Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80

Gestart door 1200Blauw donderdag 16 april 2020, 15:46:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Je kunt aan een blok een 3e melder toevoegen met als kenmerk "free"
als deze geactiveerd wordt, wordt het bewuste blok vrijgegeven.

of werken met 2 melders, waarbij de eerste het kenmerk "enter2in" krijgt., de 2e dan "free"
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Dus met die drie melders krijgen we dan achter elkaar (eenrichtingverkeer):

1. enter-melder - start de remming
2. enter-2-melder - geeft het vorige blok vrij. Dat zou kunnen met bijvoorbeeld een schakelrail. Die heb ik nog voldoende liggen uit het analoge tijdperk. Hoe stel je dat in in Rocrail? En houdt het rekening met verliezen van wagens?
3. in-melder - stopt de trein

Dat met die twee melders zie ik nog niet helemaal voor me.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Ik denk dat in dezen jouw filosofie niet klopt. 10 meter en op blokafstand betekent dus dat je meer blokken moet hebben.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Kun je uitleggen wat je precies bedoelt?
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Nee, je hebt het niet begrepen. Je wilt immers dat het blok waaruit de trein vertrekt snel wordt vrijgeven.

de volgorde is dan:
- "enter" melder
- "in" melder   (de trein stopt of rijdt door indien geen wachtblok)
- "free" melder  (het blok waaruit vertrokken is wordt vrijgegeven)

De afstand waarop je de "free" melder voorbij de "ïn" melder legt is aan jou.  Logischerwijs de lengte van de langste trein, maar het kan ook eerder.

bij 2 melders wordt de "enter" en "in" gecombineerd in één melder, de "enter2in"
de 2e melder is dan de "free".





Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Interessant idee Hans! :) :thumbup:

Even een hersenspinsel dat me nu te binnen schiet. Wat nu als een trein het volgende blok binnenrijdt via de enter-melder mbv massadetectie. Ergens in die sectie, op afstand gelijk aan de langst beschikbare trein, leg ik een schakelrail (schakelt dmv sleper) als free-melder van het zojuist verlaten blok. Dan blijft de enter-melder die al was geactiveerd actief terwijl ook de free-melder ervoor zorgt dat het verlaten blok wordt vrijgegeven. dan heb ik wat ik wil, maar kan het technisch gesproken ook in Rocrail?

Het andere concept (enter2in) is me nog niet helemaal helder. Hoe kan ik met één melder zowel enter als in detecteren? Ik moet daar even wat meer tijd aan besteden denk ik, maar dat wordt 'm vandaag niet meer.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Bij massadetectie (dus geen schakelrail) moet het uit-gaan van de 1e melder in het blok ervoor zorgen dat het vorige blok wordt vrijgegeven. Want dan is de laatste wagon van de trein gepasseerd.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
ik kan het doel van je hersenspinsel niet volgen.  :help:
waarom zou je een free-melder in een volgend blok plaatsen om het vorige blok vrij te geven, als deze functie
ook door de  in-melder of enter-melder (naar eigen keuze) verricht kan worden?

Een enter2in-melder werkt met een timer:
de melder zelf doet de enter-melding, start een timer (de waarde hiervan kun je instellen) en creëert na de verstreken tijd de in-melding.

Dit meldertype is bijna overal toepasbaar en scheelt dus heel veel in het aantal melders en de aan te leggen bedrading.
Zelfs bij de station sporen waar je nauwkeurig wilt stoppen gaat het best aardig. Je rijdt het station immers altijd al binnen met minimale snelheid (Vmin)
en de posities waar de treinen dan tot stoppen komen variëren weinig. 2 melders leveren uiteraard een nauwkeuriger resultaat.
Als je bij de timer 0 invult wordt de afremsnelheid van de decoder aangehouden, deze kun je ook nog inregelen.

onderstaand de tabel waar je het meldertype invult en de event timers.

In Rocrail staat bij elke tabel/window onderin een "Help" knop. Als je hier op drukt ga je automatisch naar de juiste pagina van
de online-handleiding. Het versnelt de leercurve van het programma enorm en bespaart je het eindeloze gescroll en zoeken in een PDF handleiding.
Bovendien heb je altijd de laatste versie binnen handbereik.




Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Dank voor de reacties!

Citaat van: RocnetHans op maandag 01 februari 2021, 19:53:50
ik kan het doel van je hersenspinsel niet volgen.  :help:
waarom zou je een free-melder in een volgend blok plaatsen om het vorige blok vrij te geven, als deze functie
ook door de  in-melder of enter-melder (naar eigen keuze) verricht kan worden?

Ik zou de enter-melding willen gebruiken om vanaf het begin van het blok af te kunnen remmen tot de in-melder. De free-melder moet pas in werking treden als de gehele trein het vorige blok verlaten heeft, maar dan is de trein al een poosje onderweg in het volgende blok (en mogelijk al aan het afremmen is). Bedoel je dat de free-melder zelf geen fysieke melder is, maar ook timer-gerelateerd aan een fysieke melder?


Citaat van: RocnetHans op maandag 01 februari 2021, 19:53:50
Een enter2in-melder werkt met een timer:
de melder zelf doet de enter-melding, start een timer (de waarde hiervan kun je instellen) en creëert na de verstreken tijd de in-melding.
Ik geloof dat ik 'm snap. Er zitten zo op het oog wel een paar nadelen aan denk ik. Als bijvoorbeeld een trein strandt om wat voor reden dan ook nadat de timer gestart is je het risico loopt dat de volgende trein ermee botst, correct? Het vergt denk ik ook vrij precies gekalibreerde locs. Dat is nu beslist nog niet het geval. Tijd tot nadenken tzt.

Citaat van: RocnetHans op maandag 01 februari 2021, 19:53:50
In Rocrail staat bij elke tabel/window onderin een "Help" knop. Als je hier op drukt ga je automatisch naar de juiste pagina van
de online-handleiding. Het versnelt de leercurve van het programma enorm en bespaart je het eindeloze gescroll en zoeken in een PDF handleiding.
Bovendien heb je altijd de laatste versie binnen handbereik.
Voor mij is dat wat lastiger (jawel, alweer een hindernis :?), omdat ik een oude PC gebruik die ik vanwege de ouderdom van het OS (WIN7) van het www gehaald heb. Dat betekent dus heen en weer wandelen tussen de Rocrail-PC en de internet-PC. Dat is maar 30 treden ;)
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
De free-melder is een fysieke melder. Het enige doel van deze melder is om een blok wat net door een trein verlaten is, vrij te geven.
Precies dus wat je vraag was: Hoe geef ik een blok al vrij als er daarna een lang traject zonder melders/blokken komt.

CiteerDat betekent dus heen en weer wandelen tussen de Rocrail-PC en de internet-PC. Dat is maar 30 treden ;)
geen punt, dat houdt je in deze Corona tijden fit.  :P

Wellicht moet je maar eens gaan oefenen met wikidemo baan die in Rocrail zit. Hier kun je een baan virtueel bedienen zonder deze eerst te bouwen,
maar leer je wel het gedrag van melders. (en ook alle andere functies/instellingen)
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Citaat van: RocnetHans op maandag 01 februari 2021, 22:44:50
De free-melder is een fysieke melder. Het enige doel van deze melder is om een blok wat net door een trein verlaten is, vrij te geven.
Precies dus wat je vraag was: Hoe geef ik een blok al vrij als er daarna een lang traject zonder melders/blokken komt.

