Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80

Gestart door 1200Blauw donderdag 16 april 2020, 15:46:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Beste Martin,

De eindafschakelaars zijn nodig geworden omdat er minder koper in de wisselspoelen zit die een langdurende bekrachtiging niet kunnen "verdragen".

Naar het schijnt is het zo dat de wisseldecoders die werken op Motorola een afschakelopdracht van de centrale nodig hebben, die op DCC niet, daar zit de afschakelopdracht in de decoders zelf, soms in de decoders instelbaar.

Ja, de modelspoorwereld is prima gestandaardiseerd.

Groet, Anne W
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Beste Peter,

Het begon met wisselaandrijvingen die niet meer werkten door inbranding van de eindschakelaars, remedie: eindschakelaars overbruggen, maar dan ben je afhankelijk van de goede werking van een afschakelopdracht naar of in de decoders.

Groet, Anne W
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Citaat van: BlikkenTinus op woensdag 24 maart 2021, 09:58:57
Maar een op 'puls' ingestelde switch pilot zou het toch prima moeten doen?

Dat klopt op zich, maar de fysieke knop op de decoder is zo groot dat je die vrij gemakkelijk per ongeluk op simuleren van Märklin K83 of K84 (Motorola-protocol dus) zet. En dan komt opeens de opmerking van Anne om de hoek:

Citaat van: Anne W op woensdag 24 maart 2021, 10:03:16
Naar het schijnt is het zo dat de wisseldecoders die werken op Motorola een afschakelopdracht van de centrale nodig hebben, die op DCC niet, daar zit de afschakelopdracht in de decoders zelf, soms in de decoders instelbaar.

Die afschakelopdracht wordt door de ECoS dus nooit gegeven, want die stuurt DCC!
Het gevaar is dus dat de wisseldecoder per ongeluk op de verkeerde stand komt, daardoor een aandrijving onder constante spanning komt en zo een wisselspoel wordt opstookt (en wellicht wat meer).

Citaat van: ACTS.zuid op woensdag 24 maart 2021, 10:27:02
Het is net als met je auto: remmen blokkeren de boel wel eens. Je kunt dan de remblokken verwijderen dan doet dat blokkeren zich niet meer voor.

Op zich correct lijkt me, alleen zijn er meer wegen die naar Rome leiden. Ik heb me op aanraden van een forumlid eens verdiept in deze site. Daar vind ik een stel aardige opties die het proberen waard zijn. Aangezien ik nu vijf kaduke wisselaandrijvingen heb om mee te testen kan ik mooi aan de slag. Ik heb al wat spulletjes besteld.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Ik mag hopen dat wisseldecoders die door DCC aangestuurd kunnen worden, zelf een afschakelopdracht in zich hebben, mijn wisseldecoders zijn puur Motorola, Edits heeft geen DCC gehad (geloof ik) en Viessmann heeft andere decoders voor DCC.

Groet, Anne W
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
De ESU Switch Pilot kan Motorola en DCC verwerken. Echter als de SP op Motorola staat en de Centrale (ESU ECoS) op DCC is de sequentie als volgt:

1. ECoS stuurt wisselomlegopdracht;
2. SP start omschakelpuls;
3. ECoS stuurt GEEN afschakelopdracht (immers DCC);
4. Wisselmotor spoel blijft onder spanning staan (SP immers Motorola, verwacht afschakelopdracht).

Ik heb dit gisteravond getest op een toch al in een richting defecte aandrijving en een losse SP. Inderdaad krijg ik handmatig de wissel niet om. Die blijft in dezelfde stand staan.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Ik vind het wel vreemd dat als de SP op Motorola staat hij wel schakelt, als een Chinees tegen mij Chinees praat versta ik er gene hout van, dat zou ook zo moeten zijn met Motorola en DCC.

Groet, Anne W
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Aanpassing om het leesbaar te houden naar aanleiding van een inmiddels verwijderde post van een forumgenoot: "RTFM en je formulering klopt niet."

De voor mij relevante delen van de handleiding ken ik uit mijn hoofd. Die heb je namelijk nodig om eea aan te sluiten. Naast de DCC-stand die nodig is om de ECoS met de SwitchPilot te laten praten zijn er nog de voor mij irrelevante standen K83 en K84, die de betreffende Märklin-apparaten simuleren. Ik heb geconstateerd dat zodra één van beide standen wordt ingeschakeld de wissel dan iig één kant gewoon schakelt en er een constante spanning op de wisselspoelen komt te staan zodat je de wissel niet met het handje kunt terugzetten in zijn oorspronkelijke stand. Dat zijn de feiten. Of mijn eerdere formulering dan helemaal correct is... ach.

