Dit draadje gaat over het opdelen van de baan in blokken/secties voor automatische besturing. Vaak wordt dan
meteen de gevolgtrekking massadetectie gemaakt.
Op zich begrijpelijk, want het 3-rail systeem maakt het mogelijk (overigens ten koste van een goede stroomvoorziening) om één railstaaf
hieraan op te offeren. Deze staaf moet dan in secties verdeeld worden (geisoleerde stukken middels puntstukjes, knippen, zagen of slijpen)
Een goede planning vooraf is dan noodzakelijk om de posities van de secties goed te hebben liggen.
Als je kiest voor een duurder railsysteem (b.v. Tillig Elite) zou ik het zonde vinden om deze te verzagen tot secties.
Bij flexrails is het doorzagen van de rail helemaal uit den boze. Door de spanning in de gebogen railstaaf is dit vragen om ontsporingen.
Het is goed je te realiseren dat er ook andere (wellicht betere) detectiesystemen zijn.
Zo wil ik in ieder geval Hall-sensoren even onder de aandacht brengen. Op magnetisme reagerende sensoren
die tussen de bielzen liggen. Het voordelen zijn duidelijk:
- onbeschadigde rails en minder slijtage aan rubber bandjes
- detectie die achteraf aan te brengen is als het gehele railplan er ligt.
- de mogelijkheid om de positie hiervan altijd weer te wijzigen als je een blok wilt verschuiven of toevoegen
- niet afhankelijk zijn van de positie van rubber bandjes die de massadetectie beïnvloeden bij wisselende rijrichtingen
- het achterwege kunnen laten van de diode-truc
nadelen?
-geen continue detectie, maar de zin daarvan heb ik nooit zo begrepen
-er moet een klein magneetje onder de loc geplakt worden.
Het mag duidelijk zijn dat het begrip secties komt te vervallen bij dit systeem. (er zijn geen fysieke secties)
Een blok bestaat uit een aantal sensoren. (meestal 2) De eerste geactiveerde sensor meld het binnenrijden van
een trein in een blok, de trein remt af en bij het activeren van de 2e sensor stopt de trein.
Een hall sensor is met de signaal uitgang rechtstreeks aan te sluiten op een S88 ingang, deze modules kun je dus gewoon behouden.
tot slot nog een paar foto's van de elementen bijgevoegd.
dit alles ter lering en overdenking.