Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

DR 4018 programmeren digikeys

Gestart door wiebrand vrijdag 17 april 2020, 20:59:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
DR 4018 programmeren digikeys
Hoe moet ik de cv programmeren voor nederlandse seinen?.

wiebrand
Re: DR 4018 programmeren digikeys
Zie handleiding (CV47 = 7)

Albert.
Re: DR 4018 programmeren digikeys
Ik heb dat niet zien staan in de handleiding misschien overheen gelezen.
Re: DR 4018 programmeren digikeys
Sorry, foutje gemaakt. Zie correctie.

Albert.
Re: DR 4018 programmeren digikeys
Dcc lok 9999 geprogrammeerd.
ik heb max 126 rij stappen dcc
programmeren lukt niet.
Krijg cv leesfout bewerking afgebroken
- cv toevoegen
-47
-7
prog

cv leesfout Bewerking afgebroken

Wat doe ik fout

wiebrand
Re: DR 4018 programmeren digikeys
Uitlezen wil volgens mij niet.

Maar destijds had ik stap 2 steeds fout:
Zorg ervoor dat de module spanning krijgt via de power ingang van de module. (U kunt ook de power en signal ingang met elkaar doorverbinden)

Daarna lukte het bij mij wel.
Mogelijk ook nog een keer stroomloos maken aan het einde van het programmeren

Re: DR 4018 programmeren digikeys
uitlezen kan niet ,en je krijgt geen bevestiging;volgens mij druk je niet op de schakelaar van de DR4018  :arrow:




2) CV Programmering via het hoofdspoor ( POM )[/font]
[/t]
[/t]
Een andere manier van programmeren is POM (Program On Main). Bij deze manier van[/font][/t]
programmeren kunt u de DR4018 gewoon op de baan aansluiten zonder moeizame[/font][/t]
aansluitingen of plaatsen van weerstanden zoals bij pro-grammeren via het aparte[/font][/t]


programmeerspoor.[/font]
[/t]
[/t]
Stap 1 : Sluit de signal ingang van de DR4018 aan op de rails uitgang van uw centrale.[/font][/t]
Stap 2 : Zorg ervoor dat de DR4018 spanning krijgt via de power ingang van de DR4018.[/font][/t]
(U kunt ook de power en signal ingang met elkaar doorverbinden)[/font][/t]


Stap 3 : Zet uw centrale in POM programmeer-stand[/font]
[/t]
(meer informatie over POM staat in de handleiding van uw centrale)[/font][/t]


Stap 5 : Kies locadres 9999 op uw centrale[/font]
[/t]
Stap 6 : Druk op de schakelaar van de DR4018 totdat de led gaat branden[/font][/t]
Stap 7 : Programmeer vervolgens de gewenste CV's van de DR4018[/font][/t]
[/t]
[/t]
Stap 8 : Druk op de schakelaar van de DR4018 totdat de led dooft[/font][/t]
Stap 9 : De DR4018 is direct klaar voor gebruik met de door u gewijzigde instellingen.[/font][/t]
[/t]
[/t]
NB: Ik heb voor extra duidelijkheid het woord "module" vervangen door "DR4018"... ::)[/font][/t]
[/t]
Zelf heb ik mij aangeleerd om de POM-programmering af te sluiten door na stap 7 het eerste wisseladres[/font][/t]
van de DR4018 via de centrale te bedienen. Daardoor beëindigt de DR4018 zelf de programmeer-modus,[/font][/t]
dooft zijn led en is direct klaar voor gebruik. Bespaart je een tweede kruippartij onder de tafel....[/font][/t]
Tevens ondervang je hiermee meteen de LET OP in de handleiding:[/font][/t]
[/t]
Om dit herkennen van het protocol stabieler te maken kunnen de volgende stappen gezet worden voordat met CV-programmeren begonnen wordt:[/font]