Een Chinees en een Japanner begrijpen elkaar in spraak ook niet, maar in schrift grotendeels wel ;)
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Aanpassing om het leesbaar te houden naar aanleiding van een inmiddels verwijderde post van een forumgenoot.

Conclusie van het verhaal:

1. Rocrail stuurt een pulstijd (staat bij mij nu op 500ms, maar ik heb aangenomen (...) dat dat geen probleem is, want:)
2. ECoS stuurt een pulstijd (staat nu op 250ms), èn
3. Decoder stuurt een pulstijd (kon wel eens meer zijn dan die 250ms, omdat de CV-waarden verkeerd staan).

De wisseldecoder overrulet dus een door de centrale geïnstrueerde pulstijd op eigen houtje en geeft een langere puls afgeven dan de centrale "wil".
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Het is nu in elk geval wel helder waardoor je wisselspoelen het begaven. Die dingen houden niet van constante spanning. Het is tamelijk gek dat dit wel zo makkelijk is gebeurd. Ik gebruik voor de wissels met magneetspoelen de oude k83 decoders en heb nog decoders van Viessmann en Kuehn liggen. In RocRail en CS2 staan pulsen van 250 ms en dat gaat prima. Aan die k83s valt niets in te stellen. Kennelijk reageren die uitsluitend op de opdracht van de centrale. Als de ESU SP wel zelf iets kan 'doen', is het zaak die optie te blokkeren.

Groet,

Peter
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
 @citaat Even goed lezen Peter. Je bent iets te snel met de conclusie. Ik heb geen constante spanning op de wissels in de baan gezet, enkel op de reeds defecte om het te testen. De echte fout heeft Ben me zojuist geholpen aan het licht te brengen, op zijn eigen onnavolgbare wijze ;)


Citaat van: ACTS.zuid op donderdag 25 maart 2021, 17:29:04
Citaat van: 1200Blauw op donderdag 25 maart 2021, 17:24:46

Correct?


Maar misschien staat de decoder wel in de continue mode. Dan wordt een pulse omgezet in eindeloze spanning aan de uitgang. Vandaar mijn verwijzing naar CV3 etc..

Nee, dat was het dus niet, maar je link opende mij de ogen:

Citeer
Gelukkig (of misschien ook niet?) wordt de schakeltijd in veel gevallen weer verlengd door de gebruikte wisseldecoder, die vaak ook weer een instelbare (minimale) schakeltijd heeft. Zo heeft bijvoorbeeld de ESU SwitchPilot een standaard schakeltijd van 520 msec en heeft de Digikeijs DR4018 een standaard schakeltijd van 800 msec. Andere wisseldecoders zullen ongetwijfeld weer andere tijden hanteren.

De schakeltijd van een wissel is dus naar mijn idee afhankelijk van een drietal factoren:

  1. De gebruikte treinbesturingssoftware (Koploper, iTrain e.d.) met een gewenste schakeltijd
  2. De gebruikte centrale met zowel een minimale en maximale schakeltijd
  3. De gebruikte wisseldecoder met een daarin ingestelde schakeltijd

Al met al is dit naar mijn idee een ondoorzichtig geheel.

Die laatste regel kan ik het bijzonder mee eens zijn, al had ik misschien met wat logisch nadenken wel op die gedachte kunnen komen. Ik ging er echter vanuit dat de decoder alleen opdrachten uitvoert van de centrale en niet zelf ook nog een eigen sausje eroverheen gooit.

Inderdaad stonden dus voor al mijn wisseldecoders de CV's 3/4/5/6 op waarde "8". Dat betekent 8x65= 520ms
Die heb ik maar heel gauw even allemaal op "3" gezet, maar nu reageren andermaal twee wissels niet meer. Even uitvogelen wat daar nu weer aan de hand is, maar ik vrees met grote vrezen...
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Ik kan even niet terugvinden waar ik het gelezen heb, maar de maximale duur waaronder de wisselaandrijving onder spanning mag staan is 250ms als ik me goed herinner. Dat alles langer onder spanning heeft gestaan zou de uitval verklaren.

De mogelijkheid tot verkeerde stand van de decoder los ik daar inderdaad niet mee op. Ik denk dat probleem op te lossen met een PTC, zoals Rainer Lussi uitlegt (zie eerdere post). Daarvan heb ik er een aantal besteld. Die ga ik toepassen telkens als er een wisselaandrijving uitvalt. Die oplossing zou ervoor moeten zorgen dat een aandrijving niet te lang onder spanning kan blijven staan.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Citaat van: ACTS.zuid op vrijdag 26 maart 2021, 09:20:40
brakke spullen, jaren tobben, geen oplossing, heilloze weg.
:idea:

jaren=>Long Story:
Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491 (Has-bls, 2014)
Marklin 75491 vs Littfinski (Eddie E69, 2015)

