Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80

Gestart door 1200Blauw donderdag 16 april 2020, 15:46:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Beste Martin,

Wil je nog even voor de compleetheid het type en de waarde van de PTC geven?

Groet, Anne W

Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
@citaat:

Citaat van: 1200Blauw op zaterdag 08 mei 2021, 15:55:48
Ik heb ze daarom vervangen door PTC's, zoals op onderstaande foto te zien is.

Staat dus al in de tekst. Klik op het blauwe PTC's.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Citaat van: hmmglaser op zaterdag 08 mei 2021, 20:50:19
Ga je nog scenery op de baan maken of word het alleen maar een technische baan?

Tot nu toe heb ik alleen maar "technische banen" gemaakt zoals jij dat noemt. Dit wordt naar verwachting de eerste waarop ook scenery gaat komen. Het deel waarvan de rails op kurk is gelegd blijft in het zicht; het deel op foamfolie is het schaduwstation, dus buiten zicht. Dat ga ik afdekken met tegels (60x60cm) van een nader te bepalen materiaal, zodat ik aan de keukentafel kan bouwen en me niet in allerlei moeilijke posities hoef te wringen om bij een bepaald stukje baan te komen.

Citaat van: Anne W op zaterdag 08 mei 2021, 22:57:13
Wil je nog even voor de compleetheid het type en de waarde van de PTC geven?

Bernardo gaf je het antwoord al. Ik heb dezelfde PTC's gekocht, echter bij de plaatselijke electroboer. Die was niet duurder uiteindelijk. Als je koopt bij de Amerikaanse onderneming waarnaar ik verwijs komen er fikse verzendkosten bij (uit de VS met ik meen UPS) waardoor de prijs flink oploopt.

Citaat van: ACTS.zuid op zondag 09 mei 2021, 08:53:17
1200blauw: je aandrijvingen zullen zeker beter werken. Ik hoop dat de PTC beveiliging in de toekomst ook zijn werk doet met alle brandgevaarlijke materialen op je baantje. Zorg ieder geval dat je nooit je ruimte verlaat voor een bakkie koffie terwijl er nog spanning op je baantje staat. ;)

Dat deed ik al niet. De ECoS levert zoals ik 'm heb ingesteld 5A aan de baan. Dat vind ik in vergelijking tot de vroegere analoge aansturing van deze baan met 32VA trafo's vrij veel. Voor mij voldoende reden dat goed in de gaten te blijven houden en zeker niet weg te lopen. Zelfs voor het zo af en toe noodzakelijke "sanitaire onderhoud" gaat de baan van de prik af. Noem het overdreven, maar "Better safe than sorry".
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Goed, ik ben een wat minder jonge weduwnaar met o.a. ook nog een oogkwaal, ik kan het type en de waarde van die PTC niet vinden, excuseer mij, als het niet te veel moeite is graag even melden.

Groet, Anne W
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Neem me niet kwalijk Anne, ik dacht dat het duidelijk genoeg was. Hierbij: https://nl.mouser.com/ProductDetail/Littelfuse/60R020XPR?qs=aZoEvtLPFVcmYo2%2FCR%252BnwA%3D%3D
De specificaties worden genoemd als je een klein beetje naar beneden scrollt in de linkerkolom.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Hartelijk dank, nu heb ik wat ik wil weten, ik kon het echt niet vinden.....

Groet, Anne W
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Mijn Roco NS 1113 reed al een poosje bijzonder slecht. Het leek of hij slipte. Ik heb daarom de ASB's vervangen door Märklin exemplaren (artno 7153). Dat hielp echter niet. Ik heb daarom de kap gelicht en opnieuw gereden. Eén kant op ging best goed, maar de andere kant op leek het of het voorste draaistel telkens blokkeerde. Ik heb daarom het kastje van het voorste wormwiel geopend. De as van dat wormwiel wordt door een knikarmconstructie verbonden met de motoras. Op de motoras zit een bal die vast gemonteerd hoort te zitten aan de as. Dat was echter niet meer het geval. Ik heb de bal met industiële lijm opnieuw gefixeerd en een nachtje laten drogen. Vanochtend heb ik de kap weer aangebracht en een proefrondje gemaakt. Dat ging nog steeds niet vlekkeloos, maar ditmaal leek het een contactprobleem. Ik heb dus de draaistellen en wielassen gedemonteerd en de contactpunten van de 0 ("massa") wat strakker op de wielen gedrukt. Ook heb ik er een minieme hoeveelheid ATF op aangebracht, omdat de contactpunten wat geoxideerd leken. Na assemblage loopt de loc nu vlekkeloos, als nieuw  :) :thumbup:
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Citaat van: hmmglaser op zaterdag 08 mei 2021, 20:50:19
Met ATF is mijn ervaring ook goed
ATF doet het ook goed op bovenleiding, maar ik begrijp dat veel digitaalrijders liever afzien van functionele bovenleiding
(de hobby wordt anders echt te duur).  :D
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Functionerende bovenleiding maakt de techniek ook complexer. Echt nodig is het denk ik ook niet, omdat je digitaal alle treinen al onafhankelijk kunt bedienen. Om die reden heb ik er voorlopig vanaf gezien. Respect voor degenen die het wèl functionerend hebben overigens, laat dat duidelijk zijn.

