Nieuws: Treinenplaatjes in je onderschrift? Dat kon al!!! Maar nu ook speciaal voor het 15-jarig bestaan van het 3railforum!!
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Pagina's: 1 2 3 [4] 5   Omlaag

Auteur Topic: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80  (gelezen 22619 keer)

Laurent

• Speciale Gast
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #150 Gepost op: woensdag 31 maart 2021, 08:35:26 »

"Märklin, die Marke mit dem klaren System und den versagenden Weichenantrieben". Nummer 8 kondigt zich aan. Af en toe heeft 'ie er geen zin in rechtuit. Dat kennen we: binnenkort doet 'ie niets meer.
Overbrug die pokkedingen nou, haal die microswitch eruit en neem een moderne decoder die ook multiprotocol snapt. Die kan je, als het goed is, ook gewoon instellen dat ie zelf afschakelt na een periode X. Die oude aandrijvingen zijn nou eenmaal prut.
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

ACTS.zuid

• Stamgast
« Reactie #151 Gepost op: woensdag 31 maart 2021, 10:06:41 »

Voor jou is ATF dus "het" wondermiddel.

Het is geen wondermiddel, het werkt net als contactspray, gewoon een hulpmiddel.

Eens je je spoorstaaf gepoetst hebt met een railgum is er geen aanslag meer door omgeving / luchtvochtigheid. Dat is het moment de rail te behandelen.
Ga eens in het pikkedonker rijden met je treintjes en zie de vonkjes bij de wielen en niet te vergeten de pukoslepers. Elk vonkje is het begin van aantasting van het spoor met als gevolg slechte stroomafname.

Gr, Ben.

1200Blauw

• Stamgast
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
« Reactie #152 Gepost op: woensdag 31 maart 2021, 22:06:09 »

Ik merk dat de treinen steeds beter gaan rijden. De ATF zal zich verspreiden denk ik. Over met name de K-rails heb ik nogmaals een lap gehaald. Er zaten op sommige plaatsen echt hele zwarte vlekken, terwijl de treinen daar wel probleemloos overheen reden.

Kijk eens: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen. En bij de buren Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?

Dat scheelt weer zoeken. Dank je! Ik had de draadjes achteraf al eens eerder gelezen, maar heb ze zojuist nog even doorgenomen.

Overbrug die pokkedingen nou, haal die microswitch eruit en neem een moderne decoder die ook multiprotocol snapt. Die kan je, als het goed is, ook gewoon instellen dat ie zelf afschakelt na een periode X. Die oude aandrijvingen zijn nou eenmaal prut.

Zodra de PTC's er zijn is dat het eerste wat er gaat gebeuren. Op die manier heb ik een extra veiligheid ingebouwd. Het beste is natuurlijk gewoon de schakelaars op de SwitchPilots lekker in het midden te laten staan. Andere decoders kopen is me nog even een stap te ver.

Even een succesje melden: ik ben erin geslaagd de pendelbaan aan de gang te krijgen. Daarop rijdt nu een fraaie rode Artitec DE2 zijn rondjes heen en weer dus :)
Dat vraagt natuurlijk om foto's. Dat komt binnenkort goed.

1200Blauw

• Stamgast
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
« Reactie #153 Gepost op: donderdag 01 april 2021, 20:52:32 »

Belofte maakt schuld:

In een later stadium monteer ik de koppelingen. Dat laat ik nu nog even achterwege vanwege de eindigheid die een pendelbaantje eigenlijk per definitie heeft en het gevaar van doorschieten (daar staat aan beide kanten een gepleisterde muur).

ACTS.zuid

• Stamgast
« Reactie #154 Gepost op: vrijdag 02 april 2021, 08:31:04 »

Je maakt je druk om microkrasjes van een railgum maar legt een hamer op je spoor, hoe serieus ben je nog te nemen?

Gr, Ben.

1200Blauw

• Stamgast
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
« Reactie #155 Gepost op: vrijdag 02 april 2021, 09:04:55 »

@citaat Dat is een reststukje flexrails dat daar ligt om te voorkomen dat het draadje (dat nog moet aansluiten op de ringleiding) naar beneden valt. Ik moet toegeven dat ik me bij het maken van de foto's al afvroeg of er reactie op zou komen.

antonv

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #156 Gepost op: vrijdag 02 april 2021, 09:58:34 »

Nu moet ik zeggen dat er heel wat plaatsen zijn waar ik wel een hamer durf te leggen maar die ik toch niet met schuurpapier zou durven te lijf gaan, met andere woorden, ik zie het verband tussen deuken van een hamer en microkrasjes niet meteen, maar dat zal wel aan mij liggen  :)
Groeten,

Anton

rob oude mulders

• Beginnende Gast
« Reactie #157 Gepost op: vrijdag 02 april 2021, 10:14:18 »

Waar een hamer niet goed voor is. Multifunctioneel gereedschap.