? Zet de rijregelaar op adres 9999 (het POM adres van de decoder)[/font]
[/t]
? Zet de verlichting met F0 aan en dan weer uit (DCC-9999 wordt nu regelmatig op de uitgang gezet)[/font][/t]
? Zet de DR4018 in de programmeer-modus; hij zal er nu stabiel in blijven staan, totdat die weer uitgeschakeld wordt[/font]
[/font]

mvg,
Michel
Re: DR 4018 programmeren digikeys
nogmaals geprobeerd maar kan mijn sein niet bedienen brand alleen groen licht dr711.
Zie geen nederlands sein beeld bij lichtsein in de cs3


Wiebrand
Re: DR 4018 programmeren digikeys
Dit heb ik ook gedaan anders werkt het niet.

gr wiebrand
Re: DR 4018 programmeren digikeys
is er geen gelijkaardig sein met 3 lichten in de cs3?


mvg,
Michel
Re: DR 4018 programmeren digikeys
Mij niet gelukt, maar wel door een combinatie van 3/4 adressen schakelen.
Op de cs3 keuze standaard rood, ipv een sein.

De combinatie hiervan bepaald het seinbeeld.
De tabel had ik ergen uit een handleiding gehaald, maar duurde even voor ik het doorhad dat het om een combinatie van meerdere adressen ging.

Het 4 de adres bepaald de dag/nacht stand (helderheid)

Vb
De combi van groen rood rood Geeft een groen sein
De combi van rood groen rood geeft een geel sein.



Re: DR 4018 programmeren digikeys
Nee helaas niet verschillende geprobeert het sein reageerd wel maar niet juist


gr wiebrand
Re: DR 4018 programmeren digikeys
U weet niet meer waar u het vandaan heeft.
Re: DR 4018 programmeren digikeys
Maar wel werkend

Kijk anders even in de digkeijs toepassingshandleiding Geschreven nav beneluxforum draadje.
Het heeft mij ook veel tijd gekost, destijds.
Het werkt niet zoals andere seinen op de cs3 zover ik het nu weet.

Enkel dmv een combinatie van meerdere adressen Rood / groen
Op die manier kan je 5 seinbeelden maken
Rood
Groen
Geel
Groen knipper
Geel knipper

Mischien dat iemand het beter kan verwoorden of uitleggen


Re: DR 4018 programmeren digikeys
Ja als iemand dat kan graag want zoals het in de handleiding staat zo gemakkelijk werkt het niet helaas.
In iedergeval bedankt voor je reactie.
Re: DR 4018 programmeren digikeys
Wiebrand,

Zoals het in de handleiding staat werkt het wel. Alleen snap jij het niet, en doe je niet wat er in staat.

Alleen de vraag is kan jouw dure CS3 wel het Nederlandse seinbeeld als een 3-Bit sein aansturen.
Daar heb ik angst van bang voor dat die dat niet kan.

Groetjes.
Re: DR 4018 programmeren digikeys
De DR4018 werkt wel bij mij alleen kan niet het juiste seinbeeld vinden.


gr wiebrand
Re: DR 4018 programmeren digikeys
In de DR4018 kun je die niet vinden, of kun je die niet in je CS3 vinden?

Dus zit het probleem in de DR4018, of zit het probleem in je CS3?

Groetjes.
Re: DR 4018 programmeren digikeys
Hoi Wiebrand,
Is het programmeren van CV 47 = 7 wel gelukt?
Heb je je sein aangesloten volgens de handleiding?
Je kunt de werking van je sein controleren met 3 opeenvolgende wisseladressen.
Schakel je wissels volgend onderstaand schema.

Hoe je dit vertaalt naar een sein in je CS3 weet ik niet maar op de één of andere manier zal je dit patroon moeten kunnen kopiëren.

