Nieuws: Treinenplaatjes in je onderschrift? Dat kon al!!! Maar nu ook speciaal voor het 15-jarig bestaan van het 3railforum!!
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 3 4 [5] 6   Omlaag

Auteur Topic: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80  (gelezen 25801 keer)

ACTS.zuid

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #200 Gepost op: maandag 14 juni 2021, 13:40:39 »


Jij hebt je leergeld betaald door met een andere centrale te beginnen, dat heeft ook geld gekost.

Heeft iemand ervaring met contactproblemen met geknipte C-rails? Ik hoor graag even.


Ik heb geen leergeld betaald met centrales, mijn Intellibox was op: versleten draaiknoppen en er was een LocoNet poort defect. Destijds was er niets anders te koop behoudens Marklin en dat vond ik een gruwel. Ik heb jaren met plezier met mijn Intellibox gereden.

Maar dit gaat niet over mij maar over jou: leg je rail vast, met name ook in de bogen. Rijdende treinen zorgen voor contactproblemen bij los liggende rails.

Gr, Ben.
Gelogd

1200Blauw

  • Wiki Redactie
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #201 Gepost op: maandag 14 juni 2021, 16:25:09 »

Check: rails in de bogen liggen vast, de opstelsporen zelf (gelukkig? nog) niet.

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #202 Gepost op: maandag 14 juni 2021, 22:35:13 »

Nou hangt me bij dat jij hele lange meldstukken hebt, verder neem ik aan dat er maar één draad zit tussen het slechte meldstuk en de detector, er zijn dus veel railovergangen en dat zijn altijd weerstanden, dus probeer het nog eens met een 2e draad naar dat meldstuk een beetje op afstand van de 1e natuurlijk.

Het S88 detectie systeem werkt met 5 volt, in theorie is alles boven 2,5 volt "geen trein" en daaronder "wel trein", maar er zijn ook marges, als ik me niet vergis is het marge gebied om die 2,5 volt minimaal 1 volt groot, dus een grijs gebied waar de detectie "geen of wel een trein" kan zijn.

Groet, Anne W
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

1200Blauw

  • Wiki Redactie
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #203 Gepost op: zaterdag 26 juni 2021, 11:18:00 »

Nu de temperatuur gezakt is rijdt alles opeens weer zoals het hoort, zonder aanpassingen mijnerzijds. Dat kan duiden op een contactprobleem, te hete voeding van de ECoS of de PC, of iets anders dat ik nog niet bedacht heb.

Ik heb om een bepaalde reden even twee 2400's naast elkaar gezet, eentje uit de oude serie en de laatste. Wel leuk om de verschillen te laten zien wellicht. Links de oude, rechts de nieuwe, oordeel zelf:



De foto is gemaakt uit de hand en met de telefoon, dus technisch perfect is 'ie niet.

ACTS.zuid

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #204 Gepost op: zaterdag 26 juni 2021, 19:05:15 »

 @citaat Dan heb je één zekerheid: het probleem komt weer terug.  ;)

De zijkanten al eens bekeken? Zoek de verschillen......  :D



Gr, Ben.
Gelogd

1200Blauw

  • Wiki Redactie
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #205 Gepost op: zondag 27 juni 2021, 13:27:49 »

De opschriften hè? Ik heb ergens gezien dat de plaatsing daarvan werkelijkheid ook niet altijd op dezelfde plek was, dus wie weet is het wel correct. Ik moet eerlijk zeggen dat het me niet stoort trouwens, ook het "perzikenhuidje" niet. Op de foto is dat laatste wèl duidelijk te zien.

Petrus

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #206 Gepost op: zondag 27 juni 2021, 17:54:25 »

Olá,

Voor de gezelligheid zit ik hier even mee te lezen en ik stuit op de opmerking hierboven van Ben van 14 juni j.l.: over contactproblemen, vooral in bochten, als rails niet vast ligt. Ik probeer dat te begrijpen, maar het muntje valt niet. Kan iemand dat toelichten? Ben misschien?

Dank en groet, Petrus
Gelogd
Modelbaan Sint Petrusburg | iTrain; IB-Com met U* Loconet terugmelders en schakelmodules; M* C-rail

1200Blauw

  • Wiki Redactie
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #207 Gepost op: zondag 27 juni 2021, 19:28:34 »

Altijd fijn dat je meeleest Petrus, en vragen staat vrij.

Vooral in de bochten treden krachten op de rails op (binnenste en buitenste wiel van een as hebben bijv. dezelfde snelheid, maar de binnenste legt wel een kortere weg af dan de buitenste en het gewicht van een loc kan de rails in een bocht iets naar buiten drukken), waardoor de rails tov elkaar lichtelijk kunnen verschuiven, in potentie voldoende om van een zwak contact een los contact te maken.
Om die reden liggen vooral de bochten en de wissels bij mij vast; de rechte stukken (nog) niet.
Gelogd

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #208 Gepost op: zondag 27 juni 2021, 19:37:54 »

Rijdende treinen zorgen voor contactproblemen bij los liggende rails.
In bogen. Bij deze, verklaard.  :)
Gelogd
Jan Willem

Links of Rechts: alleen de puko's liggen in het midden.
Brig, Delémont

ACTS.zuid

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #209 Gepost op: maandag 28 juni 2021, 05:46:55 »


Voor de gezelligheid zit ik hier even mee te lezen en ik stuit op de opmerking hierboven van Ben van 14 juni j.l.: over contactproblemen, vooral in bochten, als rails niet vast ligt. Ik probeer dat te begrijpen, maar het muntje valt niet. Kan iemand dat toelichten? Ben misschien?