Gertjan H

• Vaste Gast
  • **
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
« Reactie #158 Gepost op: vrijdag 02 april 2021, 14:11:32 »

ik ben erin geslaagd de pendelbaan aan de gang te krijgen. Daarop rijdt nu een fraaie rode Artitec DE2 zijn rondjes heen en weer dus :)

Is dat een schaalmodel van dat oude rode stink dieseltje dat vroeger (in elk geval jaren 80 toen ik dagelijks op dat traject richting Deventer treinde) pendelde tussen o.a. Enschede en Hengelo,
maar ook bijvoorbeeld op het lijntje Almelo - Mariënberg?

gr. Gertjan
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

1200Blauw

• Stamgast
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
« Reactie #159 Gepost op: vrijdag 02 april 2021, 16:00:51 »

@citaat Zeker, dat is precies dit model (zie foto's). Die reden ondermeer tussen Enschede en Zwolle en tussen Almelo en Mariënberg. Dat is ook exact de reden dat ik dit exemplaar graag wilde hebben: passend in de geografie en de periode (en natuurlijk goede herinneringen :) :thumbup:).

Waar een hamer niet goed voor is. Multifunctioneel gereedschap.

In dit geval is 'ie toevallig bovenop het stukje flex geparkeerd. Ik heb 'm gebruikt om met een paar spijkertjes de pendelbaan te fixeren.

Nu moet ik zeggen dat er heel wat plaatsen zijn waar ik wel een hamer durf te leggen maar die ik toch niet met schuurpapier zou durven te lijf gaan, met andere woorden, ik zie het verband tussen deuken van een hamer en microkrasjes niet meteen, maar dat zal wel aan mij liggen  :)

Ben "prikkelt" de gemeenschap hier graag, soms met een serieuze ondertoon waardoor je aan het denken wordt gezet. Geen probleem mee, al ben ik het er niet altijd mee eens. Toen ik de foto's op de camera bekeek en zag hoe de hamer erop stond had ik het commentaar al verwacht.

Jakop

• Toffe Gast
  • *
    • Station Waldijk
« Reactie #160 Gepost op: vrijdag 02 april 2021, 21:39:03 »

Fotografeer je opzettelijk met zo weinig scherptediepte?
Het zou m.i. mooier zijn als de hele DE2 scherp is op de foto  :?
Station Waldijk
Koploper - LocoNet - DCCNext - IB IR - K-rail

1200Blauw

• Stamgast
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
« Reactie #161 Gepost op: zaterdag 03 april 2021, 15:50:14 »

Ik heb eigenlijk te weinig licht daar. Dan is het kiezen tussen een enorme ISO-waarde, een grote lensopening of een superlange sluitertijd met een statief. Dat laatste is me wat teveel gedoe voor even wat snelle plaatjes, de ISO omhoog levert veel korrel (ook echt lelijk), dus wordt het de lensopening. Dat heeft inderdaad tot gevolg dat de scherptediepte afneemt. Dit is ISO800 en 1/40s bij f/4.0.
Ik zou ook nog kunnen onderbelichten, maar dan worden de foto's natuurlijk navenant donkerder. Achteraf opkrikken geeft dan... inderdaad, wéér die storende korrel. Ik zal er de volgende keer wat meer de tijd voor nemen ;)

1200Blauw

• Stamgast
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
« Reactie #162 Gepost op: zaterdag 03 april 2021, 20:04:10 »

Vandaag zittn prutsen in Rocrail. Ik heb alle treinen geklassificeerd in sneltrein, intercity, stoptrein, (lichte) goederentrein en posttrein. In één van de trajecten komt een boog voor met straal R1½: om en om een R1 en een R2. Daar kunnen de lange reizigersrijtuigen niet doorheen, dus die mogen daar niet komen. Missie geslaagd: ze komen er niet, maar rijden om. Het traject wordt enkel gebruikt door (lichte) goederentreinen. Ik had ook posttreinen ingesteld, maar om de één of andere reden vertikken die het. Ze rijden om. Ook prima, maar wel vreemd.

1200Blauw

• Stamgast
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
« Reactie #163 Gepost op: zondag 04 april 2021, 20:29:31 »

Nou, daar zijn ze dan:

Ik hoop dat ik aan alle eisen tegemoet heb kunnen komen. ;D

FAQ's
Overbelicht?! Klopt. Requirement was dat de DE2 er duidelijk op stond, dus overbelicht om de DE2 zo goed mogelijk uit te lichten.
Waar is de hamer? De hamer op de rails is vervangen door de eerder besproken watertoren, zodat mijn geloofwaardigheid niet verder in het geding komt. Op deze manier wordt ook het draadje aan de zwaartekracht onttrokken om ongevallen op het onderliggende niveau te voorkomen. Voor de hamer is een passender onderkomen gevonden onder de tafel, naast de combinatietang. Het reststukje flexrails is door de ROD onschadelijk gemaakt op een veilige locatie elders.
De DE2 lijkt wel geknakt! Ik zie het ook ja. Kennelijk ligt het pendelspoor er nog niet helemaal perfect in. Gaan we nog een keertje naar kijken.

mphoi

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #164 Gepost op: maandag 05 april 2021, 14:02:59 »