Sicherung vor Durchbrennen von Weichen Antrieben von Märklin,2018

https://www.youtube.com/watch?v=JjWKmBPtbRE
Het IS oude koek, en kostte toen 30 ct per stuk, volgens de beschrijving.
En het is nageaapt van Littfinski, schijnt het.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
"And now something completely different"  :)
De laatste tijd rijd ik erg veel en soms dus ook lang achter elkaar. Daardoor begint zich het volgende probleem aan te dienen: vervuiling van de rails. Sinds kort ben ik ook aan het experimenteren met ATF. Dat lijkt tot verbetering te leiden vwb het contact tussen rails en wielen. Wat het met de ABS'jes doet weet ik niet. Vooral op de K-rails zie ik veel zwarte vlekken ontstaan, residu van de ASB's denk ik. Of er een relatie is met de ATF durf ik niet te zeggen, het kan ook komen door het frequenter rijden. De treinen lijken vooralsnog niet veel last te hebben van de vervuiling. Op C-rails zie je het niet zo. Het lijkt ook of die rails als het ware schoongereden wordt, omdat treinen er beter op rijden na een poosje gebruik. Toch zijn er een paar hardnekkige plaatsen waar treinen wat schokken of zelfs helemaal gaan stilstaan, ATF ten spijt. Ik heb geen reinigingswagen, maar overweeg dat nu wel. Er zijn verschillende systemen heb ik gezien, van stofzuigers (tegen de pluisjes) tot railpoetsers (tegen de vlekken), met uiteenlopende prijzen. Wat is jullie ervaring met zo'n railreinigingswagen (al dan niet icm ATF) en welke zou je voor drierail aanraden?
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
 @citaat: Heb je de baan eerst goed schoongemaakt met eventueel een doek en/of een railgum? En daarna pas ATF aangebracht? En heb je ook de wielen eens goed gereinigd  ;)

Groet Ronald.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Ja, nieuw aangelegde stukken (met al eerder gebruikte rails vooral) worden met een droge zachte doek grondig gepoetst. Dat geldt ook voor de wielen van het materieel dat uit de dozen komt na lange tijd, al moet ik toegeven dat ik dat in mijn enthousiasme wel eens vergeet. Ik heb wel een railgum (van Roco, ooit gekocht voor gebruik op de club), maar ben eerlijk gezegd bang voor microkrasjes die uiteindelijk de baan juist vatbaarder maken voor vervuiling. Ik heb het alleen op één van de keerlussen gebruikt en ben er toen weer mee gestopt. Ik zag geen verschil tussen behandeling met de railgum en de droge zachte doek. Hoe dat stuk zich houdt op termijn moet nog blijken. Het ongepland stilstaan gebeurt vooral in het schaduwstation, als "de vaart eruit is". Ik hoop dat een railreinigingswagen dat probleem voor me gaat oplossen. Wie heeft daar ervaring mee? Hoe gaat dat icm met ATF?
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Ik zou eerst nog eens een paar keer goed poetsen.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Je schreef: "met al eerder gebruikte rails vooral"
Zijn daarvan de contacten nog wel goed? Geen corrosie of verbuigingen. Misschien nog een extra aansluiting maken op de ringleiding?
Gebruikt gekochte rails maak ik eerst schoon met wasbenzine. Märklin adviseerde vroeger een niet pluizige doek met petroleum. Dat laagje dat achterblijft deerde de M-rail t niet. Na wrijven met een droge doek is voldoende. 
De honderdste millimeter diepe groeven zullen de overdracht van de elektronenstroom niet deren en veroorzaken m.i. ook geen ophoping van vuil. Hoe vaak stoot een wagenwiel wel niet tegen de railstaaf en veroorzaakt een ieniemienie beschadiging?
Dirk
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
hoi,

Citaat van: 1200Blauw op zondag 28 maart 2021, 22:30:38
.... maar ben eerlijk gezegd bang voor microkrasjes die uiteindelijk de baan juist vatbaarder maken voor vervuiling. Ik heb het alleen op één van de keerlussen gebruikt en ben er toen weer mee gestopt. Ik zag geen verschil tussen behandeling met de railgum en de droge zachte doek. Hoe dat stuk zich houdt op termijn moet nog blijken. ....

Dat is een veel gehoord argument. Daar zijn op het buurforum BNLS nog wel wat draadjes over. Sommige rails is gevoeliger voor vuil dan andere. Ik gebruik al jaren een combi van railgum en doek (met eventueel wasbenzine) Railgum gebruik ik vooral voor de stukken die echt smerig zijn. Dat gaat goed.  Op beurzen is het vaak even voor het opstarten van de baan even rond gaan. Dit omdat in de avond / nacht meestal de vuil neerslaat op de baan. Soms door de dag heen nog een keer. Goed daar is dan een baan ook 10 tot 12 uur in bedrijf.  :)

Citaat van: 1200Blauw op zondag 28 maart 2021, 22:30:38
Het ongepland stilstaan gebeurt vooral in het schaduwstation, als "de vaart eruit is". Ik hoop dat een railreinigingswagen dat probleem voor me gaat oplossen. Wie heeft daar ervaring mee?