1200blauw doet het uit de doeken, dat is ook wat ik bedoelde met contactproblemen. Met name in bogen maar niet alleen, rail zet je toch het beste vast om verschuiven te voorkomen.

Gr, Ben.
Gelogd

Petrus

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #210 Gepost op: maandag 28 juni 2021, 09:16:20 »

Dank voor de beantwoording van mijn vraag; het is duidelijk. Petrus
Gelogd
Modelbaan Sint Petrusburg | iTrain; IB-Com met U* Loconet terugmelders en schakelmodules; M* C-rail

1200Blauw

  • Wiki Redactie
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #211 Gepost op: vrijdag 08 oktober 2021, 15:10:24 »

Op de Twentelijn is deze nieuweling verschenen:



Ik heb extra mijn best gedaan het locje zo goed mogelijk in beeld te krijgen, dus schouderklopjes, oeh's en aah's welkom :D
Het is een DB Br.220 zoals de oplettende lezertjes hebben kunnen zien. Voor zover ik heb kunnen nagaan is 220 019-4 nooit in Nederland geweest (BW Hamburg), maar diverse soortgenoten brachten via Oldenzaal of Hengelo internationale treinen Nederland binnen en namen de "gebruikte" weer mee terug. Daarbij kun je denken aan de Scandinavië Express of de Nord West Express, maar bijvoorbeeld ook de trein naar Bad Harzburg. Dat duurde tot 1976, toen het traject Hengelo - Bad Bentheim volledig onder draad kwam. Vanaf dat moment haalden NS-elocs de treinen uit Bad Bentheim.
Dit model is van ESU. Ik was er al een poosje naar op zoek, dus toen ESU een rerun aankondigde was ik er als de kippen bij er eentje te reserveren. Ik vind het een fraai model. Het heeft een metalen kap, dat zal de Märklinisten onder ons aanspreken. Het hang- en trekwerk ziet er netjes uit. In de cabine is een machinist aanwezig, die met Chinese precisie is vervaardigd. De gietbraampjes op armen en schouders moeten dus nog eens verwijderd worden ;) Waarschijnlijk was de eindcontrole bij ESU vòòr het moment dat de beste man geplaatst werd.



Het model is uitgerust met een groot aantal functies, maar liefst 25. Het merendeel zijn geluidsfuncties, zoals uiteraard het motorgeluid, geluid van schurende wielen, lossen van lucht, remmen en diverse stationsaankondigingen. Die kan ik natuurlijk niet laten zien. Wel kan ik de verlichting laten zien. Naast de gebruikelijke front- en sluitseinen heeft dit model:

- cabineverlichting (enig leklicht helaas, maar dat zie je in werkelijkheid nauwelijks);



- machineruimteverlichting (fraai detail hier: je kunt met wat goede wil door de loc heen kijken);



- instrumentariumverlichting (erg fraai!).



Daarnaast zijn de dakventilatoren los gemonteerd. Ze kunnen dus in principe vrij draaien. Ik heb dat hier in beeld gebracht door tijdens het maken van de foto in de fans te blazen:



Ook is de loc voorzien van een tweetal rookgeneratoren die naar verluidt proportioneel, dus meebewegend met het motorgeluid, rook afgeven. Aangezien dat prutsen met rookgeneratoren vaak een eindeloos geknoei wordt met minder fraai maar wel natuurlijk geweatherde modellen tot gevolg, zal dat bij mij wel nooit gebeuren. Ik kan het dus ook niet laten zien.

Zoals gezegd zal mijn loc internationale treinen Nederland uit- en binnenrijden. Hieronder een voorbeeld met de Bad Harzburg Express. De 1137 staat klaar om de trein over te nemen, verder Nederland in richting Amsterdam. Op de achtergrond de inmiddels bekende watertoren van Henkelo.



Samengevat vind ik het een fraai model, dat erg fijn rijdt en mijn verwachtingen zelfs overtreft. De loc is ontworpen met gevoel voor detail. Ik werd bijvoorbeeld verrast door het faden van de frontseinen en het vertraagd opkomen van de sluitseinen bij een rijrichtingswissel. Ook de verlichting van het instrumentenpaneel is een leuk detail. Er zit een zakje bij met allerlei onderdeeltjes, maar het er niet opzetten betekent niet dat je kiest voor rondrijden met lelijke gaten in het "plaatwerk".