De DE2 lijkt wel geknakt! Ik zie het ook ja.
Dat viel mij ook meteen op.
Met vr. gr., Martin Hornis; NL-baan met K-rails / spoorbezetmelding (volgens ProRail-systeem) van eigen fabricaat aangesloten op OC32 / IB / iTrain;  controleprogramma voor OC32

Anne W

• Vaste Inboedel
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
« Reactie #165 Gepost op: zondag 11 april 2021, 14:59:49 »

Beste Martin,

Nog even voor de duidelijkheid:

een "k-wisselaandrijving" met nog werkende eindschakelaars, met deze ben ik aan het testen of de verbeterde uitvoeringen inderdaad beter zijn, tot nog toe, en dat is al wel een paar jaar, wel, maar bij het broertje ging het niet goed, wellicht schakelt die veel frequenter.

een "k-wisselaandrijving" met gedemonteerde schakelarmpjes

Al mijn wisselaandrijvingen worden met een pulsduur van 1/10 seconde aangestuurd, behalve één stuks, een kruiswissel die waarschijnlijk mechanisch niet helemaal spanningsvrij ligt en wel eens weigert, de pulsduur staat daarbij al heel veel jaren op 2/10 en hij gaat niet kapot.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Laurent

• Speciale Gast
    • Sporingerdam
« Reactie #166 Gepost op: zondag 11 april 2021, 15:07:01 »

Ik schakel ze achter een gelijkrichter op DCC en de vernieuwe voor C Rails doen het nog steeds bij mij.
railion6513

Anne W

• Vaste Inboedel
« Reactie #167 Gepost op: maandag 12 april 2021, 12:05:29 »

Beste Laurent,

Je bedoelt de gelijkrichter in je decoder?

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Laurent

• Speciale Gast
    • Sporingerdam
« Reactie #168 Gepost op: maandag 12 april 2021, 12:08:51 »

Jup.
railion6513

1200Blauw

• Stamgast
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
« Reactie #169 Gepost op: zaterdag 08 mei 2021, 15:55:48 »

Inmiddels heb ik wat ervaring opgedaan met de gereviseerde wissel. Die functioneert uit de kunst, zonder mankeren altijd goed, heel betrouwbaar. Hij wordt niet overmatig heet of heeft andere mankementen. Het experiment lijkt te slagen. Ik heb dus de overige defecte aandrijvingen ook omgebouwd. Ik heb er wat foto's van gemaakt.

1. De wisselaandrijving wordt onder de wissel vandaan geschroefd. De metalen klipjes waarmee de behuizing van de wissel op elkaar geklonken is wordt uit elkaar gebogen en de beide delen van elkaar gehaald. Onder is een complete aandrijving te zien en erboven eentje waarvan van de behuizing de beide helften zijn gescheiden:

2. De wissel wordt heen en weer bewogen door twee spoelen (eentje voor naar links en eentje voor naar rechts), op onderstaande foto de beide wikkelingen. Indien de spanning te lang op de spoelen staat worden de draden in de spoel steeds heter, waardoor uiteindelijk de spoel doorbrandt en de wissel stuk kan gaan of zelfs brand veroorzaakt. Daarom heeft Märklin aan beide uiteinden van de wisselschakelboom (het zwarte stokje midden in de lengterichting van de aandrijving) twee microschakelaars gemonteerd. In beide uiterste standen van de boom wordt de schakelaar ingedrukt en zo de stroom naar de spoel onderbroken. Echter zijn die schakelaars ook niet onfeilbaar. Bij falen van de schakelaar laat hij in het geheel geen stroom meer door aan de spoel, waardoor de wissel ook niet meer functioneert. at is bij mijn defecte wissels het geval. Ik heb ze daarom vervangen door PTC's, zoals op onderstaande foto te zien is. Boven is de gemodificeerde aandrijving te zien; onder de oorspronkelijke. Bij de pijltjes is te zien waar de schakelaars zaten die werden losgesoldeerd en nu de PTC's zijn aangebracht. Vaak wordt een dergelijke wissel gereviseerd door botweg op de plek van de eindafschakeling een draadje te solderen. Dat zou bij (onbedoelde) continue belasting kunnen leiden tot oververhitting van de spoel. Aangezien mijn wisseldecoders de mogelijkheid hebben per ongeluk in een stand terecht te komen die continue belasting met zich meebrengt lijkt het mij noodzakelijk een beveiliging in te bouwen, in dit geval in de vorm van een PTC. Een PTC zorgt ervoor dat bij aanhoudende spanning en dientengevolge oplopende temperatuur de stroom wordt afgeknepen. Een PTC kost bij de groothandel ongeveer €0,40 per stuk en bij de detaillist €1,-. Dat betekent dat je voor rond de €2,- een wisselaandrijving repareert. Een nieuwe aandrijving kost tegenwoordig zeker €20,-.

Ik heb er voor de zekerheid voor gezorgd dat de pootjes van de PTC's niet tegen de metalen behuizing aan kunnen komen.