Nog even een actiefoto van de 1113 op mijn baan om mijn vorige bijdrage te illustreren. Hij staat hier voor de Intercity Amsterdam - Enschede te Hengelo, bestaande uit een stammetje Plan E (Artitec). De stoptrein naar Zutphen en een containertrein naar de BRD staan gereed voor vertrek.

Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Het volgende probleem De volgende uitdaging duikt alweer op, met dit dynamische duo:



De oplettende lezer heeft natuurlijk allang gezien wat er aan de hand is. Een jaar of vijf geleden heb ik deze beide 1100's (evenals de eerder genoemde 1113) voorzien van Digikeijs verlichtingssetjes, om zo de bekende schemerlampjes die Roco er zelf in zet te verbeteren. Nu echter hebben kort na elkaar van beide printjes een LED het begeven. Van 1137 is dat het rechterfrontsein (voor de kijker links) en van 1134 het topsein. Ik denk dat ik 1137 in het vervolg met de andere zijde voor laat rijden, zolang dat goed gaat natuurlijk. Voor 1134 overweeg ik een printwissel met 1113, want die heeft immers A-sein.
Digikeijs geeft 1 jaar garantie op deze prints. Ik heb al contact gehad met Almere. Niet geschoten is altijd mis en ik vind eigenlijk dat zo'n printje net zo lang zou moeten meegaan als de verlichting die standaard in een loc wordt gemonteerd. Uit coulance heb ik een aanbod gehad. Met verzendkosten erbij komt dat echter bijna uit op de prijs die ik er destijds voor betaalde. Gezien de andere problemen die ik de laatste tijd met met name de Roco 1113 heb gehad denk ik niet dat ik er nog veel in investeer. Mijn 1134 is technisch gelijk aan de 1113 (vanwege een kapwissel omdat de 1134 niet als wisselstromer beschikbaar was). Die loopt wat onregelmatig de laatste tijd, op dezelfde manier als de problemen met de 1113 begonnen. Dat zal denk ik hetzelfde probleem zijn: de loszittende cardanaskogel. De locs zijn nu tussen de 10-20 jaar oud en dan zijn ze op kennelijk. Het is geen Märklin :P
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Ik weet niet hoe goed je betn in solderen, maar wellicht de LEDs allemaal vervangen?
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
 @citaat @citaat

Mijn ervaring is dat de bevestiging van de contra's van de cardan(kogel) op de worm-as van de draaistellen qua bevestiging ook wel eens faalt. Hierdoor rijdt de lok knap beroerd omdat het ene draaistel bijv. 100% aandrijving heeft en het andere 85% vanwege het doorslippen van de contra op het asje.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Vervelend dat deze modellen je zoveel problemen geven. Zeker zo een verlichting setje mag je van verwachten dat deze langer mee zou moeten gaan dan de loc zelf. Het is immers allemaal led.

Hopelijk gaat de set die onderweg is langer mee
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Citaat van: ACTS.zuid op vrijdag 28 mei 2021, 06:55:01
@citaat Nieuwe kogel = Roco 108614 en kost €1,45.

Dank voor je service :) :thumbup:
Voor zover ik heb kunnen zien was de kogel zelf intact. Aan de andere kant moet er een reden zijn waarom die kogel losraakt van de as natuurlijk. Daar ga ik wel naar kijken als het probleem zich weer voordoet, zoals je voorspelde.

Citaat van: Laurent op vrijdag 28 mei 2021, 10:01:46
Ik weet niet hoe goed je betn in solderen, maar wellicht de LEDs allemaal vervangen?

Ik heb niet een heel goede reputatie als het om solderen gaat. Mijn soldeerbout is ook niet echt geschikt voor dergelijk detailwerk.

Citaat van: Buzz_4stroke op vrijdag 28 mei 2021, 11:24:06
Mijn ervaring is dat de bevestiging van de contra's van de cardan(kogel) op de worm-as van de draaistellen qua bevestiging ook wel eens faalt. Hierdoor rijdt de lok knap beroerd omdat het ene draaistel bijv. 100% aandrijving heeft en het andere 85% vanwege het doorslippen van de contra op het asje.