ACTS.zuid

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #212 Gepost op: vrijdag 08 oktober 2021, 15:34:10 »

Fraaie lok 1200blauw.  :thumbup
Gelogd

Golfer

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #213 Gepost op: vrijdag 08 oktober 2021, 18:28:29 »

Ik heb extra mijn best gedaan het locje zo goed mogelijk in beeld te krijgen, dus schouderklopjes, oeh's en aah's welkom :D

Het is een DB Br.220 zoals de oplettende lezertjes hebben kunnen zien. .... dus toen ESU een rerun

Wat een gaaf gedetaileerde machine. En ja, de foto's zijn ook top :biggrin:  :thumbup:
Het type lok heb ik altijd onder de meest monstreuze lomperds geschaard maar het model is echt gaaf.
Gelogd
Vriendelijke groet,

Golfer's kelderbaan project

Koploper 7.5 -21 on Win7 64bit over loconet UH IB Basic 65060

1200Blauw

  • Wiki Redactie
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #214 Gepost op: maandag 18 oktober 2021, 09:54:55 »

Gisteren voor het eerst sinds lange tijd de boel weer in beweging gezet. Dat ging uit de kunst. Ook de falende bezetmeldingen bleven ditmaal uit. Dat betekent voor mij dat dat verschijnsel kennelijk temperatuursafhankelijk is, dus reden temeer om het toch een keer goed aan te pakken door rails door te solderen of een extra draadje aan te brengen zoals eerder gesuggereerd.

De computer selecteerde op geheel willekeurige wijze de eersteling. Na het maken van de foto heb ik de sporen van die eerste run maar snel even verwijderd.



Ook de nieuwste aanwinst was van de partij, met trein 2247 uit Bad Harzburg.



Na de falende Digikeijs-prints van locs 1134 en 1137 die ik meldde in één van de vorige afleveringen diende zich gisteren opeens 1113 aan met een "knipoog":



Kennelijk zijn die prints na openen van de verpakking maar een jaar of vijf houdbaar... 8o


Gelogd

robkop

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • M* en bezig te digitaliseren
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #215 Gepost op: woensdag 20 oktober 2021, 17:04:23 »

Die houdbaarheid v d lichtprints is op z’n minst merkwaardig.
Misschien helpt doorsolderen van de prints ?,
Trouwens, als je soldeerbout te groot is, kun je met een spiraal van koperdraad om de soldeerstift, die er uitkomt als heet koperdraadje met n punt, prima kleine componenten solderen zoals smd.
Gelogd
Met de groeten van Rob

ACTS.zuid

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #216 Gepost op: woensdag 20 oktober 2021, 18:23:35 »

 @citaat @citaat Het is wel bijzonder die defecte lichtprintjes. Ik heb 6 setjes welke al enige jaren probleemloos werken en ik ben een rijder.

Ik zie het rangeersein en het toplicht branden, heb je het wel goed aangesloten en / of de juiste doorverbindingen op het printje gemaakt? Lakdraad isolatie beschadigd? Ledjes kun je testen met een multimeter.

Gr, Ben.
Gelogd

1200Blauw

  • Wiki Redactie
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #217 Gepost op: woensdag 20 oktober 2021, 20:09:49 »

Die dingen hebben vijf jaar probleemloos gewerkt, dat is het merkwaardige. Ik denk daarom in alle bescheidenheid dat ze prima zijn aangesloten. Aansluitschema was ook duidelijk genoeg. Ik heb ze een jaar of 10-15 geleden gekocht, alle drie sets tegelijk, een paar jaar netjes bewaard en vervolgens geïnstalleerd. Ik denk dat ik gewoon een slechte batch heb gehad. Enige kanttekening is dat 1113 en 1134 de set eenzijdig kregen gemonteerd en 1137 tweezijdig. Dat heeft voor de levensduur beslist geen verschil gemaakt. Een soortgelijke set, ook eenzijdig gemonteerd in mijn 2305 werkt overigens nog steeds prima, is een jaartje eerder in gebruik genomen dan de 1100-prints en al zelfs eens overgezet naar een andere loc.

ACTS.zuid

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #218 Gepost op: woensdag 20 oktober 2021, 20:16:48 »


Ik heb ze een jaar of 10-15 geleden gekocht.....


Dat lijkt me onmogelijk, de DRC1100 dateert van september 2015..... Kan het zijn dat je iets hebt van een hobbyist van het MSW buurforum?
Gelogd

marc-lin

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
    • Lotsschardbahn
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #219 Gepost op: woensdag 20 oktober 2021, 20:41:13 »

Leuk project en mooie updates. Ga dit graag verder volgen!
Gelogd

1200Blauw

  • Wiki Redactie
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #220 Gepost op: woensdag 20 oktober 2021, 20:48:09 »

Dat lijkt me onmogelijk, de DRC1100 dateert van september 2015..... Kan het zijn dat je iets hebt van een hobbyist van het MSW buurforum?