Dat de oplossing van Märklin niet altijd voorkomt dat de spoelen te heet worden illustreert dit plaatje van de binnenkant van dit drietal behuizingen. De brandsporen zijn duidelijk te zien.

En een overzicht van de stand van zaken tot nu toe. De gereviseerde wissels zijn (op die ene na natuurlijk) nog niet in de baan opgenomen.

1200Blauw

• Stamgast
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
« Reactie #170 Gepost op: zaterdag 08 mei 2021, 20:16:14 »

Overbrug die pokkedingen nou, haal die microswitch eruit ... Die oude aandrijvingen zijn nou eenmaal prut.

Done ;)

hmmglaser

• Stamgast
« Reactie #171 Gepost op: zaterdag 08 mei 2021, 20:50:19 »

Het trieste van het verhaal is dat Marklin of de gene die ze in opdracht van hun bouwd er simpel met een paar cent voor kan zorgen dat die dingen gewoon 10 talle jaren mee gaan :(
Heb het nu al in zoveel richtingen mee gemaakt dat er een paar cent word bespaard met als gevolg 10 talle of zelfs honderden  euro's schade op langere termijn.

Met ATF is mijn ervaring ook goed, kwam er toen ook achter dat niet de rails maar de pukos het probleem zijn deze vervuilen met olie,vet,stof en oxidatie welke netjes word gepolijst door de slepers. Ik gebruik dan de gezaagde kant van een klein strookje MDF en wrijf het dan schoon en dan nabehandelen met ATF.

Ga je nog scenery op de baan maken of word het alleen maar een technische baan?
« Laatst bewerkt op: zaterdag 08 mei 2021, 20:56:01 door hmmglaser »
Mvg Mark

Mijn baan

Jakop

• Toffe Gast
  • *
    • Station Waldijk
« Reactie #172 Gepost op: zaterdag 08 mei 2021, 21:53:44 »

Ik gebruik dan de gezaagde kant van een klein strookje MDF en wrijf het dan schoon en dan nabehandelen met ATF.

Op de slepers? Of de puko’s? Of beide?
Station Waldijk
Koploper - LocoNet - DCCNext - IB IR - K-rail

Anne W

• Vaste Inboedel
« Reactie #173 Gepost op: zaterdag 08 mei 2021, 22:57:13 »

Beste Martin,

Wil je nog even voor de compleetheid het type en de waarde van de PTC geven?

Groet, Anne W

Bernardo

• Gast
« Reactie #174 Gepost op: zondag 09 mei 2021, 08:02:31 »

@citaat:

Ik heb ze daarom vervangen door PTC's, zoals op onderstaande foto te zien is.

Staat dus al in de tekst. Klik op het blauwe PTC's.

ACTS.zuid

• Stamgast
« Reactie #175 Gepost op: zondag 09 mei 2021, 08:53:17 »

Met ATF is mijn ervaring ook goed, kwam er toen ook achter dat niet de rails maar de pukos het probleem zijn deze vervuilen met olie,vet,stof en oxidatie welke netjes word gepolijst door de slepers.

Da's geen geheim toch?

Puko's en dus ook de sleper zijn de zwakke plek van het 3railsysteem, niet de spoorstaven.
Slepers branden in, iedereen met wissels herkent dit wel: 2 zwarte plekjes door de verhoogde hoge puko's van de wissels welke het begin zijn van meer stroomafname problemen.

1200blauw: je aandrijvingen zullen zeker beter werken. Ik hoop dat de PTC beveiliging in de toekomst ook zijn werk doet met alle brandgevaarlijke materialen op je baantje. Zorg ieder geval dat je nooit je ruimte verlaat voor een bakkie koffie terwijl er nog spanning op je baantje staat. ;)

Gr, Ben.

1200Blauw

• Stamgast
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
« Reactie #176 Gepost op: zondag 09 mei 2021, 10:20:33 »

Ga je nog scenery op de baan maken of word het alleen maar een technische baan?

Tot nu toe heb ik alleen maar "technische banen" gemaakt zoals jij dat noemt. Dit wordt naar verwachting de eerste waarop ook scenery gaat komen. Het deel waarvan de rails op kurk is gelegd blijft in het zicht; het deel op foamfolie is het schaduwstation, dus buiten zicht. Dat ga ik afdekken met tegels (60x60cm) van een nader te bepalen materiaal, zodat ik aan de keukentafel kan bouwen en me niet in allerlei moeilijke posities hoef te wringen om bij een bepaald stukje baan te komen.

Wil je nog even voor de compleetheid het type en de waarde van de PTC geven?

Bernardo gaf je het antwoord al. Ik heb dezelfde PTC's gekocht, echter bij de plaatselijke electroboer. Die was niet duurder uiteindelijk. Als je koopt bij de Amerikaanse onderneming waarnaar ik verwijs komen er fikse verzendkosten bij (uit de VS met ik meen UPS) waardoor de prijs flink oploopt.