Ik denk dat het daar om draait: mijn hele baan is gedetecteerd. Er is geen lang traject zonder melders, want dat hele traject is de enter-melder. De blokken zitten dus aan elkaar vast, precies zoals dat bij NS het geval is. De in-melder zit dus vast aan de enter-melder van het volgende blok, hooguit gescheiden door een wissel(-straat). Vandaar ook mijn oplossing / hersenspinsel de free-melder IN de enter-melder te plaatsen. Dat zou inderdaad het probleem oplossen.
Alternatief zou de oplossing van mphoi kunnen zijn: één of twee raillengtes van de volgende enter-melder afsnoepen voor een massadetector die als free-melder kan fungeren van de zojuist verlaten sectie, maar dan moet het inderdaad wel mogelijk zijn te schakelen op het vrijgeven van die melder ipv het bezetgeven. Fouten door vuile wielen zouden dan kunnen worden opgevangen door een delay van een paar seconden. Denk ik de goede richting op nu? Ik moet me er echt even in verdiepen, maar nog geen gelegenheid voor gehad vandaag.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Je weet denk ik wel wat een Dremel is, kun je prachtig een korte melder maken, bij mij zijn ze over het algemeen ergens tussen de 180 en 320 mm lang, maar ja mijn systeem heeft dan ook geen baanplan op een scherm, het baanplan zit in mijn hoofd en details in de Raptor.

Groet, Anne W
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Citaat van: 1200Blauw op maandag 01 februari 2021, 22:55:20a) Fouten door vuile wielen zouden dan kunnen worden opgevangen door een delay van een paar seconden.
b) Denk ik de goede richting op nu?
a) Zelf zet ik de inschakelvertraging op 50 ms en de uitschakelvertraging op 500 ms = 0,5 s.
b) Ja.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Dank weer voor de adviezen!
Nou lijkt me een lengte van zo'n 20-25cm wel minimaal vanwege de lange rijtuigen die anders de sectie onbedoeld tussen de draaistellen vrijgeeft.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
De reden voor een minimale lengte heb je goed ingeschat! Zelf neem ik 32 cm. Eigenlijk zou je minimaal de tussenlengte van de 32-assige trafowagen moeten nemen.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Ik ben voorlopig even voor een tussenoplossing gegaan: ik heb de lange enter-melders in tweeën gedeeld. Nu kan ik kiezen of ik beide secties als enter-melder wil gebruiken of alleen één van beide. Misschien is het ook wel mogelijk dat per trein in te stellen. Ik merk wel dat een trein echt in stapjes afremt en niet mooi vloeiend. De 16 in te stellen remstappen zijn echt te weinig. Is er wellicht een foefje om dat naar bijvoorbeeld 28 te kunnen ophogen? Volgens mij gaat het dan beter. Ik maak me geen zorgen over een stortvloed aan data over de lijn, omdat nu (bij 16 stappen dus) er gemiddeld 5-6 seconden tussen iedere remstap ligt. Dat zou bij 28 stappen dus neerkomen op 2-3 seconden en dat kan het systeem wel aan met 8 blokken denk ik.

Nu ben ik zover dat 5 locs redelijk kunnen remmen, op de verkorte enter-meldertrajecten. De fijnafstemming heb ik even achterwege gelaten. Dat gebeurt vanzelf als ze eenmaal officieel in dienst zijn. Ik heb dus de volgende batch op de baan gezet, weer 5 locs. Eentje heeft er nu de geest gegeven. Ik denk een kaduke MFx-decoder. Dat is me bij dit type loc (1e serie 1200, Märklin 3712*) al vaker overkomen. We gaan noest door met de overige 4. Een ongeletterde loc toevoegen zou de anderen ophouden (het is net een groep basisschoolkinderen :D), dus dat doe ik even niet. Hopelijk heb ik al het materieel bijgeschoold vòòr de kerst...
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
CiteerIs er wellicht een foefje om dat naar bijvoorbeeld 28 te kunnen ophogen?
Kun je die 14/16 stappen niet omprogrammeren naar 28 stappen via CV29 bit 1? Of kunnen jouw (verouderde) decoders dat niet aan?
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Citaat van: ACTS.zuid op zaterdag 20 februari 2021, 09:47:48
Mijn god, wat een gedoe. Waarom neem je geen pakket wat automatisch leert remmen. Het doel is treintjes laten rijden, je bent toch geen datatypist?  :O

Gr, Ben.

Dat doet RocRail ook, hoor, als je de juiste vinkjes aanzet, bij BBT (block brake timer).