Lekker dan. Die hele aandrijving is dus eigenlijk pulp. Voorlopig ga ik mijn kneusjes maar niet meer voor zware treinen zetten. Tot nu toe gaat 1137 qua aandrijving probleemloos trouwens (afkloppen).

Citaat van: BeerBot_3000 op vrijdag 28 mei 2021, 14:19:04
Hopelijk gaat de set die onderweg is langer mee

Er is niets onderweg hoor, voor de duidelijkheid. Ik overweeg het erbij te laten.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Steeds vaker wordt op mijn baan een trein te laat gedetecteerd als die een Enter-melder van een blok binnenkomt. Daardoor wordt de remming te laat ingezet en schiet de trein door de Stop-melder. Bovendien draait het leren remmen, BBT in RocRail-termen, in de soep door de late detectie. De meeste falende meldingen lijken willekeurig op de baan te gebeuren, maar altijd in de Enter-sectie van een blok.

Voor de volledigheid nog even mijn configuratie:


Hardware:PC (10jr, OS is WIN7)
Software:RocRail
Centrale:ESU ECoS2
Wisseldecoders:4x ESU Switchpilot 2.0 (DCC, magneetschakeldecoders met 4 wisselaansluitingen elk, omschakelspanning onafhankelijk van de baanspanning door een 32VA analoge Märklin-trafo)
Locdecoders:~20x divers (MFX en DCC / Railcom, geen aparte functiedecoders in rijtuigen) De locs zijn nog bezig te leren remmen, BBT heet dat in RocRail.
Bezetmelders:6x ESU Detector Standard, massadetectie
Boosters:geen

Tot nu toe heb ik twee secties die 100% falen. Eentje heb ik na tips kunnen verhelpen. Daar was het contact van de massa onderbroken halverwege de sectie. Nadat ik het probleem heb verholpen functioneert deze sectie weer zoals ik verwacht. De andere "100%"-sectie heeft een ander probleem dat ik nog niet heb gevonden.
Ik heb de stroom die de interne booster van de ECoS kan leveren van 4A naar 5A opgeschroefd. Dat heeft geen effect gehad. Naar nu blijkt gebruikt de baan volgens de ECoS monitoring tool bij het starten ca. 1,1-2,0A en is de temperatuur 39°C. Na een half uurtje in vol bedrijf met gemiddeld vier rijdende locs is dat opgelopen tot 1,2-3,1A bij 69°C. Daaruit blijkt volgens mij dat die 4A inderdaad voldoende was en 5A dus niet nodig. Die ga ik weer terugzetten. Boosters plaatsen blijkt daarom naar mijn mening ook niet nodig.
Ik ga nog proberen wat er gebeurt als ik voor de overgebleven 100%-sectie de BBT uitzet. Rijden met maar één trein op de baan heb ik ook als prima suggestie gekregen. Ook ga ik opnieuw de bedrading langslopen. Met name de UTP-kabel die de achterste groep bezetmelders (die lijken vooral de problemen te geven) met de voorste verbindt, ooit gekregen omdat een bedrijf zijn infrastructuur vernieuwde en dus niet nieuw door mij aangeschaft, heeft mijn bijzondere aandacht.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Mij valt het ook wat tegen dat UTP kabel langer dat 3 meter geen zekere verbinding geeft. Tenminste, ik heb ervaren dat ik spookmeldindingen kreeg. Als de kabel tussen de (Digikeijs-)modules en die modules en de centrale niet langer dan 3 meter zijn, gaat het goed.
Alles draait op standaard 5 volt, rechtstreeks op de CS2, dus niet via de Link van Märklin of een HSI-usb poort.
Misschien dat betere kabel zou helpen, maar door de boel strategisch aan elkaar te knopen, gaat het prima.

Groet,

Peter
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Citaat van: ACTS.zuid op zondag 13 juni 2021, 19:31:25
Citaat van: 1200Blauw op zondag 13 juni 2021, 18:43:28

Bezetmelders:6x ESU Detector Standard, massadetectie


Met name de UTP-kabel die de achterste groep bezetmelders (die lijken vooral de problemen te geven) met de voorste verbindt, ooit gekregen omdat een bedrijf zijn infrastructuur vernieuwde en dus niet nieuw door mij aangeschaft, heeft mijn bijzondere aandacht.


Je werkt met ESU Detector Standard, die sluit je toch met ECoSlink kabels aan met die 7-polige ronde stekkers? Hoe gaat dat dan met UTP?