1200blauw: je aandrijvingen zullen zeker beter werken. Ik hoop dat de PTC beveiliging in de toekomst ook zijn werk doet met alle brandgevaarlijke materialen op je baantje. Zorg ieder geval dat je nooit je ruimte verlaat voor een bakkie koffie terwijl er nog spanning op je baantje staat. ;)

Dat deed ik al niet. De ECoS levert zoals ik 'm heb ingesteld 5A aan de baan. Dat vind ik in vergelijking tot de vroegere analoge aansturing van deze baan met 32VA trafo's vrij veel. Voor mij voldoende reden dat goed in de gaten te blijven houden en zeker niet weg te lopen. Zelfs voor het zo af en toe noodzakelijke "sanitaire onderhoud" gaat de baan van de prik af. Noem het overdreven, maar "Better safe than sorry".

Anne W

• Vaste Inboedel
« Reactie #177 Gepost op: zondag 09 mei 2021, 11:20:57 »

Goed, ik ben een wat minder jonge weduwnaar met o.a. ook nog een oogkwaal, ik kan het type en de waarde van die PTC niet vinden, excuseer mij, als het niet te veel moeite is graag even melden.

Groet, Anne W

1200Blauw

• Stamgast
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
« Reactie #178 Gepost op: zondag 09 mei 2021, 11:29:11 »

Neem me niet kwalijk Anne, ik dacht dat het duidelijk genoeg was. Hierbij: https://nl.mouser.com/ProductDetail/Littelfuse/60R020XPR?qs=aZoEvtLPFVcmYo2%2FCR%252BnwA%3D%3D
De specificaties worden genoemd als je een klein beetje naar beneden scrollt in de linkerkolom.
« Laatst bewerkt op: zondag 09 mei 2021, 11:35:55 door 1200Blauw »

Anne W

• Vaste Inboedel
« Reactie #179 Gepost op: zondag 09 mei 2021, 11:39:09 »

Hartelijk dank, nu heb ik wat ik wil weten, ik kon het echt niet vinden.....

Groet, Anne W

1200Blauw

• Stamgast
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
« Reactie #180 Gepost op: maandag 24 mei 2021, 10:10:03 »

Mijn Roco NS 1113 reed al een poosje bijzonder slecht. Het leek of hij slipte. Ik heb daarom de ASB's vervangen door Märklin exemplaren (artno 7153). Dat hielp echter niet. Ik heb daarom de kap gelicht en opnieuw gereden. Eén kant op ging best goed, maar de andere kant op leek het of het voorste draaistel telkens blokkeerde. Ik heb daarom het kastje van het voorste wormwiel geopend. De as van dat wormwiel wordt door een knikarmconstructie verbonden met de motoras. Op de motoras zit een bal die vast gemonteerd hoort te zitten aan de as. Dat was echter niet meer het geval. Ik heb de bal met industiële lijm opnieuw gefixeerd en een nachtje laten drogen. Vanochtend heb ik de kap weer aangebracht en een proefrondje gemaakt. Dat ging nog steeds niet vlekkeloos, maar ditmaal leek het een contactprobleem. Ik heb dus de draaistellen en wielassen gedemonteerd en de contactpunten van de 0 ("massa") wat strakker op de wielen gedrukt. Ook heb ik er een minieme hoeveelheid ATF op aangebracht, omdat de contactpunten wat geoxideerd leken. Na assemblage loopt de loc nu vlekkeloos, als nieuw  :) :thumbup:
« Laatst bewerkt op: maandag 24 mei 2021, 10:14:02 door 1200Blauw »

Jan22

• Vaste Inboedel
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
« Reactie #181 Gepost op: dinsdag 25 mei 2021, 17:44:35 »

Met ATF is mijn ervaring ook goed
ATF doet het ook goed op bovenleiding, maar ik begrijp dat veel digitaalrijders liever afzien van functionele bovenleiding
(de hobby wordt anders echt te duur).  :D
Jan Willem

Links of Rechts: alleen de puko's liggen in het midden.
Brig, Delémont

1200Blauw

• Stamgast
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
« Reactie #182 Gepost op: dinsdag 25 mei 2021, 21:39:31 »

Functionerende bovenleiding maakt de techniek ook complexer. Echt nodig is het denk ik ook niet, omdat je digitaal alle treinen al onafhankelijk kunt bedienen. Om die reden heb ik er voorlopig vanaf gezien. Respect voor degenen die het wèl functionerend hebben overigens, laat dat duidelijk zijn.

Nog even een actiefoto van de 1113 op mijn baan om mijn vorige bijdrage te illustreren. Hij staat hier voor de Intercity Amsterdam - Enschede te Hengelo, bestaande uit een stammetje Plan E (Artitec). De stoptrein naar Zutphen en een containertrein naar de BRD staan gereed voor vertrek.

« Laatst bewerkt op: dinsdag 25 mei 2021, 22:09:06 door 1200Blauw »

ACTS.zuid

• Stamgast
« Reactie #183 Gepost op: woensdag 26 mei 2021, 07:37:59 »

@citaat Veel moderne locomotieven kunnen geen stroom afnemen via de bovenleiding, simpelweg omdat er geen elektrisch verbinding is. En wat je zegt: het is ook helemaal niet nodig in digitaal bedrijf.
Er zijn wel wat rijders die stroomloos aan de draad rijden en bij de eerste de beste ontsporing hun pantografen kapot trekken. Per keer kost je dat tenminste €25. Slimmer is de pantograaf te fixeren en er net onder te blijven.