Nee, geen MSW. Het zijn echt Digikeijs sets, gekocht bij destijds de modeltreinspecialist in Almelo. Ik heb alleen het bonnetje niet meer, dus ik doe het uit het hoofd en ik ben ook slechts menselijk. Dan heb ik de 2200-set een jaar of 10-15 geleden gekocht en toen dat goed beviel de 1100-sets. Ik dacht dat ik ze allemaal vrij snel achter elkaar had gekocht, maar als jij zeker van je zaak bent zal dat wel zo zijn. In ieder geval heb ik de 2200-set op nieuwjaarsdag 2015 gemonteerd. Dat is zeker, omdat daarvan hier op het forum nog een verslag te vinden is. Ik heb, zoals een goede boekhouder zou kunnen hebben concluderen, nog één 1100-setje onaangebroken liggen. De prijssticker met dealernaam zit er nog op, dus dat ze daar vandaan komen is voor mij ook zeker.

ACTS.zuid

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #221 Gepost op: maandag 25 oktober 2021, 07:58:09 »

 @citaat

Bij de buren lees ik dit: KLIK. Een gevalletje "lakdraad kortsluiting" met als gevolg uitval van de decoder. Misschien toch iets om even te checken, ik blijf er bij dat met de lichtprintjes zelf niets mis is want anders zouden er veel meer gevallen zijn en die zijn er niet.

Gr, Ben.
Gelogd

1200Blauw

  • Wiki Redactie
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80 / De Post wordt altijd bezorgd!
« Reactie #222 Gepost op: maandag 25 oktober 2021, 13:34:03 »

 @citaat Die connectie had ik nog niet gelegd. Even kapjes lichten dus en de printplaatjes nalopen.

...ik blijf er bij dat met de lichtprintjes zelf niets mis is want anders zouden er veel meer gevallen zijn en die zijn er niet.

Ik twijfel niet aan je goede bedoelingen, geen zorgen.
« Laatst bewerkt op: maandag 08 november 2021, 20:57:23 door 1200Blauw »
Gelogd

1200Blauw

  • Wiki Redactie
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80 / De Post wordt altijd bezorgd!
« Reactie #223 Gepost op: maandag 08 november 2021, 20:51:00 »

Op wonderbaarlijke wijze lijkt 1113 opeens genezen: de rechterpit doet het weer! Zonder gekheid: het lijkt dus op een los contact of inderdaad een paar draden die elkaar soms onbedoeld raken. Dat pakken we binnenkort even wat grondiger aan.

Ondertussen heb ik dit slooptransport kunnen onderscheppen en tot stoppen kunnen dwingen:



Onderstaand apparaat stond me namelijk al een poosje aan, maar vond ik tot op heden wat te duur. Ik kon het nu voor "iets meer dan de schrootprijs", namelijk tegen 30% korting, aanschaffen en dat is mooi.



Deze Pec van Artitec, want dat is het natuurlijk, is dmv een eenvoudige functiedecoder uitgerust met sluitseinen (aan weerszijden wisselend te maken door de rijrichting om te schakelen) en binnenverlichting. Duidelijk is op de foto te zien dat het plaatwerk thv de deuren minder dik is dan de rest van de carosserie. Dat valt in werkelijkheid veel minder op.



Er zit ook een fraai interieur in, dat in het donker misschien wel het best tot zijn recht komt.


« Laatst bewerkt op: maandag 08 november 2021, 20:57:56 door 1200Blauw »
Gelogd

1200Blauw

  • Wiki Redactie
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #224 Gepost op: zondag 14 november 2021, 07:45:05 »

Dit weekend heb ik besteed om mijn Tp.IV modelauto's eens uit de doosjes te halen en op de kiek te zetten. Hieronder een paar voorbeelden.







...en nog een snelle Jelle ;)
Gelogd

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #225 Gepost op: zondag 14 november 2021, 08:12:04 »

Ze staan er mooi op, bij de snelle Jelle lijkt het of hij echt ( hard ) rijd  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman

BlikkenTinus

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #226 Gepost op: zondag 14 november 2021, 08:23:59 »

En dan te bedenken dat een 2cv niet vooruit te branden is!
Maar: mooie plaatjes!

Groet,

Peter
Gelogd

narwal

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • The meaning of life is to give life meaning!
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #227 Gepost op: zondag 14 november 2021, 10:54:31 »

Goedemorgen 1200,

Mooie nostalgische plaatjes! Vooral die Ford Capri, zelf ook gehad (Capri III, 2.0 GT) , reed geweldig.  :P

Gelogd
Groeten,

Marcel.

Baan in aanbouw: Bad Drieberg-Steinbrücke, Märklin, K-Rail, CS-2, LDT, Tijdperk III. YouTube: Narwal BDS

Lobomotion69

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #228 Gepost op: zondag 14 november 2021, 11:00:06 »

 @citaat

Oow, vergis je niet. Veel gemaakte denkfout. Geen enkele VW Kever 1200 kon het van mijn 2CV winnen. Aardig wat weddenschapjes mee gewonnen.