De ECoS Detectors (bezetmelders) verbind je met de 7-polige stekkers aan de ECoS Link-modules. Er kunnen maximaal 3 Detectors op één Link. De modules onderling verbind je met UTP-kabels. Opmerkelijk is, dat het een aantal maanden eigenlijk prima gefunctioneerd heeft en nu opeens minder.


Citaat van: BlikkenTinus op zondag 13 juni 2021, 20:02:52
Mij valt het ook wat tegen dat UTP kabel langer dat 3 meter geen zekere verbinding geeft.

Bij mij is dat ca. 4-5 meter. Ik kan me haast niet voorstellen dat dat opeens van invloed is, terwijl het zoals gezegd goed gefunctioneerd heeft... Het lijkt wel of de buitentemperatuur van invloed is, omdat dat de enige factor is die de laatste tijd veranderd is.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Aanpassing naar aanleiding van een door een forumgenoot verwijderde bijdrage.

Ik ga zoeken in de contactproblemenhoek. De problemen met de eerste 100% falen-sectie zijn inmiddels terug, dus mijn oplossing heeft maar kort geduurd. Misschien is het een goed idee de eerste rail van de bezetmeldsectie met de laatste te verbinden dmv een draad. Volgens mij komt dat de bedrijfszekerheid al ten goede. Dat is wel even een karweitje, dus liever niet, maar wat moet dat moet.

Heeft iemand ervaring met contactproblemen met geknipte C-rails? Ik hoor graag even.

Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Citaat van: 1200Blauw op maandag 14 juni 2021, 12:06:54Misschien is het een goed idee de eerste rail van de bezetmeldsectie met de laatste te verbinden dmv een draad.
Bedankt voor deze opmerking. Dat brengt mij op het spoor (what's in the name) van een knipperende bezetmelding in mijn systeem.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Aanpassing naar aanleiding van een door een forumgenoot verwijderde bijdrage over het vastzetten van rails in de bochten.

De rails in de bogen liggen vast, de opstelsporen zelf (gelukkig? nog) niet.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Nou hangt me bij dat jij hele lange meldstukken hebt, verder neem ik aan dat er maar één draad zit tussen het slechte meldstuk en de detector, er zijn dus veel railovergangen en dat zijn altijd weerstanden, dus probeer het nog eens met een 2e draad naar dat meldstuk een beetje op afstand van de 1e natuurlijk.

Het S88 detectie systeem werkt met 5 volt, in theorie is alles boven 2,5 volt "geen trein" en daaronder "wel trein", maar er zijn ook marges, als ik me niet vergis is het marge gebied om die 2,5 volt minimaal 1 volt groot, dus een grijs gebied waar de detectie "geen of wel een trein" kan zijn.

Groet, Anne W
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Nu de temperatuur gezakt is rijdt alles opeens weer zoals het hoort, zonder aanpassingen mijnerzijds. Dat kan duiden op een contactprobleem, te hete voeding van de ECoS of de PC, of iets anders dat ik nog niet bedacht heb.

Ik heb om een bepaalde reden even twee 2400's naast elkaar gezet, eentje uit de oude serie en de laatste. Wel leuk om de verschillen te laten zien wellicht. Links de oude, rechts de nieuwe, oordeel zelf:



De foto is gemaakt uit de hand en met de telefoon, dus technisch perfect is 'ie niet.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Nav een inmiddels door een forumgenoot verwijderde bijdrage over de wellicht foutieve plaats van bepaalde opschriften:

De opschriften hè? Ik heb ergens gezien dat de plaatsing daarvan werkelijkheid ook niet altijd op dezelfde plek was, dus wie weet is het wel correct. Ik moet eerlijk zeggen dat het me niet stoort trouwens, ook het "perzikenhuidje" niet. Op de foto is dat laatste wèl duidelijk te zien.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Olá,

Voor de gezelligheid zit ik hier even mee te lezen en ik stuit op de opmerking hierboven van Ben van 14 juni j.l.: over contactproblemen, vooral in bochten, als rails niet vast ligt. Ik probeer dat te begrijpen, maar het muntje valt niet. Kan iemand dat toelichten? Ben misschien?

Dank en groet, Petrus
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Altijd fijn dat je meeleest Petrus, en vragen staat vrij.