Zijn het altijd dezelfde treintjes? Slepers schoongemaakt? Je zit met je sleper en puko's. De rails is nog wel goed te doen met een reinigingswagen. De puko's zijn wat moeilijker. Ooit een Märklin baan onderhanden genomen. De treintjes reden niet lekker. Op een wagonnetje een stukje schuurpapier (een hele fijne gradatie) bevestigd om de puko's schoon te maken. Na verloop van tijd liep de baan mooi.

Groet Ronald.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Citaat van: 1200Blauw op zondag 28 maart 2021, 16:22:25
Op C-rails zie je het niet zo. Het lijkt ook of die rails als het ware schoongereden wordt, omdat treinen er beter op rijden na een poosje gebruik.
Moderne C rails hebben een bolle kop, oude hebben net als K rail een platte kop.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Tot nu toe speelde het probleem van de vervuiling niet zo. Ik reed alleen M- en C-rails, analoog. Een beetje vuil is dan niet zo erg, want een trein rijdt òf volle snelheid òf staat stil en dan dender je wel over een beetje ongemak heen. Nu met leren remmen is het een ander verhaal. De locs kruipen een heel eind en dan wordt opeens ieder vuiltje een uitdaging. Schoonmaken deed ik tot nu toe met een droge zachte lap. Echter kan ik straks minder goed bij het schaduwstation, omdat het 1. afgedekt is en 2. er allemaal treinen opgesteld staan. Daarom leek een poetswagen me een goed idee. Die loopt gewoon mee in de omloop, komt overal waar het andere materieel ook komt en ik heb er hopelijk nauwelijks omkijken meer naar (afgezien van het poetsdeel reinigen).

Citaat van: ACTS.zuid op maandag 29 maart 2021, 08:40:15
Je zou toch zeggen dat het wel bekend is hoe het spul moet worden onderhouden maar nee hoor: elke keer begint de discussie weer opnieuw. :D

Ik start geen discussie. Mooi wat anderen vinden, ik neem de adviezen mee, maar ik kijk altijd òòk zelf naar wat de resultaten zijn. Ik ben benieuwd hoe dat railgum-deel er over een tijdje uitziet en of ik met dat deel meer last van vervuiling krijg. Ik heb de railgum niet weggegooid, maar de droge doek is een veilig (en arbeidsintensiever) alternatief.
Maar vertel: hoe vind jij dat je rails moet worden onderhouden beste Ben? Jij rost er gewoon dagelijks de railgum overheen? En in het schaduwstation? Daar kun jij ook niet overal goed bij heb ik gezien.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Voor de puko's heb ik een sleepcontact onder een wagonnetje voorzien van een strookje p800 schuurpapier. Soms sleur ik dat karretje mee met de wagenjes met viltjes in de trein. En die viltjes kunnen eventueel ook met wat wasbenzine, spiritus of alcohol bevochtigd worden. Dat helpt best.
En ja. Ik heb ook een paar keer Atf gebruikt na het schoonmaken. Ik weet niet of het nu heel veel helpt. Goed schoonmaken, regelmatig rijden, niet te veel temperatuurschommelingen en lage luchtvochtigheid zijn de beste garantie. En zo min mogelijk stof.
Een ideale wereld die moeilijk te vinden is, maar met geduld en toewijding kom je een eind.

Succes,

Peter
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Als ik je goed begrijp zul je treinen ook in het schaduwstation geleidelijk laten optrekken en afremmen. Wat is de zin daar van als je het toch niet ziet?
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Aanpassing om het verhaal leesbaar te houden na verwijdering bijdrage door een forumgenoot.

Citaat van: ACTS.zuid op maandag 29 maart 2021, 18:25:09
Ik ben snel klaar 1200blauw. Ik heb mijn rail behandeld met ATF en daarmee is het klaar. Er is hier de laatste 2 - 3 jaar niet gegumd behoudens een stukje nieuwbouw waar ik met ballast en water knoei.

Dank!
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Hoi,

Citaat van: 1200Blauw op maandag 29 maart 2021, 09:26:12
Nu met leren remmen is het een ander verhaal. De locs kruipen een heel eind en dan wordt opeens ieder vuiltje een uitdaging.