Succes,
Albert.
Re: DR 4018 programmeren digikeys
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: DR 4018 programmeren digikeys
Er is naast de handleiding ook een "Toepassings handleiding" beschikbaar.
Heb je die allebei.
Volgens mij werk je ook met iTrain. Je zou ook kunnen proberen om sein meteen in iTrain te zetten.
Even zoeken, want daar zijn ook voorbeelden van op dit forum en of op het iTrain forum.
Re: DR 4018 programmeren digikeys
Ja die heb ik maar je kan niet zien of hij cv 47 7 heeft geprogrammeerd hoe kan je dat controleren
Ben bezig met een nieuwe baan maar de corona gooit een beetje vertraging daar in kan nog geen hout bestellen denk ik.
Zit ook nog op de nieuwe draaischijf van marklin te wachten.
Ben nu een beetje met de cs3 bezig te programmeren maar de seinen is toch erg moeilijk de terugmelding was toch een heel stuk makkelijker.

gr wiebrand
Re: DR 4018 programmeren digikeys
Wiebrand,
Je kunt het controleren zoals ik hierboven beschreven heb. Sein aansluiten en schakelen met wisseladressen.
Re: DR 4018 programmeren digikeys
Citaat van: wiebrand op zaterdag 18 april 2020, 18:37:29
Ja die heb ik maar je kan niet zien of hij cv 47 7 heeft geprogrammeerd hoe kan je dat controleren
Ben bezig met een nieuwe baan maar de corona gooit een beetje vertraging daar in kan nog geen hout bestellen denk ik.
Zit ook nog op de nieuwe draaischijf van marklin te wachten.
Ben nu een beetje met de cs3 bezig te programmeren maar de seinen is toch erg moeilijk de terugmelding was toch een heel stuk makkelijker.

gr wiebrand


neen,je krijgt geen bevestiging,en je kan het niet uitlezen,je kan het alleen maar controleren door het sein aan te sluiten zoals Albert je al heeft gezegd;


mvg,
Michel
Re: DR 4018 programmeren digikeys
Hoi,

Citaat van: wiebrand op zaterdag 18 april 2020, 18:37:29
Ja die heb ik maar je kan niet zien of hij cv 47 7 heeft geprogrammeerd hoe kan je dat controleren

Dat kan je alleen controleren als je een sein aansluit. En de bijhorende adressen controleert.

Citaat van: wiebrand op zaterdag 18 april 2020, 18:37:29
Ben nu een beetje met de cs3 bezig te programmeren maar de seinen is toch erg moeilijk de terugmelding was toch een heel stuk makkelijker.

Het is helaas niet anders. Er zijn bijna geen wissel- en schakeldecoders die een terugmelding geven bij het programmeren. Dat is ook niet nodig. Je kan het simpel zelf controleren door een sein er op aan te sluiten. Of een ledje of iets dergelijks.

Groet Ronald.
Re: DR 4018 programmeren digikeys
Hij werkt op groen knipperend en oranje zie geen afbeelding van hollands sein is het dan niet goed gegaan
Re: DR 4018 programmeren digikeys
probeer eens via iTrain :arrow:
Re: DR 4018 programmeren digikeys
Oke zal dat eens proberen seinen is wel een moeilijk stuk wissel aandrijvingen lukte wel
Maar ik wil het graag ook met de cs3+willen kunnen bedienen voor programmeren.
Ben er ondertussen wel achter dat de DR4018 werkt alleen moet nu nog er achterzien te komen hoe ik deze kan programmeren.


gr wiebrand
Re: DR 4018 programmeren digikeys
Citaat van: wiebrand op zondag 19 april 2020, 11:09:15
Ben er ondertussen wel achter dat de DR4018 werkt alleen moet nu nog er achterzien te komen hoe ik deze kan programmeren.

Hier moet ik toch wel een hele diepe zucht van laten.

Knopje drukken.
Via DCC locadres 9999 via POM CV47 instellen, en klaar.

Groetjes.
Re: DR 4018 programmeren digikeys
Ik ook werkt het bij jou wel met de cs3 en dr4018 met de nederlandse seinen.
dat wil ik graag even weten,en moet je ze dan nog programmeren ik zie ze niet bij mijn symbolen.
CV 47 7 is volgens de handleiding voor seinen met lichtbak deze heb ik niet.


gr wiebrand
Re: DR 4018 programmeren digikeys
Duidelijker dan dit kan ik het niet uitleggen:
https://youtu.be/An4KfAxj-IQ
Wat ik met Rocrail doe, kun jij met je CS3 doen.

