oude als dumi te gebruiken - misschien is de wiel afstand zoals jij beschrijft wel zeer belangrijk  - straks nameten en conclusies trekken
je hoort wel van mij
mg Jan
Re: Hag loc dc digitaal ombouwen naar ac digitaal
Jan, als jou oude Ae 6/6 nog een oude motor type 66 had dan is dat opblazen niet zo vreemd, deze ankers trekken heel veel stroom.

Jou nieuwe Ae 6/6 heeft een motor type 88 en die is prima te digitaliseren. Hag heeft alleen maar 3 polig anker en digitaal doen ze het prima.
Ik beveel jou een ESU decoder aan. Jou model ga je ombouwen van 2-rail naar 3-rail dus heeft jou model al een magneet motor en geen veldspoel waarmee een  gewone ESU decoder bruikbaar is.

Let wel even op als jou 2-rail model nog analoog is. Onder de plaatjes van de koolborstelhouder zit (elk) een schroefje.
Onder één van die schroefjes zit een ringetje zodat het schroefkopje boven de koolborstelhouder uit komt en contact maakt met de het metalen plaatje van de koolborstel. Dat ringetje moet je weg halen want jou motor moet potentiaal vrij gemaakt worden (anders blaas je alsnog de decoder op)

Succes met de ombouw  :thumbup:

Mvg, Johan
Re: Hag loc dc digitaal ombouwen naar ac digitaal
Hallo Jan,
Ik gebruik een ESU lokpilot 4 M4, in een andere Hag loc met oude motor heb ik al wat Uhlenbrocks opgeblazen...  Welk type motor zit er in je loc?  Sommige motoren trekken te veel stroom...
Groet, Erik
Re: Hag loc dc digitaal ombouwen naar ac digitaal
Beste Eric
model van Hag is Ae 6/6 stadleloc DC nr 125
Beide motoren zijn identiek alleen heeft de nieuw aangekocht loc een permanent magneet - de oude motor werd dan ook aangestuurd door de Uhlenbrock locdecoder 76200 - 2 x witte draad extra (deze blies zichzelf steeds op na ca 1/2 uur rijden- vermoedelijk door hitte) Deze decoder kan nochtans piekmomenten aan van 1.6 amp) in de nieuwe loc  zit  een dc decoder - ik heb dan ook een fluistersleper geplaatst van roco - met de hand geduwd heeft hij geen problemen met de wissels - is verder nog af te wachten
Ik moet nog een en ander uitmeten/ombouwen om beide wielen negatief te maken - de sleper is reeds aangesloten op de dc decoder maar ik durf nog niets te testen
Volgende vraag - Kan deze dc decoder ook 3 rail de baas - ik kan niet zeggen welk merk decoder(zoals ge ziet ben ik alleen Uhenlbrock 76200  decoders gewoon ) ik ga eens kijken naar uw esu decoder
Ik hoor wel van je - mg Jan

Re: Hag loc dc digitaal ombouwen naar ac digitaal
Hallo Jan,
Het hangt er helemaal van af welke centrale er gebruikt wordt, en dus welke protocollen beschikbaar zijn.  Daar moet de decoder mee om kunnen gaan.  Ik heb voor de M4 uitvoering van de ESU lokpilot gekozen, omdat die Motorola en MFX ondersteunt.  Ik heb een Intellibox, en gebruik daar het Motorola protocol.  In de toekomst wil ik overstappen naar Central Station of ESU, dan is de loc daar al klaar voor.
De meeste decoders kunnen overweg met gelijkstroommotoren, Uhlenbrock is één van de weinigen (naast Märklin uiteraard) die een decoder maakt voor de Märklin en HAG wisselstroommotoren.
Succes!
Erik
Re: Hag loc dc digitaal ombouwen naar ac digitaal
Jan ESU heeft multiprotocol decoders (DCC/Mototrla/MFX=M4) als jij zo'n decoder in bouwt kan met elke centrale die je hebt rijden.

Mvg, Johan
Re: Hag loc dc digitaal ombouwen naar ac digitaal
Beste Eric
na lang zoeken heb ik de Uhlenbroc 77100 gevonden - deze kan 1.8 va aan met 3 va piek, blijkbaar trekt deze hag motor enorm veel stroom zodanig dat de 76200 zichzelf opblies , na uitgebreid testen van de 77100 (ca 1.5u rijden)was deze decoder hand warm wat voor mij acceptabel is , enig nadeel hij kan alleen DCC/mot aan maar voor de raptor is dat helemaal geen probleem , wel moet je voldoende plaats hebben in de loc daar dit een vrij grote decoder is
mvg Jan
Re: Hag loc dc digitaal ombouwen naar ac digitaal
Fijn dat het opgelost is :thumbup:

Hoe is het rijgedrag?
Re: Hag loc dc digitaal ombouwen naar ac digitaal
Beste Eric
na afstellen van decoder voor mij een onberispelijk rijgedrag , versnelling mooi progressief evenals afremmen , als je heel goed luister- hoor je bij  rij trap 1 heel zacht zoemen maar de loc rijd dan ook heeeel traag , praktisch niet storend daar er bij mij veel beweging is op mijn baan - in ieder geval bedankt voor de nodige info
mg Jan