Bij een goede stroomafname zou een vuiltje geen probleem moeten zijn  ;) Als één contactpunt wat slecht is dan zouden de andere contactpunten gewoon goed moeten zijn  :) Goed, dat is met automatisch rijden en massadetectie soms een iets ander verhaal door de opzet van het systeem. Digitaal

Citaat van: 1200Blauw op maandag 29 maart 2021, 09:26:12
Schoonmaken deed ik tot nu toe met een droge zachte lap. Echter kan ik straks minder goed bij het schaduwstation, omdat het 1. afgedekt is en 2. er allemaal treinen opgesteld staan. Daarom leek een poetswagen me een goed idee. Die loopt gewoon mee in de omloop, komt overal waar het andere materieel ook komt en ik heb er hopelijk nauwelijks omkijken meer naar (afgezien van het poetsdeel reinigen).

Een poetswagen is altijd goed om mee te laten rijden. Zorg er voor dat de puko's ook meegenomen worden. Dus wat al aangegeven is bijvoorbeeld met een schuurpapiertje met een gradatie van bijvoorbeeld 800. In de meeste programma's kan je zo instellen dat zo'n trein wel overal kan komen. In theorie zou een schaduwstation minder last van moeten hebben. Dit omdat er minder "neerslag" van vuil op de rails kan neerslaan. Op beurzen slaat meer op de rails neer omdat het meestal koud wordt in de zaal en overdag warmt het weer op. De vuile lucht (met vocht en stofdeeltjes e.d.) zit dan boven tegen het dak. Dat zakt 's avonds weer. Dat moet thuis een stuk minder zijn. Tenzij je ontzettend groter temperatuurverschillen in je treintjes kamer hebt of nauwelijks ventilatie.

Citaat van: 1200Blauw op maandag 29 maart 2021, 09:26:12
Maar vertel: hoe vind jij dat je rails moet worden onderhouden beste Ben? Jij rost er gewoon dagelijks de railgum overheen? En in het schaduwstation? Daar kun jij ook niet overal goed bij heb ik gezien.

Nope, meestal als ik weer eens ga rijden. Dat is nu meestal één keer in de week. Soms begin ik met rijden en dan pas schoonmaken als het niet goed rijdt. Eerst met een doek. Dan kijken naar de rails. Eventueel nabewerken met een railgum. Eventueel weer met een doekje. Wasbenzine gebruik ik nu eigenlijk nauwelijks. Geen schaduwstation  :) Het valt mij 100% wat ik moet doen om het schoon te houden. Mogelijk helpt de dichte koof ook een deel  :)

Groet Ronald.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Citaat van: antonv op maandag 29 maart 2021, 10:11:05
Als ik je goed begrijp zul je treinen ook in het schaduwstation geleidelijk laten optrekken en afremmen. Wat is de zin daar van als je het toch niet ziet?
Ik doe dat ook, netjes laten afremmen in het schaduwstation. Het verloopt net even vloeiender en het lijkt mij voor de motoren wel fijn als het niet in klap stil staat en dan weer rijden gaat. Van veel locs krijg je de wielen niet rond zonder stroom op de motor. Dus is er veel weerstand en krijgt alles toch een wat harde tik. Een verkorte remweg in het schaduwstation is ook een optie, maar echt van kruissnelheid naar nul? Ik doe liever rustig aan...

Groet,

Peter
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Citaat van: BlikkenTinus op maandag 29 maart 2021, 18:05:16
maar echt van kruissnelheid naar nul? Ik doe liever rustig aan...
't Ja, als je aan kruissnelheid door je schaduwstation rijdt zal het wel nuttig zijn, ik hou het liever bij rustig rijden in het volledige schaduwstation, al was het maar om de herrie van niet zichtbare treinen te verminderen...
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Citaat van: antonv op maandag 29 maart 2021, 10:11:05
Als ik je goed begrijp zul je treinen ook in het schaduwstation geleidelijk laten optrekken en afremmen. Wat is de zin daar van als je het toch niet ziet?
Ik had je even gemist Anton, sorry. Mijn treinen duiken al remmend het schaduwstation in. Dan zie je ze dus richting het virtuele station remmen en dat is wel fraai. Voorlopig is het schaduwstation ook nog in het zicht. Ik vind het er gewoon mooi uitzien en het kan met de software, dus waarom niet.

Citaat van: ronaldk op maandag 29 maart 2021, 10:49:37
Tenzij je ontzettend groter temperatuurverschillen in je treintjes kamer hebt of nauwelijks ventilatie.

Dank voor je reactie. Grote temperatuurverschillen heb ik niet, maar wel weinig ventilatie op een dichte, goed geïsoleerde zolder.


Citaat van: ACTS.zuid op maandag 29 maart 2021, 18:25:09
Ik ben snel klaar 1200blauw. Ik heb mijn rail behandeld met ATF en daarmee is het klaar. Er is hier de laatste 2 - 3 jaar niet gegumd behoudens een stukje nieuwbouw waar ik met ballast en water knoei.