Vooral in de bochten treden krachten op de rails op (binnenste en buitenste wiel van een as hebben bijv. dezelfde snelheid, maar de binnenste legt wel een kortere weg af dan de buitenste en het gewicht van een loc kan de rails in een bocht iets naar buiten drukken), waardoor de rails tov elkaar lichtelijk kunnen verschuiven, in potentie voldoende om van een zwak contact een los contact te maken.
Om die reden liggen vooral de bochten en de wissels bij mij vast; de rechte stukken (nog) niet.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Citaat van: ACTS.zuid op maandag 14 juni 2021, 13:40:39
Rijdende treinen zorgen voor contactproblemen bij los liggende rails.
In bogen. Bij deze, verklaard.  :)
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Dank voor de beantwoording van mijn vraag; het is duidelijk. Petrus
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Op de Twentelijn is deze nieuweling verschenen:



Ik heb extra mijn best gedaan het locje zo goed mogelijk in beeld te krijgen, dus schouderklopjes, oeh's en aah's welkom :D
Het is een DB Br.220 zoals de oplettende lezertjes hebben kunnen zien. Voor zover ik heb kunnen nagaan is 220 019-4 nooit in Nederland geweest (BW Hamburg), maar diverse soortgenoten brachten via Oldenzaal of Hengelo internationale treinen Nederland binnen en namen de "gebruikte" weer mee terug. Daarbij kun je denken aan de Scandinavië Express of de Nord West Express, maar bijvoorbeeld ook de trein naar Bad Harzburg. Dat duurde tot 1976, toen het traject Hengelo - Bad Bentheim volledig onder draad kwam. Vanaf dat moment haalden NS-elocs de treinen uit Bad Bentheim.
Dit model is van ESU. Ik was er al een poosje naar op zoek, dus toen ESU een rerun aankondigde was ik er als de kippen bij er eentje te reserveren. Ik vind het een fraai model. Het heeft een metalen kap, dat zal de Märklinisten onder ons aanspreken. Het hang- en trekwerk ziet er netjes uit. In de cabine is een machinist aanwezig, die met Chinese precisie is vervaardigd. De gietbraampjes op armen en schouders moeten dus nog eens verwijderd worden ;) Waarschijnlijk was de eindcontrole bij ESU vòòr het moment dat de beste man geplaatst werd.



Het model is uitgerust met een groot aantal functies, maar liefst 25. Het merendeel zijn geluidsfuncties, zoals uiteraard het motorgeluid, geluid van schurende wielen, lossen van lucht, remmen en diverse stationsaankondigingen. Die kan ik natuurlijk niet laten zien. Wel kan ik de verlichting laten zien. Naast de gebruikelijke front- en sluitseinen heeft dit model:

- cabineverlichting (enig leklicht helaas, maar dat zie je in werkelijkheid nauwelijks);



- machineruimteverlichting (fraai detail hier: je kunt met wat goede wil door de loc heen kijken);



- instrumentariumverlichting (erg fraai!).



Daarnaast zijn de dakventilatoren los gemonteerd. Ze kunnen dus in principe vrij draaien. Ik heb dat hier in beeld gebracht door tijdens het maken van de foto in de fans te blazen:



Ook is de loc voorzien van een tweetal rookgeneratoren die naar verluidt proportioneel, dus meebewegend met het motorgeluid, rook afgeven. Aangezien dat prutsen met rookgeneratoren vaak een eindeloos geknoei wordt met minder fraai maar wel natuurlijk geweatherde modellen tot gevolg, zal dat bij mij wel nooit gebeuren. Ik kan het dus ook niet laten zien.

Zoals gezegd zal mijn loc internationale treinen Nederland uit- en binnenrijden. Hieronder een voorbeeld met de Bad Harzburg Express. De 1137 staat klaar om de trein over te nemen, verder Nederland in richting Amsterdam. Op de achtergrond de inmiddels bekende watertoren van Henkelo.



Samengevat vind ik het een fraai model, dat erg fijn rijdt en mijn verwachtingen zelfs overtreft. De loc is ontworpen met gevoel voor detail. Ik werd bijvoorbeeld verrast door het faden van de frontseinen en het vertraagd opkomen van de sluitseinen bij een rijrichtingswissel. Ook de verlichting van het instrumentenpaneel is een leuk detail. Er zit een zakje bij met allerlei onderdeeltjes, maar het er niet opzetten betekent niet dat je kiest voor rondrijden met lelijke gaten in het "plaatwerk".
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Citaat van: 1200Blauw op vrijdag 08 oktober 2021, 15:10:24
Ik heb extra mijn best gedaan het locje zo goed mogelijk in beeld te krijgen, dus schouderklopjes, oeh's en aah's welkom :D

Het is een DB Br.220 zoals de oplettende lezertjes hebben kunnen zien. .... dus toen ESU een rerun

Wat een gaaf gedetaileerde machine. En ja, de foto's zijn ook top :biggrin:  :thumbup:
Het type lok heb ik altijd onder de meest monstreuze lomperds geschaard maar het model is echt gaaf.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Gisteren voor het eerst sinds lange tijd de boel weer in beweging gezet. Dat ging uit de kunst. Ook de falende bezetmeldingen bleven ditmaal uit. Dat betekent voor mij dat dat verschijnsel kennelijk temperatuursafhankelijk is, dus reden temeer om het toch een keer goed aan te pakken door rails door te solderen of een extra draadje aan te brengen zoals eerder gesuggereerd.