Groet,

Peter
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Klopt, dat ben ik ook aan het doen. Alleen is het volledige traject meer dan 80 meter, onderverdeeld in 8 blokken van 10 meter enter-melder en één rail in-melder. Dat betekent dus dat in de eerste run de loc direct bij binnenkomst van de enter-melder afremt tot vmin en vervolgens op die snelhied naar de in-melder kruipt. De tweede run wordt de remweg ìets verlengd, maar even goed nog langdurig kruipen. Dat duurt echt eeuwig. Pas na ca. 30 rondes begint het ergens op te lijken. Ik vermoed dat het algoritme dat Rocrail gebruikt wat verbetering behoeft. Ik heb op het R-forum voorgesteld hoe het volgens mij anders zou kunnen (ik denk wel vaker na over dat soort vraagstukken, beroepsmatig), maar daar reageert niemand op.
Ik heb ook de vmin van de deelnemende locs iets verhoogd en de enter-melder in tweeën verdeeld, zodat het kruipen wat sneller gaat en de remweg verkort. In een later stadium doe ik vmin dan wel weer naar beneden voor de laatste correcties in de remstappen en in mijn ideale wereld de enter-melder weer voluit (in werkelijkheid is 1.200 meter de afstand tussen twee hoofdseinen en de remweg van een goederentrein van 80km/u naar 0 km/u). Ik twijfel er nu over of ik dat nog wel moet willen, maar dat is van later zorg.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Je kunt de marges van BBT verruimen. Bij een laag percentage accepteer je een groter verschil in het eindresultaat dan bij een hoog percentage.
Maar ik vreesde er al voor. Tien meter lange blokken is echt heel veel voor op een modelbaan. Mijn blokken zijn niet veel langer dan 2 tot 2,5 m.

Groet,

Peter
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wat Peter ook al zegt, de leercurve versnellen door het % hoger te zetten.

bij deze lange blokken kun je ook de vertraging gebruiken voordat BBT start.

Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Ik kreeg van Rob Versluis het advies de "Correctie" hoger te zetten. Die staat bij mij nu op 100%, maar nog steeds heb ik meer dan 30 runs nodig om tot een enigszins acceptabel resultaat te komen.
Is er nog meer dat ik kan doen? Ik stel me zo voor dat ik de Correctie weer op 25% kan zetten als de remweg in de buurt komt van wat ik wil, of begint het hele feest dan weer van voren af aan (zal toch niet)?

Citaat van: RocnetHans op zondag 21 februari 2021, 15:25:38
bij deze lange blokken kun je ook de vertraging gebruiken voordat BBT start.

Dan zeg je al van tevoren dat het een lange remweg moet worden? Hoe doe ik dat?


Citaat van: BlikkenTinus op zondag 21 februari 2021, 15:15:06
Maar ik vreesde er al voor. Tien meter lange blokken is echt heel veel voor op een modelbaan. Mijn blokken zijn niet veel langer dan 2 tot 2,5 m.

Mijn hele baan is ontworpen op lange blokken, zodat ik met lange treinen op een beetje realistische afstand kan rijden. Dat is altijd mijn droom geweest en dat is het nog steeds eigenlijk. Nu levert de software me de nodige uitdagingen op, terwijl die me juist zou moeten helpen te realiseren wat ik wil. Maar de aanhouder wint!
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Met 30 runs bij 10 m lijkt mij het algoritme niet goed. Als je voor het maken van het algoritme per run op 50 % gaat zitten, dan ben je na 7 runs al op een nauwkeurigheid van 7,8 cm. Bij 10 runs zit je al onder de 1 cm. De rest is een soort flauwe kul.

Dit soort zaken blijft altijd een keuze tussen:
a) het automatisch door het programma laten berekenen; met als voordeel dat je achterover kunt leunen (in dit geval aan de [te] lange kant); of
b) het zelf gaan uitrekenen; maar dan moet je verstand van zaken/wiskunde hebben; en dat kost ook tijd.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
 @citaat
CiteerDan zeg je al van tevoren dat het een lange remweg moet worden? Hoe doe ik dat?

je kunt ook ingrijpen in het zelflerend vermogen van BBT door zelf de afremtijd in te vullen. Door een vertraging in te vullen is de start van het het afremtraject uit te stellen.

dit is dus zelf proberen tot je de gewenste tijden goed vindt, als dit zo is kun je deze vast zetten.
het zelflerend vermogen schakel je hierbij dus uit, je gaat er zelf mee aan de slag.


Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Hmmm. Het is dus niet zo dat je voor een trein alvast de waarden in de goede richting zet en dan zegt: "Zoek het nu even precies voor me uit", begrijp ik? Dat is dan wel weer jammer. Dan zou ik alsnog die datatypist van Ben worden... :?
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
 @citaat
CiteerHet is dus niet zo dat je voor een trein alvast de waarden in de goede richting zet en dan zegt: "Zoek het nu even precies voor me uit", begrijp ik? Dat is dan wel weer jammer

waarom zou het niet zo kunnen werken?  heb je dat getest?
wat ik wil zeggen dat je het programma kunt helpen door zelf een "goede gok" in te vullen en daarmee de leertijd kunt beperken.
Als deze dan goed is vastzetten. dat voorkomt dat de volgende keer bij een koude start het resultaat wordt gewijzigd.

volgens de handleiding kan dit niet i.c.m. een vertraging, dan schakel je het wel lerend vermogen uit. Aan jou de keus.

misschien dan toch maar gewoon kortere blokken maken en bij de voorgaande blokken dan vertrekvertragingen  instelllen, om een snelle doorstroom te beperken.

Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Ah, dat bedoelde je dus niet. Dat maakte ik hieruit op:

Citaat van: RocnetHans op maandag 22 februari 2021, 00:01:31
het zelflerend vermogen schakel je hierbij dus uit, je gaat er zelf mee aan de slag.

Dan is het zeker een goede aanvulling die het proberen waard is, dank!

Je één-na-laatste regel is dan wel weer verwarrend, maar ik ga het gewoon proberen.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
de één na laatste regel: gewoon de handleiding lezen.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
 @citaat Dat zou helemaal drama zijn. Gaan we dus maar niet doen.

Citaat van: RocnetHans op maandag 22 februari 2021, 23:05:50
de één na laatste regel: gewoon de handleiding lezen.

Ik lees me suf in dat ding, maar er dingen in kunnen vinden is twee. Misschien ben ik gewoon niet goed in vinden :D
Dan stel ik maar weer ergens een vraag en zo kom ik nog wel steeds stapjes verder. Zodra dat ook niet meer gebeurt gooi ik de handdoek in de ring.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Opgeven kan altijd.
Maar waarom?

Ik kan het mij voorstellen dat het met zulke lange blokken lang duurt om de zaak automatisch in te regelen met twee melders per blok. Je kunt er ook drie of vier melders in leggen en je afremsectie korter maken.
RocRail kent diverse definities voor de melders. En je kunt uiteraard ook meer blokken maken. Kunnen er ook meer treinen op je baan. Met de optie 'volgend blok reserveren' creëer je ook meer ruimte tussen de treinen, als ik het goed zeg. Dan eist de rijdende trein ook het volgende blok al op.

In principe is het genoeg om je blokken minimaal een treinlengte te laten zijn. Korter kan ook. Een lange trein houdt dan meer blokken tegelijk bezet. Dat werkt beter dan hele lange blokken waarin een trein voort kruipt.

Het enige is dat je blokseinen dichter op elkaar komen te staan in de zichtbare gedeelten. Maar of dat echt storend is, vraag ik mij af.

Groet,

Peter



Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Citaat van: 1200Blauw op vrijdag 29 januari 2021, 22:13:09... maar het idee was nu juist de volledige 10m (op schaal ongeveer de 1200 meter die NS hanteert voor een bloklengte) te gebruiken als remweg, conform NS-werkelijkheid.
Wow, schokkend realistisch. :thumbup: Als het allemaal klaar is, wil ik dat wel eens zien.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Vanavond het laatste klasje van vijf locs leren remmen. Feestje! Ik heb ze meteen elk van een sleepje voorzien en ben er eens even rustig voor gaan zitten.
Ik heb wel een paar concessies moeten doen, zoals het opbreken van de langste blokken in kortere (helaas Martin) zodat het leren remmen geen eeuwigheid duurt.