Voor jou is ATF dus "het" wondermiddel. Ik zal je draadje eens proberen te vinden.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
"Märklin, die Marke mit dem klaren System und den versagenden Weichenantrieben". Nummer 8 kondigt zich aan. Af en toe heeft 'ie er geen zin in rechtuit. Dat kennen we: binnenkort doet 'ie niets meer.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
hoi,

Citaat van: 1200Blauw op maandag 29 maart 2021, 22:00:56
Voor jou is ATF dus "het" wondermiddel. Ik zal je draadje eens proberen te vinden.

Kijk eens: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen. En bij de buren Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?

Groet Ronald.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Citaat van: 1200Blauw op dinsdag 30 maart 2021, 22:32:42
"Märklin, die Marke mit dem klaren System und den versagenden Weichenantrieben". Nummer 8 kondigt zich aan. Af en toe heeft 'ie er geen zin in rechtuit. Dat kennen we: binnenkort doet 'ie niets meer.
Overbrug die pokkedingen nou, haal die microswitch eruit en neem een moderne decoder die ook multiprotocol snapt. Die kan je, als het goed is, ook gewoon instellen dat ie zelf afschakelt na een periode X. Die oude aandrijvingen zijn nou eenmaal prut.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Ik merk dat de treinen steeds beter gaan rijden. De ATF zal zich verspreiden denk ik. Over met name de K-rails heb ik nogmaals een lap gehaald. Er zaten op sommige plaatsen echt hele zwarte vlekken, terwijl de treinen daar wel probleemloos overheen reden.

Citaat van: ronaldk op woensdag 31 maart 2021, 07:51:09
Kijk eens: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen. En bij de buren Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?

Dat scheelt weer zoeken. Dank je! Ik had de draadjes achteraf al eens eerder gelezen, maar heb ze zojuist nog even doorgenomen.

Citaat van: Laurent op woensdag 31 maart 2021, 08:35:26
Overbrug die pokkedingen nou, haal die microswitch eruit en neem een moderne decoder die ook multiprotocol snapt. Die kan je, als het goed is, ook gewoon instellen dat ie zelf afschakelt na een periode X. Die oude aandrijvingen zijn nou eenmaal prut.

Zodra de PTC's er zijn is dat het eerste wat er gaat gebeuren. Op die manier heb ik een extra veiligheid ingebouwd. Het beste is natuurlijk gewoon de schakelaars op de SwitchPilots lekker in het midden te laten staan. Andere decoders kopen is me nog even een stap te ver.


Even een succesje melden: ik ben erin geslaagd de pendelbaan aan de gang te krijgen. Daarop rijdt nu een fraaie rode Artitec DE2 zijn rondjes heen en weer dus :)
Dat vraagt natuurlijk om foto's. Dat komt binnenkort goed.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Belofte maakt schuld:





In een later stadium monteer ik de koppelingen. Dat laat ik nu nog even achterwege vanwege de eindigheid die een pendelbaantje eigenlijk per definitie heeft en het gevaar van doorschieten (daar staat aan beide kanten een gepleisterde muur).
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Aanpassing naar aanleiding van een door een forumgenoot verwijderde bijdrage: "Waarom maak je je zorgen over microkrasjes als je gewoon een hamer op de rails legt?"

@citaat Dat is een reststukje flexrails dat daar ligt om te voorkomen dat het draadje (dat nog moet aansluiten op de ringleiding) naar beneden valt. Ik moet toegeven dat ik me bij het maken van de foto's al afvroeg of er reactie op zou komen.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Nu moet ik zeggen dat er heel wat plaatsen zijn waar ik wel een hamer durf te leggen maar die ik toch niet met schuurpapier zou durven te lijf gaan, met andere woorden, ik zie het verband tussen deuken van een hamer en microkrasjes niet meteen, maar dat zal wel aan mij liggen  :)
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Waar een hamer niet goed voor is. Multifunctioneel gereedschap.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Citaat van: 1200Blauw op woensdag 31 maart 2021, 22:06:09
ik ben erin geslaagd de pendelbaan aan de gang te krijgen. Daarop rijdt nu een fraaie rode Artitec DE2 zijn rondjes heen en weer dus :)

Is dat een schaalmodel van dat oude rode stink dieseltje dat vroeger (in elk geval jaren 80 toen ik dagelijks op dat traject richting Deventer treinde) pendelde tussen o.a. Enschede en Hengelo,
maar ook bijvoorbeeld op het lijntje Almelo - Mariënberg?

gr. Gertjan
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
 @citaat Zeker, dat is precies dit model (zie foto's). Die reden ondermeer tussen Enschede en Zwolle en tussen Almelo en Mariënberg. Dat is ook exact de reden dat ik dit exemplaar graag wilde hebben: passend in de geografie en de periode (en natuurlijk goede herinneringen :) :thumbup:).

