Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

decoder-programmer 60971

Gestart door guillaume zaterdag 18 april 2020, 13:32:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
decoder-programmer 60971
Lid sinds: 2013

offline
decoder-programmer 60971
Hallo allen

Onlangs hoorde ik dat mbv de decoder-programmer 60971 de loks, die voorzien zijn van een decoder 60975-79, uit te breiden zijn tot een 32-tal (geluid)functies.
Mijn vraag is of een van jullie dit kan bevestigen en hiermee reeds ervaring heeft.

Blijkt dit zo te zijn, dan een tweede vraag.
Kan deze uitbreiding dan ook uitgevoerd worden in lok's met een door marklin ingebouwde sound-decoder?

alvast bedankt voor jullie reactie
guillaume
Re: decoder-programmer 60971
Lid sinds: 2017

offline
Re: decoder-programmer 60971
De door jou genoemde decoders hebben standaard 32 functies, de programmer 60971 is een tool om deze functies te koppelen aan een sound of geluid. Dit kan ook via de CS2/CS3.

Of de ingebouwde decoder ook 32 functies aankan is puur afhankelijk van de decoder welke M* er in heeft gestopt.
Re: decoder-programmer 60971
Bedankt voor jouw reactie Nestor.
Ik heb een zevental 6097x decoders ingebouwd.
Echter vanaf fabriek hebben zijn ze met 16 functies uitgerust.
Ik wist niet dat je deze decoders met de CS2 kan completeren tot 32 functies.

In de handleiding van de 6097x staat hierover niets vermeld.

groet
guillaume
Re: decoder-programmer 60971
Lid sinds: 2017

offline
Re: decoder-programmer 60971
Zorg er voor dat je CS2 de laatste versie heeft, ik weet zo snel niet uit mijn hoofd van af welke versie de CS2 dit in de software heeft zitten.

De locomotief verwijderen, en daarna opnieuw laten herkennen, dat heb je, met de juiste decoder F32 functies, op het icoontje F.. drukken wisselt tussen de eerste 16 en de laatste. Het toevoegen cq wijzigen van de functies gaat dan als vanouds.
Re: decoder-programmer 60971
De losse decoders hebben standaard maar 16 functies je moet deze eerst activeren met een programmer of CS2/3.
Je tweede vraag is afhankelijk van wat Marklin met de decoder heeft gedaan vaak zijn OEM decoders software matig geblokkeerd zodat ze niet kwa sound kunnen worden aangepast soms zijn er nog wel eens niet geactiveerde sound kanalen welke niet gekoppelt zijn aan een functie toets.
Verder het advies om het programmeren via een programmertool te doen dit gaat veel sneller dan met een CS.
Re: decoder-programmer 60971
Bedankt Mark en nestor

Ik ga een programmer aanschaffen.

prettig weekend gewenst

Re: decoder-programmer 60971
Nadeel blijft bij de Marklin decoders dat ze heel veel kunnen alleen worden de standaard zaken vermeld in de handleiding logische schakelingen worden bvb niet vermeld.