Maar mooie kiekjes 1200. Zo een Granada heb ik ook nog gehad in rood. De enige automaat die ik ooit gehad heb, nostalgie puur.
Gelogd
Vriendelijke groet, Henk

BlikkenTinus

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #229 Gepost op: zondag 21 november 2021, 07:45:33 »

Daar noem je ook een dragrace: tussen Eend en Kever!
Het waren ook wel de traagste bakken op de weg, hè? Soort wedstrijd tussen een slak en een schildpad...
Maar wel met karakter!

Groet,

Peter
Gelogd

1200Blauw

  • Wiki Redactie
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #230 Gepost op: maandag 13 december 2021, 15:33:28 »

Na veel vijven en zessen is eindelijk de laatste SwitchPilot ter plaatse gearriveerd. Die had ik al in het voorjaar besteld, maar ESU kon 'm niet leveren. Anyway, nu is hij er, dus kon ik 'm monteren en aansluiten. Daardoor zijn nu de laatste opstelsporen toegankelijk geworden voor automatische besturing. Dit is, in tegenstelling tot de eerdere wisseldecoders, geen SwitchPilot 2 (beide links op de foto), maar een modernere SwitchPilot 3 (rechts). Die heeft onder andere als voordeel dat hij een eigen display heeft, waardoor programmeren en instellen terwijl de decoder aan het programmeerspoor is aangesloten niet meer nodig is. Daardoor is het instellen van dit apparaat een koud kunstje geworden, zelfs het instellen van de schakeltijd. Ook het ingeven van de nieuwe wisselstraten is voor mij eenvoudig inmiddels. De komende tijd zullen de locs op de nieuwe sporen moeten leren remmen. Dat zal echter voor het treinenverloop op de overige sporen geen grote vertragingen opleveren, dus de ergernissen van voorheen zullen hopelijk niet optreden.
« Laatst bewerkt op: maandag 13 december 2021, 15:40:36 door 1200Blauw »
Gelogd

1200Blauw

  • Wiki Redactie
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #231 Gepost op: zaterdag 25 december 2021, 09:59:55 »

Nèt voor de lockdown liep ik toevallig tegen dit rijtuig aan:



Het is een DB BDms272 uit Tp.IVa, mijn tijdperk dus, van Piko. Ik vind 'm fraai.

Het is het laatste rijtuig dat ik nog nodig had voor mijn Nord West Express uit winter 1978, dus die is nu compleet!

Dit is de samenstelling van de trein:

1978 winter D237 Nord West Express Hoek van Holland (V19.33u) - Osnabrück (Kopenhagen)

loc + Postmr (DB, tot Osnabrück, ma-vr va Ut; za va HvH) + ABm (DB)2 + Bcm (DB)2 + Bm (DSB, ma,wo,vr,zo)2 + ABm (DB)3 + WLABm (SZD, ma wo vr zo)5 + ABm (DB)4 +BDms (DB)1
1 naar Hannover 2naar Kopenhagen 3naar Puttgarden 4naar Warschau 5naar Moskou

PostmrD. PostPiko
ABm DBRoco
Bcm DBRoco
Bm DSBHeljan
ABm DBLS Models
WLABm SZDSachsen Modelle
ABm DBRoco
BDms DBPiko
Gelogd

ramdani

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #232 Gepost op: zaterdag 25 december 2021, 11:18:54 »

zijn al die rijtuigen 1/87? (omdat je verschillende merken mixt)
of maakt het jou niks uit dat ze verschillende lengtes hebben;


mvg,
Michel
Gelogd
Michel - z21start,c-rail+k-rail+tillig code 83 (Weichen-Walter),digikeijs decoder +terugmelding
iTrain 5
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

1200Blauw

  • Wiki Redactie
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #233 Gepost op: zaterdag 25 december 2021, 14:26:19 »

Ja, alles 1:87. Het moet wel een beetje bij elkaar passen natuurlijk. In 1:100 kun je 'm volgens mij ook helemaal niet maken, omdat in ieder geval het Russische rijtuig dan al helemaal niet verkrijgbaar is en de Deen alleen in blik.
Gelogd

1200Blauw

  • Wiki Redactie
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #234 Gepost op: zondag 26 december 2021, 22:13:18 »

Uiteindelijk heb ik een beetje geschoven met rijtuigen uit andere samenstellingen, waardoor deze er nu als volgt uitziet:

1978 winter D237 Nord West Express Hoek van Holland (V19.33u) - Osnabrück (Kopenhagen)

PostmrD. PostPiko53381/10
ABm DBPiko59634
Bcm DBRoco64029(1/3)
Bm  DSBHeljan6041
ABm DBRoco45861
WLABmSZDSachsen Modelle14328/3
ABm DBLS Models46 116
BDmsDBPiko59623-3

En natuurlijk, last but not least, de foto van de trein, in plaats van een 1200 zoals in het eerder getoonde plaatje, getrokken door Artitec's 1315. Ook in werkelijkheid kwam dat voor: de trein werd getrokken door een 1100, 1200 of 1300, al naar gelang beschikbaarheid.