Over de 1113: er was een serie 1100's met cardan kogels die scheuren, ik kocht ooit nieuwe via de onderdelen service. Jij hebt kennelijk ook een exemplaar. Hou de lok in de gaten, het is zeer de vraag of de lijm het houdt in de toekomst.

Gr, Ben.
« Laatst bewerkt op: zondag 30 mei 2021, 07:14:43 door ACTS.zuid »

1200Blauw

• Stamgast
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
« Reactie #184 Gepost op: woensdag 26 mei 2021, 13:50:06 »

@citaat Ik heb twee eigenlijk 1113's, technisch gesproken bedoel ik. Eentje heeft namelijk de kap van een blauwe Roco 1134 die je destijds kon kopen in een startset met vier Plan D's. Daar verwacht ik dan ook soortgelijke problemen mee. In de gaten houden ga ik beide kornuiten dus zeker.
« Laatst bewerkt op: woensdag 26 mei 2021, 17:20:03 door 1200Blauw »

1200Blauw

• Stamgast
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
« Reactie #185 Gepost op: donderdag 27 mei 2021, 19:40:56 »

Het volgende probleem De volgende uitdaging duikt alweer op, met dit dynamische duo:

De oplettende lezer heeft natuurlijk allang gezien wat er aan de hand is. Een jaar of vijf geleden heb ik deze beide 1100's (evenals de eerder genoemde 1113) voorzien van Digikeijs verlichtingssetjes, om zo de bekende schemerlampjes die Roco er zelf in zet te verbeteren. Nu echter hebben kort na elkaar van beide printjes een LED het begeven. Van 1137 is dat het rechterfrontsein (voor de kijker links) en van 1134 het topsein. Ik denk dat ik 1137 in het vervolg met de andere zijde voor laat rijden, zolang dat goed gaat natuurlijk. Voor 1134 overweeg ik een printwissel met 1113, want die heeft immers A-sein.
Digikeijs geeft 1 jaar garantie op deze prints. Ik heb al contact gehad met Almere. Niet geschoten is altijd mis en ik vind eigenlijk dat zo'n printje net zo lang zou moeten meegaan als de verlichting die standaard in een loc wordt gemonteerd. Uit coulance heb ik een aanbod gehad. Met verzendkosten erbij komt dat echter bijna uit op de prijs die ik er destijds voor betaalde. Gezien de andere problemen die ik de laatste tijd met met name de Roco 1113 heb gehad denk ik niet dat ik er nog veel in investeer. Mijn 1134 is technisch gelijk aan de 1113 (vanwege een kapwissel omdat de 1134 niet als wisselstromer beschikbaar was). Die loopt wat onregelmatig de laatste tijd, op dezelfde manier als de problemen met de 1113 begonnen. Dat zal denk ik hetzelfde probleem zijn: de loszittende cardanaskogel. De locs zijn nu tussen de 10-20 jaar oud en dan zijn ze op kennelijk. Het is geen Märklin :P
« Laatst bewerkt op: donderdag 27 mei 2021, 20:36:30 door 1200Blauw »

ACTS.zuid

• Stamgast
« Reactie #186 Gepost op: vrijdag 28 mei 2021, 06:55:01 »

@citaat Nieuwe kogel = Roco 108614 en kost €1,45.

Laurent

• Speciale Gast
    • Sporingerdam
« Reactie #187 Gepost op: vrijdag 28 mei 2021, 10:01:46 »

Ik weet niet hoe goed je betn in solderen, maar wellicht de LEDs allemaal vervangen?
railion6513

Buzz_4stroke

• Speciale Gast
  • Trans Europ Express
« Reactie #188 Gepost op: vrijdag 28 mei 2021, 11:24:06 »

@citaat @citaat

Mijn ervaring is dat de bevestiging van de contra's van de cardan(kogel) op de worm-as van de draaistellen qua bevestiging ook wel eens faalt. Hierdoor rijdt de lok knap beroerd omdat het ene draaistel bijv. 100% aandrijving heeft en het andere 85% vanwege het doorslippen van de contra op het asje.
groet Chris

Baanbouw: Friedingen
Linkje naar de Friese Modelbaan Club

BeerBot_3000

• Toffe Gast
  • *
  • Robots are taking over!
« Reactie #189 Gepost op: vrijdag 28 mei 2021, 14:19:04 »

Vervelend dat deze modellen je zoveel problemen geven. Zeker zo een verlichting setje mag je van verwachten dat deze langer mee zou moeten gaan dan de loc zelf. Het is immers allemaal led.

Hopelijk gaat de set die onderweg is langer mee
Met vriendelijke groet,

Jan

1200Blauw

• Stamgast
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
« Reactie #190 Gepost op: zaterdag 29 mei 2021, 09:30:09 »

@citaat Nieuwe kogel = Roco 108614 en kost €1,45.