Volgende missie gaat zijn het installeren van een Switch Pilot, zodat ik de eerste wissel kan gaan aansluiten en de eerste opstelsporen realiseren.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Nou, dat verliep eigenlijk best goed! Eén SwitchPilot stuurt vier wissels aan, dus creëer je per apparaat vijf opstelsporen. Die heb ik dus nu, in het schaduwstation. Ik kan nu in theorie 10 treinen in bedrijf hebben, maar dan rijdt er telkens maar eentje. Dat is niet heel interessant, dus ik beperk het tot zeven vooralsnog.
Nadeel is natuurlijk weer wel dat de treinen op de nieuwe opstelsporen opnieuw moeten leren remmen, maar aangezien de overige treinen daar niet op hoeven te wachten stoort het niet erg.

Ik krijg het digitaal signaal van de baan en de voeding van de bekende analoge 32VA Märklin-trafo. Dat lijkt uitstekend te gaan. Het lijkt erop dat ik een tweede SwitchPilot op een tweede 32VA-trafo kan aansluiten, dus dat ga ik doen. Waarom? De locatie van één groep wissels is ver verwijderd van zowel de ECoS als de eerste trafo. Ik hoop dat het de bedrijfszekerheid ten goede gaat komen als de voedingsdraad geen meters lang is. Die afstand overbrug ik straks hopelijk met een netspanningsdraad (verlengsnoer).
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Ach, er komt vanzelf een moment dat de treinen alle sporen hebben gehad. :)
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
 @citaat Ditmaal was het volgens verwachting ;)

Citaat van: Laurent op zondag 07 maart 2021, 23:49:15
Ach, er komt vanzelf een moment dat de treinen alle sporen hebben gehad. :)

Een kwestie van geduld, maar dat duurt me te lang eigenlijk. Wel handig om eens te gaan nadenken over het maken van backups van de data, zodat ik bij een evt. crash van de PC niet weer opnieuw moet beginnen met leren remmen...
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Inmiddels is de eerste wisselstraat aangesloten. Heel betrouwbaar is het allemaal niet. In ongeveer 90% van de gevallen staat de rijweg correct. Ik heb al een aantal kopstaartaanrijdingen achter de rug inmiddels, omdat één van de wissels niet werd omgelegd terwijl dat wel de bedoeling was.

Gebruikt materiaal is ESU SwitchPilot V2.0 met Märklin wisselmotoren, artno 74490. De spoel wordt 250ms bekrachtigd door de SwitchPilot. Of dat in te stellen is weet ik niet. Dit was de gewenste tijd. Ik heb ergens gelezen dat een langere tijd dan 250ms niet aan te raden is ik meen vanwege overbelasting van de wisselmotoren. In Rocrail staat de tijd op 500ms, maar dat maakt niet uit omdat die tijd wordt overruled door de ingestelde tijd in de SwitchPilot.
De wisselmotoren zijn van het type dat regelmatig stuk gaat. Er zijn er al twee van de tien gesneuveld inmiddels. Daarom heb ik gecontroleerd of de decoders wel in de juiste stand staan. Die kunnen namelijk ook een constante spanning afgeven, zodat gedrag van een K83 of K84 kan worden nagedaan. Daarvan was geen sprake, dus het zal de ouderdom van de motoren wel zijn (gekocht 2011 en gebruikt in de analoge baan destijds), icm de beruchte uitval. Maar eens verzinnen of ik ze ga repareren - dat schijnt te kunnen door de eindafschakeling te overbruggen, zo dus: https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_74490_C-rail_wisselaandrijving).
Daarnaast is er dus de onbetrouwbaarheid van de schakeling. Geen idee waar dat aan ligt. Vooralsnog denk ik dat ik de bedrading ga verbeteren. Ik heb in eerste instantie bedraad met draden die de dikte hebben van de draden die standaard aan de wissels zitten. Ik wil dat nu gaan vervangen door draad van 1.0mm2. Een andere reden kan ik me zo niet voorstellen. Suggesties welkom...
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Jawel, niet meer werkende Märklin wisselmotoren kunnen gerepareerd worden door de eindschakelaars te overbruggen, hele volksstammen hebben dat al gedaan, zie https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_74490_C-rail_wisselaandrijving