In die tijd kwamen de oude groene of blauwe DB-rijtuigen en de destijds nieuwe blauwbeige gewoon door elkaar voor, willekeurig. Het tweede rijtuig is een DB AB in Pop-kleuren. Die kwamen zelden in Nederland, om die reden heb ik er slechts één, maar het kwam wel voor. Ik vind het in deze trein wel fraai omdat het de trein nog bonter maakt dan hij van zichzelf al is.
« Laatst bewerkt op: maandag 27 december 2021, 21:16:31 door 1200Blauw »
Gelogd

Vince

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #235 Gepost op: zondag 26 december 2021, 22:39:57 »

Dat is zeker een mooie bonte trein. Prachtig dat dat zo ook echt rondgereden heeft.
Gelogd
Vincent.

Als ik iets heb, vind ik t mooi...

mphoi

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #236 Gepost op: zondag 26 december 2021, 23:44:44 »

Het is even geleden, maar bij het doorlezen van dit draadje kwam ik dit nog tegen:
Ook analoog kun je automatiseren! :D (is alleen wat meer werk)
Dat weet ik. Mijn vorige (analoge) baan was immers ook volledig geautomatiseerd :) Vind je trouwens meer werk? Ik vind dat geklooi met die bezetmelders meer werk eigenlijk.
Dat heb ik ook ruim 40 jaar gedaan. Want in 1975 was er (ongeveer) niks. Elk blok had 2x 3 relais: automatische/handmatige bediening met resp. 8 V~, 16 V~ en 24 V~ op de baan (1975). De aansturingen waren op TTL-niveau: 0 en 5 V=.

200 draden uit een PC (2000) en 76 draden op een SDK85 (1982) voor resp. station en keerlus met kruiswissel. De tussenliggende blokken (2x 5 stuks) werden d.m.v. microprocessorsystemen (1985) aangestuurd. Het alternatief was een Eurokaart (160x100 mm) met 9 IC's daarop. De bezetmelders waren eigen maaksel met een transistorschakeling en een Schmitt-trigger (1976).

In 2015 alles overboord gezet en overgestapt op OC32. Alleen mijn bezetmelders (1976) hebben het overleefd. Want die kunnen rechtstreeks op een OC32 aangesloten worden. Alles is weer up-to-date.

Ik ben blij dat ik geen avontuur met Rocrail ben aangegaan. Want als ik lees wat er hier allemaal gepasseerd is, dan word ik daar niet vrolijk van. iTrain is ook nog niet alles, maar met versie 5.1 (voorjaar 2022) ben ik dik tevreden. Zelfs seinen met verschillende cijfers per bak zijn nu al mogelijk. Er rest dan alleen nog de NX-bediening. Maar daar verzin ik ook nog wel iets op. Wellicht dat in versie 6.0 iets met NX-bediening kan.

P.S. Ook de rails heb ik aangepast door toepassing van slanke (Engelse) wissels, ruimere bogen (2241 en 2251) en overgangsbogen (2274). Mijn blokken hebben over het algemeen een lengte van ca. 3 m. Ik kan weer 40 jaar vooruit. Maar dat haal ik waarschijnlijk niet.
« Laatst bewerkt op: zondag 26 december 2021, 23:53:44 door mphoi »
Gelogd
Met vr. gr., Martin Hornis; NL-baan met K-rails / spoorbezetmelding (volgens ProRail-systeem) van eigen fabricaat aangesloten op OC32 / IB / iTrain;  controleprogramma voor OC32

1200Blauw

  • Wiki Redactie
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #237 Gepost op: zondag 09 januari 2022, 17:26:16 »

Misschien wel aardig de kersttraditie hier thuis eens te laten zien. Mijn oudste materieel is analoog en blijft dat ook. Rond kerst is er een hoekje van de woonkamer gereserveerd waar de oude dames de asjes weer eens kunnen strekken.



De sport is natuurlijk de hele zwik te automatiseren, zodat je er in de luie stoel naast kunt gaan zitten, maar dat kwam plantechnisch dit jaar even niet helemaal goed uit. Daardoor bleef het automatiseren van het geheel beperkt tot zeven rijdende treinen. Die maakten bij elkaar overigens ook kabaal genoeg - sound avant la lettre :)








Vince

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #238 Gepost op: maandag 10 januari 2022, 21:40:45 »

en dat noem je een hoekje ? Dat is voor sommigen misschien wel een hele woonkamer ;)
Je hebt t lekker volgebouwd
Gelogd
Vincent.

Als ik iets heb, vind ik t mooi...