Citaat van: rob oude mulders op vrijdag 02 april 2021, 10:14:18
Waar een hamer niet goed voor is. Multifunctioneel gereedschap.

In dit geval is 'ie toevallig bovenop het stukje flex geparkeerd. Ik heb 'm gebruikt om met een paar spijkertjes de pendelbaan te fixeren.

Citaat van: antonv op vrijdag 02 april 2021, 09:58:34
Nu moet ik zeggen dat er heel wat plaatsen zijn waar ik wel een hamer durf te leggen maar die ik toch niet met schuurpapier zou durven te lijf gaan, met andere woorden, ik zie het verband tussen deuken van een hamer en microkrasjes niet meteen, maar dat zal wel aan mij liggen  :)

Ben "prikkelt" de gemeenschap hier graag, soms met een serieuze ondertoon waardoor je aan het denken wordt gezet. Geen probleem mee, al ben ik het er niet altijd mee eens. Toen ik de foto's op de camera bekeek en zag hoe de hamer erop stond had ik het commentaar al verwacht.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Fotografeer je opzettelijk met zo weinig scherptediepte?
Het zou m.i. mooier zijn als de hele DE2 scherp is op de foto  :?
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Ik heb eigenlijk te weinig licht daar. Dan is het kiezen tussen een enorme ISO-waarde, een grote lensopening of een superlange sluitertijd met een statief. Dat laatste is me wat teveel gedoe voor even wat snelle plaatjes, de ISO omhoog levert veel korrel (ook echt lelijk), dus wordt het de lensopening. Dat heeft inderdaad tot gevolg dat de scherptediepte afneemt. Dit is ISO800 en 1/40s bij f/4.0.
Ik zou ook nog kunnen onderbelichten, maar dan worden de foto's natuurlijk navenant donkerder. Achteraf opkrikken geeft dan... inderdaad, wéér die storende korrel. Ik zal er de volgende keer wat meer de tijd voor nemen ;)
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Vandaag zittn prutsen in Rocrail. Ik heb alle treinen geklassificeerd in sneltrein, intercity, stoptrein, (lichte) goederentrein en posttrein. In één van de trajecten komt een boog voor met straal R1½: om en om een R1 en een R2. Daar kunnen de lange reizigersrijtuigen niet doorheen, dus die mogen daar niet komen. Missie geslaagd: ze komen er niet, maar rijden om. Het traject wordt enkel gebruikt door (lichte) goederentreinen. Ik had ook posttreinen ingesteld, maar om de één of andere reden vertikken die het. Ze rijden om. Ook prima, maar wel vreemd.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Nou, daar zijn ze dan:






Ik hoop dat ik aan alle eisen tegemoet heb kunnen komen. ;D

FAQ's
Overbelicht?! Klopt. Requirement was dat de DE2 er duidelijk op stond, dus overbelicht om de DE2 zo goed mogelijk uit te lichten.
Waar is de hamer? De hamer op de rails is vervangen door de eerder besproken watertoren, zodat mijn geloofwaardigheid niet verder in het geding komt. Op deze manier wordt ook het draadje aan de zwaartekracht onttrokken om ongevallen op het onderliggende niveau te voorkomen. Voor de hamer is een passender onderkomen gevonden onder de tafel, naast de combinatietang. Het reststukje flexrails is door de ROD onschadelijk gemaakt op een veilige locatie elders.
De DE2 lijkt wel geknakt! Ik zie het ook ja. Kennelijk ligt het pendelspoor er nog niet helemaal perfect in. Gaan we nog een keertje naar kijken.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Citaat van: 1200Blauw op zondag 04 april 2021, 20:29:31De DE2 lijkt wel geknakt! Ik zie het ook ja.
Dat viel mij ook meteen op.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Beste Martin,

Nog even voor de duidelijkheid:

een "k-wisselaandrijving" met nog werkende eindschakelaars, met deze ben ik aan het testen of de verbeterde uitvoeringen inderdaad beter zijn, tot nog toe, en dat is al wel een paar jaar, wel, maar bij het broertje ging het niet goed, wellicht schakelt die veel frequenter.



een "k-wisselaandrijving" met gedemonteerde schakelarmpjes



Al mijn wisselaandrijvingen worden met een pulsduur van 1/10 seconde aangestuurd, behalve één stuks, een kruiswissel die waarschijnlijk mechanisch niet helemaal spanningsvrij ligt en wel eens weigert, de pulsduur staat daarbij al heel veel jaren op 2/10 en hij gaat niet kapot.



Groet, Anne W
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Ik schakel ze achter een gelijkrichter op DCC en de vernieuwe voor C Rails doen het nog steeds bij mij.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Beste Laurent,

Je bedoelt de gelijkrichter in je decoder?