Als je geen lichtbak hebt, dan negeer je dat gewoon. De instelligen blijven dezelfde, CV 47 = 7

Succes,
Albert.
Re: DR 4018 programmeren digikeys
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: DR 4018 programmeren digikeys
Wiebrand, op mijn CS1-R heb ik de driekleurige NS seinen aangemaakt als een Duits sein, Hp0/Hp1/Hp2/Sh0.
Dat werkt prima, dus mmisschien op jou CS3 ook?
Re: DR 4018 programmeren digikeys
ja ook gedaan kreeg rood groen groen knipperend

gr wiebrand
Re: DR 4018 programmeren digikeys
moet ik nog cv adressen ingeven om het sein werkend te krijgen cv 11 12 13 zie ik hier staan voor het eerste sein.
alleen ik krijg het er niet doe het met pom.

gr wiebrand
Re: DR 4018 programmeren digikeys
CV11,12,13, die bestaan toch helemaal niet.

NL 3-lichtsein CV47 waarde 7, meer is het niet.

En als jouw peperdure CS3 centrale geen Nederlands seinbeeld kan tonen heb je dikke pech.

Groetjes.
Re: DR 4018 programmeren digikeys
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: DR 4018 programmeren digikeys
Je maakt met CV47 waarde 7 voor iedere poort van de DR4018 een apart adres aan. Je zult dus adres bedoelen in plaats van CV. In mijn CS1-R hoefde ik alleen het eerste adres in te voeren, de rest ging dan vanzelf.
Re: DR 4018 programmeren digikeys
ik heb de dr4018 aangemaakt in de cs3 nu krijg ik 16 ongedefineerde adressen te zien maar hoe moet ik nu verder denk dat ik daar iets verkeerd doe.
voeg een sein toe en probeer te schakelen doet het wel maar seinbeeld is niet correct.
kan het ook nog op de cs1r proberen maar moet eerst weten of ik het goed doe van digikeijs wordt je helaas niet veel wijzer.

Gr wiebrand
Re: DR 4018 programmeren digikeys
 @citaat Goed je weet dat je met een combinatie van adressen een bepaald seinbeeld kan krijgen? Kijk even in de handleiding van de DR4018 bij seinbeelden. De codes in de tabel is op basis van de Intellibox: GR = rechtdoor en RD = Afbuigend.

Groet Ronald.
Re: DR 4018 programmeren digikeys
ik zie cv 113 31
        cv 114  31
        cv 115  31
moet ik deze invullen voor sein 1 en programmeren.

Als ik het goed begrijp.

Gr wiebrand
Re: DR 4018 programmeren digikeys
 @citaat Wat wil je constant met die CV's doen? Hoe reageert het sein op als je adres 1 op rood zet, adres 2 op rood zet en adres 3 op rood zet? Krijg je dan een rood sein te zien? Je moet nu in de CS3 de juiste seinbeelden koppelen aan de juiste adressen met de juiste stand (Rood /afbuigend of groen / rechtdoor).

Groet Ronald.
Re: DR 4018 programmeren digikeys
omdat ik het toe wijzen niet snap kan dat uitgelegd worden?.

gr wiebrand
Re: DR 4018 programmeren digikeys
Goed,

De DR4018 kent een standaard instelling voor NS-seinen. Dan kan je vier NS-seinen aansluiten: Die instelling zit onder CV47. De waarde die voor NS-seinen mag schrijven naar CV47 is waarde 7



Doe je dat dan krijg je 16 losse adressen waarop je NS-seinen te bereiken zijn. Adres 1 tot en met 4 zijn voor Sein 1. 5 tot en met 8 zijn voor sein 2, enzovoort.  Als je de adressen volgens de volgende tabel schakelt op je digitale centrale:



Dus op je CS3 moet je het eerste adres kunnen schakelen. Dan zal hij moeten reageren. In je CS3 moet je het "juiste" sein kiezen om het goed te kunnen schakelen. Je hebt daarbij een uitdaging omdat het CS3 puur duits geörienteerd is en dus geen NS-seinen kent. Dan is een duits hoofdsein met Hp1/2 mogelijk de beste keuze. Dan kan je met de eerste 2 adressen de 3 juiste beelden krijgen. Mogelijk dat je dan bij het "expert" gedeelte van het seinen configureren aan de slag mag om het goed te krijgen.



Groet Ronald.
Re: DR 4018 programmeren digikeys
Het is nog wel onduidelijk moet de rood geel en groen intoetsen op de cs3 maar zie alleen rood en groen
Re: DR 4018 programmeren digikeys
 @citaat: Wiebrand kijk eens in de tabel



Het is iedere keer een combinatie van adressen: Maak eens 2 duitse hoofdseinen aan met alleen groen en rood. Geef ze adressen 1 en 2 van je DR4018. Dan zet je ze alle twee op rood. Dan brand het sein rood. Zet je nu het sein met adres 1 op groen dan krijg je "groen". Zet je dan het sein weer op rood en het tweede sein op groen dan krijg je "geel". Je kan het mogelijk "oplossen" door een duits sein te gebruiken dat ook geel geeft. Dus een sein met HP2. Zie de tabel.

Groet Ronald.
Re: DR 4018 programmeren digikeys
ik snap het niet krijg een scherm met 16 ongedefineerde adressen en dan loop ik vast
Re: DR 4018 programmeren digikeys
 @citaat: Wat geeft het sein nu aan in deze stand: adres 1 Rood, Adres 2 Rood en Adres 3 rood. Wat doet jouw Sein? En wat doet jouw Sein als je de eerste op "groen" zet en de rest op "rood".

Voor de rest is het in de handleiding van je CS3 kijken. Bij Seinen toevoegen bijvoorbeeld.

Groet Ronald.
Re: DR 4018 programmeren digikeys
adres 1 groen adres 2 rood adres 3 rood =groen
            rood              rood             rood =rood
               o                  o                  o
            rood              rood             rood = oranje

moet ik dit nog programmeren?
Bedankt voor uw geduld.

Groetjes wiebrand
Re: DR 4018 programmeren digikeys
 @citaat: Het is een instelling op je CS3. Ik weet niet wat je allemaal doet en waarom je niet normaal een sein kan toevoegen. Je bent niet de eerste die deze combinatie gebruikt.  Ik weet het zo even niet.

Groet Ronald.
Re: DR 4018 programmeren digikeys
Geeft niet ga gewoon verder proberen.
Zal wel aan mij liggen ik doe iets fout.
In iedergeval bedankt.
Re: DR 4018 programmeren digikeys
Kies in je cs een Hp0,1en2 sein  op adres 1en 2.  Als je zorgt dat adres 3 op rood staat hoef je daar nooit meer aan te komen.
Re: DR 4018 programmeren digikeys
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: DR 4018 programmeren digikeys
Die kies je dus door HP0, 1 en 2 op alleen 1 te zetten. De CS3 voegt automatisch 2 toe. 3 Laat je dan open en dan ga je met 4 weer op dezelfde manier door.
Ik heb mijn CS3 er nog even voor opgestart, het lijkt erop dat als je een armsein pakt, je wel een sein met 3 adressen krijgt. Daarvoor zou je dan het armsein HP0/1/2 met SH0/2 moeten pakken. Of dit ook positief werkt voor je NL seinen, durf ik niet te zeggen. Ik krijg hem niet helemaal lekker uitgevogeld wat ie nou precies doet. Alleen dat ie 3 opvolgende adressen in beslag neemt. Als je dus adres 401 in zou voeren, zijn 401 en 402 ook bezet.