1200Blauw

  • Wiki Redactie
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #239 Gepost op: maandag 10 januari 2022, 22:01:41 »

Dat valt wel mee hoor. De salontafel moest dienst gaan doen om de kerstboom op te zetten en de bank moest idd aan de kant. Oppervlak is denk ik 3x3m.

mphoi

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #240 Gepost op: dinsdag 11 januari 2022, 00:32:07 »

Oppervlak is denk ik 3x3m.
Dat zou bij mij bijna 30 % van de woonkamer (5,5x5,5 m2) zijn.
Gelogd
Met vr. gr., Martin Hornis; NL-baan met K-rails / spoorbezetmelding (volgens ProRail-systeem) van eigen fabricaat aangesloten op OC32 / IB / iTrain;  controleprogramma voor OC32

1200Blauw

  • Wiki Redactie
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #241 Gepost op: dinsdag 11 januari 2022, 16:15:48 »

De één heeft een (ietsje) grotere kamer, de ander een grotere auto, de volgende de nieuwste iPhone en de daaropvolgende koopt zomaar twee PB Wadlopers tegelijk. Je kunt niet àlles hebben in het leven beste Martin ;)
« Laatst bewerkt op: dinsdag 11 januari 2022, 16:17:43 door 1200Blauw »
Gelogd

mphoi

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #242 Gepost op: dinsdag 11 januari 2022, 23:44:57 »

Ik heb een heel oude iPhone: een krijgertje/afdankertje. Is mij opgedrongen. Mijn Nokia vond/vind ik goed genoeg. De rest van jouw opsomming klopt bij mij vrij aardig. Maar de buren hebben een kleiner huis (één unit minder: 4 i.p.v. 5) en betalen daarom (!) meer OZB, want wie schrijft die blijft.

Als ik zou moeten verhuizen dan ga in naar Twente/Almelo. Leuke mensen daar. Vandaar dat ik dit draadje volg.
Gelogd
Met vr. gr., Martin Hornis; NL-baan met K-rails / spoorbezetmelding (volgens ProRail-systeem) van eigen fabricaat aangesloten op OC32 / IB / iTrain;  controleprogramma voor OC32

1200Blauw

  • Wiki Redactie
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #243 Gepost op: zondag 16 januari 2022, 16:24:58 »

Ik heb een Piko 2255, een bruin exemplaar, Tp.III. Die wil ik voorzien van Kleinspoor NS-vignetten zodat ik 'm in Tp.IVa kan gebruiken. Edwin (Mr. Kleinspoor) raadde mij aan daarvoor de kleine NS-vignetten te gebruiken, dus 12mm lang. Ik heb echter ook een tweede 2200 waarop het vignet al door Piko is aangebracht. Daarop is het vignet beduidend groter.
Ik heb daarom ook de grote vignetten van KleinSpoor laten komen, maar die zijn duidelijk te groot. Ik heb de vignetten, een Roco 2200, een Piko 2200 en het te bestickeren model even naast elkaar gezet met de beide afwrijfvellen. KleinSpoor Nr. 08 heeft de kleine vignetten van 12mm lengte; KleinSpoor Nr.18 heeft de grote vignetten van 14,5mm lengte. Zowel Roco als Piko houden de vignetlengte op iets meer dan 13mm, dus eigenlijk precies tussen beide in.
Als ik foto's van bruine 2200's op internet bekijk kom ik er ook niet helemaal uit. Op de ene foto lijken de vignetten kleiner dan op de andere. Misschien wordt dat vertekend door het standpunt van de fotograaf.



Als ik één van beide KleinSpoor-producten ga aanbrengen ga ik het verschil in vignetgrootte zien zodra de vergelijkbare Roco- of Piko-machine met vignet in de buurt is. Die kans is vrij groot, omdat ik multitractie wil gaan rijden met de Piko's, motorhuif tegen motorhuif (vignetten naast elkaar dus). Ik ben nu dus op zoek naar vignetten van 13-13,5mm lengte. Ik ben inmiddels ook wel benieuwd naar hoe lang de vignetten op de huif van een bruine 2200 in werkelijkheid waren, al is dat voor mij bijzaak.

ACTS.zuid

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #244 Gepost op: zondag 16 januari 2022, 17:31:18 »

Kijk eens bij Phildie, misschien heeft die iets. Of even mailen naar hen voor maten van de witte vignetten, hij/zij heeft er genoeg.

https://www.phildie.nl/Phildie/bestelformulier_p_H0.htm#locnropschrH0

Even scrollen....

Gr, Ben.

 
Gelogd

ACTS.zuid

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #245 Gepost op: dinsdag 18 januari 2022, 08:16:52 »

@1200Blauw,

Naar aanleiding van deze verhalen en jouw reactie daar op, helemaal onderaan.......


De zware Märklin loks met een omgebouwde "alstroom" motor rijden, nadat ze de instructie "snelheid 0" hebben gekregen, vanaf volle snelheid veel verder door als de loks met een middenmotor, cardanassen en "worm" overbrengingen, o.a. vandaar is het beter om in schaduwstations langzaam af te remmen.



Als je zo'n zware lok snelheid "nul" geeft en hij rijdt nog een halve meter door ondanks het feit dat de motor geen stroom meer krijgt, valt er weinig te regelen.



Dat is niet zo, ook die lok stopt meteen op de trigger van de stopmelder. Je bent aan de war met de afremvertraging van de decoder die de lok "uit laat rijden". Die hoor je "uit" te zetten als je met Koploper rijdt.