Groet, Anne W
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Jup.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Inmiddels heb ik wat ervaring opgedaan met de gereviseerde wissel. Die functioneert uit de kunst, zonder mankeren altijd goed, heel betrouwbaar. Hij wordt niet overmatig heet of heeft andere mankementen. Het experiment lijkt te slagen. Ik heb dus de overige defecte aandrijvingen ook omgebouwd. Ik heb er wat foto's van gemaakt.

1. De wisselaandrijving wordt onder de wissel vandaan geschroefd. De metalen klipjes waarmee de behuizing van de wissel op elkaar geklonken is wordt uit elkaar gebogen en de beide delen van elkaar gehaald. Onder is een complete aandrijving te zien en erboven eentje waarvan van de behuizing de beide helften zijn gescheiden:




2. De wissel wordt heen en weer bewogen door twee spoelen (eentje voor naar links en eentje voor naar rechts), op onderstaande foto de beide wikkelingen. Indien de spanning te lang op de spoelen staat worden de draden in de spoel steeds heter, waardoor uiteindelijk de spoel doorbrandt en de wissel stuk kan gaan of zelfs brand veroorzaakt. Daarom heeft Märklin aan beide uiteinden van de wisselschakelboom (het zwarte stokje midden in de lengterichting van de aandrijving) twee microschakelaars gemonteerd. In beide uiterste standen van de boom wordt de schakelaar ingedrukt en zo de stroom naar de spoel onderbroken. Echter zijn die schakelaars ook niet onfeilbaar. Bij falen van de schakelaar laat hij in het geheel geen stroom meer door aan de spoel, waardoor de wissel ook niet meer functioneert. at is bij mijn defecte wissels het geval. Ik heb ze daarom vervangen door PTC's, zoals op onderstaande foto te zien is. Boven is de gemodificeerde aandrijving te zien; onder de oorspronkelijke. Bij de pijltjes is te zien waar de schakelaars zaten die werden losgesoldeerd en nu de PTC's zijn aangebracht. Vaak wordt een dergelijke wissel gereviseerd door botweg op de plek van de eindafschakeling een draadje te solderen. Dat zou bij (onbedoelde) continue belasting kunnen leiden tot oververhitting van de spoel. Aangezien mijn wisseldecoders de mogelijkheid hebben per ongeluk in een stand terecht te komen die continue belasting met zich meebrengt lijkt het mij noodzakelijk een beveiliging in te bouwen, in dit geval in de vorm van een PTC. Een PTC zorgt ervoor dat bij aanhoudende spanning en dientengevolge oplopende temperatuur de stroom wordt afgeknepen. Een PTC kost bij de groothandel ongeveer €0,40 per stuk en bij de detaillist €1,-. Dat betekent dat je voor rond de €2,- een wisselaandrijving repareert. Een nieuwe aandrijving kost tegenwoordig zeker €20,-.



Ik heb er voor de zekerheid voor gezorgd dat de pootjes van de PTC's niet tegen de metalen behuizing aan kunnen komen.


Dat de oplossing van Märklin niet altijd voorkomt dat de spoelen te heet worden illustreert dit plaatje van de binnenkant van dit drietal behuizingen. De brandsporen zijn duidelijk te zien.




En een overzicht van de stand van zaken tot nu toe. De gereviseerde wissels zijn (op die ene na natuurlijk) nog niet in de baan opgenomen.

Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Citaat van: Laurent op woensdag 31 maart 2021, 08:35:26
Overbrug die pokkedingen nou, haal die microswitch eruit ... Die oude aandrijvingen zijn nou eenmaal prut.

Done ;)
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Het trieste van het verhaal is dat Marklin of de gene die ze in opdracht van hun bouwd er simpel met een paar cent voor kan zorgen dat die dingen gewoon 10 talle jaren mee gaan :(
Heb het nu al in zoveel richtingen mee gemaakt dat er een paar cent word bespaard met als gevolg 10 talle of zelfs honderden  euro's schade op langere termijn.

Met ATF is mijn ervaring ook goed, kwam er toen ook achter dat niet de rails maar de pukos het probleem zijn deze vervuilen met olie,vet,stof en oxidatie welke netjes word gepolijst door de slepers. Ik gebruik dan de gezaagde kant van een klein strookje MDF en wrijf het dan schoon en dan nabehandelen met ATF.

Ga je nog scenery op de baan maken of word het alleen maar een technische baan?
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Citaat van: hmmglaser op zaterdag 08 mei 2021, 20:50:19
Ik gebruik dan de gezaagde kant van een klein strookje MDF en wrijf het dan schoon en dan nabehandelen met ATF.

Op de slepers? Of de puko's? Of beide?