Als dat gedaan is ben je wel afhankelijk geworden van de goede werking van je wisseldecoder

Groet, Anne W
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
74490 is wel echt een onding wat eindafschakelaar aangaat. Zit er 1 in.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Tenzij je 10talle meters draad hebt liggen anders is de draad dikte niet het probleem.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
En 1mm2 dik draad is wel heel fors. Märklin gebruikt 0,14 toch? Als je dat vervangt door 0,25 is dat meer dan voldoende, lijkt mij.

Groet,

Peter


Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Inmiddels heb ik ontdekt waar de problemen in de wisselstraat door worden veroorzaakt: wéér hebben twee wisselmotoren 74490 de geest gegeven. De score staat nu in de 10 dagen dat de wisselstraat bestaat op 5/10 uitval... :?
Ik heb nog een voorraadje van deze motoren liggen, dus vervangen ging snel. Nu heb ik weer een werkende wisselstraat, voor zolang het duurt natuurlijk.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Nou, dat gaat rap!  Ik heb ook een enkele spoelenaandrijvingen in gebruik, maar nog geen problemen... Voor het grootste deel gebruik ik sevo's en dat gaat echt heel goed.
Een aantal M-rails wissels is helemaal onverstoorbaar qua functionaliteit.
Waar je er nog bij kunt, zou ik zeggen: overweeg andere aandrijvingen want zo te merken wordt het geen feest met de oude aandrijvingen van Märklin, helaas.


Groet,

Peter


Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
ik zou uitkijken naar andere aandrijvingen dan die van Märklin, als de helft uitvalt ;)


mvg,
Michel
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
De problemen met de wisselspoelen van M zijn wel bekend, eigenlijk onafhankelijk van de soort...  :-( maar bij jou gaan er wel heel veel kapot! 8o 10 jaar oud is geen reden dat ze de geest geven. De eindschakelaars verwijderen is de beste oplossing; deze zijn bij digitale aansturing (is maar een korte puls) toch niet nodig.

Een ringleiding van 1 tot 1,5 mm soepele draad is ruim voldoende om een betrouwbare spanningsvoorziening te garanderen. Als je de wisselspoelen dan op een korte afstand van de decoder hebt liggen is 0,14 mm prima. Dat is echt meer dan voldoende om te goed kunnen schakelen. Als je wel problemen hebt dan ligt het misschien meer aan de aansluitingen of de montage van de wisselaandrijving.

Succes! :thumbup:
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Zonet vijf nieuwe wisselaandrijvingen besteld om de defecte exemplaren te vervangen. Dan kan ik weer rijden en heb ik vijf oude exemplaren om mee te experimenteren. Direct de eindafschakeling overbruggen is gezien het type decoders dat ik gebruik, met een mogelijkheid tot continue spanning afgeven, geen goed optie. Ik ga dus op zoek naar een andere oplossing. Ik heb al een paar ideeën aangedragen gekregen.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
De wisseldecoders van Rosoft zijn goedkoop en betrouwbaar qua afschakelopdracht.

Groet, Anne W
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Citaat van: Anne W op dinsdag 23 maart 2021, 22:25:45De wisseldecoders van Rosoft zijn ...
Het gaat om wisselaandrijvingen.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
 @citaat Nee, niet uitsluitend over de aandrijvingen! De topicstarter zegt ook iets over het gebruik van decoders die een continue spanning af kunnen geven (welke zijn dat?).
Als ze dat doen, lijkt mij dat vragen om de problemen die zich nu voordoen en is de suggestie ze te vervangen door bijvoorbeeld Rosoft, geen vreemde suggestie. Of sterker: juist een zinnige bijdrage om het water naar de zee dragen te voorkomen.

Groet,

Peter
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Maar een op 'puls' ingestelde switch pilot zou het toch prima moeten doen?

Groet,

Peter