Laatste bijdrage: ik heb het over de oudere Märklin "alstrom" motoren en de massatraagheid van een metalen "Märklin" lok, discussie wat mij betreft gestopt.




Ik heb er eentje voor m'n neus staan op de rollenbank, met twee motoren nog wel en die stoppen echt heus bij snelheidsstap 0....... ... en doorrijden is er echt niet bij Anne.



Allerlaatste reactie: mensen die "draaien op een rollenbank" hetzelfde vinden als "voortbewegen op rails" snappen niets van het vak natuurkunde.



Op een rollenbank heb je bij mijn weten alleen de massatraagheid van de bewegende delen ìn de loc. Waar Anne het over heeft (en waar ik ook last van heb) is de massa van de stoere metalen Märklin-loc dat door wil denderen ondanks "snelheid 0"-instructie tegenover het beperkte afremmende vermogen van de motor (te weinig interne weerstand). Ik heb zelfs een loc die vanaf maximum snelheid naar ineens 0 rustig een halve meter doorschiet (ik overdrijf niet). Zonder vooraf afremmen houd je daar niets aan. Ik kan dus twee raillengtes opstelspoor winnen door ze af te laten remmen in het schaduwstation.


.... het volgende.

Waar ik het over had in het onderhavige topic is het al of niet netjes remmen in een stopsectie, al of niet in een schaduwstation. Het feit dat netjes remmen wordt uitgezet in het betreffende blok (daar ging het over in het topic van Martin.....) betekent niet dat er helemaal niet geremd word, integendeel. Een trein zal gewoon bij binnenkomst van het blok afremmen afhankelijk van de ingestelde parameters in (in mijn geval Koploper) "treintype". Het niet netjes remmen betreft het laatste stukje: bij het triggeren van de stopmelder stopt de lok direct.

Dit gebeurt dus niet met een aanstormende trein op Vmax, al of niet met de oude Marklin aandrijving met ook nog een een sleep van bijvoorbeeld 15 kolenkarren, zo gaan we niet met modelspoor automatisering om (de 3railforum boordwerktuigkundige AnneW weet dat natuurlijk ook) maar altijd op Vmin vanuit "treintype". Zodra de snelheid hoger is als Vmin kan er sowieso niet netjes geremd worden, Koploper is daar dwingend in.

Mijn stelling was en is dus dat ook zo'n trein met wat jij noemt een "stoere Marklin lok" met wat Anne noemt "de allstrom motor" gewoon afremt en op de stopmelder direct stopt. Van een halve meter doorrijden zal nooit sprake zijn. Het is trouwens geen allstrommotor (die heeft een dubbele veldspoel op de stator) maar een DC motor aangestuurd door een decoder maar dat terzijde......
Vanuit die gedachte heeft het ook helemaal geen zin een stopsectie daar op in te richten om te voorkomen dat een lok "doorschiet" het blok uit of erger: in een achterliggende wisselstraat terecht komt. Ik realiseer me overigens dat jij niet met Koploper rijdt maar met jouw programma zal het niet anders zijn.

Nog even over de rollenbank waar ik over sprak: het verschil tussen rijden op de rollenbank en het rijden op het spoor is marginaal wat betreft het stoppen bij snelheid "0". Dat er verschil is ontgaat me niet en ik ken de wet rond remvertraging in m/sec2 met als afhankelijke de remkracht en de massa van het object maar laten we dit niet overdrijven als zouden we daar bij modelspoorautomatisering last van hebben....... ;)

Gr, Ben.
Gelogd

nobody

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #246 Gepost op: dinsdag 18 januari 2022, 08:27:10 »

 @citaat Een "normale" DC motor (geen klokanker o.i.d.) is zelfremmend. (Daar zorgt de magneet voor).
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

ACTS.zuid

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #247 Gepost op: dinsdag 18 januari 2022, 08:31:47 »

 @citaat Zo is het.....
Gelogd

flyerman

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
    • Mijn Website
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #248 Gepost op: dinsdag 18 januari 2022, 10:19:40 »

Citaat
Zodra de snelheid hoger is als Vmin kan er sowieso niet netjes geremd worden, Koploper is daar dwingend in.

Is dat waar Anton en ook jij aan refereerde in mijn topic?
Gelogd
ESU Ecos II, een hoop treinen en momenteel baan in aanbouw. www.vermeer-online.nl of https://forum.3rail.nl/index.php?topic=77338.0

Gr. Martin

ACTS.zuid

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #249 Gepost op: dinsdag 18 januari 2022, 11:39:03 »

 @citaat Ik niet en van Anton weet ik het niet. Maar als "leer remmen" en "netjes remmen" uit staat in "aanvullende blokeigenschappen" wordt er nog altijd geremd bij binnenkomst van het blok. Maar er wordt op de stopmelder heel precies gestopt zonder uit te rijden.
Gelogd
Pagina's: 1 ... 3 4 [5] 6   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.035 seconden met 49 queries.