Dank voor je service :) :thumbup:
Voor zover ik heb kunnen zien was de kogel zelf intact. Aan de andere kant moet er een reden zijn waarom die kogel losraakt van de as natuurlijk. Daar ga ik wel naar kijken als het probleem zich weer voordoet, zoals je voorspelde.

Ik weet niet hoe goed je betn in solderen, maar wellicht de LEDs allemaal vervangen?

Ik heb niet een heel goede reputatie als het om solderen gaat. Mijn soldeerbout is ook niet echt geschikt voor dergelijk detailwerk.

Mijn ervaring is dat de bevestiging van de contra's van de cardan(kogel) op de worm-as van de draaistellen qua bevestiging ook wel eens faalt. Hierdoor rijdt de lok knap beroerd omdat het ene draaistel bijv. 100% aandrijving heeft en het andere 85% vanwege het doorslippen van de contra op het asje.

Lekker dan. Die hele aandrijving is dus eigenlijk pulp. Voorlopig ga ik mijn kneusjes maar niet meer voor zware treinen zetten. Tot nu toe gaat 1137 qua aandrijving probleemloos trouwens (afkloppen).

Hopelijk gaat de set die onderweg is langer mee

Er is niets onderweg hoor, voor de duidelijkheid. Ik overweeg het erbij te laten.

ACTS.zuid

• Stamgast
« Reactie #191 Gepost op: zaterdag 29 mei 2021, 11:47:47 »

Lekker dan. Die hele aandrijving is dus eigenlijk pulp.

Kijk aan, een kenner aan het woord..... :D

1200Blauw

• Stamgast
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
« Reactie #192 Gepost op: zaterdag 29 mei 2021, 12:36:10 »

@citaat Het probleem met de kogel heb ik zelf ondervonden, dus in dat opzicht ben ik ervaringsdeskundige. De rest is van horen zeggen (daar doel je op natuurlijk), maar je laat doorschemeren dat je meer weet? Barst maar los wat mij betreft dan.

1200Blauw

• Stamgast
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
« Reactie #193 Gepost op: zondag 13 juni 2021, 18:43:28 »

Steeds vaker wordt op mijn baan een trein te laat gedetecteerd als die een Enter-melder van een blok binnenkomt. Daardoor wordt de remming te laat ingezet en schiet de trein door de Stop-melder. Bovendien draait het leren remmen, BBT in RocRail-termen, in de soep door de late detectie. De meeste falende meldingen lijken willekeurig op de baan te gebeuren, maar altijd in de Enter-sectie van een blok.

Voor de volledigheid nog even mijn configuratie:

Hardware:PC (10jr, OS is WIN7)
Software:RocRail
Centrale:ESU ECoS2
Wisseldecoders:4x ESU Switchpilot 2.0 (DCC, magneetschakeldecoders met 4 wisselaansluitingen elk, omschakelspanning onafhankelijk van de baanspanning door een 32VA analoge Märklin-trafo)
Locdecoders:~20x divers (MFX en DCC / Railcom, geen aparte functiedecoders in rijtuigen) De locs zijn nog bezig te leren remmen, BBT heet dat in RocRail.
Bezetmelders:6x ESU Detector Standard, massadetectie
Boosters:geen

Tot nu toe heb ik twee secties die 100% falen. Eentje heb ik na tips kunnen verhelpen. Daar was het contact van de massa onderbroken halverwege de sectie. Nadat ik het probleem heb verholpen functioneert deze sectie weer zoals ik verwacht. De andere "100%"-sectie heeft een ander probleem dat ik nog niet heb gevonden.
Ik heb de stroom die de interne booster van de ECoS kan leveren van 4A naar 5A opgeschroefd. Dat heeft geen effect gehad. Naar nu blijkt gebruikt de baan volgens de ECoS monitoring tool bij het starten ca. 1,1-2,0A en is de temperatuur 39°C. Na een half uurtje in vol bedrijf met gemiddeld vier rijdende locs is dat opgelopen tot 1,2-3,1A bij 69°C. Daaruit blijkt volgens mij dat die 4A inderdaad voldoende was en 5A dus niet nodig. Die ga ik weer terugzetten. Boosters plaatsen blijkt daarom naar mijn mening ook niet nodig.
Ik ga nog proberen wat er gebeurt als ik voor de overgebleven 100%-sectie de BBT uitzet. Rijden met maar één trein op de baan heb ik ook als prima suggestie gekregen. Ook ga ik opnieuw de bedrading langslopen. Met name de UTP-kabel die de achterste groep bezetmelders (die lijken vooral de problemen te geven) met de voorste verbindt, ooit gekregen omdat een bedrijf zijn infrastructuur vernieuwde en dus niet nieuw door mij aangeschaft, heeft mijn bijzondere aandacht.

ACTS.zuid

• Stamgast
« Reactie #194 Gepost op: zondag 13 juni 2021, 19:31:25 »

Met name de UTP-kabel die de achterste groep bezetmelders (die lijken vooral de problemen te geven) met de voorste verbindt, ooit gekregen omdat een bedrijf zijn infrastructuur vernieuwde en dus niet nieuw door mij aangeschaft, heeft mijn bijzondere aandacht.