De computer selecteerde op geheel willekeurige wijze de eersteling. Na het maken van de foto heb ik de sporen van die eerste run maar snel even verwijderd.



Ook de nieuwste aanwinst was van de partij, met trein 2247 uit Bad Harzburg.



Na de falende Digikeijs-prints van locs 1134 en 1137 die ik meldde in één van de vorige afleveringen diende zich gisteren opeens 1113 aan met een "knipoog":



Kennelijk zijn die prints na openen van de verpakking maar een jaar of vijf houdbaar... 8o


Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Die houdbaarheid v d lichtprints is op z'n minst merkwaardig.
Misschien helpt doorsolderen van de prints ?,
Trouwens, als je soldeerbout te groot is, kun je met een spiraal van koperdraad om de soldeerstift, die er uitkomt als heet koperdraadje met n punt, prima kleine componenten solderen zoals smd.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Die dingen hebben vijf jaar probleemloos gewerkt, dat is het merkwaardige. Ik denk daarom in alle bescheidenheid dat ze prima zijn aangesloten. Aansluitschema was ook duidelijk genoeg. Ik heb ze een jaar of 10-15 geleden gekocht, alle drie sets tegelijk, een paar jaar netjes bewaard en vervolgens geïnstalleerd. Ik denk dat ik gewoon een slechte batch heb gehad. Enige kanttekening is dat 1113 en 1134 de set eenzijdig kregen gemonteerd en 1137 tweezijdig. Dat heeft voor de levensduur beslist geen verschil gemaakt. Een soortgelijke set, ook eenzijdig gemonteerd in mijn 2305 werkt overigens nog steeds prima, is een jaartje eerder in gebruik genomen dan de 1100-prints en al zelfs eens overgezet naar een andere loc.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Leuk project en mooie updates. Ga dit graag verder volgen!
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Citaat van: ACTS.zuid op woensdag 20 oktober 2021, 20:16:48
Dat lijkt me onmogelijk, de DRC1100 dateert van september 2015..... Kan het zijn dat je iets hebt van een hobbyist van het MSW buurforum?

Nee, geen MSW. Het zijn echt Digikeijs sets, gekocht bij destijds de modeltreinspecialist in Almelo. Ik heb alleen het bonnetje niet meer, dus ik doe het uit het hoofd en ik ben ook slechts menselijk. Dan heb ik de 2200-set een jaar of 10-15 geleden gekocht en toen dat goed beviel de 1100-sets. Ik dacht dat ik ze allemaal vrij snel achter elkaar had gekocht, maar als jij zeker van je zaak bent zal dat wel zo zijn. In ieder geval heb ik de 2200-set op nieuwjaarsdag 2015 gemonteerd. Dat is zeker, omdat daarvan hier op het forum nog een verslag te vinden is. Ik heb, zoals een goede boekhouder zou kunnen hebben concluderen, nog één 1100-setje onaangebroken liggen. De prijssticker met dealernaam zit er nog op, dus dat ze daar vandaan komen is voor mij ook zeker.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80 / De Post wordt altijd bezorgd!
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80 / De Post wordt altijd bezorgd!
Nav van een inmiddels door de inmiddels roemruchte forumgenoot verwijderd bericht over wellicht tegen elkaar komende draadjes van de prints:

@citaat Die connectie had ik nog niet gelegd. Even kapjes lichten dus en de printplaatjes nalopen.

Citaat van: ACTS.zuid op maandag 25 oktober 2021, 07:58:09
...ik blijf er bij dat met de lichtprintjes zelf niets mis is want anders zouden er veel meer gevallen zijn en die zijn er niet.

Ik twijfel niet aan je goede bedoelingen, geen zorgen.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80 / De Post wordt altijd bezorgd!
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80 / De Post wordt altijd bezorgd!
Op wonderbaarlijke wijze lijkt 1113 opeens genezen: de rechterpit doet het weer! Zonder gekheid: het lijkt dus op een los contact of inderdaad een paar draden die elkaar soms onbedoeld raken. Dat pakken we binnenkort even wat grondiger aan.