Je werkt met ESU Detector Standard, die sluit je toch met ECoSlink kabels aan met die 7-polige ronde stekkers? Hoe gaat dat dan met UTP?

BlikkenTinus

• Stamgast
« Reactie #195 Gepost op: zondag 13 juni 2021, 20:02:52 »

Mij valt het ook wat tegen dat UTP kabel langer dat 3 meter geen zekere verbinding geeft. Tenminste, ik heb ervaren dat ik spookmeldindingen kreeg. Als de kabel tussen de (Digikeijs-)modules en die modules en de centrale niet langer dan 3 meter zijn, gaat het goed.
Alles draait op standaard 5 volt, rechtstreeks op de CS2, dus niet via de Link van Märklin of een HSI-usb poort.
Misschien dat betere kabel zou helpen, maar door de boel strategisch aan elkaar te knopen, gaat het prima.

Groet,

Peter

1200Blauw

• Stamgast
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
« Reactie #196 Gepost op: zondag 13 juni 2021, 20:57:56 »

Met name de UTP-kabel die de achterste groep bezetmelders (die lijken vooral de problemen te geven) met de voorste verbindt, ooit gekregen omdat een bedrijf zijn infrastructuur vernieuwde en dus niet nieuw door mij aangeschaft, heeft mijn bijzondere aandacht.

Je werkt met ESU Detector Standard, die sluit je toch met ECoSlink kabels aan met die 7-polige ronde stekkers? Hoe gaat dat dan met UTP?

De ECoS Detectors (bezetmelders) verbind je met de 7-polige stekkers aan de ECoS Link-modules. Er kunnen maximaal 3 Detectors op één Link. De modules onderling verbind je met UTP-kabels. Opmerkelijk is, dat het een aantal maanden eigenlijk prima gefunctioneerd heeft en nu opeens minder.

Mij valt het ook wat tegen dat UTP kabel langer dat 3 meter geen zekere verbinding geeft.

Bij mij is dat ca. 4-5 meter. Ik kan me haast niet voorstellen dat dat opeens van invloed is, terwijl het zoals gezegd goed gefunctioneerd heeft... Het lijkt wel of de buitentemperatuur van invloed is, omdat dat de enige factor is die de laatste tijd veranderd is.
« Laatst bewerkt op: zondag 13 juni 2021, 21:00:32 door 1200Blauw »

ACTS.zuid

• Stamgast
« Reactie #197 Gepost op: maandag 14 juni 2021, 07:47:30 »

@citaat Ah zo. Je hebt dus 6 Esu terugmelders en tenminste één ECoSlink wat tezamen €510 kost en het doet hetzelfde als 6x S88N van Rosoft wat tezamen €135 kost. En beide werken met UTP kabel, het voordeel ontgaat me dan.

Je hebt ongetwijfeld contact problemen, daar zou ik het zoeken. Met stroomverbruik heeft het denk ik niets van doen.

Gr, Ben.

1200Blauw

• Stamgast
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
« Reactie #198 Gepost op: maandag 14 juni 2021, 12:06:54 »

Ik heb geprobeerd als onervaren digitaalrijder zoveel mogelijk alles van hetzelfde merk aan te schaffen. Ingeval van fouten heb je dan maar met één partij te maken. Bovendien moest de centrale geschikt zijn om ook zonder computer te kunnen rijden, zodat ik me de techniek rustig eigen kon maken. Dat is me gelukt voor een fractie van de kosten die jij noemt (noem het leergeld voor mijn  part), maar daar gaat het hier niet om denk ik. Jij bent toch ook niet met je Digikeijs-centrale begonnen? Jij hebt je leergeld betaald door met een andere centrale te beginnen, dat heeft ook geld gekost.

Ik ga zoeken in de contactproblemenhoek, dank. De problemen met de eerste 100% falen-sectie zijn inmiddels terug, dus mijn oplossing heeft maar kort geduurd. Misschien is het een goed idee de eerste rail van de bezetmeldsectie met de laatste te verbinden dmv een draad. Volgens mij komt dat de bedrijfszekerheid al ten goede. Dat is wel even een karweitje, dus liever niet, maar wat moet dat moet.

Heeft iemand ervaring met contactproblemen met geknipte C-rails? Ik hoor graag even.

mphoi

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #199 Gepost op: maandag 14 juni 2021, 12:25:00 »

Misschien is het een goed idee de eerste rail van de bezetmeldsectie met de laatste te verbinden dmv een draad.
Bedankt voor deze opmerking. Dat brengt mij op het spoor (what's in the name) van een knipperende bezetmelding in mijn systeem.
Met vr. gr., Martin Hornis; NL-baan met K-rails / spoorbezetmelding (volgens ProRail-systeem) van eigen fabricaat aangesloten op OC32 / IB / iTrain;  controleprogramma voor OC32
Pagina's: 1 2 3 [4] 5   Omhoog