Ondertussen heb ik dit slooptransport kunnen onderscheppen en tot stoppen kunnen dwingen:



Onderstaand apparaat stond me namelijk al een poosje aan, maar vond ik tot op heden wat te duur. Ik kon het nu voor "iets meer dan de schrootprijs", namelijk tegen 30% korting, aanschaffen en dat is mooi.



Deze Pec van Artitec, want dat is het natuurlijk, is dmv een eenvoudige functiedecoder uitgerust met sluitseinen (aan weerszijden wisselend te maken door de rijrichting om te schakelen) en binnenverlichting. Duidelijk is op de foto te zien dat het plaatwerk thv de deuren minder dik is dan de rest van de carosserie. Dat valt in werkelijkheid veel minder op.



Er zit ook een fraai interieur in, dat in het donker misschien wel het best tot zijn recht komt.


Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Dit weekend heb ik besteed om mijn Tp.IV modelauto's eens uit de doosjes te halen en op de kiek te zetten. Hieronder een paar voorbeelden.







...en nog een snelle Jelle ;)
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Ze staan er mooi op, bij de snelle Jelle lijkt het of hij echt ( hard ) rijd  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
En dan te bedenken dat een 2cv niet vooruit te branden is!
Maar: mooie plaatjes!

Groet,

Peter
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Goedemorgen 1200,

Mooie nostalgische plaatjes! Vooral die Ford Capri, zelf ook gehad (Capri III, 2.0 GT) , reed geweldig.  :P

Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
 @citaat

Oow, vergis je niet. Veel gemaakte denkfout. Geen enkele VW Kever 1200 kon het van mijn 2CV winnen. Aardig wat weddenschapjes mee gewonnen.

Maar mooie kiekjes 1200. Zo een Granada heb ik ook nog gehad in rood. De enige automaat die ik ooit gehad heb, nostalgie puur.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Daar noem je ook een dragrace: tussen Eend en Kever!
Het waren ook wel de traagste bakken op de weg, hè? Soort wedstrijd tussen een slak en een schildpad...
Maar wel met karakter!

Groet,

Peter
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Na veel vijven en zessen is eindelijk de laatste SwitchPilot ter plaatse gearriveerd. Die had ik al in het voorjaar besteld, maar ESU kon 'm niet leveren. Anyway, nu is hij er, dus kon ik 'm monteren en aansluiten. Daardoor zijn nu de laatste opstelsporen toegankelijk geworden voor automatische besturing. Dit is, in tegenstelling tot de eerdere wisseldecoders, geen SwitchPilot 2 (beide links op de foto), maar een modernere SwitchPilot 3 (rechts). Die heeft onder andere als voordeel dat hij een eigen display heeft, waardoor programmeren en instellen terwijl de decoder aan het programmeerspoor is aangesloten niet meer nodig is. Daardoor is het instellen van dit apparaat een koud kunstje geworden, zelfs het instellen van de schakeltijd. Ook het ingeven van de nieuwe wisselstraten is voor mij eenvoudig inmiddels. De komende tijd zullen de locs op de nieuwe sporen moeten leren remmen. Dat zal echter voor het treinenverloop op de overige sporen geen grote vertragingen opleveren, dus de ergernissen van voorheen zullen hopelijk niet optreden.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Nèt voor de lockdown liep ik toevallig tegen dit rijtuig aan:



Het is een DB BDms272 uit Tp.IVa, mijn tijdperk dus, van Piko. Ik vind 'm fraai.

Het is het laatste rijtuig dat ik nog nodig had voor mijn Nord West Express uit winter 1978, dus die is nu compleet!

Dit is de samenstelling van de trein:

1978 winter D237 Nord West Express Hoek van Holland (V19.33u) - Osnabrück (Kopenhagen)

loc + Postmr (DB, tot Osnabrück, ma-vr va Ut; za va HvH) + ABm (DB)2 + Bcm (DB)2 + Bm (DSB, ma,wo,vr,zo)2 + ABm (DB)3 + WLABm (SZD, ma wo vr zo)5 + ABm (DB)4 +BDms (DB)1
1 naar Hannover 2naar Kopenhagen 3naar Puttgarden 4naar Warschau 5naar Moskou


PostmrD. PostPiko
ABm DBRoco
Bcm DBRoco
Bm DSBHeljan
ABm DBLS Models
WLABm SZDSachsen Modelle
ABm DBRoco
BDms DBPiko
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
zijn al die rijtuigen 1/87? (omdat je verschillende merken mixt)
of maakt het jou niks uit dat ze verschillende lengtes hebben;


mvg,
Michel
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Ja, alles 1:87. Het moet wel een beetje bij elkaar passen natuurlijk. In 1:100 kun je 'm volgens mij ook helemaal niet maken, omdat in ieder geval het Russische rijtuig dan al helemaal niet verkrijgbaar is en de Deen alleen in blik.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Uiteindelijk heb ik een beetje geschoven met rijtuigen uit andere samenstellingen, waardoor deze er nu als volgt uitziet:

1978 winter D237 Nord West Express Hoek van Holland (V19.33u) - Osnabrück (Kopenhagen)


PostmrD. PostPiko53381/10
ABm DBPiko59634
Bcm DBRoco64029(1/3)
Bm  DSBHeljan6041
ABm DBRoco45861
WLABmSZDSachsen Modelle14328/3
ABm DBLS Models46 116
BDmsDBPiko59623-3

En natuurlijk, last but not least, de foto van de trein, in plaats van een 1200 zoals in het eerder getoonde plaatje, getrokken door Artitec's 1315. Ook in werkelijkheid kwam dat voor: de trein werd getrokken door een 1100, 1200 of 1300, al naar gelang beschikbaarheid.



In die tijd kwamen de oude groene of blauwe DB-rijtuigen en de destijds nieuwe blauwbeige gewoon door elkaar voor, willekeurig. Het tweede rijtuig is een DB AB in Pop-kleuren. Die kwamen zelden in Nederland, om die reden heb ik er slechts één, maar het kwam wel voor. Ik vind het in deze trein wel fraai omdat het de trein nog bonter maakt dan hij van zichzelf al is.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Dat is zeker een mooie bonte trein. Prachtig dat dat zo ook echt rondgereden heeft.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
Het is even geleden, maar bij het doorlezen van dit draadje kwam ik dit nog tegen:
Citaat van: narwal op zondag 19 april 2020, 11:16:23Ook analoog kun je automatiseren! :D (is alleen wat meer werk)
Citaat van: 1200Blauw op zondag 19 april 2020, 11:35:12Dat weet ik. Mijn vorige (analoge) baan was immers ook volledig geautomatiseerd :) Vind je trouwens meer werk? Ik vind dat geklooi met die bezetmelders meer werk eigenlijk.
Dat heb ik ook ruim 40 jaar gedaan. Want in 1975 was er (ongeveer) niks. Elk blok had 2x 3 relais: automatische/handmatige bediening met resp. 8 V~, 16 V~ en 24 V~ op de baan (1975). De aansturingen waren op TTL-niveau: 0 en 5 V=.

200 draden uit een PC (2000) en 76 draden op een SDK85 (1982) voor resp. station en keerlus met kruiswissel. De tussenliggende blokken (2x 5 stuks) werden d.m.v. microprocessorsystemen (1985) aangestuurd. Het alternatief was een Eurokaart (160x100 mm) met 9 IC's daarop. De bezetmelders waren eigen maaksel met een transistorschakeling en een Schmitt-trigger (1976).

In 2015 alles overboord gezet en overgestapt op OC32. Alleen mijn bezetmelders (1976) hebben het overleefd. Want die kunnen rechtstreeks op een OC32 aangesloten worden. Alles is weer up-to-date.

Ik ben blij dat ik geen avontuur met Rocrail ben aangegaan. Want als ik lees wat er hier allemaal gepasseerd is, dan word ik daar niet vrolijk van. iTrain is ook nog niet alles, maar met versie 5.1 (voorjaar 2022) ben ik dik tevreden. Zelfs seinen met verschillende cijfers per bak zijn nu al mogelijk. Er rest dan alleen nog de NX-bediening. Maar daar verzin ik ook nog wel iets op. Wellicht dat in versie 6.0 iets met NX-bediening kan.

P.S. Ook de rails heb ik aangepast door toepassing van slanke (Engelse) wissels, ruimere bogen (2241 en 2251) en overgangsbogen (2274). Mijn blokken hebben over het algemeen een lengte van ca. 3 m. Ik kan weer 40 jaar vooruit. Maar dat haal ik waarschijnlijk niet.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Misschien wel aardig de kersttraditie hier thuis eens te laten zien. Mijn oudste materieel is analoog en blijft dat ook. Rond kerst is er een hoekje van de woonkamer gereserveerd waar de oude dames de asjes weer eens kunnen strekken.



De sport is natuurlijk de hele zwik te automatiseren, zodat je er in de luie stoel naast kunt gaan zitten, maar dat kwam plantechnisch dit jaar even niet helemaal goed uit. Daardoor bleef het automatiseren van het geheel beperkt tot zeven rijdende treinen. Die maakten bij elkaar overigens ook kabaal genoeg - sound avant la lettre :)